RoSoka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Hei...Plages noe helt forferdelig med algebra! ..noen som vet om noen sider på internett hvor man kan sette inn regnestykket og deretter på utregning og svar fram ? Takk.. Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Dette forumet... bare prøv, sikkert noen som gidder Ellers foreslår jeg at du lærer deg det først som sist... Veldig nyttig å kunne. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Prøv oss. Jeg har ingeniør matte. Lenke til kommentar
EC Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Prøv oss - jeg har Casio CFX-9970G! Forresten det kjekkeste verktøyet jeg har hatt! Lærte meg Algebra på den (ingeniørnivå). Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Bah. Ti-89 ownz j00! :smile: Hva er egentlig ingenørmatte? Jeg har hatt 5 eller 6 mattefag sålangt, ingen av dem het "ingenørmatte". :razz: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Den 2002-12-08 23:25, skrev yummy:Prøv oss - jeg har Casio CFX-9970G! Men TI er best! :smile: Kalkulatorer som kan regne symbolsk algebra får man jo ikke bruke på eksamen. Så jeg har jeg har ikke investert i en slik. LeD Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Den 2002-12-08 23:41, skrev LeD:Kalkulatorer som kan regne symbolsk algebra får man jo ikke bruke på eksamen. Så jeg har jeg har ikke investert i en slik. Og det er noe drit. Jeg husker matte 1-eksamen: Det var sjef å regne igjennom noe, for så å sjekke fasiten, aka TI-89. :smile: Lenke til kommentar
RoSoka Skrevet 9. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2002 hehe :smile: ..vi holder på me algebra nå..alle i klassen klager på at vi ALDRI kommer til å få brukt Algebra når vi er voksne, noen her som kan si noen jobber hvor men bruker algebra ? + er det noen som vet noen url`er til hvor man kan læsr seg Algebra? (på norsk) :wink: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 20:12, skrev RoSoka:noen her som kan si noen jobber hvor men bruker algebra ? Nja, alt som har med økonomi, programmering av datamaskiner, bygging av broer og oljeplattformer og annet ingeniørarbeid å gjøre for eksempel? Tips til lærere som skal forklare fjortisser hvor viktig matematikk er: Demonstrer noe av matematikkunnskapene som trengs for å lage Quake eller GTA. :smile: Ja, selv om du bare skal mekke på biler, gå på trygd og drikke øl, kan algebra komme til nytte, selv om det er ikke påkrevet. Men det er jo greit å ha litt valgmuligheter? Quote: + er det noen som vet noen url`er til hvor man kan læsr seg Algebra? (på norsk) Bra norske matematikksider tror jeg er mangelvare. Har du ikke en lærebok? LeD Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-08 23:40, skrev LarsC:Hva er egentlig ingenørmatte? MAtte du har når du går ingeniør Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 20:36, skrev SirHartge:MAtte du har når du går ingeniør Ahh. Så forskjellen på ing og siv.ing er 10-15 vekttall i matte? :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det finnes noe mattesider for barn og barneskolelærere (husker ikke helt linken men vet de er der en plass) Finn noen interresante ting å regne på så blir du sikkert flinkere. Det har mye å si at du øver mye og finner noe interresant å bruke matten på. LarsC: Du går vel på NTNU? (Så noe snabbhubb-prat fra deg) Ingeniørmatte er relativt enkelt i forhold til matten på siv.ing på NTNU. De går ikke så dypt in i den abstrakte matten men konsentrerer seg om slikt man får bruk for i dagliglivet som ingeniør. (Algebra, integrering, derivering, matriser, statistikk, enkel transformering osv.) Vi bruker nok matten til litt mer teoretiske ting. (kvantefysikk, mange dimensjoner, avanserte transformasjoner, utleding av nye teoremer osv.) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:04, skrev Simen1:Ingeniørmatte er relativt enkelt i forhold til matten på siv.ing på NTNU. Jeg har tydeligvis "Ingeniørmatte". Jeg har også ett ekstra valgfag i matematikk som gjør at jeg kan begynne direkte på 4 året på NTNU. Så forskjellen skulle jo ikke være så stor? Kanskje de avanserte tingene kommer i 4. og 5. året på NTNU? LeD Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg sliter også med algebra :smile:Ligger virkelig etter i matten (karakter 2), og at jeg MÅ velge MX (3MX for videre studier) gjør ikke saken bedre. Men jeg er på bedringens vei. Det finnes ingen bedre måte å bli bedre i matte på enn, og ja, regne matte! Det er likevel kjekt å kunne sjekke svaret på kalkisen :smile: Jeg skjønner likevel ikke hva man skal med algebra i det "voksne livet". Man bruker sjelden SÅ kompliserte ligninger i programmering (det lille jeg har lest...), og de færreste bruker andregradsligninger for å finne ut arealet av hagen din uten hekken Da kan man for pokker bare måle lengdene med et målebånd. I økonomien er det maksimalt potenser man må "kunne". Dvs hvordan du trykker det inn på kalkulatoren. Men i noen ingeniørstudier er det såklart nyttig å være god i algebra. Men ærlig talt: de færreste av oss har noen nytte i å beregne belastningen på et bestemt punkt på en takbjelke, eller beregne hvor stor belastning et materiale tåler. Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg har en fin matte-regneside.. funker bra med derivasjon, men integrasjon og sånn må du betale litt for.. men den er pen hvis du vil ha utregningen for et heavy derivasjons-opplegg.. :smile: http://www.calc101.com/ Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:25, skrev SysError:Man bruker sjelden SÅ kompliserte ligninger i programmering (det lille jeg har lest...) Det lages svært mange programmer til bruk i bedrifter, som du aldri har hatt på PC-en din. :smile: Det er et stort marked for programmer for tekniske beregninger, f.eks. til beregning av ulike konstuksjoner. Slike programmer må ofte håndtere likningssett med flere millioner ukjente. Programmer for statistisk analyse av ulikt slag er jo også et stort område. Modellering av 3D-grafikk på datamaskiner krever også et matematisk begrepsapparat. Det er greit å kunne lage litt mer enn HTML-sider og Java-applets. Spesielt i disse nedgangstider. Quote: I økonomien er det maksimalt potenser man må "kunne". Dvs hvordan du trykker det inn på kalkulatoren. Det er nok til å sitte i kassen på REMA kanskje? Skal du bedrive økonomisk analyse, analysere aksjekurser, o.l. på ett litt høyere nivå, blir det raskt svært avansert. Quote: de færreste av oss har noen nytte i å beregne belastningen på et bestemt punkt på en takbjelke, eller beregne hvor stor belastning et materiale tåler. Jeg har nettopp laget et dataprogram som beregner nettopp dette. :smile: LeD Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:10, skrev LeD:Jeg har tydeligvis "Ingeniørmatte". Jeg har også ett ekstra valgfag i matematikk som gjør at jeg kan begynne direkte på 4 året på NTNU. Så forskjellen skulle jo ikke være så stor? Kanskje de avanserte tingene kommer i 4. og 5. året på NTNU? Nei, på de flste linjene er det faktisk på 3. året den vanskeligeste matten er. (unntaket er matte/fysikk-studiet) Forskjellen er at NTNU-studentene kan få det lettere i senere fag. (De to siste årene er mer linjespesifikt enn de tre første) I tillegg kan ingeniør-studentene få det vanskelig hvis de får Dr. stipendiat fordi det er en del ganske tunge matematiske fag en må igjennom. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg er enig med LeD. Det er utrolig mye rart man kan bruke matte til. Da jeg gikk 1. året på vidregående lagde jeg programmer i basic som løste matte-problemene mine og som visualiserte løsninger og grafer på skjermen. Den siste utgaven jeg lagde klarte faktisk å tegne tre-dimensjonale flater for å skjermen og fargela og skyggela disse slik at man kunne se f.eks toppunkter osv. Den eksakte posisjonen til alle topp og bunnpunkter kom ut som tallverdier nederst på skjermen. Regner med du drømmer om å programmere 3D-spill...? I så fall er det veldig mye vektor-regning. Og du får nok bruk for mye mer enn 2.-gradsligninger også. PS. hadde vært gøy å kode disse basic-programmene om til C++ eller java. Er det noen som vet hvordan man gjør det? (har kildekoden på noen gamle disketter og kanskje på den aller første CD'n jeg brente) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:04, skrev Simen1:LarsC: Du går vel på NTNU? (Så noe snabbhubb-prat fra deg) Yessir! Jeg skryter bare. Snabbhubben NGT er det eneste jeg kommer inn på. :wink: (VPN er som kjent ikke særlig populært å bruke) Quote: Ingeniørmatte er relativt enkelt i forhold til matten på siv.ing på NTNU. De går ikke så dypt in i den abstrakte matten men konsentrerer seg om slikt man får bruk for i dagliglivet som ingeniør. (Algebra, integrering, derivering, matriser, statistikk, enkel transformering osv.) Ah. En kombinasjon av Matte 1, 2, 3 og 4. Pingler. :wink: Quote: Vi bruker nok matten til litt mer teoretiske ting. (kvantefysikk, mange dimensjoner, avanserte transformasjoner, utleding av nye teoremer osv.) Huff, ja. Konstruksjon av matematiske systemer også. [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-12-10 20:31 ] Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 En motivasjon for å lære algebra er at det er trening i abstrakt tenking. Man trekker matematikken vek fra de daglidagse eksemplene og prøver å få elevene til å løse et problem som ikke er knyttet til en bestemt situasjon. I stede for å si at man aldri får bruk for algebra direkte (annet enn i senere fag i andre studier), kan man se på det som en trening i analytisk/abstrakt tankegang. Det å kulle løse et problem uten å knytte det til faste fysiske mål som kroner, kg, meter eller liter (osv) oker vår evne til å analysere en situasjonog formulere en handlingsplan. F.eks: du mister siste bussen hjem og har ingen penger på deg. Hvordan får du ringt noen som kan komme å hente deg? En 18 åring er bedre utrustet til å løse dette problemet enn en 12 åring fordi han/hun har bedre utviklet analytisk tankegang. Alle fag vi har i grunnskolen utvikler vår evne til å fungere i samfunnet, men algebra utvikler spesielt en problemløsnings-rettet tanke-evne, noe som er veldig viktig for at man skal kunne stole på at man greier seg selv der ute i den store verdenen. Håper det ga litt motivasjon til å bruke algebra'en til å trene opp abstrakt tanke-evne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå