Gå til innhold

Vista-aktivering knekt

Anbefalte innlegg

Tror ikke det ligger noe status over det, muligens hvis du tilhører noen tvilsomme omgangsgrupper? :p Tror jeg har forklart nok ganger hvorfor ikke unix/linux/os x osv. passer for oss alle...

8087085[/snapback]

Er det mange nok som bruker det, så følger de kommersielle aktørene etter.

@the ghost: DirectX vs OpenGL problematikken har jeg tatt opp mange ganger ved forskjellige anledninger. Der er det en enkel løsning: bruk forbrukermakt, slutt å kjøp produkter som bruker DirectX og støtt opp om de som benytter OpenGL, de som følger iD Software sitt eksempel. Hvis mange nok gjør dette, skal du nok se at flere snur på flisa. Ingen selskaper med litt økonomisk og strategisk sans vil tilby produkter folk ikke vil ha. De fleste spill som kommer fra iD Software fungerer sømløst i GNU/Linux.

8087200[/snapback]

Foreløpig har jeg ingen planer om å sitte og vente på det, og i mellomtiden vil pcen bli utdatert også...

Er forresten en del pcer med linux på skolen her, dessverre er alle fra forrige årtusen(eller 90-tallet :p ) som dessverre ødelegger hele opplevelsen. De nyere pcene har alle windows(men open office)

Snekker`n: Gratulerer, du har 109 poster hvor du nærmest ordrett har repetert deg selv :fun:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit nok,men ingenting av dette eller andre argumenter gir grunn til å stjele produktet.

Jeg skulle svært gjærne hatt en Audi Q7 desvvere koster den for mye,kan jeg bare ta en da  :cry:

8087213[/snapback]

Som sagt, man kan diskutere seg gul og blå om piratkopiering er tyveri eller ikke. Det vi kan være enige om er at det ikke er lov, og at man ikke bør piratkopiere. Skal man bruke programvare som koster penger, så skal man bla opp. Har man ikke råd eller ikke vil betale, får man gå for alternativer som er gratis. Det betyr ikke at gratis-alternativene er noe dårlige, tvert imot. Jeg mener de er bedre enn hva man må betale for i Windows, men det er igjen en annen sak.

Edit: til sablabra: og dermed bidrar du til å holde nestenmonopolet til M$ ved like.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Greit nok,men ingenting av dette eller andre argumenter gir grunn til å stjele produktet.

Jeg skulle svært gjærne hatt en Audi Q7 desvvere koster den for mye,kan jeg bare ta en da  :cry:

8087213[/snapback]

Slutt å sammenlikn med biler og andre luksusprodukter, please!

Skal du bøffe en bil, så vil en annen person MISTE sin bil. Dette skjer ikke med software :thumbup:

Jeg sier ikke at det er riktig å kopiere software av den grunn - men det er prinsipielt forskjellige handlinger.

Lenke til kommentar
Har ikke lest alt her men det er windows på skolen og jeg har aldri rørt en data med noe annet enn windows ....

Driver man å spiller som jeg gjør er man omentrent tvungen til å bruke windows men det er vel ingen som har nevnt (Tenker på DX)

8087153[/snapback]

Jeg skulle svært gjærne hatt en Audi Q7 desvvere koster den for mye,kan jeg bare ta en da :cry:

8087213[/snapback]

Tror ikke det var dét The Ghost mente eller kommenterte.

Lenke til kommentar
here we go again  :D

8087261[/snapback]

Jeg synes vi kan legge bort diskusjonen om piratkopiering er død eller ikke og heller enes om at piratkopierering er ulovlig.

Edit: hva sier du til det, snekker'n?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
stigfjel Postet i dag, 23:12

Det er akkurat det jeg driver med. Har tatt et prinsipielt valg om at Vista ALDRI kommer inn på mine maskiner. Går heller over til frie plattformer som GNU/Linux, BSD og UNIX System V fordi jeg føler jeg får mer frihet, systemene er mer anvendelige enn Windows og at jeg ikke støtter M$.

Frihet og frihet, høres litt fastlåst ut å ta slike prinsippielle valg uavhengig av om produktet er bra eller ikke syns jeg. Hvis man baserer sine teknoligivalg på politikk eller fanboytendenser går man ofte glipp av mye bra.

En annen sak er jo at denne "friheten" gir en del nye begrensninger ifht valg av programmer, spill og hardware som feks jeg i alle fall ønsker å bruke. Så du maler liksom ikke det hele og fulle bildet syns jeg.

Lenke til kommentar
Har ikke lest alt her men det er windows på skolen og jeg har aldri rørt en data med noe annet enn windows ....

Driver man å spiller som jeg gjør er man omentrent tvungen til å bruke windows men det er vel ingen som har nevnt (Tenker på DX)

8087153[/snapback]

Jeg skulle svært gjærne hatt en Audi Q7 desvvere koster den for mye,kan jeg bare ta en da :cry:

8087213[/snapback]

Dersom jeg hadde stjålet en Audi hadde det kostet Audi mye penger - de hadde tapt. Min ene piratkopi taper ikke MS en dritt på; Tvert i mot.

Dårlig eksempel.

Lenke til kommentar
stigfjel Postet i dag, 23:12

Det er akkurat det jeg driver med. Har tatt et prinsipielt valg om at Vista ALDRI kommer inn på mine maskiner. Går heller over til frie plattformer som GNU/Linux, BSD og UNIX System V fordi jeg føler jeg får mer frihet, systemene er mer anvendelige enn Windows og at jeg ikke støtter M$.

Frihet og frihet, høres litt fastlåst ut å ta slike prinsippielle valg uavhengig av om produktet er bra eller ikke syns jeg. Hvis man baserer sine teknoligivalg på politikk eller fanboytendenser går man ofte glipp av mye bra.

En annen sak er jo at denne "friheten" gir en del nye begrensninger ifht valg av programmer, spill og hardware som feks jeg i alle fall ønsker å bruke. Så du maler liksom ikke det hele og fulle bildet syns jeg.

8087318[/snapback]

QFE. Helt enig.

Lenke til kommentar

8087318[/snapback]

I Linux/UNIX kan jeg spille av en DVD-film på MINE premisser, ikke filmselskapenes. Jeg har ingen problemer med multimedia, og de fleste programmer jeg bruker holder høy kvalitet. Har ingen problemer med virus, og mine filer ligger ganske trygt. Har ikke opplevd at en partisjonstabell har forsvunnet uten grunn, slik som jeg har opplevd med NTFS. Og diskene blir utnyttet bedre, filsystemoverheaden er mye mindre enn med NTFS. Fragmentering er et ikke-problem. Datamaskinene som kjører Linux/UNIX har i veldig liten grad hatt problemer, og ting har vært stabilt i lengre tid. Det var ikke tilfelle med Windows. Og med Linux/UNIX har jeg helt andre muligheter for fjernstyring av maskiner enn med Windows. Det er svært mange fordeler med å gå over til en fri plattform enn å bli låst inne i det proprietære og kostbare Windows. Politikk og fanboytendenser, sier du?

Lenke til kommentar
sablabra

Snekker`n: Gratulerer, du har 109 poster hvor du nærmest ordrett har repetert deg selv

Ikke så ille det da ,når det er ca 400 for piratkopiering :p

Og om du får de til å være tilnærmet ordrette repitisjoner trenger ikke du et OS, men en ABC :tease:

Langbein

Slutt å sammenlikn med biler og andre luksusprodukter, please!

Skal du bøffe en bil, så vil en annen person MISTE sin bil. Dette skjer ikke med software 

Jeg sier ikke at det er riktig å kopiere software av den grunn - men det er prinsipielt forskjellige handlinger.

Om en stjeler en kode kan en annen miste sn lisens eller få betydelige problemer av dette,poenget er uansett at en stjeler no i begge tilfeller.

Grunnen til at jeg bruker sammenligningen er at mange her er villige til å se at å stjele en bil er et tyveri,men ikke at å stjele programmvare er det, noe som er feil da tyveri er tyveri og strafferammen er den samme . :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dere prater om frihet, hvorfor kan ikke jeg ha den friheten til å laste ned det jeg vil.

Uten at det er kommer moralister å fordømmer mitt valg.

Slutt å repitere dere selv hele tiden !!

8087414[/snapback]

"Din frihet slutter der din nestes frihet begynner". Å piratkopiere er faktisk per definisjon en kriminell handling uansett om man kaller det tyveri eller ikke. Det er definert i Åndsverksloven.

Lenke til kommentar
I Linux/UNIX kan jeg spille av en DVD-film på MINE premisser, ikke filmselskapenes. Jeg har ingen problemer med multimedia, og de fleste programmer jeg bruker holder høy kvalitet. Har ingen problemer med virus, og mine filer ligger ganske trygt. Har ikke opplevd at en partisjonstabell har forsvunnet uten grunn, slik som jeg har opplevd med NTFS. Og diskene blir utnyttet bedre, filsystemoverheaden er mye mindre enn med NTFS. Fragmentering er et ikke-problem. Datamaskinene som kjører Linux/UNIX har i veldig liten grad hatt problemer, og ting har vært stabilt i lengre tid. Det var ikke tilfelle med Windows. Og med Linux/UNIX har jeg helt andre muligheter for fjernstyring av maskiner enn med Windows. Det er svært mange fordeler med å gå over til en fri plattform enn å bli låst inne i det proprietære og kostbare Windows. Politikk og fanboytendenser, sier du?

Alt dette er vel og bra, og jeg er absolutt åpen for at det er mye der som er bedre en Windows. Men det er da en fattig trøst når det går på bekostning av den hardware, spill og programvare jeg ønsker å bruke.

Politikk og fanboytendenser kan du kanskje tenke deg hvorfor jeg nevner eller?

Det fremstår for meg litt slik når man av PRINSIPP og ALDRI skal ha noe fra MS...

Lenke til kommentar
Dere prater om frihet, hvorfor kan ikke jeg ha den friheten til å laste ned det jeg vil.

Uten at det er kommer moralister å fordømmer mitt valg.

Slutt å repitere dere selv hele tiden !!

8087414[/snapback]

Du kan vel ikke forlange å ha frihet til å ta noe som ikke er ditt, du kan laste ned ting det er greit nok,men har produktet en pris må du betale for det.

Og det er ingen her som nekter deg å laste ned noe om det er lovlig eller ei, det snakkes her om moral og respekt for andres eiendeler .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Alt dette er vel og bra, og jeg er absolutt åpen for at det er mye der som er bedre en Windows. Men det er da en fattig trøst når det går på bekostning av den hardware, spill og programvare jeg ønsker å bruke.

Politikk og fanboytendenser kan du kanskje tenke deg hvorfor jeg nevner eller?

Det fremstår for meg litt slik når man av PRINSIPP og ALDRI skal ha noe fra MS...

8087436[/snapback]

Når det gjelder hardware så har jeg mer enn lykkes å finne hardware som er kompatibelt med det jeg vil bruke av OS, og da snakker vi topp moderne utstyr. nVIDIA tilbyr førsteklasses hardware-støtte for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10. Når det kommer til programvare, så har jeg blitt veldig glad i brenneprogrammet k3b, som jeg synes fungerer bedre enn jeg husker Nero gjorde. Jeg mener det er bedre støtte for multimedia i Linux/UNIX, da man har spillere som tar alle formater. Det eneste problemfeltet i GNU/Linux er spillene, der M$ pusher på DirectX og prøver å skvise ut OpenGL. Jeg kan komme med mange saklige begrunnelser for hvorfor jeg bruker det jeg bruker. Og når det kommer til prinsippet om å aldri bruke Vista, så har det å gjøre med den linken du ser i min signatur, den som omhandler Palladium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...