Yama Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Jeg har Ubuntu 6,10, den siste utgivelsen ifølge Ubuntu sin hjemmeside. Helt siden jeg installerte Ubuntu har jeg hatt problemer med lavt volum, selv om jeg har absolutt alt skrudd på det høyeste. Dette problemet har jeg da ikke i Win XP. Jeg har asus P5WD2 premium hovedkort og bruker det lydkortet som er integrert. Er det noe jeg kan laste ned eller en måte for meg og få fikset dette på er jeg takknemlig for all hjelp. Det skal legges til at jeg er nybegynner i detta og har hatt ubuntu installert i bare et par uker. Jeg har også prøvd forskjellige spillere og har XMMS, Rythmbox og Amarok installert, får samme resultat på alle. Endret 7. mars 2007 av Yama Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Fra konsoll kan du prøve følgende programmer for å se gjennom mange tenkelige og utenkelige innstillinger: $ alsamixer & $ alsamixergui & Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Antageligvis front kanalen som står lavt. Tror det er pcm kanalen som styrer hoved volumet. Den gjør det som default av en eller annen grunn. Du må aktivere flere kanaler i "mixeren" på brukervalg. Da kan du skru opp front kanalen. Eller i alsa mixer gui som ble nevnt. Lenke til kommentar
Yama Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 takk for tipsa. Jeg har nå skrudd alt jeg fant i alsomixer til topp. det hjalp litt, men fortsatt lavt. Kan det være lydkort driveren som bør oppdateres? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Les litt her : http://www.alsa-project.org/ Det er alsa lydriveren som ubuntu bruker. Den oppgraderes automatisk etterhvert som neste stabile release. Det er jo noe av det fine med linux. Automatisk oppgradering av alt. Det går an å kompilere nyere utgaver fra kildekode, men det anbefales å bruke stabile utgaver. Ellers kan systemet noen ganger bli ustabilt. Du kan jo lese litt om lydkortet ditt og hvordan det støttes av alsa. Lenke til kommentar
Yama Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Beklager sent svar her. hadde litt problemer med Ubuntu så reinstallerte hele greia. Installerte Gnome Alsa Mixer, skrudde alle volum knapper til topps og håpa på det beste når jeg åpna Amarok. Sprengte nesten høytalerne jo. Endelig fikk jeg tilbake lyden. Deilig Men takk for at du tok deg tid til og hjelpe en nybegynner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå