Gå til innhold

Vista-aktivering knekt


Anbefalte innlegg

 

For det første, du ble ikke anklaget for å inneha lite kunnskap. Men det ble påpekt at å tviholde på at piratkopiering i alle aspekter er identisk med tyveri vitner om lite kunnskap.

 

Det er uomtvistelig at ingen taper på at jeg kopierer noe jeg aldri hadde kjøpt originalen til. Det er ikke lovlig, men det er ikke et tap for utstederen av originalen. Det er derimot et tyveri. Derfor er det mange som er frustrerte over din holdning om at kopiering og tyveri er det samme. Så lenge du ikke klarer å se nyanseforskjellen her, mister du på lik linje med nevnte skremselspropagandaer troverdighet.

 

Det vil nok tjene din sak bedre om du klarer å innse at det er en forskjell, men at begge deler er ulovlig er ingen uenig i.

8075779[/snapback]

 

Din påstand her blir riktig den dagen vi får feks et OS som ikke kan kopieres og du kan vise til at ingen absolutt ingen som i dag sitter på piratkopier ikke kjøper dette.

Tror du virkelig at ikke en eneste av de som bruker piratkopi av xp og vista i dag ikke ville kjøpt dette om det ikke kunne kopieres??

Jeg tror ikke det og dermed faller hele argumentet sammen .

8075946[/snapback]

 

Nei, argumentet faller ikke sammen. Det er uomtvistelig at ingen taper på at jeg kopierer noe jeg ikke hadde kjøpt originalen til.

Du må også se premissene jeg setter for argumentene, snekkern. Premisset jeg setter for at ingen taper på min kopiering, er at jeg ikke hadde kjøpt originalen. Med mindre dette premisset endres, er argumentet uangripelig.

 

Derfor er det forskjell på piratkopiering og tyveri av en fysisk gjenstand. Man vet ikke om piraten faktisk hadde kjøpt originalen, og dermed kan han heller ikke dømmes for å ha stjålet. Men ja, det er brudd på loven.

 

Det er det eneste jeg vil frem til, at det er forskjell på piratkopiering og tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så får vi håpe MS setter inn de riktige tiltakene,skulle ikke være vanskelig å spore den karen  :D

8076510[/snapback]

Det er ikke sikkert han har gjort noe ulovlig en gang. Og vet du hvor denne fyren bor? DMCA og diverse amerikanske tulle-lover gjelder ikke i resten av verden, så er godt mulig at man ikke kan røre vedkommende om MS så skulle greie å spore han opp.

Lenke til kommentar
Nei, argumentet faller ikke sammen. Det er uomtvistelig at ingen taper på at jeg kopierer noe jeg ikke hadde kjøpt originalen til.

Du må også se premissene jeg setter for argumentene, snekkern. Premisset jeg setter for at ingen taper på min kopiering, er at jeg ikke hadde kjøpt originalen. Med mindre dette premisset endres, er argumentet uangripelig.

 

Om vi snakker om bare deg og du ikke under noen omstendigheter ville kjøpt dette så greit nok at ingen tapre på det, men du har fortsatt utført en ulovlig handling om du laster ned/kopierer/stjeler (tok med alle tre selv om de betyr det samme) et produkt .

Produktet er kopibeskyttet og sitter en med en kopi er det selvsagt ulovlig . :)

 

Derfor er det forskjell på piratkopiering og tyveri av en fysisk gjenstand. Man vet ikke om piraten faktisk hadde kjøpt originalen, og dermed kan han heller ikke dømmes for å ha stjålet. Men ja, det er brudd på loven.

 

Det er det eneste jeg vil frem til, at det er forskjell på piratkopiering og tyveri.

Ja det er en forskjell,skulle du stjele produktet fysisk måtte du reise deg og dra til en butikk og stjele det, i tillegg kommer kostnaden med cd/dvd det lå på + embalasjen, menst ved nedlasting/kopiering slipper du og gå ut i en butikk,du stjeler ikke platen og embalasjen, innholdet derimot er stjålet i begge tilfeller.

 

Men atter en gang,jeg tror det er nok om dette nå.

La oss iallefall være enige om at vi er uenige :cool:

Lenke til kommentar
Så får vi håpe MS setter inn de riktige tiltakene,skulle ikke være vanskelig å spore den karen  :D

8076510[/snapback]

Det er ikke sikkert han har gjort noe ulovlig en gang. Og vet du hvor denne fyren bor? DMCA og diverse amerikanske tulle-lover gjelder ikke i resten av verden, så er godt mulig at man ikke kan røre vedkommende om MS så skulle greie å spore han opp.

8077271[/snapback]

 

Regner med at det er lovene i det aktuelle land han bor i som er gjeldene, uten at jeg aner hvor han bor.

Lenke til kommentar

Jeg har *nesten* ikke lyst til å dra meg selv inn i diskusjonen, men klarer rett og slett ikke å la være.

 

@ Snekker'n: Tyveri vs. piratkopiering:

 

Piratkopiering kan ikke sammenlignes med tyveri, på 3 forskjellige plan (årsaker om du vil):

1: Praktisk sett: Å stjele vil si at man tar noe fra en annen, slik at den personen mister det. Piratkopiering innebærer kopiering, ingenting blir mistet, ikke sammenlignbart.

2: Juridisk sett: Tyveri og brudd på åndsverksloven er to helt forskjellige ting og har ingenting med hverandre å gjøre juridisk sett. Ikke sammenlignbart.

3: Etisk sett: Å stjele er sjeldent eller aldri fordelaktig for offeret, men å kopiere for å dele med/gi bort til andre er i seg selv en positiv handling, som attpåtil kan ha positive ringvirkninger for den som får sine verker spredt på denne måten.

"Tyveri er en kriminell handling, som går ut på at en person tar noe som ikke tilhører ham og som er i noen andres besittelse, uten besitterens samtykke."

8075129[/snapback]

Å ta noe fra en besitter innebærer at besitteren mister det. Å kopiere noe er rett og slett ikke det samme (praktisk, juridisk og etisk sett). (At det er "uten tillatelse" holder ikke, ved mindre du mener at jeg kan kalle de som går igjennom hagen min uten min tillatelse for tyver?)

 

Spørsmål: Jeg kjøper et nytt kult PC-spill. Jeg spiller det til jeg er ferdig med det, og lei (tok 4 uker). Jeg låner det bort til en kamerat som får låne det så lenge han vil, til også han er lei. Er dette tapt salg? I så fall, mener du at dette er tyveri? Hvis jeg hadde gitt han en kopi av spillet mitt *etter* at jeg selv hadde sluttet å spille det, hadde det da vært tyveri?

 

(Jeg bruker spill som eksempel istedenfor OS og sidestiller dermed all programvare. Hvis du mener at dine argumenter kun gjelder for operativsystemer og ikke annen programvare må du forklare hvorfor.)

 

Ang. Pirater/piratkopiering: Det er ingen som tror at vi snakker om sjørøvere når vi snakker om pirater på dette forumet (skal godt gjøres). Men når du snakker om tyver tror faktisk folk at du snakker om noen som stjeler. Som mange her påpeker er kopiering og tyveri to forskjellige ting, og dermed framstiller du et falskt bilde av situasjonen ved å kalle det for tyveri. Dette blir lagt merke til, og blir reagert på (som du har fått merke).

 

----

Ang. nyheten om cracken: Hvis han sitter i statene kan det godt være at han får problemer (av flere årsaker).

 

Det var noen her som hadde et innlegg hvor han sa at han var villig til å betale for å ikke få en cracka versjon. Det er et ypperlig bra poeng spør du meg.

Lenke til kommentar
Ja det er en forskjell,skulle du stjele produktet fysisk måtte du reise deg og dra til en butikk og stjele det, i tillegg kommer kostnaden med cd/dvd det lå på + embalasjen, menst ved nedlasting/kopiering slipper du og gå ut i en butikk,du stjeler ikke platen og embalasjen, innholdet derimot er stjålet i begge tilfeller.

 

Igjen så nekter du å ta over deg det flere skriver (evnt utelater det i svaret). Det burdet være ganske innlysendet at moralen blir en helt annen?, du skriver jo nesten rundt deg selv her. For nå skriver du endelig at det er en forkjell. Denne forkjellen gjør at flere grupper bruker pirat os med god sanvittighet pga det blir en annen moral.

 

edit

måtte rette hele setningen :blush:\fikk ikke rettet så fort pga overbelestning på serveren.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Nei, argumentet faller ikke sammen. Det er uomtvistelig at ingen taper på at jeg kopierer noe jeg ikke hadde kjøpt originalen til.

Du må også se premissene jeg setter for argumentene, snekkern. Premisset jeg setter for at ingen taper på min kopiering, er at jeg ikke hadde kjøpt originalen. Med mindre dette premisset endres, er argumentet uangripelig.

 

Om vi snakker om bare deg og du ikke under noen omstendigheter ville kjøpt dette så greit nok at ingen tapre på det, men du har fortsatt utført en ulovlig handling om du laster ned/kopierer/stjeler (tok med alle tre selv om de betyr det samme) et produkt .

Produktet er kopibeskyttet og sitter en med en kopi er det selvsagt ulovlig . :)

 

 

Jøss, her har vi fremgang. Flott, vi er enig om at ingen har tapt på dette isolerte tilfellet av piratkopiering. Så prøver du å "motargumentere" med at det fortsatt er en ulovlig handling...det har jeg aldri bestridd.

 

Neste setning er litt mer problematisk, nemlig der du hevder at nedlasting, kopiering og tyveri er det samme. Nedlasting er det ingen ting i veien med, kopiering er lovlig til eget bruk, det er kun tyveri som av disse tre er kriminelt.

 

Mitt poeng er at piratkopiering er ulovlig, men ikke det samme som tyveri. :wallbash:

Lenke til kommentar
Nei, argumentet faller ikke sammen. Det er uomtvistelig at ingen taper på at jeg kopierer noe jeg ikke hadde kjøpt originalen til.

Du må også se premissene jeg setter for argumentene, snekkern. Premisset jeg setter for at ingen taper på min kopiering, er at jeg ikke hadde kjøpt originalen. Med mindre dette premisset endres, er argumentet uangripelig.

 

Om vi snakker om bare deg og du ikke under noen omstendigheter ville kjøpt dette så greit nok at ingen tapre på det, men du har fortsatt utført en ulovlig handling om du laster ned/kopierer/stjeler (tok med alle tre selv om de betyr det samme) et produkt .

Produktet er kopibeskyttet og sitter en med en kopi er det selvsagt ulovlig . :)

 

 

Jøss, her har vi fremgang. Flott, vi er enig om at ingen har tapt på dette isolerte tilfellet av piratkopiering. Så prøver du å "motargumentere" med at det fortsatt er en ulovlig handling...det har jeg aldri bestridd.

 

Neste setning er litt mer problematisk, nemlig der du hevder at nedlasting, kopiering og tyveri er det samme. Nedlasting er det ingen ting i veien med, kopiering er lovlig til eget bruk, det er kun tyveri som av disse tre er kriminelt.

 

Mitt poeng er at piratkopiering er ulovlig, men ikke det samme som tyveri. :wallbash:

8078860[/snapback]

 

Det er ikke lov å kopiere et os,dermed er det et lovbrudd å gjøre dette.

Og når en da har tilegnet seg et produkt så har en stjålet det,selv om dere foretrekker ordet kopiering, vi kan jo slå dem sammen å si at det da er stjålet en kopi :cool:

 

Piratkopier for 500 millioner kroner

Halvparten av all programvare er ulovlig

Rundt om på norske datamaskiner befinner det seg ulovlig kopiert programvare for fem hundre millioner kroner. Hele 52 prosent av nyinstallert programvare i 1994 var kopiert ulovlig.

BRITT WANG LøVVIK

 

-- Strafferammen for piratkopiering er den samme som for tyveri, sier advokat Gøsta Thommesen i advokatfirmaet Føyen & Co Ans., som representerer Business Software Alliance (BSA) i Norge. BSA er en felles organisasjon som ivaretar programvareselskapers rettigheter.

 

For å bøte på problemet har BSA opprettet "Antipirat-telefonen", et grønt nummer publikum kan ringe. Her får innringeren informasjon om de regler som gjelder. På denne telefonen kan du også melde fra dersom du vet om at det foregår ulovlig kopiering.

 

-- Vi tar imot tips fra publikum. Meldinger om overtredelser blir tatt på alvor, sier Thommesen.

 

Strafferammen for tyveri er fra tre måneders fengsel eller bot, til inntil tre års fengsel. Likevel ser ikke det ut til å ha noen virkning på kopieringsspøkelset. Hverken lisensbetingelser eller den nye åndsverkloven ser ut til å sette noen bom for ulovlighetene.

 

-- Vi har siden vi startet opp i 1993 sett en liten nedgang, sier Thommesen. Da var den beregnede prosenten av ulovlig programvare hele 67 prosent. Han mener at forbedringen skyldes at folk er blitt mer bevisste når det gjelder kopiering og bruk av

 

programvare i Norge.

 

Undersøkelsen baserer seg på antall solgte PCer målt mot solgte programvarepakker. I regnestykket ligger det en forutsetning om at det er installert tre programmer på hver norsk PC. Undersøkelsen er foretatt av BSA og IDC i fellesskap.

 

Hvor stort det reelle tapet er for bransjen, er ikke lett å slå fast.

Lovbrudd

Den lille forbedringen kan ifølge Thommesen også skyldes at politi og rettsvesen nå i større grad slår til mot ulovlig kopiering. Når det gjelder straffeutmålingen mener Thommesen at domstolen fortsatt ikke er flinke nok i slike saker.

 

-- Vi har en pedagogisk oppgave i retten, sier han. BSA har imidlertid god kontakt med Økokrims nyopprettede datakrim-gruppe, og alle anmeldelser blir levert direkte til Økokrim som siden bestemmer hvor saken hører hjemme.

 

Men Thommesen understreker at både rettsvesen og politi nå i større grad enn tidligere griper inn mot ulovlig kopiert programvare. Et eksempel er en tidligere ansatt i Ergosoft som nylig ble idømt bot og saksomkostninger av Hedmark herredsrett. Den tidligere ansatte begynte for seg selv som konsulent, og på vei ut av Ergosoft tok han med seg programvare som han siden kopierte og solgte. Han ble dømt for ulovlig salg av programvare, i tillegg skal han betale en erstatning på 170.000 kroner til rettighetshaver.

Lov eller ikke lov?

I utgangspunktet gir lisensbetingelsene som følger programvarepakken deg større rettigheter enn det norsk lov tillater. I prinsippet har man ifølge åndsverkloven ikke anledning til å benytte en kopi av programvaren hverken på en bærbar PC eller på hjemmemaskinen uten tillatelse fra leverandør.

 

-- Akkurat som når du skal kjøpe bil, så vil du oppleve at både Opel og Ford har forskjellige salgsbetingelser.

 

Detaljert informasjon om de forskjellige lisensbetingelsene gir de imidlertid ikke.

 

-- Vi har ikke kapasitet til å holde oss oppdatert på disse betingelsene. Derfor råder vi folk til å ta kontakt med leverandør eller importør, sier Thommesen.

 

BSA oppfordrer alle til å holde en oversikt over sin egen programvare. Mye kan ifølge Thommesen gjøres ved å bedre kontrollrutiner. Lisensavtalene skal være samlet på et sted, og ikke minst bør ledelsen ha tatt et klart standpunkt til piratkopiering.

 

-- Flere ledende bedrifter har nedfelt i sitt reglement at ulovlig kopiering eller bruk av ulovlige kopier er oppsigelsesgrunn på linje med tyveri. Thommesen mener at en gjennomgang av programvarelisenser og stikkprøvekontroll kan være med på å avsløre om ikke ting går riktig for seg på det enkelte kontor.

 

  DETTE HAR DU IKKE LOV TIL

 

Lage flere kopier enn lisensavtalen gir deg rett til.

 

La flere brukere i nettverk ha tilgang til programmet enn lisensavtalen gir

adgang til.

 

Ta kopier hjem til eget bruk, eller distribuere de til kolleger, dersom ikke

lisensavtalen gir en slik tillatelse.

 

Laste ned kommersiell programvare fra databaser, uten at opphavsmannen har gitt

sin tillatelse.

 

Omgå kopieringsbeskyttelsen på programmer.

 

 

 

 

 

 

Lønnsom piratkopiering?

 

 

Hvis piratkopiering er samfunnsøkonomisk lønnsomt, må vi også få snike oss inn på fotballkamper og konserter.

 

 

(NA24-KOMMENTAR): I Dagbladet hevder sosialøkonom og lærer Eirik Flaa at piratkopiering er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det er en særdeles diskutabel påstand.

 

Flaa tar utgangspunkt i det han kaller et «hylekor» fra platebransjen og viser til at EMI-sjef Bjørn Rogstad anslår 200 millioner i direkte tap og et omfang av ulovlig nedlasting på inntil 12 milliarder kroner. Så trekker Flaa et tall opp av lommen og anslår at nytteverdien av den nedlastede musikken tilsvarer 10 prosent av markedspris, altså 1,2 milliarder kroner. Så trekkes bransjens tap fra, og vips så «sitter vi igjen med en gevinst for samfunnet som helhet på 1 milliard.»

 

«Peer-to-peer nettverkene står altså for et formidabelt bidrag til verdiskapningen her til lands,» skriver Flaa.

 

 

 

Tyveri er tyveri

La oss først skille snørr og barter. Ja, platebransjen har vært håpløst defensiv i forhold til musikkdistribusjon over nettet, den overdriver trolig de økonomiske tapene, en del artister tjener uansett store penger, og det er praktisk sett vanskelig å se hvordan kopiering skal stanses. Men det betyr ikke at piratkopiering er lønnsomt og moralsk forsvarlig.

 

Det moralske først. Piratkopiering er tyveri. Det at du synes prisen på CDer er for høy eller at lisensavtalene på iTunes er for strenge, gir deg ingen rett til å stjele andres åndsverk.

 

Du har heller ikke moralsk rett til å stjele merkeklær fra en butikk som tar det du vurderer som sinnsyke priser. Det hjelper ikke at du skylder på at handelsnæringen overdriver tyveriproblemet eller viser til at enkelte butikkeiere er svært rike.

 

Og selv i situasjoner der det er vanskelig å hindre deg i å stjele, for eksempel på arbeidsplassen, er det ikke mer moralsk hvis du velger å gjøre det.

 

Ingen kostnader?

Så til det økonomiske. Flaa skriver at musikk skiller seg fra for eksempel en togbillett ved at prisen på en ekstra kopi med musikk er praktisk talt null. «Om en låt lastes ned to eller ti millioner ganger fra nettet, påløper ingen nye kostnader hverken for plateselskap eller artister,» skriver han.

 

Men her hopper han litt for lettvint over at det er svært store kostnader ved å lage og markedsføre den første kopien.

 

Hvem skal betale komponister, musikere og støtteappart hvis det blir fritt frem for kopiering?

 

Hvorfor bare nettmusikk?

Dessuten er det uklart hvorfor Flaa bare skriver om nettmusikk. Hva med musikk på konserter? Så lenge det er ledig plass i lokalet er marginalkostnaden null. Da bør det altså være lov å snike seg inn. Og dette bør jo gjelde teater, fotballkamper og kunstutstillinger. Det vil vel øke det samfunnsmessige overskuddet at de som vil kan komme inn uten å betale.

 

Siden Flaa selv jobber som lærer, må vi forutsette at han også har tenkt gjennom de positive effektene ved å åpne for kopiering av lærebøker, og holdt fast på sitt syn også om han selv i fremtiden skulle finne på å bli lærebokforfatter.

 

Skal man være konsekvent, bør jo teorien også gjelde piratkopiering av andre bøker, programvare, medisiner, adgang til satellitt- eller kabel-TV samt en rekke andre varer og tjenester som har en ubetydelig marginalkostnad.

 

Her er det mulighet til virkelig «formidabel verdiskapning», i alle fall på kort sikt. Spørsmålet er om den langsiktige effekten blir så positiv.

 

Dette for å vise at det er ikke bare jeg som mener dette :)

Men nå er det på tide at vi avslutter denne diskusjonen,ja jeg har sagt det før :)

Vi kommer ikke vidre uansett og vi får konkludere med at vi er uenige og setter strek der :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Og når en da har tilegnet seg et produkt så har en stjålet det,selv om dere foretrekker ordet kopiering, vi kan jo slå dem sammen å si at det da er stjålet en kopi  :cool:

8079649[/snapback]

Fælt så bastant du er på dette da :tease:

Hva med å vise til en kilde på dette, tyveri og brudd på kopirett er jo faktisk definert i Norges Lover, så det burde ikke være så vanskelig.

 

 

edit: editen du kom med viser jo at det er en forskjell på piratkopiering og tyveri, selv om strafferammene er like. Man kan skille på eplecider og pærecider selv om de smaker ganske sammenfallende; allikevel er begge deler cider. På samme måte kan man skille på piratkopiering og tyveri selv om de har noen ting til felles, som f.eks. at begge to er lovbrudd.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Dette for å vise at det er ikke bare jeg som mener dette  :)

Men nå er det på tide at vi avslutter denne diskusjonen,ja jeg har sagt det før  :)

Vi kommer ikke vidre uansett og vi får konkludere med at vi er uenige og setter strek der  :cool:

8079649[/snapback]

 

Den første lenken din sier bare noe som strafferammen, selv om strafferammen for falskmyntneri og tyveri skulle være den samme, så betyr ikke det at det er det samme.

 

At det er flere som bruker ordet feil er vel uansett ikke så overraskende, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er et argument. Jeg skjønner rett og slett ikke vitsen med å insistere på å ikke skille det. Det er ikke grunnlag for det hverken i ordets betydning eller juridisk, og det fører bare til misforståelser..

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som faktisk kan bekrefte/avbekrefte om piratene faktisk har funnet en løsning på Vista?

 

Der er jo denne timecracken, som slutter å virke ved bruk av Winupdate.

 

Så kom keygen saken, som nå vises seg å være tull?

 

I tillegg er der en crack fra paradox, som vistnok ender i blåskjerm etter et par omstarter, og derfor ikke er brukenes til noen ting.

 

Så er alt bare tull, har ikke piratene klart å komme noen vei utenom dårlige løsninger som ikke er brukenes til noe?

Lenke til kommentar
Noen som faktisk kan bekrefte/avbekrefte om piratene faktisk har funnet en løsning på Vista?

 

Der er jo denne timecracken, som slutter å virke ved bruk av Winupdate.

 

Så kom keygen saken, som nå vises seg å være tull?

 

I tillegg er der en crack fra paradox, som vistnok ender i blåskjerm etter et par omstarter, og derfor ikke er brukenes til noen ting.

 

Så er alt bare tull, har ikke piratene klart å komme noen vei utenom dårlige løsninger som ikke er brukenes til noe?

8080550[/snapback]

 

Computer User (som laget keygen') gikk ut og sa at det bare var en hoax. Altså, det er fint mulig å få en key av den, men sjansen er latterlig liten - så i praksis fungerer den neppe.

Lenke til kommentar

Som sagt denne virker utmerket! Windows Vista All Versions x86 OneClick Activator by CLoNY. den finner du på th*pirat*****.***

Det er visst den samme som paradox bare den er automatisert..

Har funket utmerket hos en jeg kjenner.. Og på min virtuelle maskin

Endret av tommy007
Lenke til kommentar

wow..Vista fås nu aktiverad utan problem. Menar tror ändå att hade prisen varit lavere hade flere køpt..men ska de jävlas med den den prisen som är idag så kan ms gott ha det så.

Om ingen gav de stora føretagen käppar i hjulen hade de härjat som de velat, satt vilka priser de ønskat. Människan är girig, vill allitid ha mere och bestemme..

Lenke til kommentar
Computer User (som laget keygen') gikk ut og sa at det bare var en hoax. Altså, det er fint mulig å få en key av den, men sjansen er latterlig liten - så i praksis fungerer den neppe.

8080730[/snapback]

Pff...Computer User er bare dritredd for MS og advokatkobbelet deres som kommer til å saksøke ham til de innerste kretser av helvete hvis han ikke kryper som en hund til stormen har lagt seg. (Selv det er kanskje ikke nok, stakkars jævel.)

 

Det kan godt hende at dette ikke funker, men i så fall skal jeg ha det bekreftet av nøytrale kilder for å tro på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...