Gå til innhold

oppgradering laptop cpu: fra dothan 1.5ghz til...?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har en bærbar med centrino pakken.

prosessoren er en dothan 1.5 ghz. 2 mb cache osv. Jeg ønsker å beholde denne bærbare og trenger derfor å oppgradere den litt.

spørsmålet er: hvilken type prosessorer kan jeg oppgradere til? hovedkortet legger vel begrensninger her?...eller hva

cpuZ viser prosessoren som en intel pentium m 715. FSB på 400, multiplier på 6.

cpuZ viser også at jeg har et NEC hovedkort... model Rhea B

chipset: intel: i855GM/GME

Et tilleggspørsmål: for øyeblikket har jeg 1280 MB PC2700 ram i denne laptopen. er dette ok? forslag til andre typer ram?

Endret av trehoggern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.

prosessoren er en dothan 1.5 ghz. 2 mb cache osv. Jeg ønsker å beholde denne bærbare og trenger derfor å oppgradere den litt.

spørsmålet er: hvilken type prosessorer kan jeg oppgradere til? hovedkortet legger vel begrensninger her?...eller hva

cpuZ viser også at jeg har et NEC hovedkort... model Rhea B

chipset: intel: i855GM/GME

Et tilleggspørsmål: for øyeblikket har jeg 1280 MB PC2700 ram i denne laptopen. er dette ok? forslag til andre typer ram?

8065659[/snapback]

intel pentium m 715 er en 478 pins cpu om jeg ikke tar helt feil....tror det er litt vanskelig å få tak i disse....det kan jo være en mulighet på bruktmarkedet....om jeg ikke tar feil så finnes 478pins cpuèn opptil 2.1Ghz....

SL7GL 1.50 GHz 715 N/A 400 MHz 90 nm B1 2 MB 478 pin

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Hei folkens.

Du må iallfall velge en CPU med 400Mhz FSB. Såvidt jeg vet slutter alle modellnumrene på 400MHz Pentium M Dothan med et femtall (715,725,735).

Du får disse til en ganske OK pris på ebay, og om jeg ikke tar feil kan du oppgradere helt til 2,1 GHz.

Lenke til kommentar
Rent økonomisk tror jeg du har mer igjen for å spare pengene dine

Investere heller i en ny laptop med tiden. Å gå fra 1.5 til feks 1.7/2 GHz er nokså uhensiktsmessig etter min mening, da man merke svært liten ytelseforbedring.

8065941[/snapback]

Må si meg enig her! Kjøp heller en ny etterhvert.

Lenke til kommentar

trehoggern,

Hva slags harddisk er det i den maskinen? Hvis det er en 4200RPM vil du få en bra boost i ytelsen ved å oppgradere til 5400RPM eller 7200RPM, mest fordi disse har fire ganger så mye cache.

RAM har du nok av, og det vil ikke ha noen hensikt å bytte minnetype, fordi minnebrikkene vil kjøre på samme hastighet uansett om de er PC2700 eller PC4000.

Ellers er jeg litt uenig med de som sier at du bør spare pengene til en ny maskin. Maskinen din er på ingen måte dårlig, og hvis du kan forlenge levetiden på den betraktelig ved å punge ut 1000-1500 kr, er vel dette bedre enn å kjøpe en ny maskin 7000-8000 kr eller mer?

Lenke til kommentar
trehoggern,

Ellers er jeg litt uenig med de som sier at du bør spare pengene til en ny maskin. Maskinen din er på ingen måte dårlig, og hvis du kan forlenge levetiden på den betraktelig ved å punge ut 1000-1500 kr, er vel dette bedre enn å kjøpe en ny maskin 7000-8000 kr eller mer?

8066245[/snapback]

Om man får tak i en billig cpu ja...men da bør den være rundt 2GHz og relativt rimelig...da er jeg enig med deg....han skriver ikke hvilken maskin han har så da blir det vanskelig å ta stilling til om maskinen er bra eller ikke forøvrig....men jeg er enig i at dersom maskinen har bra specs men en liten cpu, så hadde det vært nice å få tak i en rimelig cpu på rundt 2GHZ :!:

Lenke til kommentar

Hei igjen. takk for svar

googlet litt og fant ut at jeg har denne hardisken:

Part Number / Model: DK23FA60

New HITACHI 60GB HITACHI 9.5MM 4200RPM ATA-5 8MB CACHE HTS428060F9AT00

Ellers ser jeg utfra prisguiden at en pentium m 755 2.0ghz koster 2500 kroner på MPX.

dette blir jo en 500mhz forbedring. får jeg ny disk og så skulle vel dette holde et år til eller hva?

Lenke til kommentar
Hei igjen. takk for svar

googlet litt og fant ut at jeg har denne hardisken:

Part Number / Model: DK23FA60 

New HITACHI 60GB HITACHI 9.5MM 4200RPM ATA-5 8MB CACHE HTS428060F9AT00

Ellers ser jeg utfra prisguiden at en pentium m 755 2.0ghz koster 2500 kroner på MPX.

dette blir jo en 500mhz forbedring. får jeg ny disk og så skulle vel dette holde et år til eller hva?

8066667[/snapback]

Helt klart...tror ikke den blir så mye dårligere enn dagens "normale" maskiner ihvertfall....den harddisken du har der er treg, du har nok endel å hente på en 7200rpm disk også....men når det gjelder cpuèn så hadde jeg villet se om jeg fant en på bruktmarkedet...

Gega

Lenke til kommentar
2.0ghz pentium m 755 +

80gb Hitachi 7200RPM harddisk +

1gb kingston PC2700 ram

= 4000 kr

er ikke helt overbevist hverken om å kjøpe eller om å la være.

Bør jeg heller spare til en nestegenerasjons DX10 bærbar?...

8066708[/snapback]

Hva bruker du pcèn til?

om du ikke har de helt store oppgavene denne maskinen skal gjøre så tror jeg at jeg hadde latt være til denne prisen....tror det er bedre å selge den du har og heller kjøpe deg en ny pc om du skal ha større....du får vel noen kroner for den du har og legger du i noen ekstra kroner så tror jeg du har en god pc...

Jeg synes ihvertfall at 4000.- er for mye å oppgradere en 2 år gammel pc med, men det er min mening...det er jo du som skal betale den har skøyen, så du velger :!:

Lenke til kommentar
hehe, det var det da.

nei med mindre jeg får noen bra tilbud, så tror jeg at jeg venter med oppgraderingen og heller kjøper nytt om et halvt år eller noe.

takk for hjelpen

8066721[/snapback]

Skulle bare mangle..det er jo derfor vi er her på forumet...for å bidra med det "lille " vi har :!:

Lenke til kommentar
2.0ghz pentium m 755 +

80gb Hitachi 7200RPM harddisk +

1gb kingston PC2700 ram

= 4000 kr

er ikke helt overbevist hverken om å kjøpe eller om å la være.

Bør jeg heller spare til en nestegenerasjons DX10 bærbar?...

8066708[/snapback]

Til den prisen er det galskap å oppgradere, men du bør sjekke prisene på ebay før du gjør en endelig beslutning.

Jeg ser at harddisken din har 8MB cache (de fleste med 4200RPM har 2MB cache), og da spørs det om du vil få så vanvittig stor boost av en harddisk med 7200RPM. Du vil sikkert merke det dog.

Mer RAM tror jeg vil være bortkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...