Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-lås etter varmt skjermkort

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for moen måneder siden problemer med at vifta på skjermkortet mitt ikke virket. Den spant ikke rundt. Dette førte til at skjermkortet ble veldig varmt og at maskinen plutselig skrudde seg av(hele tiden). Dessverre tok det en stund før jeg skjønte at det var vifta det var noe galt med, men etter et par uker med problemet byttet jeg vifta og alt var i orden igjen i ca en måned.

Nå har da altså maskinen min begynt å låse seg. Noen ganger scrambler skjermen og blir svart, men noen ganger bare låser maskina seg. Jeg tenkte først at dette kunne være software feil, så jeg benyttet anledningen til å oppgradere til vista. Nå låste dessverre maskinen seg også under installasjonen og jeg skjønte da at det ikke var software relatert.

Spørsmålet jeg nå da lurer på før jeg gjør noe drastisk (kjøper ny hardware) er hva det kan være. Er det skjermkortet? Jeg vet jeg hovedsaklig har skrevet om hva jeg tror det dreier seg om, men jeg vil være sikker før jeg legger penger i det. Er det no måte å sjekke opp ting på?

MSI K8N Neo hovedkort

Asus v9999 Skjermkort Nvidia 6800gt skjermkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste hadde vært om du kunne lånt et skjermkort som er kompatibelt med resten av systemet ditt av en kamerat el. På den måten kunne du ha bekreftet / eliminert at skjermkortet ditt er problemet.

Det er mulig at skjermkortet ditt har tatt skade av overopphetingen det fikk da det gikk uten vifte. På den positive siden er dette et returspørsmål ettersom originalviften på kortet ditt er defekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar...

Har nå sjekket litt, og vi har funnet ut at det ikke er PS som gir for lite strøm og det er heller ikke skjermkortet. Testet dette ved å gjøre slik du foreslo på skjermkortet og koblet fra så mye som mulig av komponentene fra PS for å teste det (lurte på om kabinettviftene begynte å trekke mer enn vanlig).

Nå lurer jeg litt på om strøminstillingene til minnebrikkene er feil i bios. Den står på automatisk, men med andre minnebrikker låser den seg ikke, og minnebrikkene fra maskinen fungerer fint i en annen maskin. Så nå lurer jeg vel egentlig på hvilke instillinger følgende minnebrikker skal ha:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112666

Lenke til kommentar

Kan ikke se at strøminnstillingene i BIOS skal være et problem ettersom alt har fungert fint frem til nå. (Gitt du ikke har forandret på noe)

Nå er ikke minne et felt jeg er ekspert på, men jeg tipper brikkene skal kjøres på 2,5 volt.

(Ved litt ettertanke er jeg nok ikke ekspert på noen områder)

Og så en (alt for) enkel løsning på problemet:

Ettersom det virker som om du ikke har problemer med kompisen din sitt mine og han ikke har problemer med ditt foreslår jeg at dere bytter. :)

Lenke til kommentar
Hehe, dette kunne jo vært en mulighet hvis jeg ikke haddde hatt de beste matcha minnebrukkene som finnes for mitt hovedkort og han har no twinmos enkel ram brikker.

Kan støv i maskina føre til lås?

8069153[/snapback]

For mye støv i vifter fører alltid til overoppheting av komponenten som sitter under den aktuelle kjøleren.

En boks med luft kjøpt på biltema CO eller lignende vill løse problemet (ca 100kr). Pass på at du er litt forsiktig når du blåser da trykket i disse boksene kan få lagrene til vifter til å bli feilplassert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...