Gå til innhold

Flaut fra en som trodde han kunne bedre enn som så

Anbefalte innlegg

I dag ble jeg tatt på senga!

ISO, basiszone\kreative zone, hvitbalanse, auto-fokus, lukkertid .. jeg blir bare mer og mer forvirret.

Har begynt å bla i manualen her nå; forstår at det gjenstår uhyggelig mye pugging. Jeg legger meg flat..

Ja, vi snakker faktisk speilrefleks: Canon EOS 350D.

post-25483-1172854947_thumb.jpg

post-25483-1172854959_thumb.jpg

post-25483-1172854971_thumb.jpg

post-25483-1172854984_thumb.jpg

post-25483-1172854998_thumb.jpg

post-25483-1172855012_thumb.jpg

post-25483-1172855024_thumb.jpg

post-25483-1172855044_thumb.jpg

post-25483-1172855062_thumb.jpg

post-25483-1172855083_thumb.jpg

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med alt annet her i livet, skal man bli god i noe trenger man øvelse og kunnskap. En dose talen er heller ikke dumt, men det er det jo lite en kan gjøre med selv da.

Så jeg anbefaler det til å fortsette som du er begynnt. Ta masse bilder, les manualen men aller helst kjøp deg ei god fotobok (Digital fotografering i praksis, for eksempel). Dessuten, minst like viktig, så på masse bilder av flinke fotografer - både på nett og i blader - for inspirasjon og lærdom.

Ikke forvent at du blir en god fotograf over natta. Ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Som med alt annet her i livet, skal man bli god i noe trenger man øvelse og kunnskap. En dose talen er heller ikke dumt, men det er det jo lite en kan gjøre med selv da.

Så jeg anbefaler det til å fortsette som du er begynnt. Ta masse bilder, les manualen men aller helst kjøp deg ei god fotobok (Digital fotografering i praksis, for eksempel). Dessuten, minst like viktig, så på masse bilder av flinke fotografer - både på nett og i blader - for inspirasjon og lærdom.

Ikke forvent at du blir en god fotograf over natta. Ting tar tid :)

8062658[/snapback]

Takk for rask respons.

Eksponeringen er horribel, mørkhet kommer og går, uklarhet og ikke minst fravær av detaljer. Kan du kort si hva jeg har gjort så galt her, bare så jeg kan ta rask lærdom av den turen jeg hadde i naturen i dag.

:whistle:

Er 18-55-objektivet uegnet til den slags fotografering, eller?

Endret av dot_
Lenke til kommentar

Objektivet er greit det. Kameraet også.

Du har vært ute en tid på dagen med sterke kontraster i lyset. Da er det vanskelig. Om lyse parti ikke skal bli hvite blir de møke svarte og detaljløse. Og om de mørke områdene skal blir riktig eksponert blir de lyse helt hvite.

Du må lære deg hvordan lysmålerern funker. Hvordan kameraet beregner eksponeringen med andre ord.

F.eks å unngå å rette kamera mot sola er et godt sted å begynne, samt å vente med denne type foto til litt seinere på dagen når sola ikke er så sterk (evt tidlig på morgenen).

Lenke til kommentar
Kan anbefale deg å ta en liten titt inn i HDR. Tror disse bildene kunne ha stort potensiale der.

8064924[/snapback]

HDR? :D

8065304[/snapback]

http://www.google.no/search?q=HDR&ie=utf-8...lient=firefox-a

http://petemc.net/wp-content/uploads/2006/07/hdr-15-2.jpg

Hvis du noen gang har lagt merke til at ikke alt i et bilde er eksponert riktig kan du bruke HDR. Da tar du flere bilder på forskjellige eksponeringer, og henter fram den riktige eksponeringen. Les mer på linkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...