Gå til innhold

går det ann å bruke 42 som pc skjerm

ulv666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
klarer jeg da å få nokk oppløsning til at jeg kan lese liten skrift.  er jo det problemet jeg har når jeg bruker vanelig tv ut signal.

8063968[/snapback]

Bruker du vanlig tv-ut signal på en 42" plasma?

Det er vel den DÅRLIGSTE måten å overføre bildet fra PCen til tv'en.

Lenke til kommentar

pc er litt utdatert, har bare en pc utgang til skjermen,(crt) og tv ut via s-video. må få noen til å bygge en ny pc snart, men den står 6 meter unna tv, får man dvi kabel så lange?

bruker nå 1024*768 som oppløsning.

Endret av ulv666
Lenke til kommentar

6m DVI kabel går helt fint, kjører dette på 2 1600x1200 LCD skjermer. Men noe mer og du bør bruke noen hundre kroner ekstra, DVI over avstand er noe forferdelig herk...ulikt en VGA kabel som over avstand kanskje gir noen skygger eller litt støy, så vil DVI totalt sortlegge hele skjermen hvis signalet avtar for mye ;) Jeg kan ikke elektronikken eller årsaken hvorfor dette skjer (kanskje synkroniseringsproblemer mellom sender/mottaker?), men har erfart det altfor mange ganger. Faktisk endte jeg opp med en 10m VGA kabel til projektoren f.eks. fordi det rett og slett fungerte veldig bra.

Å kjøre SVideo på en så fin og dyr skjerm blir fryktelig bortkastet, til og med fargene blir bedre når du forsøker VGA. Praktisk talt all støy forsvinner (du får kanskje litt skygger hvis VGA kabelen er dårlig eller for lang), og du får ingen problemer med å kjøre høyere oppløsninger :) Oppløsningen på Svideo i PAL er noe rundtomkring 720/768 x 576, og det er relativt fattig på en så stor skjerm. Som nevnt ovenfor så blir alt over "skalert" og uklart. En annen detalj er at SVideo i tillegg er interlaced, med VGA får du progressivt. Det utgjør en ganske stor forskjell på en ny moderne skjerm for å si det mildt :) MEN! MEN....jeg vet ikke hvordan SVideo oppfører seg på et ALIS plasma panel i forhold til VGA/komponent?

Lenke til kommentar

hmm.. det hørtes jo ikke bra ut.. viste at s-video signalet var dårlig, så hadde tenkt å kjøpe et skjermkort med dvi utgang å bruke den.. men blir litt lang lengde. måler jeg langs veggen ender jeg opp på 10- 11 m. måtte nesten kjøpe en 15 m dvd/hdmi kabel. må kanskje heller satse på vga kabel da, ?

taper mann mye kvalitet på en vga i forskjell til en dvi/hdmi kabel.

Lenke til kommentar

Skal du først kjøpe ett skjermkort for tilkopling til TV så er det nok lik greit å gå for ett HDMI kort.

Kjøp en kvalitets kabel når lengdene kommer over 3 meter, disse er litt dyre, men du er da nærmes garantert at du ikke vil få problemer. Sjekk om kabelene takler 1080p, da takler den alt. sjekk avshop.no, de har mange bra kabler til ganske bra prisere.

Men før du kopler PCen mot Plasmaen med DVI, så les bruksanvisningen meget nøye. Hvis den plasmaen er såpass gammel at den har DVI i stedet for HDMI så kan den inngangen være satt som som TV inngang, og dermed være meget kresen på signaler. Det kan til og med stå at den ikke skal brukes til PC-inngang. Det står det på min splitter nye Sony LCD at HDMI inngangen ikke skal brukes til PC, men det funker fint for det.

Og hvis Plasmaen er litt gammel, så er det også mye mer utsatt for innbrenning, så vær meget ops på det. Sett skjermspareren på 3-5 minutter.

Lenke til kommentar

Mange plasmaer har problemer med DVI-HDMI fra pc, så det er mest sannsynlig at du får det til om plasmaen har en vga-inngang.

De fleste (om ikke alle) 42" plasma har oppløsning som skulle tilsi 4:3, mens skjermene har 16:9. Det betyr at pikslene er rektangulære og at bildet blir strukket i bredden om du kjører native oppløsning inn. Du kan selvfølgelig kjøre en 16:9-oppløsning inn, men det vil gi et mye dårligere resultat. Mange filmavspillere har mulighet for å justere aspect ratio, og dette gir godt resultat under filmavspilling. I desktop får du imidlertid ikke gjort noe med dette, så 42" plasma er ikke et godt valg til vanlig surfing osv. 50" plasma har kvadratiske piksler, så dette vil kunne gi et bedre resultat, men det er fremdeles ikke ideelt.

Når det gjelder innbrenning er ikke nyere plasmaer plaget med dette (bortsett fra forrige generasjon paneler fra Pioneer), men du vil få image retention ved stillestående bilde over tid. Dette er en slags midlertidig innbrenning som går bort av seg selv etter en stund.

Enkelt og greit; skal du se film fra pc`en er plasmaen ok, men til desktop/surf osv velger du en lcd.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Mange plasmaer har problemer med DVI-HDMI fra pc, så det er mest sannsynlig at du får det til om plasmaen har en vga-inngang.

dette er det jeg har hørt, lagde en tråd om dette, og endte opp med og kjøre VGA.....

sitter nå på 42" panasonic pv60 funker mere enn perfekt, har spillt masse og sett endel film. så "over the hedge" i går vare et heeelt FANTASTISKT bilde med vga har ikke superlativer som kan forklare :D

men innbrenning, er liksom sånn at ved surfing kan enkelte detaljer henge litt igjenn noen sekunder før de fader bort

Lenke til kommentar

jo er akkurat det, var en kar som slang inn en post i tråden med PV60 og dvi-HDMI funka ikke for han, men tro meg, du får et heeeelt latterlig bilde med vga.

jeg kjørte ei stund en gammel p4 sokett 478 1,6 ghz med integrert grafikk som gjorde 600 poeng i 3dmark 01 (sånn for og vise hvor svakt systemet var) og jeg ble til tider imponert over bilde kvalitet

hvis du har binders i nærheten selger de 1,5 meter vga til 99,- og 3 meter til 130,-

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=716638&hl=

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg har tilfeldigvis også en PV60 og kjører på vga. Det blir faktisk veldig bra, forutsatt at man tar en runde med dve og kalibrerer skjermen. Bruker Theatertek 2.4 til dvd-avspilling og MediaPortal til annet, og jeg er veldig fornøyd med bildet etter å ha tweaket litt her og litt der. Både TT og MP har justering for høyde/breddeforhold, slik at det går an å kjøre riktig oppløsning inn uten at bildet blir strekt i bredden. Eneste drawbacket er at jeg har et R9600 (som ble ansett som det beste til film før 6600/6800-serien kom) som ikke støtter Purevideo, men har et vifteløst 7600GS på vei hit i posten om noen dager som skal bøte på det.

Selv om det går an å bruke et eldgammelt skjermkort og svak maskinvare er det mye bildekvalimex å hente på å bruke noe nyere slik at man i det minste får brukt VMR9 til avspilling. Til det trenger du et kort som støtter DX9.

Men til vanlig desktop-bruk er altså plasmaen skrøpelige greier, og det er ikke bare fordi bildet blir strukket. Anbefaler en annen løsning til dette, men til film og forsåvidt også framvisning bilder (bruker MP til det) blir det helt strålende.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Fleste skjermkort som har hdmi har da også dvi.  Men kvifor kjøpe med hdmi? er jo dvi han skal ha.

8073219[/snapback]

For da kan han også sende lyd i samme kabel hvis han skulle ønske det.

De kortene jeg har sett så har jeg kun sett en HDMI utgang og en VGA utgang på kortet. Men det kan jo finnes noen med HDMI og DVI også

Lenke til kommentar

nå har jeg vært ute å kjøpt en vga kabel, fant en på 20 m

CC VGA Monitor Extension Cable HDD15M - HDD15F 20M (200kr)

Må ta i forhold at jeg sikkert taper noe signal med slik lengde, men jeg må si det hjalp.

klarte fint å lese spawn (tegneserien) på skjermen. surfe i godstolen på 3-4m avstand.

Ble litt smått noe, når jeg satte meg helt bakerst i sofaen. Ca 5 m

video fremvisning var bare super, hadde ikke noe som helst problemer med oppløsning eller slik, kunne bruke akkurat den oppløsninga jeg ønsket, forandret ikke på skjermbildet.(oppførte seg som en vanlig skjerm)

bruker gom player(anbefalt dinside.no) ved å trykke enter får jeg automatisk fullskjerm , ctrl+enter gir fullskjerm strukket i høyda og.

kunne uten problem se forskjell på s-video og vga. nå trenger jeg bare en splitt til vga siden jeg bare har en utgang. hørte med han som jeg kjøpte den av, han hadde og hatt store problemer med å få til hdmi, på skjermen. han ga opp faktisk og kjører component tror jeg, fra mediasenter.

skal bli morro å prøve hdmi, når jeg får spart opp litt til ny pc, det bør jo gå ann å få det til, tv er jo beregnet på det.

går den ann å få lyd og bilde over samme hdmi kabel fra pc.?

Endret av ulv666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...