Gå til innhold

Spørsmål ang Lightroom

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som vet om det følger med en god manual når en kjøper Lightroom? Driver og vurderer å kjøpe via adobe.no og da er spørsmålet; med eller uten eske? Det er en prisforskjell på 400 kr. Kan en laste ned maualen fra adobe.no så tror jeg at jeg bare kjøper en downloadversjon.

Dessuten: Jeg vet at Lightroom kan brukes sammen med Photoshop CS og CS2, men kan den også brukes sammen med Elements 5?

Chico

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Er det noen som vet om det følger med en god manual når en kjøper Lightroom? Driver og vurderer å kjøpe via adobe.no og da er spørsmålet; med eller uten eske? Det er en prisforskjell på 400 kr. Kan en laste ned maualen fra adobe.no så tror jeg at jeg bare kjøper en downloadversjon.

Dessuten: Jeg vet at Lightroom kan brukes sammen med Photoshop CS og CS2, men kan den også brukes sammen med Elements 5?

Chico

8060446[/snapback]

Trodde at Lightroom var et frittstående program for RAW konvertering jeg.

Da fungerer den vel med ALLE programmer.

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar
Lightroom er ikke avhengig av noen andre programmer, men samarbeider med Photoshop for andre redigeringer.

8061376[/snapback]

Det er et frittstående program, så du er ikke avhengig av andre programmer. Dersom du velger at du vil gjøre mer avanserte redigeringer enn det Lightroom kan gjøre, vil den i utgangspunktet åpne Photoshop. Men du kan velge at den skal bruke et hvilket som helst annet redigeringsprogram.

Det følger ikke med noen ordentlig trykt manual. Jeg har ikke åpnet esken ennå, men så vidt jeg kan bedømme ut fra vekten, er det ingen slik oppi.

Erik

Lenke til kommentar

I demo jeg har sett så kan en gå opp i menyen i Lightroom og åpne filen i Photoshop CS2 for ytterligere redigering. Endringer som blir gjort der blir automatisk oppdatert når en kommer tilbake i Lightroom. Kan da gå ut ifra at jeg har samme muligheten i menyen til å velge å redigere i Elements?

Siden det ikke følger med en manual, så er det liten vits i å bestille eske. Tar lenger tid å få det tilsendt enn å laste ned.

Testet aldri demoversjonene, men har sett en del video turtorials. Ser spennende ut.

Endret av El chico
Lenke til kommentar
I esken ligger en "Getting Started guide" og disken med programmet. Jeg har ikke sett så mye på guiden ennå, men gjør regning med å få gjort det i neste uke.

8062850[/snapback]

Er kanskje en manual i pdf kan jeg tenke meg..

chico

Lenke til kommentar
Hei

Det følger en manual i pdf med downloadversjone. Manualen er på 118 sider og meget instruktiv. Programmet er - som alle fra Adobe - utrolig detaljfokusert, det vil nesten alt kan kontroleres og justeres manuelt hvis man gidder å sette seg inn i hvorledes.

Steinix

Chico

8060446[/snapback]

Lenke til kommentar
Lightroom er ikke avhengig av noen andre programmer, men samarbeider med Photoshop for andre redigeringer.

8061376[/snapback]

Det er et frittstående program, så du er ikke avhengig av andre programmer. Dersom du velger at du vil gjøre mer avanserte redigeringer enn det Lightroom kan gjøre, vil den i utgangspunktet åpne Photoshop. Men du kan velge at den skal bruke et hvilket som helst annet redigeringsprogram.

Det følger ikke med noen ordentlig trykt manual. Jeg har ikke åpnet esken ennå, men så vidt jeg kan bedømme ut fra vekten, er det ingen slik oppi.

Erik

8062206[/snapback]

Jeg har lasta ned prøveversjonen. I den følger den med en brukbar manual. Men det finnes flere videoer på nettet som gir en grei innføring!

Lenke til kommentar

Syns at Lightroom er et meget bra produkt, spesielt til svart-hvitt konvertering. Flere smarte verktøy. Av det som er mindre bra er en relativt underutviklet oppskarpingsverktøy, støyreduseringen kunne også ha vært bedre. Men her er det store muligheter for 3.parts software som Noise Ninja, Neat Image etc.

Lenke til kommentar
I demo jeg har sett så kan en gå opp i menyen i Lightroom og åpne filen i Photoshop CS2 for ytterligere redigering. Endringer som blir gjort der blir automatisk oppdatert når en kommer tilbake i Lightroom. Kan da gå ut ifra at jeg har samme muligheten i menyen til å velge å redigere i Elements?

Siden det ikke følger med en manual, så er det liten vits i å bestille eske. Tar lenger tid å få det tilsendt enn å laste ned.

Testet aldri demoversjonene, men har sett en del video turtorials. Ser spennende ut.

8062327[/snapback]

I Photomenyen i Lightroom så kan du velge Edit in Adobe Photoshop CS2, og Edit in another application.

Der kan du velge elements filen.

Andreas

Lenke til kommentar

8062327[/snapback]

I Photomenyen i Lightroom så kan du velge Edit in Adobe Photoshop CS2, og Edit in another application.

Der kan du velge elements filen.

Andreas

8063703[/snapback]

Det er flott.

Syns at Lightroom er et meget bra produkt, spesielt til svart-hvitt konvertering. Flere smarte verktøy. Av det som er mindre bra er en relativt underutviklet oppskarpingsverktøy, støyreduseringen kunne også ha vært bedre. Men her er det store muligheter for 3.parts software som Noise Ninja, Neat Image etc.

8063396[/snapback]

Er litt betenkt på mangel på skikkelig oppskarpingsmulighet (ala USM). Hvis alle bilder må innom Elements forsvinner litt av vitsen.

Vet Bibble har integrert en lett utgave av Noise Ninja samt at der fins det et oppskarpingsverktøy.

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Ja, USM hadde vært kjekt, men jeg tror det er bare et tidsspørsmål før noe slikt kommer. Enten fra Adobe selv slik at det blir inkorporert som en del av verktøymenyen, eller som en plug in slik støyfjerningsverktøyet Noise Ninja er i Bibble.

Lenke til kommentar

Flere interessante programmer, men alle med styrker og svakheter... Som alltid :hmm:

Lightroom

Bibble

Dxo

Er det flere?

Capure NX - mange spennende muligheter her også, men blir et annet type program. Ikke like egnet til å håntere store bildemengder.

Aperture (hvis jeg hadde Mac hadde nok valget blitt dette)

Chico

Lenke til kommentar

I Lightroom kan man lage Virtual Copies som tar mindre plass enn å kopiere hele filen. Smart. Men så kommer det naturlige spørsmålet; kan disse editeres i Elements?

Hadde vært en fordel, for det som irriterer meg med å jobbe med RAW-filer (NEF i mitt tilfelle), er at jeg hele tiden må lagre en ny jpg-fil etterpå. Dvs at det blir skrekkelig mange filer som tar opp mye plass etterhvert.

Chico

Lenke til kommentar

Chico, dette må du prøve ut selv. Jeg vet ikke, men tror ikke det går siden de virtuelle kopiene kun inneholder instrukser for hvordan bildet skal i forhold til orginalen og ikke inneholder noen builleddata i seg selv. Virtuelle kopier er en av de aller beste tingene med LR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...