Itw Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Heisann Bestilte meg nytt lydkort her omdagen, men didital ut siden jeg fant ut at digital lyd ikke kan bli bedre eller dårligere så orket jeg ikke legge penger i det. Men da jeg fikk kortet fant jeg ut at det kun sender digital stereo lyd og ikke 5.1 som jeg trenger. Så jeg trenger anbefaling på et 5.1 lydkort som sender digital 5.1 lyd ut? Mvh ITW Lenke til kommentar
veitch Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Heisann Bestilte meg nytt lydkort her omdagen, men didital ut siden jeg fant ut at digital lyd ikke kan bli bedre eller dårligere så orket jeg ikke legge penger i det. Men da jeg fikk kortet fant jeg ut at det kun sender digital stereo lyd og ikke 5.1 som jeg trenger. Så jeg trenger anbefaling på et 5.1 lydkort som sender digital 5.1 lyd ut? Mvh ITW 8065803[/snapback] Svær få lydkort "sender digitale signal" ut, dersom du ikkje har rett innstillinger.. Du må stille inn lydkorte på 5.1 Avspillingsprogramme må vere på 5.1 Forsterkeren må vere innstillt på 5.1 Det kan godt hende du veit dette Men må bare være heilt sikker på det før du kjøper nytt Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Det er jo greit nok, problemet nå, er jo at dettte lydkortet kun sender stereo ut ved optisk... Trenger et som vil gi meg DTS ut f.eks sånn at jeg kan ha nytte av sorround lyden.. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Det er jo greit nok, problemet nå, er jo at dettte lydkortet kun sender stereo ut ved optisk...Trenger et som vil gi meg DTS ut f.eks sånn at jeg kan ha nytte av sorround lyden.. 8066715[/snapback] Mulig denne har 5.1 optisk utgang. Om kortet er noe bra vet jeg ikke. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvilket lydkort er det snakk om som ikke støtter S/PDIF-passthrough? Jeg har enda ikke hørt om ett som ikke gjør det, og ser heller ikke en grunn til at det ikke skal så lenge det har en digitalutgang. Er du sikker på at du har både rett innstillinger i lydkortdriveren og bruker en mediaspiller som både støtter det og har rett innstillinger? Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Hvilket lydkort er det snakk om som ikke støtter S/PDIF-passthrough? Jeg har enda ikke hørt om ett som ikke gjør det, og ser heller ikke en grunn til at det ikke skal så lenge det har en digitalutgang. Er du sikker på at du har både rett innstillinger i lydkortdriveren og bruker en mediaspiller som både støtter det og har rett innstillinger? 8066738[/snapback] Joda, problemet er at de kun sender ut 2.1 istedetfor 5.1. Kjøpte katta i sekken engang da jeg kjøpte meg X-Fi Fatal1ty FPS kortet. Trodde det hadde 5.1 ut jeg Mitt integrerte Realtek lydkort gir 5.1 på optisk utgang. EDIT: Leif. Endret 3. mars 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Bare for å verifisere, alle her i tråden snakker om avspilling av kilder i 5.1-lydformat som film i DTS/DD? For slike strømmer kan alle lydkort jeg har hørt om med digitalutganger, inkludert X-Fi Fatal1ty FPS, spille av til forsterker i 5.1-format digitalt. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Bare for å verifisere, alle her i tråden snakker om avspilling av kilder i 5.1-lydformat som film i DTS/DD? For slike strømmer kan alle lydkort jeg har hørt om med digitalutganger, inkludert X-Fi Fatal1ty FPS, spille av til forsterker i 5.1-format digitalt. 8066819[/snapback] Saken var at jeg ikke kunne velge 5.1 digitalt på den optiske utganen, kun 2.1... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Da har det nok vært et issue med en driver eller i kontrollprogrammet, noe som ikke er uvanlig for Creative. Kortet selv støtter passtrough av multikanal AC3-lydspor. Digital Out supports stereo SPDIF out and pass through of multichannel DVD sound Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Da har det nok vært et issue med en driver eller i kontrollprogrammet, noe som ikke er uvanlig for Creative. Kortet selv støtter passtrough av multikanal AC3-lydspor.Digital Out supports stereo SPDIF out and pass through of multichannel DVD sound 8066959[/snapback] stereo SPDIF, vil ikke dette si 2.1? Stereo er jo 2. Men når det står multikanals dvd-output blir jeg litt forvirra. Saken er at jeg i driverne kun kunne velge 2.1 på optisk som jeg sa. EDIT: Leif Endret 3. mars 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Det er forskjell på en vanlig lydkilde og en AC3-strøm. Til en vanlig PCM lydkilde er det bare båndbredde til to kanaler i en optisk kabel, men i en AC3-strøm er det plass til syv-åtte kanaler. Dersom din mediaspiller har aktivert AC3-filter som har dekodet AC3-strmmen til PCM vil du ikke få annet enn stereo til forsterkeren. Dersom mediaspilleren og lyddriveren sender AC3-signalet videre (såkalt AC3 pass through) vil du få multikanal lyd fra forsterkeren. Dette krever at lydkilden du spiller av er en AC3-kilde eller at lydkortet støtter DD-Live eller DTS-connect. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 På instillingene mine står det, at jeg er nødt og velge stereo om jeg skal ha digital lyd. Jeg kan ikke skru på den digitale utgangen så lenge jeg har valgt 5.1 lyd. Og da kan jo ikke skjermkortet sende DTS 5.1 f.eks til forsterkeren. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvilket lydkort er det du har? Jeg er ganske sikker på at de når de skriver 5.1 mener dekodet til seks analoge signaler og ikke AC3-strøm, så jeg tror ikke det er rett settings. Har du forsøkt korrekte settings i en mediaspiller satt opp til å sende AC3 videre? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Dette lydkortet kjøpte jeg: Terratec I settingsen står det: S/P- DIF only works on erphone and stereo mode. Og om jeg setter 5.1 eller annen sorround så får jeg ikke trykket på den digitalke utgangen, og heller ingen lyd kommer da... (gjennom optisk) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Her er hva jeg hadde gjort for å få DD til reciever: Starte kontrollpanelet for lydkortet ditt, og under "Speakers" velge "Stereo", aktivere "S/P-DIF Output" og deaktivere "Virtual 5.1 Speakers". Under "Digital" velger du enable. Ha en lydkilde med DD-lydspor. Helst en DVD da det tilfører mindre feilkilder. Om du ikke har en fysisk DVD eller DVD-leser tilgjengelig kan du laste ned .ISO-fila på denne FTP-serveren: ftp://ia331334.us.archive.org/0/items/OTIOSE_DD Som du kan lese her er denne fila fri til å lastes ned. Når fila er lastes ned pakker du den ut med f.eks WinRAR slik at du får VIDEO_TS filstruktur, eventuelt monterer den med Daemontools, Alcohol 52% eller Nero Imagedrive. Brukt en mediaspiller jeg vet spiller slike strømmer på en oversiktlig måte. Personlig bruker jeg Mediaplayer Classic som kan lastes ned her som ikke trenger install for å fungere og bruker Directshow-filter. Starte MPC, trykke "o" for options og under "Playback->DVD/OGM" sette "Location of VIDEO_TS" til dit du har pakket ut filene. Velge File->Open DVD, vente til menyen kommer og starte filmen, og sørge for at det står "Audio : AC3 48000Hz 16bits 6 channel(s)" i informationfeltet, høyreklikke på bildet, markere "filters", klikke på "AC3 audio decoder" og i stedet for "Decode to speakers" velge "SPDIF" for både AC3 og DTS. Trykk så OK og File->Open DVD en gang til. Din forsterker skal da spille i seks diskrete kanaler. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Så jeg trenger anbefaling på et 5.1 lydkort som sender digital 5.1 lyd ut? 8065803[/snapback] At et lydkort kan sende i 5.1-lyd kan bety to svært ulike ting: 1. Kortet kan videresende lyd som er forhåndsenkodet i et 5.1-format slik som Dolby Digital eller DTS. Eksempel på forhåndsenkodet lyd er lydsporet på en DVD-plate. Dette er også kjent som AC3-passthrough. Om du vil spille av lyd som ikke er forhåndsenkodet i et slikt format vil du kun få til å sende 2-kanals (stereo) PCM-format. Dette krever også at forsterkeren din støtter 5.1-formatet som videresendes digitalt over S/PDIF eller optisk. Dette er hva de fleste lydkort med digitalutgang og støtte for 5.1-lyd mener. 2. Kortet kan enkode flerkanals lyd i sanntid til et 5.1-format slik som f.eks Dolby Digital eller DTS. Lyd som alt er forhåndsenkodet kan videresendes, eller omenkodes dersom forsterkeren din kun støtter formatet lyden omenkodes til. Her er det ingen krav utenom at forsterkeren støtter formatet du har valgt å enkode all lyd til som sendes digitalt over S/PDIF med én kabel. Slike lydkort er det ytters få av, men Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect er et eksempel på et slikt kort som kan enkode all lyd som forlater lydkortet til 5.1-format i sanntid. Endret 4. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
veitch Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Auzentech HDA X-Plosion er eit knall bra lydkort Oppgradera til og med "xvidfiler" (eller kossen det skrives) til digital lydsignal:) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 En film består av to datastrømmer; bildet som er komprimert med f.eks xvid eller h.264, og lyd som er komprimert med f.eks mp3 eller AC3 der sistnevnte har blitt en slags standard for flerkanals lyd i 'rippete' filmer. Om lyden er AC3 er det ingenting HDA X-Plosion trenger å gjøre utenom å bare videreformidle dette til forsterkeren om man bruker AC3-passthrough, akkurat som de 'vanlige' lydkortene med digitalutgang uten sanntidsenkoding gjør. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 Ok så om jeg vil ha AC3 lyd gjennom den digitale utgangen, må jeg da fjøre som nevnt over? Har ikke fått testet det ennå da:/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå