EC Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Kokepunkt til blod? Aner ikke. Men det koker i en høyde av 63.000 fot - eller 20.790 meter over havet. Jeg vil anta at blodets kokepunkt ved havoverflaten er omentrent likt vannets - men så har vi jo koagulasjon, som inntrer et sted mellom 44-45 og 50 grader (husker ikke). Men nå er vi off topic - det var Vapochill vi skulle diskutere, ikke kroppens fysikk og kjemi! :smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Som mange andre har påpekt savner jeg støymåling av systemet. Både på full og lav hasdighet. Forskjellen mellom SE og PE. Så en post på asetek sitt forum der de sa at ytelsen mellom SE og PE var minimal. Kan jo spare en del penger på å kjøpe SE versjonen. Har den gamle versjonen og kan jo legge til mine erfaringer som jeg har savnet i de fleste tester. * Vekt. Den veier mye og er tung å drasse med seg. * Etter transport bør den stå i en time for å roe seg. Dette er litt irriterende når du kommer på lan og må vente 1 time før du kan bruke PC-en. * Den må transpoteres oppreist. --- Dette er på iallefall på den gamle og siden det er akkuratt det samme (Bare en annen kompressor) så bør kanskje tenke på dette vis du skal kjøpe et slik system. Elles kan jeg si at plass for 120mm vifte var også på den gamle versjonen og plass til 4 haddisker var ektrautstyr. Lenke til kommentar
hce Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Anter du er litt trøtt yummy og ikke tenker rasjonelt :wink: Helt korrekt! Hvis jeg ikke erindrer feil, koker vann ved ca. 90 grader Celsius på Mount Everest. Om du stikker hånda di ut av et romfartøy oppi stratosfæren, koker blodet. Tror det var omentrent slik det var. Er nok en del lavere på Mount Everest... Teoretisk vil kokepunktet i f.eks. 2600moh være 89.8C. Beregnes fra formelen: T = 373K + (Pmoh - P0)/A , der A = 2,7kPa/K T8600moh = ca. 73,4C Pmoh er trykket i atmosfæren i den høyden du er i. Så når du er ute i verdensrommet, så er trykket der ute veldig lavt, noe som vil medføre at T->0K, når ting koker på 0 kelvin vil du ikke være i det rommet... yummy skrev (2002-12-09 05:17): Kokepunkt til blod? Aner ikke. Men det koker i en høyde av 63.000 fot - eller 20.790 meter over havet. Jeg vil anta at blodets kokepunkt ved havoverflaten er omentrent likt vannets - men så har vi jo koagulasjon, som inntrer et sted mellom 44-45 og 50 grader (husker ikke). Men nå er vi off topic - det var Vapochill vi skulle diskutere, ikke kroppens fysikk og kjemi! :smile: Hvordan kan blodet koagulere ved høyere temperaturer enn kroppstemperatur? Trodde blodet koagulerte når det ble nedkjølt jeg? Litt upraktisk å måtte varme opp et sår til 50C for at blødningene skal stoppe... Men så var det å holde seg til topic da... Hva med å invesetere i et Fluke multimeter, type sossete, de kan måle decibel inntill 60dB (correct me if I'm wrong). Flukene koster, men er utrolig praktiske når man skal leke elektrikker/ingeniør på PCen sin :smile: Edit: litt mer info _________________ HcE [ endret av hce den 2002-12-09 09:46 ] Lenke til kommentar
-ThoR- Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Det var noen spørsmål ang. støy. Fant dette: sitat: "Asetek har også denne gangen fulgt med i tiden og tatt hensyn til de som er lei av støy fra computeren - 33(d)BA er et støynivå den mest kresne bør greie å leve med." http://www.ocshoot.no/vc6.htm Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 10:32, skrev -ThoR-:Det var noen spørsmål ang. støy. Fant dette:sitat: "Asetek har også denne gangen fulgt med i tiden og tatt hensyn til de som er lei av støy fra computeren - 33(d)BA er et støynivå den mest kresne bør greie å leve med."http://www.ocshoot.no/vc6.htm Det stemmer ikke. Min Vapochill har ikke så laft støynivå. Den bråker temlig mye. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 12:23, skrev Bøgge Bakken:Det stemmer ikke. Min Vapochill har ikke så laft støynivå. Den bråker temlig mye. Men har ikke du den gamle vapochillen? Lenke til kommentar
-ThoR- Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Bakken. Siden du er så bastant, og etter hva jeg leser så har du den "forrige" versjonen. Hva mener du er riktig støytall? 33db er ikke akuratt lydløst, men det er innenfor grensen på hva de fleste aksepterer. F.eks. veivesenet har en øvre grense innendørs på 40db. Jeg hadde en av de første versjonene av vapo. og synes den var veldig stillegående. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 12:35, skrev byggeren: Quote: Den 2002-12-09 12:23, skrev Bøgge Bakken: Det stemmer ikke. Min Vapochill har ikke så laft støynivå. Den bråker temlig mye. Men har ikke du den gamle vapochillen? Stemmer det, med den gamle bråker 2 db (Nye 33 og den game 35 db). Med tanke på at den viften som sto i den gamle har et "teroretisk" støynivå på 32 dB (Ikke noe motstand Papst 4412FGML. Setter du en vifte på en kjøleribbe elelr radiator vil den bråke emr fordi den for mostand. I tilegg vil lyden fra kompressoren gjøre at den bråker enda mer en de 33 eller 35 Db som er oppgitt. Lenke til kommentar
-ThoR- Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Asetek oppgir 35db på både den nye og gamle modellen. Har selv hatt den gamle, og den lille vifta jeg har i maskinene nå bråker mye mer. forskjellen på 33db og 35 db er ikke stor. Teoretisk er en økning på 3db en dobbling av volumet. For dem som har jobbet med lyd, så vet de at skal man høre en vesentlig forskjell, så må man nesten opp i 6db økning. Kan nok være at du har sart hørsel Bakken. =) Men for oss vanlige dødelige så tror jeg nok målingene stemmer. Målingene fra Asetek er utført uten strømforsyning, men med kompressor og vifte på 75%. Laboratoriet som de har utført testene er et akustisk lab. som har en meget høy nøyaktighet. Noe som er vanskelig å kopiere for oss "dødelige" =) [ Denne Melding var redigert av: -ThoR- på 2002-12-09 13:05 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Som sagt: støynivå skal jeg kikke nærmere på. Skal se hva som kan gjøres, og hva det har å si for ytelsen. Når det gjelder dette med å la den stå etter at den er snudd på: Jeg har kontaktet Asetek ang. dette, og har fått forsikring om at det ikke er nødvendig. Sitat: "Efter at have lagt på siden, vendt på hovedet eller lignende, behøver vores system IKKE stå nogle timer! Grunden til dette er, at vores fordamper er så lille, at der næsten ingen olie kan forsvinde fra kompressoren. Et andet faktum er, at idet vores fordamper sidder UNDER kompressoren (tyngdekraft) ville olien alrdig kunne løbe tilbage alligevel, om så den stod i 100 år :smile: - ja altså medmindre man vendte den på hovedet - og gjorde man så det kunne man starte forfra..." Så da har vi _det_ fastslått! :smile: Dette er i allefall gyldig for det systemet vi har, jeg tør ikke garantere for tidligere modeller - men regner med det samme gjelder der også. Skulle dette mot formodning vise seg å ikke stemme, har vi nå en offisiell uttalelse fra Asetek... Lenke til kommentar
-HugiN Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Platen hovedkortet monteres på kan tas ut vha. 2 skruer. Genial løsning! Dette savner jeg på Lian-Li - kabinettet mitt! Det gjør monteringen mye lettere. Her har Asetek funnet en glimrende løsning. Jeg selv har alltid ment at dette er en genial løsning og har av den grunn nå mitt på det 4. året!!!... Så dette er ikke akkurat en ny oppfinnelse!!!! Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Det var de jeg fikk oppgitt av selger og Asetek at den skulle stå en time etter transport. VUnder monering kunne du vente et kvater fikk jeg beskjed om. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Så for de som ønsker en stille maskin er vannkjøling bedre egnet enn Vappoen? Og en god del billigere enn den også. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 15:20, skrev Orjanp:Så for de som ønsker en stille maskin er vannkjøling bedre egnet enn Vappoen? Og en god del billigere enn den også. Både ja og nei. Du kan sette ned hadighet på kompressor og vifte, men da faller kjølevnen på systemet og trur da vannkjøling er et bedre valg, med tankre at du kan kjøle andre deler av systemet. Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Sitat "Vapochill ligger i en høy prisklasse, men per i dag fins det ingen andre løsninger som gir samme ytelse og samme løsning (kjøling og kabinett samlet i en enhet) som kan konkurrere med Vapochill." Kanskje ikke samme løsning, men et 226W peltier hadde nok gjort værtfall like god kjølejobb som vapo`en. Kanskje bedre? Man kan jo også lage en motstand til peltieret ved å lage/koble til en slags bryter som gir peltieret mer W (volt/strøm????) og kjøler mer/mindre. Blir samme greia, bare litt hjemmemekka. (jeg LIKER hjemmemekka ting!!! ) Vurderer selv sterkt en Maze3-1PELT.. PS: Er det ikke digg med minusgrader? Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Energi måles i watt. Spenning måles volt Strøm måles i ampere? Så du snakker om tre forskjellige ting egentlig.. KILL me if im wrong.... Quote: Den 2002-12-09 16:59, skrev Arachnid:Sitat "Vapochill ligger i en høy prisklasse, men per i dag fins det ingen andre løsninger som gir samme ytelse og samme løsning (kjøling og kabinett samlet i en enhet) som kan konkurrere med Vapochill."Kanskje ikke samme løsning, men et 226W peltier hadde nok gjort værtfall like god kjølejobb som vapo`en. Kanskje bedre? Man kan jo også lage en motstand til peltieret ved å lage/koble til en slags bryter som gir peltieret mer W (volt/strøm????) og kjøler mer/mindre. Blir samme greia, bare litt hjemmemekka. (jeg LIKER hjemmemekka ting!!! )Vurderer selv sterkt en Maze3-1PELT..PS: Er det ikke digg med minusgrader? _________________ ahdrage aka Iceman| @ [email protected] Join oss på [email protected] :smile: [ Denne Melding var redigert av: ahdrage på 2002-12-09 17:53 ] Lenke til kommentar
Sargent Fire Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Har ikke helt fått med meg hva som gjør at kabinettet koster så mye? Det har jo vannkjøling, men har det så mange flere spesifikasjoner enn når man setter inn vannkjøling i et Chieftec kabinett? Syntes prisen er litt drøy! Mvh,Stian Lenke til kommentar
Laka Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Vil anbefale deg at du leser både denne og den gamle artikkelen om Wapochill - da vil du forstå hvorfor det koster så mye :smile: Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 17:57, skrev Sargent Fire:Har ikke helt fått med meg hva som gjør at kabinettet koster så mye?Det har jo vannkjøling, men har det så mange flere spesifikasjoner enn når man setter inn vannkjøling i et Chieftec kabinett? Syntes prisen er litt drøy!Mvh,Stian Vapochill er ikke et kabinett - det er et kabinett OG et meget kraftig kjølesystem. Omentrent som å bygge en fryser inn i PC'n om du vil. Jeg har minusgrader på prosessoren med det systemet. Normaltemperatur ligger på 30-50 grader, avhengig av kjøleløsning. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Glemte å nevne en litt kip ting med Vapochill er oppstartstiden. Med Vapochill har du nok gatas raskeste maskin, men også gatas tregeste maskin til å boote opp. Vanlige er ikke det noe serlig problem da jeg slår på PC-en og ut på kjøkkenet for å få en matmit. Har du tenk å kjøpe Vapochill bør du tenke deg om. Jeg gjorde mer et inpulskjøp på den og angrer egentlig på det. Har raskeste maskina blant venner, men de usle 300 MHZ jeg fikk er ikke vert de pengene. Skal du få høye resultater med Vapochill må spenningen opp og da ryker P4 din ganske fort. Bare gjøre at jeg ikke har noe mot Vapochill. Det er et bra produkt som vil ha minusgrader på prosessoren uten å måtte mekke noe selv, men trur ytelsemessig du kunne fåå mer med Vannkjøling. Avhening av komoneter i Vannkjøling kan du få det langt billigere en Vapochill og samtidig ha mulighet for kjøling på andre enheter i systemet. Bare tenkt dere godt om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå