Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For lite søvn betyr?


Anbefalte innlegg

Heisann. I skrivende stund er jeg på jobben. Det er ingen kunder for øyeblikket og jeg føler meg ganske trett og sliten. Tenkte da at jeg kunne skrive inn et topic her etter å ha lest litt om søvn på nettet.

 

Saken er at jeg sover ganske lite om nettene. Jeg legger meg 01:00-02:00 og sovner ca 30min etterpå. Sitter oftest på pcen før jeg legger meg. Står opp 07:00 om morgenen. På skolen føler jeg meg ganske sliten og får egentlig lyst til å bare sove. Får ikke med meg mye av undervisningen. Før hadde jeg normal søvn, men etter 9ende klasse så fikk jeg denne uhyggelige uvanen.

 

For å gå veldig konkret på spørsmålet:

 

Ved å få for lite søvn, vil man da bli mindre (altså i høyden) enn man egentlig skulle ha vært? Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg leste nylig en artikkel om dette:

 

Sleep deprivation can also result in a decrease in core body temperature, decrease in the release of growth hormone, and possible cause an increase in heart rate variability.

 

Link til hele artikkelen

 

Er 1.86 høy, 17 år og 72kg. Har ca sovet 5-6 timer hver natt helt siden 9 klasse.

 

Årsaken er nok at jeg kommer hjem ganske sent fra jobb/sammen med venner, går rett på lekser etterpå og føler at jeg trenger å spille litt når jeg er ferdig med leksene.

 

Jeg ber ikke om hjelp, er allerede på bedringens vei ;), men lurer på om det med at man blir mindre i høyden faktisk stemmer.

 

Noen andre som sover lite?

 

Nightwolfie

Endret av NightWolfie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Det høres ganske rart ut. Hvorfor skulle man bli mindre? Jeg sover ganske lite. Legger meg ofte i 12-1 tiden på natten og står opp 7, slik som deg. Men kan ikke si jeg har merket noe på at jeg ikke vokser i høyden. Siden i fjor har jeg vokset 10 cm.

 

Så, tror ikke det stemmer at man bli mindre hvis man ikke sover :p

 

EDIT: Men kanskje jeg må begynne å legge meg tidligere :D

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Og de som ligger i koma på sykehusene blir som regel 2,70 høye...

8066363[/snapback]

 

:!: hehe!

 

La meg klokka 01:00 i går og stod opp 08:00 i dag morges. Det er 7 timer søvn, er fortsatt litt trøtt (helt vanlig om morgenen) men føler meg heeeelt annerledes enn før :)

 

Anbefales å sove :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg må ha 14-15 timer søvn hver natt, hvis ikke blir jeg sjuk og vandrer rundt som en grinete, ukonsentrert, trøtt zombie.

 

Legger meg kl. 16.00 (etter skolen), og står opp kl. 07.00.

 

Kødder ikke, jeg er nødt til å ha en slik døgnrytme for å fungere. Og nei, jeg er ikke overnaturlig høy; 16 år og 182cm.

Lenke til kommentar
Jeg må ha 14-15 timer søvn hver natt, hvis ikke blir jeg sjuk og vandrer rundt som en grinete, ukonsentrert, trøtt zombie.

 

Legger meg kl. 16.00 (etter skolen), og står opp kl. 07.00.

 

Kødder ikke, jeg er nødt til å ha en slik døgnrytme for å fungere. Og nei, jeg er ikke overnaturlig høy; 16 år og 182cm.

8066969[/snapback]

 

 

Hvis du er seriøs nå, ville jeg anbefalt deg å ta en tur til legen for å sjekke om du mangler noe viktig eller noe...

 

Å måtte ha 15t søvn i døgnet er langt ifra normalt...

 

 

Faktumet er at 8-9t er optimalt, men sover man lenger, 12-13t eller mer, vil man føle seg like trøtt som om man hadde sovet 5-6t i døgnet. Not healthy.

Lenke til kommentar

Det du kunne prøve Erlend_G, er å sove i ca 15 minutter (ikke lenger!) et par ganger om dagen. Dette gjør at du vil føle deg mye mer opplagt.

Ikke sov lenger enn 15 min, da vil du bare føle deg enda verre fordi etter 15min så går man inn i noe som kalles "Deep Sleep" eller noe. Det er veldig ubehagelig å bli våknet under dette. Ha derfor en klokke ved siden av deg. Prøv dette i noen uker og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar

Det er mulig å ta tilskudd av HGH (Human Growth Hormone).

 

Her er hva det kan hjelpe mot og forbedre:

 

• Weight Loss

• Restore Youthful Skin

• Decrease Weight

• Increase Energy & Endurance

• Build Muscle

• Strengthen/Repair Immune System

• Natural Anti-Depressant

• Improve Sleep

• Improve Vision/Hearing

• Increase Libido

 

General expectations in the first month include:

 

• Improved stamina.

• Vivid dreams.

• Better and sounder sleep, and feeling more refreshed upon awakening.

• More optimistic attitude and better sense of humor.

• Increase in energy.

 

General expectations in the second month include:

 

• Improved muscle tone.

• Enhanced sexual function.

• Improvement in nail growth.

• Improvement to skin tone.

• Better digestion.

• Increase in strength.

• Weight loss.

• Better eyesight, including night vision.

 

General expectations in the third month include:

 

Same as months 1 and 2, but probably heightened.

 

• Some manifestations seem exceptional.

• Mental processes improve, including desire to do and complete projects.

• Muscle size increases, especially if the individual works out.

• Faster recovery for wounds and muscle soreness.

• Hair growth.

• Reduction in PMS symptoms.

• Increase in sexual desire.

• Greater body flexibility.

• Less pain in joints.

• Alleviation of some menopausal symptoms.

• Improved nail growth (sign of protein, nutrient assimilation).

 

General expectations in the fourth month include:

 

Same as above. Generally, most improvements are heightened and are more consistent. Please note again that, at times, the body may shift into "neutral" and some results seem to diminish or vanish. Your body may be suing GH to rebuild tissue or, to a degree, be resting. Experience indicates that, after a while, you should see a resumption of the benefits and even some vast improvements.

 

General expectations in the fifth month include:

 

• Impressive weight loss and reduction of inches, since fat is reduced and muscle tissue is increased and toned.

• Improvement in skin texture and appearance (including lessening of skin discoloration)

• Thickening of skin and greater elasticity.

• Reduction of the appearance of wrinkles.

• Thickening of hair, plus a shiny and healthy appearance.

 

General expectations in the sixth month include:

 

Same as above, but now better and with more consistent results. This could be the really exciting stage!

 

• Cellulite greatly diminishes.

• Body is much more contoured.

• Eye sight greatly improved.

• Better emotional stability.

• Stronger resistance to colds, flu and other illnesses

• Some pain and soreness disappear.

• Old wounds have healed or are healing.

• Excellent exercise tolerance.

• Grayed hair begins to return to natural color.

 

Medical tests show a reduction in cholesterol (LDL) and triglycerides, blood pressure normalizes, heart rate improves, some conditions that have been due to disease vanish or are diminished, and immune system improves.

 

With proper diet and exercise, the results may be faster, deeper and more pronounced!

 

Keep in mind, if you take GH looking for dramatic results quickly, you won't be in line with the results of GH research which shows positive manifestations over 6 months to 1 year and longer. As previously stated, some people do notice immediate, dramatic results, while others experience more subtle benefits. Everyone is different; you must consider the condition you are now in and how long you have been in this condition. whether you notice immediate results or not, according to experience, the GH is probably still working.

Lenke til kommentar

man får kjøpt speed i norge......da slipper man å sove i hele tatt!

 

btw: jeg har ca samme døgnrytme som trådstarter og føler at jeg verker blir høyere eller kortere.... jeg var faktisk 0,5 cm kortere når jeg målte meg på sesjon elelr det som står i passet mitt da xD

Lenke til kommentar
man får kjøpt speed i norge......da slipper man å sove i hele tatt!

 

btw: jeg har ca samme døgnrytme som trådstarter og føler at jeg verker blir høyere eller kortere.... jeg var faktisk 0,5 cm kortere når jeg målte meg på sesjon elelr det som står i passet mitt da xD

8069148[/snapback]

 

 

En cm fra eller til må man bare regne med, det er helt naturlig.

 

Man er f.eks høyere om morgenen enn man er når man legger seg om kvelden - mener å huske at det har noe med beina i ryggen å gjøre, de "synker" litt sammen ut på dagen. (Dette høres kan ut som en stor load BS, men men)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...