Gå til innhold

Test: iPod Shuffle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å slutte å skrive tester om iPod spillere og heller noe annet? Er jo nesten ingen som kjøper en iPod fordi den får bra i tester eller lignende. Trudde den fortsatt solgte på navnet sitt...?

Hele shuffle-konseptet er helt på trynet spør du meg. Man kan spille av sanger random selvom man har skjerm, og når man har lyst på kontroll er det enkelt å finne den artisten, albumet eller sangen man har lyst på.

Har denne spilleren det 'coated-layere' som hindrer den fra riper?

Lenke til kommentar

fantastisk argumentering fra applefanboysene.. de betaler for at spilleren ikke skal ha mange muligheter..

det går faktisk an å la vær å bruke de mulighetene dere ikke føler dere har bruk for. betyr ikke at en spiller er rettet mot en annen målgruppe fordi det finnes flere muligheter :)

Lenke til kommentar
At den ikke har skjerm er ikke så ille syns jeg. Brukerområdet er jo de som ikke bryr seg om hvilken sang som kommer. Når jeg bruker den så oppdaterer jeg den ofte, ca annenhver uke sånn at jeg bare hører på det jeg hører på akkurat da. Bruker den i snowboardbakken osv. Vil ikke si at skjermmangel er noe problem. Hvis du vil ha skjerm så er du ikke i den brukergruppen som spilleren retter seg etter. At spilleren er et dårlig kjøp vil jeg ikke si. Spilleren har bra batteri, er liten og superlett, bra kappasitet og enkel navigasjon.

8061331[/snapback]

Man kan jo ikke definere vekk en ulempe ved å henvise til bruksområde, skal man ikke trekke en spiller som er større en konkurrentene for størrelsen heller, fordi brukerområde er de som ikke bryr seg om den er stor? At den ikke har skjerm er en ulempe, så får de som ikek bryr seg om det se bort ifra den ulempen.

AtW

Lenke til kommentar

Hei, har brukt shuffle en tid nå, og vil bare anbefale å skifte ørepropper. Jeg har tatt i bruk de som fulgte med SE W800i (forøvrig en løsning som jeg var lite fornøyd med). Her er kabelen atpåtil så kort at jeg kan feste shuffle'en i kragen uten en masse ledningskrøll.

Sånn ellers er jeg godt fornøyd med kjøpet, og spesielt batterikapasiteten.

Hilsen BisleRuffen

Lenke til kommentar

Har den selv og på ca 200 sanger trenger man ikke skjerm etter min mening. Har et nokså fast repertoire på den og etter kort tid huske man jo hvilken rekkefølge sangene ligger i sånn ca. Og jeg har kjøpt den til joggeturene mine, til det er den perfekt, klipser den fast i kragen og så spiller den lyd med høy kvalitet i timesvis uten av en merker en har den med seg. Helt konge.

Og det som står i testen om at en kun kan skippe frem og tilbake er jo ikke helt korrekt. En kan jo hoppe til starten av listen ved å trykke 3 ganger på play f.eks. Men vil en være negativ så er det jo ingen hindring.

Er jo ingen som tester en Ferrari som klager på at man ikke får barnevogna med og litt høyt støynivå fra motoren.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Og det spørs om de her ikke har skjønt noe vesentlig ved den nye måten folk hører musikk på.

Det over er skrevet i artikkelen. Om artikkelforfatter setter ordet "ikke" foran - heller enn etter - "her" så blir setningen riktig i forhold til den mening den gies [i artikkelen].

Lenke til kommentar
Spilleren har bra batteri, er liten og superlett, bra kappasitet og enkel navigasjon.

8061331[/snapback]

Det er jo nettopp påpekt at den ikke har enkel navigasjon takket være mangel på skjerm. Greit nok om man bare vil navigere på den begrensede måten, men den mangler jo fortsatt muligheten til å navigere på et utall andre måter (via skjermen). Noe mange andre spillere med samme kapasitet og i samme prisklasse har. Hvorfor velge uten skjerm når man får med skjerm til en lavere pris og med bedre fleksibilitet på andre områder? Størrelsen? ok, dersom man er villig til å betale mer for et dårligere produkt for å spare noen kubikkmillimetere så greit. Da får man bare gjøre det. Smak og behag.

Jeg vil si det er hvertfall et godt salgsargument till her. Nemlig at den virker med itunes.

8069520[/snapback]

Akkurat det kan jo sees på flere måter. Jeg finner det like logisk å putte det argumentet på minus-siden. Jeg skyr iTunes som pesten, akkurat som orginale Quicktime, Realplayer, Kazaa, Hotmail og AOL epost. Det er søppeltjenester som det finnes utrolig mye bedre konkurrenter til og uten all spam, spyware, adware, virus, konkurransehemmende produktkoblinger annet søppel som følger med.

Apple tror vel fremdeles at de ligger over Norsk kjøps lov...så denne saken er det bare 1. års garanti på, bare glemme og få den reklamert, Apple er eneste som gjør dette i Norge.

8069977[/snapback]

Du skyter deg selv i foten nå, garanti er noe selger gir kunden som ekstra i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten alle forbrukere har på en kjøpt vare/tjeneste. Så ja, produktet har 1 år GARANTI, men reklamasjonsretten er fremdeles på 2 år.

8070499[/snapback]

Han skyter seg ikke i foten. Han sier at Apple tror de kan lage sine egne lover som står over Norges lover. Han sier videre at man må ta til takke med 1 års garanti, men kan se langt etter å benytte lovfestet reklamasjon på 2 år. Apple følger nemlig ikke Norsk lov (forbrukerkjøpsloven).

Har den selv og på ca 200 sanger trenger man ikke skjerm etter min mening.

8073828[/snapback]

Greit nok, men vi kan sikker være enige om at skjerm er en positiv egenskap denne mangler og som en del kunder vil savne? Altså at mangel på skjerm hører hjemme på minussiden i konklusjonen.

Er jo ingen som tester en Ferrari som klager på at man ikke får barnevogna med og litt høyt støynivå fra motoren.

8073828[/snapback]

Vel, nå er vel ikke Ferarri den beste sammenligningen. En bedre sammenligning er vel denne:

BMW-Isetta_500x428.jpg

Manglene iPod shuffle har i forhold til andre mp3-spillere i samme prisklasse kan vel sammenlignes med manglene denne bilen har i forhold til mer normale biler. Men ikke noe stygt sagt om bilen. Den fyller sikkert behovet for en del nøysomme mennesker, akkurat som iPod shuffle. Har man ikke behov for skjerm, passasjerseter eller andre finesser de bedre modellene har, så er dette helt greie produkter.

Lenke til kommentar
Den største mangelen (minuset) er vel at du må bruke det forferdelige Itunes....

8076375[/snapback]

Den er jeg helt med på. Selv har jeg en Mac så jeg kjører heldigvis min iPod via den. Men prøvde det via Vista... Går jo ikke :p

Lenke til kommentar
Litt morsomt at alle macfolkene går direkte i angrep hver gang noen påviser at produktene fra den sida ikke er perfekte.

8077960[/snapback]

Var ikke et angrep :p Jeg sa faktisk at iTunes var dårlig. Noe jeg er fullstendig enig i. Men iTunes virker bedre på Mac'en min enn på PC. Mens i Vista så virker den ikke i det hele tatt. :p

Takk til proffen_nr1 :) Fant ikke den sist jeg prøvde å finne noe ;)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Apple tror vel fremdeles at de ligger over Norsk kjøps lov...så denne saken er det bare 1. års garanti på, bare glemme og få den reklamert, Apple er eneste som gjør dette i Norge.

8069977[/snapback]

Du skyter deg selv i foten nå, garanti er noe selger gir kunden som ekstra i tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten alle forbrukere har på en kjøpt vare/tjeneste. Så ja, produktet har 1 år GARANTI, men reklamasjonsretten er fremdeles på 2 år.

8070499[/snapback]

Nå skyter du deg selv litt i foten også. Det er bestemt at en MP3 spiller skal holde i mere enn 2 år, så dermed har den en reklamasjonsrett på hele 5 år.

~ Medion

Lenke til kommentar

For min del ville ikke skjermen trekke ned. Jeg bruker den nesten aldri på min 60 GB iPod heller, annet enn for å sette i gang. For min del ville en Shuffle fungere flott, og jeg ville sluppet å betale dobbelt så mye for en skjerm jeg aldri hadde brukt. (som i iRiver)

Lenke til kommentar

8069977[/snapback]

Det er vel ett års AppleCare som menes med garanti. Norsk forbrukerkjøpslov gjelder uansett. Uvilje mot forbrukerkjøpsloven er forøvrig ikke bare et problem med Apple produsenter av mobiler etc. kjemper med nebb og klør mot reklamasjonsretten. Nokia er et annet kroneksempel. De fleste spiller ganske rått på at forbruker skal gi opp reklamasjonen...

Står man litt på og henviser til loven går det som oftest greit har jeg inntrykk av, og at Apple alltid nekter å følge loven er bare tull. Kjenner til flere saker der klagen har gått gjennom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For min del ville ikke skjermen trekke ned. Jeg bruker den nesten aldri på min 60 GB iPod heller, annet enn for å sette i gang. For min del ville en Shuffle fungere flott, og jeg ville sluppet å betale dobbelt så mye for en skjerm jeg aldri hadde brukt. (som i iRiver)

8080370[/snapback]

Det er et godt poeng at det bør finnes et slikt minimalistisk produkt uten skjerm, da mange ikke har bruk for skjermen, og burde derfor ikke betale ekstra for noe det ikke bruker.

Shuffle er et slikt produkt, men problemet er at pengene spart på skjermen går rett i apples lommer uten at Shuffelen i seg selv er billigere enn konkurerende modeller med skjerm.

Lenke til kommentar

8069977[/snapback]

8070499[/snapback]

Nå skyter du deg selv litt i foten også. Det er bestemt at en MP3 spiller skal holde i mere enn 2 år, så dermed har den en reklamasjonsrett på hele 5 år.

~ Medion

8078267[/snapback]

stemmer det, er 5 år i Norge.

Apple har ingen butikker i Norge, er bare privat eide saker som selger Apple produkter.

Hifi klubben var de siste som førte iPod i Norge, dem stanset importen så snart dem fikk klargjort at Apple absolutt ikke gidder og følge norsk kjøpslov og reklamasjon. Er derfor de fleste Apple utsalgs stedene i Norge bare selger til bedrifter, for da gjelder egne særavtaler mellom Apple og bedrift, dvs 1 års garanti.

I og med at Apple bare selger til privat personer over internett, er det heller ikke så mye regjeringen kan gjøre enn at gi dem advarsler, og be dem informere kunden ved kjøp angående garanti/kjøpslov (tror egentlig ikke Apple gjør det engang, så arrogante dem er)

Om Hifi klubben hadde forstatt solgt iPod, og folk reklamerte på den etter garanti tiden, så er det Hifi klubben som står ansvarlig for repperasjon/refusjon.

obs: utsalgs steder er ikke forpliktet og nevne kjøps loven ved repperasjons forespørseler, det er dere, som privat personer som må hevde reklamasjons rett etter garanti tid.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...