TheNorwegianViking Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Lurer rett og slett på om ordet hvertfall i det hele tatt eksisterer, i Escolas ordbok (den rosa) står det ikke, eller jeg har ikke funnet det, og i word kommer det rød strek under... Kan man si f.eks: Det der skal hvertfall ikke jeg betale for.. Eller er det mer grammatisk korrekt å bruke et annet ord, og i så fall hvilket? Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Kanskje i hvert fall? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg er opplært til å dele ordene (ironisk nok, med orddeling i hver en busk for tiden), slik at det står "i hvert fall". Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 ja men da så har alltid hvert litt usikker:p Men Takk for svar!! Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Når det gjelder sammesattord som "i hvert fall" og "i alle fall" så skal de etter normen skrives delt. Den generelle huskeregelen for deling av ord er jo "om det uttales som ett ord, så skrives det mest sannsynlig som ett ord", og det å skrive de sammensatt er ikke noe som noen vil reagere nevneverdig på. Andre "ord" som skal særskrives (eller orddeles om du vil) er blant annet: * etter hvert * for øvrig * i stedet for * så menn * så vidt * til dels * vær så god Det er en del flere, men de jeg listet der er ting jeg personlig ikke skjønner helt hvorfor skal særskrives. Altså "så menn", jeg trodde det var mer vanlig å "så korn" Lenke til kommentar
andm Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Kort og greit: i hvert fall i alle fall iallfall Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Kort og greit: i hvert fall i alle fall iallfall 8070106[/snapback] [*] Waffal Endret 3. mars 2007 av Latterkongen 1 Lenke til kommentar
Tommy T Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Skriver ihvertfall jeg. Funker fint det Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hva som funker fint er ikke så interessant om det ikke er gyldig norsk. Da blir det slang, og skulle du skrive noe offentlig så funker ikke slang Men på samtaleform funker det fint ja. Jeg mener personlig at ihvertfall skulle vært sidestilt med særskrivingsformen. Lenke til kommentar
Eida Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg synes man burde kunne skrive hvertfall! Lenke til kommentar
Eida Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Hvertfall er veldig bra norsk Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Detta var jaffal en gammal tråd! Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 27. februar 2023 Del Skrevet 27. februar 2023 Gammelt gull! Språkrådet har vel uansett fasiten: https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Eitt_eller_fleire_ord/ Uttrykk som skal særskrivast ... for lengst (for) så vidt for øvrig (bokmål) i hvert fall (bokmål) ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå