Nessi Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 hei! Plutselig for 2 dager siden når jeg satt å spilte Freak Out Extreeme Freeriding skrudde skjermen seg av, jeg trodde først at det var skjermen, men etterhvert fant jeg ut at den virka. Jeg slo av maskina lot den stå i 5 min, så starta den helt normalt igjen med skjerm og alt. Prøvde å spille litt igjenn og det samme skjedde, jeg prøvde så å sette på Everest og så at når jeg er på skrivebord,msn og opera så ligger det på fra 77-81 varmegrader. Men hvis jeg starter ett spill så sprettet det opp til 90, var på 94 ei stund her. Og hvis den blir noe varmere skrur det seg av og jeg må hvile kortet litt. Noen som har anelse hva som kan skje, og vil problemet bli løst med enn ny kjøler fra komplett? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Antar du kan stikke huet inn i kabinettet og sjekke kjølevifta på AGP'en, hvis den er kvalt av støv og helvete, så er det ikke så rart. Ellers kan det vel anbefales ny kjøler, men vit hva du driver med når du skal montere den! Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 tok av grafikk korte isted og fant ikke store med støv, skrudde av kjølern helt og så, men fant ikke noe. Lenke til kommentar
strexx Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 kan rett og slett være at det er så dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet at skjermkortet aldri får annet en ferdig oppvarmet luft.. jeg bytte fra orginalkjøler til vannkjølingsblokk på mitt gainward 7800gtx golden sample for en stund siden og så at når vi(kamerat hjalp meg ) tok av orginalkjøleren så kjølepastaen ut som isopor.. prøve å bytte til artic silver? Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) planlegger å bestille artic silver fra komplett.no ja. men vært fint å funnet ut hvorfor det ble sånn, gjorde jo ikke noe i kabinettet ,bare ble sånn plutselig en dag. PS: det er bare på GPU VRM den blir svært varm, på de 2 andre GPU målingene er det 54 og 62 varme grader. Endret 3. mars 2007 av Nessi Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 dette har skjedd med meg to ganger... første gang var det pga støv, andre pga at vifta var hærpa... Da kjøpte jeg bare ett nytt kort Lenke til kommentar
strexx Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 planlegger å bestille artic silver fra komplett.no ja.men vært fint å funnet ut hvorfor det ble sånn, gjorde jo ikke noe i kabinettet ,bare ble sånn plutselig en dag. PS: det er bare på GPU VRM den blir svært varm, på de 2 andre GPU målingene er det 54 og 62 varme grader. 8066785[/snapback] bare ble sånn en dag? du har ikke prøvd å klokke voldsomt på org kjøleren? har vært borti forskjellige målinger på temp, i forskjellige programmer, men det har aldri skjedd at hvis et av programmene viser høy temp, skrur pc'en seg av.. det er det som er merkelig... syns fortsatt 54 og 62 er mye på gpu.. vannkjøling Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 har ikke peng til nytt gfx kort eller vann kjøing. Har ikke prøvd og klokke noe nei. altså det jeg mente med at det bare ble sånn er at: for 3 dager siden fungerte alt utmekerket (målte da ikke hvor varmt kortet var) men skjermen slo seg ikke av. Dagen etterpå slo skjermen seg av etter ei stund med spilling og jeg fant ut at GPU VRM var nesten 95 grader. Lenke til kommentar
strexx Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 er ikke bare å handle inn vannkjøling nei... skjønner det.. handla ikke alt på en gang jeg heller..litt og litt... du kan prøve å oppgradere drivere men det skal ikke ha sååå mye å si liksom.. skjønner meg ikke heeelt på det skjermkortet ditt, merkelige greier.. åssen er det med vifter i kabinettet og hvor står kabinettet i rommet?? Lenke til kommentar
Nevermind75 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ta litt kjølepasta på rammen også, og sørg for at de får god kontakt med kjøleren. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 har nettop flytta om på rommet, men har 2 80mm vifter fram i kabinettet i hard disk brønnene ( har chieftec kabinett) og har 2 stk 80mm vifter bak i kabinettet. Kabinettet står på siden av skrivepultet, jeg har ikke sidedøra på for øyeblikket. Lenke til kommentar
strexx Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 kunne du linka til åssen kab du har?? 2 stkk 80 i front hjelper ja, men hvis ingen av de har retning mot skjermkort og i utgangspunktet ikke har nok futt hjelper det lite.. hvis du har sånn chieftec som jeg trur du har, sitter de to 80mm i bakkant rett ovenfor hverandre og hjelper lite for luftstrømninger ved skjermkort.. det er ofte et problem på flere kabinetter, at det ikke er nok sirkulasjon rundt gpu Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 http://www.chieftec.com/products/Workcolor/BX01.htm Det er helt likt dette bare at det ikke har vindu og vifte. Den har vanlig side dør og er av fargen mørke grå. Lenke til kommentar
strexx Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 hmm.. okay et lite forslag kan være å sjekke at alle vifter fungerer og at gitteret forran viften ikke er helt dekket med støv.. er fortsatt litt usikker på hva det kan være med dette skjerkortet ditt altså... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Men når du tok av kjøleren, tok du også av den som sitter på spenningsregulatorene (den smale lange som sitter ved luftintak på org kjøler) siden det er der du har problemer? Har selv bare X1800, og på det også andre jeg har hatt er det ikke vanlig pasta mellom regulator og kjøler (og heller ikke på minnet) Der er det gjerne noe "puter" som bygger mye mer en feks Arctic silver, så vær forsiktig med å bytte ut der. Forøvrig er det jo ikke noe dramatisk over dine temperaturer i seg selv, men spørsmålet er jo hva tempen blir under spill/belastning. Orginalkjøleren på X1800/1900 er jo også bra kjølemessig, så om du ikke plages av støyen, ikke klokker er det ikke mye vits å bytte den ut. Men du må som andre her nevner sørge for å forsyne kortet med kald luft. Den gpu-omgivlese, og til en viss grad avhengig av HK også "chipset temp" gir en indikasjon på temperaturen rundt i kabinettet. Prøv å kjenne på den kjøleren som sitter på spenningsregulatorer, den bør være ubehagelig varm om den har god kontakt. Du kan også prøve eventuelt bare midlertidig å sette/holde en vifte rett mot samme området. Går viften på kortet for fulle mugger ved spill eller? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Orginal viften på X1900XT og XTX er blant de kraftigste viftene man for tak i på 100%, emn hører ut som en støv suger på 100% (Har selv hatt et X1900XT 512M) Last ned Rivatuner eller ATItool og prøv og sett hastigheten på 100% og se om det hjelper da den orginalt går på 25% eller 60% (Mener det er 25%) og den har litt problemer med å justere seg opp når det blir varmere det har nemlig jeg opplevd, men du vil nok ikk eha den permanent på 100% da det bråker ganske mye. På 60% kjøler den nesten ganske så bra nok og der går grensa for plagsom støy og hørbart ..... Håper dette hjelper deg Edit: Når jeg hadde mitt X1900XT 512M så hadde jeg en 80mm vifte som var festet med straps som blåste rett ned på den lange røde voltage kjøleren som også ga luftt til selve kjøleren ! Endret 3. mars 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 fant ut at en av viftene forran ikke gikk, men den går nå. ble litt kjøligere og har ikke klikka under splling enda. Men var fortsatt opp i 101 grader etter ei stund med test drive. har ati tools instalert CORE= 648.00 MEMORY= 774.00 og hvordan skrur du opp hastigheten på vifta med ati tools? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Mener du en av viftene i kabinettet ? Vet ikk ehvordan det er emd ATItool da det er så lenge siden jeg har brukt det så det må nok en annen her svare for, men det er bare å klikk erunft så finner du nok fort ut av det Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) En av viftene i kabinetet ja, men den går nå, kjennes på at hard disken er myye kjøligere. EDIT: Fikk satt på 100% på vifta, og nå bråker det som bare det her :S men ble noksa kaldere kortet da. Endret 3. mars 2007 av Nessi Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Stod den på 25% eller 60% fra før av ? om den var på 25% prøv å ha den på 40-70% ettersom åssen støy nivå du orker å ha på og se om det forsatt blir like varmt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå