Gå til innhold

Overklokke E6600, eVGA 680i SLI hk.

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye og hvordan kan jeg klokke opp min E6600 på mitt hk? Kjører Corsair Dominator 8500CSD ram.

Lurer på Hvor høyt spenning skal stå og FSB? Ønsker å klokke til litt over 3GHZ med luftkjøling. :)

Er litt grønn med overklokking,så håper på en god rettledning :)

Tusen takk på forhånd for tips :)

System består av:

Lian LI PC6070ASCANDV2-kabinett

EVGA nForce 680i SLI S-775

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHZ

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2GB

Asus GeForce 8800 GTX 575/1800

Siverstone Zeus 850w PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en god overklokkingsguide. Når du overklokker er det veldig viktig å overvåke tepraturen. Til det anbefaler jeg intel tat. (bare søk etter det på google) Stiger tempraturen til over 60 på load bør du ikke klokke den høyere. Når det gjelder volten trenger du ikke å stille på noe annet enn cpu core. Du kan la den stå på auto, men da gir hovedkortet cpuen som regel for mye strøm, noe som resulterer i at cpuen blir mye varmere enn den trenger å være. Det du også kan gjøre er å begynne med 1,2 volt. Jeg ligger under dette med en overklokk på 3 Ghz. merker du at pcen blir ustabil eller at den ikke vil starte øker du volten et eller to hakk. Orthos er et program du kan bruke til å sjekke om pcen er stabil. Du bør prøve å ha så lav volt som mulig sånn at du ikke stresser prosessoren mer enn nødvendig.
Lenke til kommentar
Dette er en god overklokkingsguide. Når du overklokker er det veldig viktig å overvåke tepraturen. Til det anbefaler jeg intel tat. (bare søk etter det på google) Stiger tempraturen til over 60 på load bør du ikke klokke den høyere. Når det gjelder volten trenger du ikke å stille på noe annet enn cpu core. Du kan la den stå på auto, men da gir hovedkortet cpuen som regel for mye strøm, noe som resulterer i at cpuen blir mye varmere enn den trenger å være. Det du også kan gjøre er å begynne med 1,2 volt. Jeg ligger under dette med en overklokk på 3 Ghz. merker du at pcen blir ustabil eller at den ikke vil starte øker du volten et eller to hakk. Orthos er et program du kan bruke til å sjekke om pcen er stabil. Du bør prøve å ha så lav volt som mulig sånn at du ikke stresser prosessoren mer enn nødvendig.

8070084[/snapback]

Tusen takk for svaret! :D

Men vil ikke spenningen til ram-modulen også stige i takt med cpu? Skal minnet stå på Linked eller unlinked? :) Merket også at temperaturene ble høyere da Hyper-X(var det ikke det det het?)sto enabled. Kjører du med det på eller av?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Bare sett ramen til unlinked, så slipper du å bekymre deg for den. Det du kan gjøre senere med ramen er å stille inn strammere timings. Kan ikke huske at jeg har sett Hyper-X noe sted, hvor så du det?

8072600[/snapback]

Sorry!Sto visst ikke Hyper-X...bomma litt der kan du si :)

Nå har jeg klokka opp til 2.8GHz. FSB QDR=1644. Fulgte den "bruksanvisningen" du ga meg link til :) kjører core på 1,2v..Ser greit ut. Bare litt høy temp på cpu. opp i 63gr i Orthors testen. Må prøve å modde litt på kabinettet. Kanskje det må til en ny cpu-kjøler? Kjører Zallman Fatal1ty nå.Men den bråker som et fly.

Lenke til kommentar
Da anbefaler jeg at du kjøper noctua nh-u12 og setter to vifter på den. Den passer akkurat på hovedkortet med litt bøying av noen få kjøleribber. Det du også kan prøve for å senke tepraturen er en lavere volt på kjernen.

8080433[/snapback]

Jeg får ta en titt på den kjøleren da :)

Lavere enn 1.2v? Går det i BIOS da? Hvor mye bør volt`en på PCI_E ligge på?? Hos meg ligger den på 1.4v..litt lite? Hvordan øke den?

hvordan montere de to viftene da? 120mm?

Endret av scybert
Lenke til kommentar

ikke bry deg om pci-e volten, det eneste du trenger å stille på er cpu core. Det følger med noen festebøyler til viftene. Jeg anbefaler noctua sine vifter siden de er veldig stille og flytter nok luft. Den oppgitte levetiden på dem er også bra. Du skal kunne stille cpu core lengre ned enn 1,2 volt. Det laveste du kan stille på cpu fsb er 1,2 volt, men bare la den stå på auto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg kjører alt på så lav volt som mulig jeg, uten at det går ut over stabiliteten på systemet. Bør jeg kanskje sette CPU core ned litt da den kjører kanskje litt "høyt", 1,26v? Greier 3,0Ghz luft med den volten men akkurat nå kjører jeg 2,4Ghz.

EDIT: Ser du kjører samme RAM som meg. Les DETTE, det greide å skremme meg i hvertfall! (Skrev litt feil i PMen du fikk, scybert. Håper du leser dette).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt mitt minne på 2.2 volt en stund nå, og det fungerer fortsatt like bra. Jeg tror nok at du kan sette ned cpu core litt. Det varierer litt hvor mye cpuen trenger. Du trenger ikke gi cpuen mer enn den trenger. Det fører bare til kortere levetid og mer varme.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt mitt minne på 2.2 volt en stund nå, og det fungerer fortsatt like bra. Jeg tror nok at du kan sette ned cpu core litt. Det varierer litt hvor mye cpuen trenger. Du trenger ikke gi cpuen mer enn den trenger. Det fører bare til kortere levetid og mer varme.

8096896[/snapback]

Jeg prøvde sette mitt minne til 1066mhz i BIOS med minnet unlinked,men da nekta maskinen..Kjører ram`en på 1,8v jeg nå og 866mhz og unlinked..fungerer fint nå,men vil jo ha ut av minnet det det er godt for uten å overklokkes,ihvertfall.. :) kjører du med 2.2v?? da lyste det rødt hos meg i nvidia monitoren..t.o.m ved 1,85v...leste på corsair`s sider at volten skal kunne kjøres 2,2..men hvorfor får jeg da den røde firkanten? Kjører siste bios-oppdat..P25..hmm? :hmm:

Endret av scybert
Lenke til kommentar

Den røde firkanten er ikke noe å bekymre seg for. Hvis jeg var deg ville jeg avinnstallert alt som har med ntune å gjøre. Det skaper bare problemer. Det gjorde i hvert fall det for meg. Det du kan gjøre i stedet for å øke frekvensen på minnet er å stille timingsene lavere.

Lenke til kommentar
Den røde firkanten er ikke noe å bekymre seg for. Hvis jeg var deg ville jeg avinnstallert alt som har med ntune å gjøre. Det skaper bare problemer. Det gjorde i hvert fall det for meg. Det du kan gjøre i stedet for å øke frekvensen på minnet er å stille timingsene lavere.

8098240[/snapback]

Hvilken timings tror du minnet takler? Må vel sette det i "expert"-modus da å forandre hver enkelt manuelt?..4-4-4-12-1(eller 2T) 15(eller 18)?

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare sett ramen til unlinked, så slipper du å bekymre deg for den. Det du kan gjøre senere med ramen er å stille inn strammere timings. Kan ikke huske at jeg har sett Hyper-X noe sted, hvor så du det?

8072600[/snapback]

Sorry!Sto visst ikke Hyper-X...bomma litt der kan du si :)

Nå har jeg klokka opp til 2.8GHz. FSB QDR=1644. Fulgte den "bruksanvisningen" du ga meg link til :) kjører core på 1,2v..Ser greit ut. Bare litt høy temp på cpu. opp i 63gr i Orthors testen. Må prøve å modde litt på kabinettet. Kanskje det må til en ny cpu-kjøler? Kjører Zallman Fatal1ty nå.Men den bråker som et fly.

8079427[/snapback]

har samme hk og cpu som deg. leste guiden. men forsto ikke en dritt.. skal prøve 2.8 -> 3.0 -> 3.2 ghz.. hvor mye må jeg da sette opp på FSB QDR da ? multiplier på 9 i følge BIOS

edit:

litt OT men. tok og klokket til 2.8 jeg og.. stillte inn akkurat som du hadde.. med fsb på 1644.. og multipliere rørte jeg ikke.. 9 standard.. saved og exit.

pc'en restartet selv, men ingenting skjedde... får ikke skjermbilde noe mere :scared:

prøvd og restartet MANGE ganger, uten hell.. prøvd en annen skjerm.. no luck. prøvd med VGA <---> VGA + DVI kabel påbegge skjermene.. no luck..

noen som vet hva jeg skal gjøre ? håper inderlig ikke pc'en har gått til hælvete, da jeg fikk den i dag.. :(

edit2: cleared CMOS, så ble alt bra igjen. alt stock speed..

kan jeg virkelig ikke klokke denne cpu'en? sucks med 2.4ghz :p

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
bumper på grunn av edits. så denne blir "aktiv"

8177360[/snapback]

Tror du må prøve deg litt frem :) men den BIOS`en som kom 14/3 er noe dritt..den tok nesten kvelden på min pc...å da var alt default før jeg flashet den..så pass deg litt for P26-bios...

ikke ha volt`en så høy på cpu..å heller ikke på minnet..cpu rundt 1,2-1,26v gikk greit å minnet på 1,8v..men nå vet jeg ikke hvilket ram du kjører på da :) men har fått masse tips av andre som kjører like systemer her :) jeg kjører forresten multip på 9 jeg også :) kjør orthos-test etter du har justert på fsb og volten..holder den seg i et par timer er det stort sett greit. Men ville kjørt den lengre for å være helt sikker på at systemet er stabilt ihht minne å cpu :i stress :)

logg samtidig tempen også :)

Lenke til kommentar
bumper på grunn av edits. så denne blir "aktiv"

8177360[/snapback]

Tror du må prøve deg litt frem :) men den BIOS`en som kom 14/3 er noe dritt..den tok nesten kvelden på min pc...å da var alt default før jeg flashet den..så pass deg litt for P26-bios...

ikke ha volt`en så høy på cpu..å heller ikke på minnet..cpu rundt 1,2-1,26v gikk greit å minnet på 1,8v..men nå vet jeg ikke hvilket ram du kjører på da :) men har fått masse tips av andre som kjører like systemer her :) jeg kjører forresten multip på 9 jeg også :) kjør orthos-test etter du har justert på fsb og volten..holder den seg i et par timer er det stort sett greit. Men ville kjørt den lengre for å være helt sikker på at systemet er stabilt ihht minne å cpu :i stress :)

logg samtidig tempen også :)

8177492[/snapback]

hvor får jeg tak i den testen? men uansett. vanskelig og teste, når jeg ikke fikk skjermbilde ved reboot :p tenker meg om. så startet den ikke.. den hadde ikke den "bipen" som den alltid får når jeg starter opp.. etter jeg cleared cmos, kom den tilbake, og alt ble bra :) med stock hastighet så klart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...