Gå til innhold

Vista-aktivering knekt


Anbefalte innlegg

Det gjør de sikkert,men tanken bak dette var at vi da hadde en viss ide om hva vi snakket om og ikke bare hive ut at hvist det kostet det eller det så skulle jeg kjøpt.

Om folk visste at et pordukt kostet 1000 kr bare for å dekke kostnadene var det vel langt færre som reagerte om utsalgsprisen var 1500 for produktet.

Menst nå er det kunn argumenter som MS tjener fett uansett osv osv som verserer.

Mange firmaer kan jo tjene fett, men kan samtidig ha noen produkter som de tjener minimalt eller ingenting på.

nettop derfor kunne det vært morro å visst dette .

8102822[/snapback]

Vet ikke hva slags tall som kan graves frem om dette, og som er offentlig tilgjengelige.

 

Men at MS tjener godt på kjerneområdene Windows og Office har aldri vært noen hemmelighet.

 

Når du kjøper Vista til blodpris er du bla. med på å finansiere andre prosjekter, slik som at MS selger XBox med omfattende tap. Dette gjaldt orginalen da den kom, og også XBox 360.

 

Det koster penger å utvikle software, men stykkprisen er omtrent lik null. Derfor må vi jo ta hensyn til at MS har veldig mange ganger flere kunder å spre kostnaden på enn konkurrentene, men resulterer det i lavere pris? Nei, tvert imot så har MS jevnt over krevd høyere pris enn konkurrerende og sammenliknbare produkter, noe som er mulig takket være deres tilnærmede monopolsituasjon og "lock-in" vha. proprietære løsninger.

 

- MS Office har vært dyrere enn andre kontorpakker som WP Suite, Lotus Smartsuite og StarOffice.

 

- Windows er dyrere enn andre OS som f.eks. MacOS X og selvfølgelig gratis OS som GNU/linux, BSD og Solaris.

 

 

Stordriftsfordelene til MS burde jo tilsi at de kunne drive mer lønnsom softwareutvikling siden de har så ufattelig mange flere kunder å fordele kostnadene på.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det snakkes veldig mye om pris og om at kostet det bare 1 krone 500 kr 800 kr så skulle jeg kjøpt.

Men er det noen som har anelse om hva Vista har kostet å utvikle,hva det koster å oppretholde support osv osv, kort sagt de totale kostnadene som er stipulert og hvilken pris som det måtte ha bare for å gå i null,altså uten fortjeneste.

jeg aner ikke dette,men det kunne vært morro å vite nettop for å diskutere prisnivået på produktet  :hmm:

8102698[/snapback]

Vet du hva det kostet å utvikle Solaris 10? Det kostet Sun minst 500 millioner dollar å utvikle. Og Solaris 10 er som sagt gratis for alle som vil bruke det, mens de som vil ha support betaler en avgift på årsbasis. De prisene er faktisk ganske gunstige i mine øyne.

Lenke til kommentar
Det snakkes veldig mye om pris og om at kostet det bare 1 krone 500 kr 800 kr så skulle jeg kjøpt.

Men er det noen som har anelse om hva Vista har kostet å utvikle,hva det koster å oppretholde support osv osv, kort sagt de totale kostnadene som er stipulert og hvilken pris som det måtte ha bare for å gå i null,altså uten fortjeneste.

jeg aner ikke dette,men det kunne vært morro å vite nettop for å diskutere prisnivået på produktet  :hmm:

8102698[/snapback]

Vet du hva det kostet å utvikle Solaris 10? Det kostet Sun minst 500 millioner dollar å utvikle. Og Solaris 10 er som sagt gratis for alle som vil bruke det, mens de som vil ha support betaler en avgift på årsbasis. De prisene er faktisk ganske gunstige i mine øyne.

8103955[/snapback]

 

Men er ikke det reklamepenger inne i bildet der, en annen ting er vel også at de egentlig ikke har noe valg for skal noen bruke det så må det vel være gratis,få hadde kjøpt det, dette er ikke for å rakke ned på det men det faktum at det ikke når opp i konkuransen .

Lenke til kommentar
Men er ikke det reklamepenger inne i bildet der, en annen ting er vel også at de egentlig ikke har noe valg for skal noen bruke det så må det vel være gratis,få hadde kjøpt det, dette er ikke for å rakke ned på det men det faktum at det ikke når opp i konkuransen .

8104599[/snapback]

Så du mener det bør kunne gå å gi bort et OS gratis siden Solaris er gratis? Men fordi Windows er mer utbredt så er det greit at Microsoft krever flere tusen, og i tillegg har langt mer restriktive lisensbetingelser som regulerer hva du får lov til å gjøre med OSet selv etter du har betalt blodpris? :shrug:

 

Solaris har vel egentlig aldri heller konkurrert med Windows, hvertfall ikke på desktopmarkedet. Men det har derimot vært den mest populære kommersielle UNIX-varianter (av veldig mange varianter), men nylig ble den altså gratis. Solaris brukes først og fremst på servere.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Men er ikke det reklamepenger inne i bildet der, en annen ting er vel også at de egentlig ikke har noe valg for skal noen bruke det så må det vel være gratis,få hadde kjøpt det, dette er ikke for å rakke ned på det men det faktum at det ikke når opp i konkuransen .

8104599[/snapback]

Så du mener det bør kunne gå å gi bort et OS gratis siden Solaris er gratis? Men fordi Windows er mer utbredt så er det greit at Microsoft krever flere tusen, og i tillegg har langt mer restriktive lisensbetingelser som regulerer hva du får lov til å gjøre med OSet selv etter du har betalt blodpris? :shrug:

 

Solaris har vel egentlig aldri heller konkurrert med Windows, hvertfall ikke på desktopmarkedet. Men det har derimot vært den mest populære kommersielle UNIX-varianter (av veldig mange varianter), men nylig ble den altså gratis. Solaris brukes først og fremst på servere.

8104652[/snapback]

 

Først, vær snill å ikke tillegg meg meninger.

Nei et sikkelig os kan nok aldri bli gratis så det er ikke det jeg mener.

jeg mener de ikke er istand til å konkurere i markede og dermed ikke har noe valg og da blir det enten å gi det ut gratis eller å gi opp.

Lenke til kommentar

Jeg er bå generell basis ikke motstander av piratkopiering, men akkurat dette er jo litt dumt. Når piratkopiering begynner å gå utover de som har kjøper produktet lovlig, så er det å trå over en grense som ikke er helt bra.

 

Jeg tror aldri at microsoft kommer til å ta dette på egen kappe og la uheldige lovlige kjøpere aktivere likevel. Jeg ser for meg en lang prsedyre der lovlige kjøpere må varifisere for microsoft at de faktisk har kjøpt produktet og så få en erstatningkey. Huff!!

 

Det blir dog interesant og se hvordan MS behandler denne situasjonen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Men er ikke det reklamepenger inne i bildet der, en annen ting er vel også at de egentlig ikke har noe valg for skal noen bruke det så må det vel være gratis,få hadde kjøpt det, dette er ikke for å rakke ned på det men det faktum at det ikke når opp i konkuransen .

8104599[/snapback]

Så du mener det bør kunne gå å gi bort et OS gratis siden Solaris er gratis? Men fordi Windows er mer utbredt så er det greit at Microsoft krever flere tusen, og i tillegg har langt mer restriktive lisensbetingelser som regulerer hva du får lov til å gjøre med OSet selv etter du har betalt blodpris? :shrug:

 

Solaris har vel egentlig aldri heller konkurrert med Windows, hvertfall ikke på desktopmarkedet. Men det har derimot vært den mest populære kommersielle UNIX-varianter (av veldig mange varianter), men nylig ble den altså gratis. Solaris brukes først og fremst på servere.

8104652[/snapback]

 

Først, vær snill å ikke tillegg meg meninger.

Nei et sikkelig os kan nok aldri bli gratis så det er ikke det jeg mener.

jeg mener de ikke er istand til å konkurere i markede og dermed ikke har noe valg og da blir det enten å gi det ut gratis eller å gi opp.

8104715[/snapback]

 

Legg merke til at det er et spørsmålstegn bak, ofte må man tolke andres innlegg, og da er det vanlig å sette ved et spørmålstegn for å verifisere at tolkningen er riktig. Det er ikke å tillegge meninger. Det gir de andre mulighet til å korrigere tolkningen om den er gal (som du gjør, og det er bra, det bringer diskusjonen forover).

 

AtW

Lenke til kommentar
Først, vær snill å ikke tillegg meg meninger.

Nei et sikkelig os kan nok aldri bli gratis så det er ikke det jeg mener.

jeg mener de ikke er istand til å konkurere i markede og dermed ikke har noe valg og da blir det enten å gi det ut gratis eller å gi opp.

8104715[/snapback]

Et skikkelig OS kan aldri bli gratis? Så du mener at alle operativsystemer som er gratis ikke er skikkelige OS? Dette er direkte feil. Til serverbruk og tung workstation-bruk har ikke Windows så mye å stille opp med mot Solaris 10, både på ytelse og på sikkerhet. Leste en benchmark hvor Windows og Solaris 10 ble sammenlignet i forskjellige situasjoner. Konklusjonen ble at Solaris 10 jevnt over var bedre på tunge oppgaver. Med siste revisjon av Solaris 10 har det kommet inn et sikkerhetssystem, Trusted Extensions som er uhyre omfattende. Jeg har aldri sett et mer omstendig sikkerhetssystem, når det er aktivert finnes det ingen måte å gå rundt det på. ZFS er et revlusjonerende filsystem som har egenskaper du bare kan glemme å finne i andre filsystemer, i hvert fall NTFS. Jeg kan snakke lenge om hva slags funksjoner du finner i Solaris som Windows ikke har. Poenget er at man ikke er nødt til å betale for å skaffe seg "et skikkelig OS". Windows er langt ifra verdens beste OS, og i en del situasjoner er Windows uegnet.

Lenke til kommentar
Først, vær snill å ikke tillegg meg meninger.

Nei et sikkelig os kan nok aldri bli gratis så det er ikke det jeg mener.

jeg mener de ikke er istand til å konkurere i markede og dermed ikke har noe valg og da blir det enten å gi det ut gratis eller å gi opp.

8104715[/snapback]

Et skikkelig OS kan aldri bli gratis? Så du mener at alle operativsystemer som er gratis ikke er skikkelige OS? Dette er direkte feil. Til serverbruk og tung workstation-bruk har ikke Windows så mye å stille opp med mot Solaris 10, både på ytelse og på sikkerhet. Leste en benchmark hvor Windows og Solaris 10 ble sammenlignet i forskjellige situasjoner. Konklusjonen ble at Solaris 10 jevnt over var bedre på tunge oppgaver. Med siste revisjon av Solaris 10 har det kommet inn et sikkerhetssystem, Trusted Extensions som er uhyre omfattende. Jeg har aldri sett et mer omstendig sikkerhetssystem, når det er aktivert finnes det ingen måte å gå rundt det på. ZFS er et revlusjonerende filsystem som har egenskaper du bare kan glemme å finne i andre filsystemer, i hvert fall NTFS. Jeg kan snakke lenge om hva slags funksjoner du finner i Solaris som Windows ikke har. Poenget er at man ikke er nødt til å betale for å skaffe seg "et skikkelig OS". Windows er langt ifra verdens beste OS, og i en del situasjoner er Windows uegnet.

8105131[/snapback]

 

Kunne sikkert formulert dette anderledes :) min tanke var ikke rettet mo os til servere,men til vanlige brukere, den dagen det dukker opp et os som tar opp konkuransen med MS og får fotfeste blandt brukerne så vil du se at det også får en prislapp, det er helt naturlig fordi alle som lager et produkt ønsker å tjene penger på det .

Lenke til kommentar
Kunne sikkert formulert dette anderledes  :) min tanke var ikke rettet mo os til servere,men til vanlige brukere, den dagen det dukker opp et os som tar opp konkuransen med MS og får fotfeste blandt brukerne så vil du se at det også får en prislapp, det er helt naturlig fordi alle som lager et produkt ønsker å tjene penger på det .

8107016[/snapback]

Bra at du presiserer hva du mener. Men som sagt så vil jeg se an situasjonen før jeg begynner å spekulere. Linux/UNIX bringer helt nye tanker inn i markedet enn hva som har vært standard før. Og med UNIX mener jeg da Solaris. Tiden vil vise hva som kommer til å skje, ingen ting er sikkert. I dag er det imidlertid slik som du beskriver i hjemmemarkedet, at de mest utbredte operativsystemene for hjemmebrukere koster penger.

Lenke til kommentar
Kunne sikkert formulert dette anderledes  :) min tanke var ikke rettet mo os til servere,men til vanlige brukere, den dagen det dukker opp et os som tar opp konkuransen med MS og får fotfeste blandt brukerne så vil du se at det også får en prislapp, det er helt naturlig fordi alle som lager et produkt ønsker å tjene penger på det .

8107016[/snapback]

Bra at du presiserer hva du mener. Men som sagt så vil jeg se an situasjonen før jeg begynner å spekulere. Linux/UNIX bringer helt nye tanker inn i markedet enn hva som har vært standard før. Og med UNIX mener jeg da Solaris. Tiden vil vise hva som kommer til å skje, ingen ting er sikkert. I dag er det imidlertid slik som du beskriver i hjemmemarkedet, at de mest utbredte operativsystemene for hjemmebrukere koster penger.

8107166[/snapback]

 

Jepp og jeg håper virkelig at noen klare å lage et os som tar opp kampen med MS om noen klarer det skal jeg gladelig betale samme prisen for et slik os som jeg i dag betaler for Vista.

Lenke til kommentar
Jepp og jeg håper virkelig at noen klare å lage et os som tar opp kampen med MS om noen klarer det skal jeg gladelig betale samme prisen for et slik os som jeg i dag betaler for Vista.

8107249[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at GNU/Linux kommer sterkere. Nå skal Dell satse hardere på å få en del av sine maskiner linux-sertifisert. Dessuten satser Sun knallhardt på åpen kildekode, og de gjør det bra for tiden. De har bl.a. egne ingeniører som er satt til å jobbe med X.Org, den mest populære X-serveren, og de sponser Free Software Foundation (FSF)i deres arbeid. De friga også Java under GPL, og Richard Stallman, grunnlegger av FSF lovpriste nyheten og sa at Sun viste lederskap i denne beslutningen. Sun vurderer også å lisensiere OpenSolaris under GPLv3, og skjer dette vil det bare øke spredningen av Solaris pluss at de får masse drahjelp av open-source miljøet. Det har også kommet flere linux-distroer som er ganske brukervennlig. En distro som har tatt linux-miljøet med storm er Ubuntu. Det viser seg at overgangen til Vista vil bli såpass dyr for folk flest, så det kan gi grobunn for andre. OS X stiller også ganske sterkt. Til nå har Microsoft hatt et bra grep om markedet, men dette kan endre seg, da markedet blir mer og mer negativt til DRM.

Lenke til kommentar
Jepp og jeg håper virkelig at noen klare å lage et os som tar opp kampen med MS om noen klarer det skal jeg gladelig betale samme prisen for et slik os som jeg i dag betaler for Vista.

8107249[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at GNU/Linux kommer sterkere. Nå skal Dell satse hardere på å få en del av sine maskiner linux-sertifisert. Dessuten satser Sun knallhardt på åpen kildekode, og de gjør det bra for tiden. De har bl.a. egne ingeniører som er satt til å jobbe med X.Org, den mest populære X-serveren, og de sponser Free Software Foundation (FSF)i deres arbeid. De friga også Java under GPL, og Richard Stallman, grunnlegger av FSF lovpriste nyheten og sa at Sun viste lederskap i denne beslutningen. Sun vurderer også å lisensiere OpenSolaris under GPLv3, og skjer dette vil det bare øke spredningen av Solaris pluss at de får masse drahjelp av open-source miljøet. Det har også kommet flere linux-distroer som er ganske brukervennlig. En distro som har tatt linux-miljøet med storm er Ubuntu. Det viser seg at overgangen til Vista vil bli såpass dyr for folk flest, så det kan gi grobunn for andre. OS X stiller også ganske sterkt. Til nå har Microsoft hatt et bra grep om markedet, men dette kan endre seg, da markedet blir mer og mer negativt til DRM.

8107318[/snapback]

 

Dell er jo en av de største aktørene innen pc markede og det er svært hyggelig å se at de satser på dette,har tro på at nettop Dell her kan bli en viktig støttespiller .

Lenke til kommentar
Jepp og jeg håper virkelig at noen klare å lage et os som tar opp kampen med MS om noen klarer det skal jeg gladelig betale samme prisen for et slik os som jeg i dag betaler for Vista.

8107249[/snapback]

At du er villig til å betale så mye er jo greit nok det. Men det hadde ikke BEHØVD å koste så mye ;)

 

Personlig tror jeg måten f.eks. GNU/Linux utvikles på vil bli mer og mer utbredt i framtiden. Og i motsetning til hva enkelte måtte tro om at det er kommunistisk (de har isåfall misforstått fullstendig!), så har det en rekke styrker og ekskluderer heller ikke kommersiell virksomhet. Forskjellen er bare at et enkelt firma ikke kan kontrollere så viktig software alene :thumbup:

 

Men Snekker'n, om noen kom til deg for drøyt 5 år siden og sa at vi i dag ville hatt et gratis webbasert leksikon som holder høy standard og er mer omfattende enn gamle ærverdige Britannica - ville du trodd på det?

 

Hvis det går an for leksikon og andre ting, så går det an for software! Kvalitetsmessig er vi jo allerede der for lengst, og GNU/Linux er jo ikke teknisk sett dårlig i forhold til Windows. Men Microsoft har vært meget aggresive helt siden starten og kapret enorme markedsandeler bl.a. gjennom OEM-bundling og lukkede proprietære standarder. Så det tar dessverre tid å gjenvinne det tapte.

 

Vi har en høna-og-egget situasjon for mange: Folk vil gjerne kaste windows på dynga og gå over til f.eks linux, men de får ikke spilt alle spillene sine, så de dropper linux. Mens spillutviklerne sitter på gjerdet og gidder ikke gi ut spill til linux pga for få brukere :shrug:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dell er jo en av de største aktørene innen pc markede og det er svært hyggelig å se at de satser på dette,har tro på at nettop Dell her kan bli en viktig støttespiller .

8107344[/snapback]

Dell kan avgjort bli en viktig aktør dersom de omsetter ord i handling. For det er det som teller, at man følger opp det man sier med handling. Utfordringen andre konkurrenter står overfor, er å hamle opp med M$ sine proprietære standarder, eks. DirectX. Disse er med på sikre at M$ opprettholder sitt nesten-monopol. Merker at diskusjonen har sporet av med hensyn på original topic, men føler egentlig at det emnet er ferdigdiskutert.

Lenke til kommentar
Dell er jo en av de største aktørene innen pc markede og det er svært hyggelig å se at de satser på dette,har tro på at nettop Dell her kan bli en viktig støttespiller .

8107344[/snapback]

Dell kan avgjort bli en viktig aktør dersom de omsetter ord i handling. For det er det som teller, at man følger opp det man sier med handling. Utfordringen andre konkurrenter står overfor, er å hamle opp med M$ sine proprietære standarder, eks. DirectX. Disse er med på sikre at M$ opprettholder sitt nesten-monopol. Merker at diskusjonen har sporet av med hensyn på original topic, men føler egentlig at det emnet er ferdigdiskutert.

8107619[/snapback]

 

tror faktisk Dell er villig til å prøve nye veier,det som blir avgjørende er vel kundenes respons,det nytter lite om Dell markedsfører dette og kundene sier nei, så vi får se .

Lenke til kommentar
Langbein Postet i dag, 16:00

Vi har en høna-og-egget situasjon for mange: Folk vil gjerne kaste windows på dynga og gå over til f.eks linux, men de får ikke spilt alle spillene sine, så de dropper linux. Mens spillutviklerne sitter på gjerdet og gidder ikke gi ut spill til linux pga for få brukere

Jepp, dette er nok den viktigste problemstillingen. Og egentlig ikke bare rene spill men programmer generelt. Greit nok at det finnes mange alternative programmer for det meste om man bare skal ha jobben gjort. Men feks Open Office som jeg synes er mildt sagt imponerende med tanke på at det er gratis, ligger et ganske stort hestehode bak MS Office hvis jeg fritt kan velge kun ut fra subjektive personlige preferanser.

 

Jeg tror nok at om man skal komme seg ut av denne høna/egget situasjonen må det faktisk bli Linux (eller andre) som løser det. Spill og programvareindustri er jo 100% pengestyrt, så de vil neppe bruke mye resurser på å utvide horisonten for så å håpe at brukerne vil komme etter.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at om man skal komme seg ut av denne høna/egget situasjonen må det faktisk bli Linux (eller andre) som løser det. Spill og programvareindustri er jo 100% pengestyrt, så de vil neppe bruke mye resurser på å utvide horisonten for så å håpe at brukerne vil komme etter.

8108463[/snapback]

Med DirectX så er dette arbeidet allerede i gang. nVIDIA har startet samarbeid med TransGaming som gir ut Cedega. Dermed får Cedega hjelp fra en grafikkortprodusent som vet hvordan man kan få 3D-applikasjoner til å kjøre mest mulig effektivt. Man kan ikke regne med at M$ stiller opp her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...