Edstro Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Hei, jeg har hørt du kan studere medisin i polen og du trenger bare generel studiekompetanse. Eneste er et forkurs som kreves i noen fag. Men hva er ca. gjennomsnittskarakter du trenger for å komme inn der? Hva ver det sist år? Jeg er veldig god i engelsk hvis det har noe spesielt å bety. Jeg skal begynne på allmen i neste år. Går i tiende nå. Endret 3. mars 2007 av eddielie30 Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hei! Jeg hørte da jeg IKKE sov i timen, om at mange utdannet seg til lege Etc..innen medesin nede i Polen, man trengte ikke så bra`e karakterer som i Norge, for her er det forhåldsvis vanskelig å bli lege, Etc.. Han sa noe om at det hjelper ikke en dritt å kunne Englesk, om man skulle studere i Polen, man prater kunn Polsk, og dem som utdanner seg der, de lærer polsk.. Er ikke helt sikker. (halv sov:p) Men det var noe innen denna duren Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Undervisningen skjer på engelsk. Men når du skal ut på turnus kan det by på problemer når du ikke kan polsk og skal behandle gamle polakkoner. Men får du gode karakterer under legestudiet ditt i polen kan du reise hjem til norge og ta turnusen her. Bor du 6 år i polen og studerer medisin så er det ikke så vanskelig å lære polsk, spesielt hvis du tar ett språkkurs på siden og får deg noen polske venner. Hvorfor ialledager vil du bli lege.. og plz ikke gi meg den der: eg liker å jobbe med mennesker. Det kan du få gjøre på mcdonalds og. Snittet for å komme inn i på medisinstudiet er lavere enn i norge, men det betyr ikke at kravene er lave.. du må jobbe hard og få ett anstendig snitt. Og har du dårlige karakterer og dårlige studievaner så vil du slite på legestudiet og det er vel ikke ønskelig. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Kjenner en som studerer der, og han sa at han kun trengte gode karakterer i basisfagene, men ikke så hyperhøyt snitt... Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 [...]Hvorfor ialledager vil du bli lege.. og plz ikke gi meg den der: eg liker å jobbe med mennesker. Det kan du få gjøre på mcdonalds og. [...] 8070506[/snapback] Nå har det seg slik at det er en stor forskjell i både lønn og faglig utfordring i disse to yrkene ... Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Og hvorfor i alle dager studere i Polen da.. ser at det er et land på frammarsj, men når jeg var nede der i november på skoletur kunne kanskje 5% av de folka vi prøvde å kommunisere med engelsk, og da var det stakatoengelsk ikke noe flytende her nei... og med mindre alle fikk engelske ordbøker til jul så trur jeg fortsatt det er vanskelig å få snakket med folk der:p Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Og hvorfor i alle dager studere i Polen da.. 8071264[/snapback] - Flernasjonalt miljø. - Du får oppøeve kulturen til et annet land. - Du må ha rene seksere for å komme inn i Norge. - Du får lære ett nytt språk. ser at det er et land på frammarsj, men når jeg var nede der i november på skoletur kunne kanskje 5% av de folka vi prøvde å kommunisere med engelsk, og da var det stakatoengelsk ikke noe flytende her nei... og med mindre alle fikk engelske ordbøker til jul så trur jeg fortsatt det er vanskelig å få snakket med folk der:p 8071264[/snapback] Enda en grunn til å lære språket deres ... Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 må man serriøst ha rene seksere for å komme inn i Norge? trudde ikk livet var så hardt altså.. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Det ligger rundt/over 60 studiepoeng ja. Du får noen realfagspoeng, men jeg er ikke sikker på hvordan det blir med den nye reformen. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Hvorfor ialledager vil du bli lege.. og plz ikke gi meg den der: eg liker å jobbe med mennesker. Det kan du få gjøre på mcdonalds og. Menneskekontakten man har som servitør på McDonald's kan ikke sammenlignes med den i legeyrket. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Det kreves rundt om 5,6 eller 5,7 i snitt for å bli lege i Norge i tillegg til at du har en den realfag og får realfagspoeng. Dette er faktisk ikke så vanskelig å oppnå som man skal tro. Jeg havnet godt innenfor legesnittet uten å ha lagt så utrolig mye arbeid ned i VGS. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 må man serriøst ha rene seksere for å komme inn i Norge? trudde ikk livet var så hardt altså.. 8071391[/snapback] Kreves vel mer enn 60 poeng, fettern min hadde vel akkurat i underkant og går nå på skole i Polen. Han trives vedig godt, i hvert fall Og det er obligatorisk med polsk ved siden av medisinstudiene, til tross for at undervisninga foregår på engelsk. Han har også møtt flere studerende nordmenn der nede. Og.. Krakow er en nydelig by ^^, Lenke til kommentar
@ir Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 husker fetteren min i fjor hadde 61 poeng, og kom som andre plass i ventelista på UiO. Han kunne vente et semester og kommet seg inn, men tok heller en smartere løsning og begynte å studere i Trondhein - der han hadde nok poeng for å komme inn. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 [...]Hvorfor ialledager vil du bli lege.. og plz ikke gi meg den der: eg liker å jobbe med mennesker. Det kan du få gjøre på mcdonalds og. [...] 8070506[/snapback] Nå har det seg slik at det er en stor forskjell i både lønn og faglig utfordring i disse to yrkene ... 8070861[/snapback] Penge argumentet forstår eg meget godt. Men det er skjelden du får høre det rett fra kjeften til en lege. Og hadde alt handlet om penger hadde eg heller satset på å starte en egen bedrift eller drive aksjehandel dog med en risiko. Men penger er laaaangt ifra det viktigste her i livet derfor har jeg valgt annerledes. Menneskekontakten man har som servitør på McDonald's kan ikke sammenlignes med den i legeyrket. Nei i legeyrket så er jo det herlig menneskekontakt.. skjære i menneskelig kjøtt. Fjerne svulster, vorter. Eller alle som sier gynekologer har en bra jobb... Æsj.. se på gamle og ikke minst syke vaginaer med altslags klamydia, sopp og dritt. eller en proktolog trengs vel ingen forklaring på.. Almennlege er det eneste som kunne gått ann, men æsj. Gamle menn som ber deg sjekke prostataen.. Leger behandler og diagnostikere syke mennesker.. jeg er lite motivert for å omgås sykemennesker hele dagen. I tillegg til at du må gjøre uhorvelig mye papirarbeid som mange ikke er klar over. Har du dårlige karakterer/prestasjoner så ender du kanskje opp med å behandle gamle folk på sykehjem (husker ikke ka denne type lege heter) . Det er noe av det aller mest lavstatus du kan finne blandt legespesialiseringene. Å reise rundt fra gamlehjem til gamlehjem og se til alle de gamle. Ikke la dere lure av grey's anatomy eller akkuten eller det våset. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Menneskekontakten man har som servitør på McDonald's kan ikke sammenlignes med den i legeyrket. Nei i legeyrket så er jo det herlig menneskekontakt.. skjære i menneskelig kjøtt. Fjerne svulster, vorter. Eller alle som sier gynekologer har en bra jobb... Æsj.. se på gamle og ikke minst syke vaginaer med altslags klamydia, sopp og dritt. eller en proktolog trengs vel ingen forklaring på.. Hvorvidt menneskekontakten er "herlig" eller "ekkel" er irrelevant. Jeg påpeker bare at sammenligningen du dro mellom en lege og en McDonald's-servitør ikke er holdbar. Det er snakk om menneskelig kontakt på to helt ulike plan. Som en lege har man ofte fortrolige samtaler med sine pasienter, og en evne til å lytte og analysere hva vedkommende sier er svært viktig. På McDonald's er saken en helt annen. Der begrenser menneskekontakten seg til "Hei, kan jeg ta i mot din bestilling?" og "Værsågod", samt et par smil i ny og ne. En vesentlig forskjell, med andre ord. Lenke til kommentar
macciato Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Altså, snittet du må ha for å komme inn i polen er lavere, er ikke helt sikker, men det er rundt 5 tror jeg, kanskje 4, 8-9...pluss at du trenger ikke ha Kjemi på VGS, for å komme inn der. noe som du trenger for å komme inn i norge. men noe du må ha uansett er T-matte....du kommer deg ingen vei uten den, ingen legestudier aksepterer lav mattekunnskap. Pluss, hvis du tar utdannelsen din i Polen fordi det er lettere, billigere og du kan slippe visse fag, fører det med seg en del negative sider.. Det er blant annet at du blir totalt nedprioritert som turnuslege og som lege i nirge da, norge vil ikke lenger ha studenter som er opplært i polen, ungarn osv. pga norge setter en høyere standard, derfor er norske legeutdannede veldig ettertraktede, og ligger på toppen av listene når det gjelder ansettelser. Og det er ikke akkurat få som utdanner seg til leger i norge..hvert år er det vel 2000 søkende tror jeg, 200 kommer inn over hele landet... eneste landet som ligger på nivå med norge, og som turnuslegene blir prioritert like vel som norskutdannede når de kommer hjem derfra, er tyskland..de har litt lavere snittkrav, men kjemi, t-matte og alt annet må være med. og studiet er kjent for å være tungt pga. ikke alle fag er på engelsk. Der har du det jeg kunne....har lest meg opp om dette i ca. 2 år eller noe...Hadde et håp om å bli lege selv, men mattekunnskapene mine er ikke gode nok. så jeg fant meg noe annet jeg:P Lenke til kommentar
macciato Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Det kreves rundt om 5,6 eller 5,7 i snitt for å bli lege i Norge i tillegg til at du har en den realfag og får realfagspoeng. Dette er faktisk ikke så vanskelig å oppnå som man skal tro. Jeg havnet godt innenfor legesnittet uten å ha lagt så utrolig mye arbeid ned i VGS. 8072956[/snapback] 5.3 i Tromsø Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå