Gå til innhold

Tv-serier banker film.


Anbefalte innlegg

Det er det som er problemet nå. Prisen på storfilmene er nå ofte passert 175 millioner dollar og det er ikke lenger filmselskapene som står for finansiereingen. De får inn eksterne investorer (eksempelvis Time Warner som får halvparten av kostnadene dekket av et annet selskap). Da er man enda mer avhengig av avkastning. Og man må trå forsiktig.

 

I Tv-Serier er det de som serverer noe nytt som vinner, de andre "dør". De fleste pilotene kommer ikke engang gjennom innledende runde. 24 ble vinner en sesong fordi den var noe nytt, så kom Lost som skapte tilstander man ikke hadde sett siden Star Trek, Prison Break fulgte på året etter og denne sesongen er det Heroes (som etter min mening slår alt siden fillerepisoder er fraværende og alt er sinnsykt bra gjennomtenkt).

 

Selv om jeg føler dramakategorien i tv-serier er særdeles repeterende (enten er det sykehus eller så er det et advokatkontor som er settingen) og et område hvor filmen kan gi langt bedre resultat, eksempelvis med Little Miss Sunshine. Men den filmen var selvstendig og ikke Hollywood produkt.

 

Drama, komedie og tanketom underholdning (dette mener jeg som positivt og ikke negativt) er der film er best. Spenning, nyskaping (man lager som oftest 24 episoder, man må tenke nytt) og ikke minst engasjement er noe som er tv-serier sin styrke.

 

Er jo også filmserier som ofte blir klassikere. Star Wars, Indiana Jones, LOTR, Harry Potter, Back To The Future, Pirates of The Caribbean osv er de store her. Enkelte regissører makter også å få en stor fanbase (eksempelvis Tarantino).

 

Men nyskapende? Man har Nolan (selv om han er litt repeterende i sine siste filmer, men uansett fantastisk å se på) og et par andre som gir noe nytt fra Hollywood (nå snakker jeg om Hollywood og ikke alle de "independent" filmene som kan gi fantastiske skuer.

 

Tv-serier er bare mer fengende. Med mindre man heter Indiana, Luke, John eller Captain Jack så har filmene et handicap.

 

Men i henhold til artikkelens intro, så må jeg helt klart si jeg er 12 år, for jeg ser frem til alle filmene som ble nevnt :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...