Hellemyr Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Hei! Har et FinePix F420 kamera. Det er bra til å ta bilder at store ting, som personer og sånt, da er det bare å sikte seg inn, og trykke på knappen. Men når jeg skal ta nærbilde av små ting, som et lite led lys eller en liten skrue, eller noe i den strørrelsen, så blir bildet helt skurrete og uklart. Noen tips til hva som burde være av og på av innstillinger? Også når jeg skal ta bilder av pcen min eller andre ting som lyser i et mørkt rom, så blir bildene dårlige, noen tips? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Nærbilder: Prøv makrofunksjonen om du har denne. Er ofte symbolisert med bilde av en blomst. Gå nær, og se hvor nær du kan komme mens kamera fortsatt kan stille fokus (fokus ber du kamera stille om du trykker utløseren halvveis ned). Noen kamera har også en "supermakro"-funksjon, så du må trykke flere ganger på makro-knappen. Er imidlertid ikke bedre enn andre kameras makrofunksjon. Dårlige bilder i mørkt rom - Flere grunner: -For lang lukkertid pga. lite lys -Kamera stiller inn for høy lysfølsomhet (ISO) på grunn av lite lys. Dette gir mye støy -Kamera klarer ikke å stille fokus i mørke rom Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Også når jeg skal ta bilder av pcen min eller andre ting som lyser i et mørkt rom, så blir bildene dårlige, noen tips? 8064961[/snapback] Problemet med slike motiver er at kompaktkameraer har for lite dynamikkområde, slik at det ikke takler det store spranget fra det som lyser og det som er mørkt. Enten blir det mørke altfor mørkt, eller det lyse fullstendig overeksponert. En mulig løsning er å ta to bilder - helst på stativ - ett hvor man eksponerer det lyse motivet riktig, og et hvor man gjør det samme med det mørke - og deretter kombinerer bildene i et bildebearbeidingsprogram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå