Gå til innhold

Hvor mange tjenester på en boks?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann!

Jeg og en kamerat har en liten diskusjon her. Vi har en del BSD, UNIX og Linux bokser som kjører forskjellige tjenester. Senere kommer vi til å få tak i en 2 GB RAM, 3,9 GHz prosessor tror jeg det var, som skal kjøre Solaris. Tjenestene vi kjører/kommer til å kjøre er:

- Filserver (på den nye maskinen)

- Katalogtjener

- DNS-server

- RADIUS-server

- Server for overvåkingskameraer, både web og analoge kameraer.

- Brannmur

- VPN server

- Eventuelle andre tjenester senere

Kameraten mener at vi kan kjøre alt dette på den nye maskinen, samtidig. Er dette egentlig anbefalt? Jeg ville aldri gjort det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
2gb ram er reit men hvordan cpu er det,e rdet en pentium 4?

8059612[/snapback]

Tror det er en AMD Opteron eller et eller annet sånt.. Ihvertfall AMD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
AMD på 3.9Ghz :hmm:  hva i alle dager har dere klokket og temp? :ohmy:

8059673[/snapback]

Ingen klokking.. men kan hende det var 3,4 eller noe... Men kan du svare på spørsmålet?

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre disse tjenestene på samme boks for Norsk Hydro, så tror jeg nok belastningen blir litt stor.

Men for et lite hobbyforetak så er maskinvaren raus i kapasitet.

Når det gjelder prinsippet om flere tjenester på samme maskin, så er det null problem. Det er jobben til operativsystemet å schedule ressurser.

Hvis du har fire maskiner i stedet for én, så har du også fire ganger så stor sannsynlighet for at noe går i stykker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvis du skal kjøre disse tjenestene på samme boks for Norsk Hydro, så tror jeg nok belastningen blir litt stor.

Men for et lite hobbyforetak så er maskinvaren raus i kapasitet.

Når det gjelder prinsippet om flere tjenester på samme maskin, så er det null problem. Det er jobben til operativsystemet å schedule ressurser.

Hvis du har fire maskiner i stedet for én, så har du også fire ganger så stor sannsynlighet for at noe går i stykker.

8061713[/snapback]

Det er ikke noe lite hobbyforetak akkurat... Men takk for svar. Det vil nok ikke bli kjørt på samme maskin alt, filserveren kommer til å ta veldig mye ressurser uansett, pga lagring og streaming av video og lyd blant annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...