Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er galt med min maskin?

Anbefalte innlegg

Hei..postet denne på "Annet om Hardware"-seksjonen allerede, men får ingen svar der, og regner med at dette er et bedre sted å legge den:)

Jeg har akkurat kjøpt et nytt skjermkort som jeg trodde skulle gjøre en ganske god jobb, men dessverre virker det ikke som om noen av de litt eldre spillene går særlig greit. Jeg har prøvd Civilization 4, WarCraft 3, Sims 2 og F.E.A.R. (Sistnevnte vet jeg krever en del, men jeg er allikevel skuffet.)

Dette er pc'ens spesifikasjoner:

Kabinett/Strømforsyning

- In-Win C720 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/600W Power

Hovedkort

- ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939,ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

Prosessor

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939,1MB, BOXED m/vifte

RAM

- Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 KIT Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs

Skjermkort

- XFX GeForce 8800GTS 580M 320MB XXX GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 580/1800Mhz

Harddisk

- Maxtor DiamondMax 10 300GB ATA 133, 3.5", 7200 RPM, 16 MB Cache

Kan noen gi meg tips til hva jeg kan oppgradere for å merke en forbedring? Så billig og så effektivt som mulig.

Takk for din tid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nok tro det er CPUen som holder igjen. Komme deg opp på AMD Athlon 64 X2 4200+ eller høyere hadde nok være en del bedre. Eller kanskje en AMD Opteron 175/180 om hovedkortet støtter det. Har samme hovedkort selv, men vet ikke om den støtter Opteron CPUer

Edit: og en annen ting du kan gjøre er å kjøpe en ny harddisk. Lik den du har nå og koble de opp i Raid0. Får høyere lese og skrivehastighet. Det er billigere, men kjøp av ny CPU er nok det beste for å få høyere ytelse

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
Vil nok tro det er CPUen som holder igjen. Komme deg opp på AMD Athlon 64 X2 4200+ eller høyere hadde nok være en del bedre. Eller kanskje en AMD Opteron 175/180 om hovedkortet støtter det. Har samme hovedkort selv, men vet ikke om den støtter Opteron CPUer

Edit: og en annen ting du kan gjøre er å kjøpe en ny harddisk. Lik den du har nå og koble de opp i Raid0. Får høyere lese og skrivehastighet. Det er billigere, men kjøp av ny CPU er nok det beste for å få høyere ytelse

8064579[/snapback]

Athlon 64 X2 4200 er for socket AM2, er det ikke? Jeg har socket 939, og det blir for dyrt å oppgradere hovedkort. Leter etter en billig og bra prosessor nå, men finner ikke noe bedre enn 3800.

Noen som vet om dette er den beste prosessoren man kan få til socket 939?

Lenke til kommentar
Det finnes ingen grunn til at du ikke skal kunne kjøre alle de spillene på maks uten problem.

Har selv kjørt FEAR på maks med AMD 3200+ 939 og POV 7800GT smertefritt.

Kan det hende at du ikke har installert oppdaterte skjermkort drivere etter skiftet?

8065858[/snapback]

Det er det som er så forbannet. Jeg _burde_ jo kunne kjøre alt på max jeg også. Har installert nyeste skjermdrivere. Alt bør være vakkert. Har tenkt på å bytte hovedkort og cpu, men da må jeg nok ha ny ram også..og prislappen blir fort over 4000.

Føles litt dumt å kjøpe en ny tokjernet prosessor til et hovedkort som fases ut snart:/

Lenke til kommentar
Athlon 64 X2 4200 er for socket AM2, er det ikke? Jeg har socket 939, og det blir for dyrt å oppgradere hovedkort. Leter etter en billig og bra prosessor nå, men finner ikke noe bedre enn 3800.

det finnes til 939 og ;)

Lenke til kommentar

8064579[/snapback]

8064904[/snapback]

https://prisguiden.no/product.php?productId=30119

Lenke til kommentar

Du kunne ha sett etter om du har noen store stygge trojanere som gjemmer seg et eller annet sted på harddisken. Kan hende de sitter der og koser seg med et festmåltid bestående av cpu kraft og minne.

Last ned HijackThis fra for eksempel www.merijn.org og post resultatet lik jeg har gjort under.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 11:29:36, on 03.03.2007

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Programfiler\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

C:\Programfiler\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

C:\Programfiler\Prevx1\PXConsole.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\s1\Valve\Steam\Steam.exe

C:\Programfiler\DU Super Controler\DUSuperControler.exe

C:\Programfiler\DU Super Controler\DUSuperControler.exe

C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe

C:\Programfiler\Prevx1\PXAgent.exe

C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe

C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe

C:\Programfiler\The All-Seeing Eye\eye.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Programfiler\Opera\Opera.exe

C:\Programfiler\Microsoft Office\Office10\WINWORD.EXE

C:\DOCUME~1\x\LOKALE~1\Temp\Midlertidig mappe 8 for HijackThis.zip\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.no/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programfiler\Fellesfiler\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: Malicious Scripts Scanner - {55EA1964-F5E4-4D6A-B9B2-125B37655FCB} - C:\Documents and Settings\All Users\Programdata\Prevx\pxbho.dll

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAXPnP] C:\Programfiler\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAX] "C:\Programfiler\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe" /tray

O4 - HKLM\..\Run: [JMB36X Configure] C:\WINDOWS\System32\JMRaidTool.exe boot

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [PrevxOne] "C:\Programfiler\Prevx1\PXConsole.exe"

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [steam] C:\s1\Valve\Steam\\Steam.exe -silent

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Programfiler\Adobe\Reader 8.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Adobe Reader Synchronizer.lnk = C:\Programfiler\Adobe\Reader 8.0\Reader\AdobeCollabSync.exe

O4 - Global Startup: DUSuperControler.lnk = C:\Programfiler\DU Super Controler\DUSuperControler.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programfiler\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE

O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe

O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll

O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Programfiler\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe

O23 - Service: Prevx Agent (PREVXAgent) - Unknown owner - C:\Programfiler\Prevx1\PXAgent.exe" -f (file missing)

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
hvcordan ser du om det er trojanere der?

8067154[/snapback]

Man finner prosesser som ikke skulle vært der.

Man kan også kjøre den gjennom en autoanalysator, så vil den finne de store stygge for meg.

Dette synes jeg det er greit å gjøre med jevne mellomrom for å sikre at minst mulig keyloggere at annet snask stjeler ting fra meg.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen grunn til at du ikke skal kunne kjøre alle de spillene på maks uten problem.

Kan det hende at du ikke har installert oppdaterte skjermkort drivere etter skiftet?

8065858[/snapback]

På maks mener du i 1024*768 uten aa eller noe annet stæsj? ;)

Trådstarter: Kjøp deg en opteron 170 eller oppover så går det nok fint skal du se :)

Endret av stinger82
Lenke til kommentar

8065858[/snapback]

På maks mener du i 1024*768 uten aa eller noe annet stæsj? ;)

Trådstarter: Kjøp deg en opteron 170 eller oppover så går det nok fint skal du se :)

8067275[/snapback]

Kjører nå med en E6600 så jeg har ikke mulighet til å få testet med mitt forrige oppsett, men jeg tror jeg kjørte alt på maks i 1280*1024. Mulig jeg kun brukte aa *2 eller *4.

Uansett virker det som om trådstarter har problem også med mindre krevende spill som Sims 2 og derfor antar jeg at det her er snakk om et softwarerelatert spørsmål og ikke et hardwarerelatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...