Gå til innhold

Trenger anbefaling til et stativ for macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manfrotto 055PRO eller Manfrotto 190PRO er fine til makrofotografering avd en grunn at senterpinnen kan tas ut og monteren horisontalt. Disse 2 koster hhv ca 1300 og 1100 kroner...

 

Kan anbefale ett Manfrotto 332RC2 (eller var det 322RC2) hode sammen med dette... (koster ca 900kr)

 

 

Bruker førstnevnte stativ og 332 hodet selv.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Sachtler med Burzynski kulehode og Arca Swiss type hurtigfester, gjerne med L-Bracket på kamerahuset. Endte opp med det etter å ha vært misfornøyd med "pinglete" Velbon og Manfrotto stativ.

Sentersøyle® er som å plassere en monopod oppå en tripod, ikke særlig stabilt.

 

Sachtler stativene har en genialt enkel rask låsemekanisme på bena som tåler sjøvann, is, søle og hardt feltbruk.

Lenke til kommentar
Kan anbefale Sachtler med Burzynski kulehode og Arca Swiss type hurtigfester, gjerne med L-Bracket på kamerahuset. Endte opp med det etter å ha vært misfornøyd med "pinglete" Velbon og Manfrotto stativ.

Sentersøyle® er som å plassere en monopod oppå en tripod, ikke særlig stabilt.

 

Sachtler stativene har en genialt enkel rask låsemekanisme på bena som tåler sjøvann, is, søle og hardt feltbruk.

8096534[/snapback]

 

Kan ikke si meg helt enig i dette... de få gangene jeg må så langt ut med søyla at det er en fare for at det skal tippe over så balanserer jeg det med sekken i andre enden allikevel.

Manfrotto 055PRO stativet er tungt og stabilt det, 190PRO ikke fullt så stabilt.

 

Men antar at dette også koker ned til pris for trådstarter, de tinga du ramser opp høre ihvertfall ikke spesielt billige ut :p

Lenke til kommentar
Manfrotto 055PRO stativet er tungt og stabilt det, 190PRO ikke fullt så stabilt.

 

8096852[/snapback]

 

Min erfaring er at Manfrotto 055Pro er tungt og stabilt, men lar seg vanskelig kombinere med et solid kulehode på grunn av måten kulehodet festes på når man ikke bruker midtsøylen. De løse ispiggene man kan kjøpe har også en lei tendens til å falle av.

Lenke til kommentar
Kan anbefale Sachtler med Burzynski kulehode og Arca Swiss type hurtigfester, gjerne med L-Bracket på kamerahuset. Endte opp med det etter å ha vært misfornøyd med "pinglete" Velbon og Manfrotto stativ.

Sentersøyle® er som å plassere en monopod oppå en tripod, ikke særlig stabilt.

 

Sachtler stativene har en genialt enkel rask låsemekanisme på bena som tåler sjøvann, is, søle og hardt feltbruk.

8096534[/snapback]

De sakene er i hvert fall ikke pinglete!

Mitt eget syn er at Sachtler er overkill for foto, og egentlig konstruert for profesjonell video. Men det er flere som sverger til dem som det ultimate fotostativet. Problemet kan være at det blir problemer med resonans fra kameraets lukker og speilmekanisme pga av stivheten i konstruksjonen, men dette er bare en teori.

Lenke til kommentar

Jeg vil og anbefale Benbo. Har et slikt selv og er ganske fornøyd.

Det kan være litt tungvindt og sette opp, men du venner deg til det.

Fotosessionl.jpg

Her var jeg igang med å ta noen bilder av pc kassen min.

Til stativhodet tror jeg det kan være bra med feks Manfrotto sine Geared-head.

Da får du bra presisjon. Har lyst på et slikt selv, men kan ikke forsvare prisen.

Kulehodet er alt for tungvint for macrobruk. IMO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...