Gå til innhold

Ebay - Erfaringer og Anbefalinger

Anbefalte innlegg

Har handlet en del på eBay, stort sett småting som filtere, diffusere, batterier etc. Denne gangen handlet jeg et Sigma 10-20mm objektiv fra Digital-Rev.

Veldig fornøyd med både handel og vare. Hong Kong - Sandnes på 4 dager, sendt med UPS. Er litt typisk at det er i Oslo det stopper opp;

OSLO,NO 04/07/2008 14:13 DELIVERED

OSLO,NO 03/07/2008 11:52 FORWARDED TO THE FACILITY IN THE DESTINATION CITY

OSLO,NO 03/07/2008 11:52 THE SCHEDULED CONNECTION WAS MISSED / DELIVERY RESCHEDULED

OSLO,NO 03/07/2008 11:52 THE SCHEDULED CONNECTION WAS MISSED / DELIVERY RESCHEDULED

OSLO,NO 03/07/2008 7:34 ARRIVAL SCAN

MALMO STURUP,SE 03/07/2008 6:29 DEPARTURE SCAN

KOELN, DE 03/07/2008 5:57 DEPARTURE SCAN

MALMO STURUP,SE 03/07/2008 5:39 ADVERSE WEATHER CONDITIONS

MALMO STURUP,SE 03/07/2008 5:33 ARRIVAL SCAN

KOELN, DE 03/07/2008 4:21 DEPARTURE SCAN

KOELN, DE 02/07/2008 23:21 ARRIVAL SCAN

CHEK LAP KOK,HK 02/07/2008 10:33 DEPARTURE SCAN

CHEK LAP KOK,HK 01/07/2008 20:23 EXPORT SCAN

CHEK LAP KOK,HK 01/07/2008 20:23 ORIGIN SCAN

KOWLOON BAY,HK 01/07/2008 17:10 COLLECTION SCAN

HK 01/07/2008 5:03 BILLING INFORMATION RECEIVED

UPS sender visst nok faktura på moms, får vel det jeg og. Ba ikke Digital Rev om noe spesielt med tanke på sendingens verdi.

Digital Rev fremstår som en seriøs aktør, hvor de også har en egen fysisk butikk i Hong Kong, samt tilhørende nettbutikk.

Anbefales.

Edit/Update: Fikk en faktura på momsen + 120,- i gebyr fra UPS. Denne kom 2 uker etter levering. Helt ok, sparte fremdeles ca 1000,- totalt.

Endret av marekz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HJELP! Jeg har tenkt å handle på ebay for første gang, men opplever følgende problem:

Har prøvd to selgere som sender til hele verden. Etter å ha trykt "buy it now" velger jeg "guest checkout". Da får jeg kun to valg i rullegardinmeny på "shipping adress", US eller Kanada !!

Kan ikke fatte hva jeg gjør galt, har valgt sende til Norge på artikkelsiden og trykker så "buy it now" osv.

Lenke til kommentar
Tror ikke du kan være gjestekjøper når du bor i norge.

Må nok åpne en konto på eBay/paypal.

OK, virker som mye styr bare for å kjøpe en vare til 10 kr.... -Men varen er viktig for meg og jeg finner det ikke i norske nettbutikker (plastdel til mobil).

Lenke til kommentar
OK, virker som mye styr bare for å kjøpe en vare til 10 kr.... -Men varen er viktig for meg og jeg finner det ikke i norske nettbutikker (plastdel til mobil).

Når du først har åpnet en konto,så er det bare et par tre tastetrykk hver gang du skal handle,så er varen betalt og klar til sending.

Enklere kan det ikke bli.

Faren er at du kan bli hekta på eBay :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bestilte K20D med 18-250mm og smc DA*16-50 FA2,8 i går til 10.400 totalt med frakt fra prodigital2000.

Mitt første kjøp på eBay :)

Håper det ikke blir noe tull.

Ser ikke noe sendingsinformasjon enda når jeg går inn på ordrestatus. Vet ikke om sendingsnummeret blir lagt in på ordrestatusen....

Lenke til kommentar
Ser ikke noe sendingsinformasjon enda når jeg går inn på ordrestatus. Vet ikke om sendingsnummeret blir lagt in på ordrestatusen....

Selgeren, prodigital2000, virker seriøs med over 63000(!) tilbakemeldinger. Om sendingen din blir sendt med UPS, kommer sendingsnummeret på mail. Kopi fra auksjonen: "Tracking numbers are emailed to you when provided by our courier."

Lykke til med utstyret! Det blir nok ikke din siste handel på eBay, vil jeg tro... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk kameraet i dag. Virker å være helt i orden. Har studert bruksmanual og tatt noen prøvebilder. Er mye å sette seg inn i for å utnytte alle funksjonene.

Men.... Trodde jeg bestilte et K20D til en knallpris. Et par dager etter jeg hadde bestilt oppdaget jeg at jeg hadde klart det kunststykket å bestille et K200D! :ohmy:

Da ble prisen plutselig ikke fult så knall, men fortsatt billigere enn i Norge. Dette kameraet er også sikkert helt tilstrekkelig for meg, så jeg får vel ha det ei stund. Lære meg å bruke det ordentlig før jeg kjøper noe annet i allefall.

Kan kanskje kjøpe en K20D eller kanskje det blir dens etterfølger etterhvert.

Lenke til kommentar
Re toll: (Les Moms)

For det første:

På fotoutstyr er det ingen toll kun moms.

Det skal betales moms av pakker på over 200,- og da er det 200 INK frakt.

Pakker merket med verdier på oppunder 200,- blir ikke stoppet selv om frakten står spesifisert på pakken og totalen vil bli 3-400,- (Vet ikke om dette er interne regler på posten, men jeg har bra grunnlag for å si at dette er praksis)

Blir en pakke stoppet så er regner de alltid med frakt i momsgrunnlaget.

I tillegg til de 25% moms så må du betale et "servicegebyr".

Mener dette gikk opp til nyttår til kr 90,-

På pakker over kr 1000 (igjen ink frakt) er dette ca 190,- (Det var 180 før nyttår)Her blir det til og med spesifisert moms på servicegebyret. Altså : Avgift på avgiften for å kreve inn en avgift !!!

Kun i Norge... (Og hvor f... er EØS avtalen blitt av ? I EU betaler man MVA i det landet man kjøper varen fra, ferdig arbeid. Derfor er det heller ingen som har et opplegg for å trekke fra momsen på eksportsalg lengre. *Fullt medlem av det indre marked* my ass )

Det er også kun i Norge man må betale moms på bruktkjøp fra privatpersoner.

Den gode nyheten er at det eneste som skjer dersom noe er merket for lavt eller ikke merket er at du må hoste opp en faktura (Cut'n paste fra PayPal email kvittering holder). Ingen straffeavgift eller noe i den duren.

Pakker som ikke har en deklarert verdi blir alltid stoppet (stoppet, og du må skaffe bilag ) dersom den er større enn en liten konvolutt. Så Husk å få selger til å merke verdien skikkelig.

Jeg vil selvsagt ikke oppfordre til ulovligheter, man jeg lurer virkelig på lovligheten av det norske opplegget i forhold til EØS. ( Og dersom noen vet hvor man kan henmvende seg med klager på slikt vil jeg gjerne vite det)

Fra USA kan det ofte lønne seg å bruke Jetcarrier dersom selger er villig til å sende til dem. Da betaler du lokal frakt til jetcarrier, og i deres sendingspris inngår fortolling, slik at det at du slipper servicegebyret til posten ofte dekker inn ekstrakostanden med å sende via Jetcarrier. Du slipper å vente på snail mail fra posten, og du kan spore pakken helt hjem.

Goffen

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Okey, skal handle på for første gang, og lurer litt på hvordan det fungerer. Er det slik at jeg er nødt til å betale via paypal? Virker som litt mye styr å lage en paypalkonto for å kjøpe noe til under 50kr. Ellers er det bare å legge inn et bud og satse på å vinne auksjonen?

Lenke til kommentar

Hva vil dispute si? Har handlet noe jeg ikke kan betale for. Jeg må registrere en kredittkort på paypal. Har ingen kredittkort jeg kan registrere. Sa det til han og fikk svar: HI: Thanks for your contcat. I need to get back fo final value fee, so I'll open dispute after 7 days. If you still can't pay, I'll close if after another 7 days. Thanks :)

Hva vil det si?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...