Hellemyr Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Hei! Hva er en rheostat? Kjøpte meg en rheostat fra microplex for å dimme noen vifter, så lurer jeg egentelig på hva den gjør. Når jeg har koblet til den, så får viftene fortsatt 12v, men de spinner ikke på full speed. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Bryter strømmen i raske pulser, slik at hastigheten reguleres, er det ikke så? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Da da blir volt og ampere det samme, om den gjør som du sier. Men ossen går det å koble på andre ting enn vifter på en rheostat, som lys eller vannpumpe, vil de også bli dimmet på samme måte som vifta? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Bryter strømmen i raske pulser, slik at hastigheten reguleres, er det ikke så? 8062603[/snapback] Hmmm..... nå snakker du vel om en puls bredde modulert regulering, en rheostat er vel egentlig bare ett pot meter som tåler en del effekt og som ikke går helt ned til 0V. Er det bare jeg som har missforstått eller? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 wikipedia: A rheostat is essentially a potentiometer, but is usually much larger, designed to handle much higher voltage and current. Typically these are constructed as a resistive wire wrapped to form a toroid coil (or most of one) with the wiper moving over the upper surface of the toroid, sliding from one turn of the wire to the next. Sometimes a rheostat is made from resistance wire wound on a heat resisting cylinder with the slider made from a number of metal fingers that grip lightly onto a small portion of the turns of resistance wire. The 'fingers' can be moved along the coil of resistance wire by a sliding knob thus changing the 'tapping' point. They are usually used as variable resistors rather than variable potential dividers. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Dessuten står det jo forklart på produktsiden til Microplex: "En rheostat er en variabel motstand." http://www.microplex.no/product.aspx?pid=RH5W50&mcat=15s230 Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Ok, mange gode svar her. Men om det er en motstand, hvorfor er det fortsatt 12v på vifta da, etter jeg har dimma den ned? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Det er det nok ikke. Hvordan måler du dette? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Sitter med en blå PSU, og på den er det koblet på en rehostat en av de som man finner på microplex, så på det så har jeg en mist vifte, og dimmer den ned så mye jeg kan, og den viser 11,54, stiller rheostaten på max, forstatt 11,54. Men 5V railen går ned med 1v når jeg stiller på den. EDIT: Testa en liten ting, kobla på 2 extra 120mm vifter, 12v viste fortsatt 11,54, men 5v viste 2,80 når jeg dimma den ned, og 5,25 når jeg skrudde rheostaten opp. Bruker multimeter til å måle med. Endret 2. mars 2007 av Hellemyr Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Altså. Du vil ikke senke hele railen når du kopler på en reostat. Da ville jo alle andre komponenter få for lav spenning! Og hele poenget med en strømforsyning (som skal gi konstant spenning uavhengig av strømtrekk) vært borte. Det som skjer er at de 12 voltene fordeles over reostaten og vifta. Er det like stor motstand i begge to vil spenningen fordeles Har du et multimeter kan du måle over begge komponentene, og du vil se at summen av de to blir det du leser av på railen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå