Gå til innhold

hvorfor går tiden annerledes i universet?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg at det ikke kan ha uendelig masse eller uendelig energi. Det jeg sier er at det er teorier om at i sentrum av (store) svarte hull er det en singularitet, og den er at massen er presset sammen til et nivå der fysikkens lover ikke lenger teller. Jeg sier ikke at dette er uendelig, men at det er tettere enn det fysikken egentlig tillater, og det er det som er singulariteten (smør på fett:P)

Bare for å oppsummere litt: Jeg mener ikke det punktet har en uendelig masse, men en masse som er så godt pakket sammen at fysikkens lover ikke lenger gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er helt enig med deg at det ikke kan ha uendelig masse eller uendelig energi. Det jeg sier er at det er teorier om at i sentrum av (store) svarte hull er det en singularitet, og den er at massen er presset sammen til et nivå der fysikkens lover ikke lenger teller. Jeg sier ikke at dette er uendelig, men at det er tettere enn det fysikken egentlig tillater, og det er det som er singulariteten (smør på fett:P)

Bare for å oppsummere litt: Jeg mener ikke det punktet har en uendelig masse, men en masse som er så godt pakket sammen at fysikkens lover ikke lenger gjelder.

8114640[/snapback]

Det er ikke massen, det er gravitasjonspunktet. såvidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Quoter igjen jeg ;)

where matter is compressed to the degree that the known laws of physics no longer apply to it.

Dvs. massen, og ikke gravitasjonspunktet. tror ikke det er noen øvre grense på hvor kraftig et gravitasjonsfelt kan være, så lenge det er nok masse tilstede.

Lenke til kommentar
tiden går ikke raskere (slik at vi går i saktefilm etc) men hvis man reiser til et sted, og tilbringer f eks 40 år der, kommer tilbake til jorda og da har det gått 50 år der! how? why? where?

8062781[/snapback]

Et år på jorda er jo den tiden jorda bruker rundt sola...

Lenke til kommentar
tiden går ikke raskere (slik at vi går i saktefilm etc) men hvis man reiser til et sted, og tilbringer f eks 40 år der, kommer tilbake til jorda og da har det gått 50 år der! how? why? where?

8062781[/snapback]

Et år på jorda er jo den tiden jorda bruker rundt sola...

8175109[/snapback]

Hvis man reiser til et sted og er der i 40 år og reiser tilbake så har det jo gått 40 år på jorda også. Men hvis du reiser i lysets hastighet vekk fra jorda i 40 år, så har det i teorien gått lenger tid på jorda enn det du har vært borte når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
hvorfor går tiden raskere/saktere noen steder i universet enn i andre?

hva er det som påvirker dette? har det noe med mengden energi som er i området rundt? og hva er tid?(hvis den går annerledes noen steder enn andre, er den jo ikke en konstant!)

8062711[/snapback]

Jeg ser det har kommet en del svar på spm ditt, men dette er et veldig komplisert spm og jeg anbefaler deg å finne en populærvitenskapelig bok som forklarer det i detalj.

Kort sagt sier Einsteins generelle relativitetsteori at rom-tid er det samme for alle. Hvis du er i ro i rommet vil tiden gå med en viss hastighet, men når du begynner å bevege deg i forholdet til rommet vil tiden gå saktere. Hvis du når lysets hastighet vil tiden stå stille. Men som sagt dette er komplisert og trenger en grundig forklaring. Les en bok. :p

Lenke til kommentar

Dette med at tid oppleves ulikt ulike steder i universet er utenfor de flestes forståelse og er helt ulogisk og ufornuftig, men vi blir barre nødt til å akseptere det...

men poenget er; Hvis en person er i et relativt tregt system(feks jorden) og en annen beveger seg i et raskere system, tilnermet lysets hastighet. vil tiden oppleves ulikt av disse to. det som vil føles som 2 minutt for den ene vil føles som 14 for den andre(feks).

Formelen vi i dag bruker for å kalkulere forskjeldene i ulike treghets system(farten du beveger deg i) er lorentze faktoren som lyder

\gamma = \frac {1}{\sqrt {1-{\frac {v^2}{c^2}}}

\gamma =er tiden som blir opplevd

v= farten du beveger deg i.

c= lysets hastighet.

Når det kommer til dtte med sorte hull og at relativitets teorien ikke fungerer her så stemmer det, i følge Einstein, han sa at ingen ting kan gå raskere en lyset(det er derfor det er lyshastigheten som er med i relativitets teorien, lyset er den ultimate hastighet)... men Einstein sa det fantest et smuttull i denne loven og det er at i et sort hull eller i et ormehull vil man kunne bevege seg raskere en lyset, siden sorte hull på en måte ikke er en del av univærset lenger. Jeg reiner med jeg må forklare meg her;

La oss se på universet som en ballong som stadig blåses opp, full med små flekker. Og hver av disse flekkene er et solsystem, på et eller annet tidspunkt har et av disse solsystemene eksplodert i en supernova og trukket seg sammen. Om massetettheten blir stor nok vil stjernen bli tung nok til å falle ned i unniverset. vi ender da opp med en slags brønn som ikke lenger er en del av overflaten av universen hvor Einsteins relativitets teori gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...