Gå til innhold

hvordan få en delt harddisk om til 1 harddisk

Anbefalte innlegg

Hei jeg har delt min harddisk til 5 stk og det gjorde en som bygde pceen for meg, nå angrer jeg fælt på at jeg gjorde det. hvordan kan jeg få til å gjøre slik at hardisken blir om til 1 harddisk. er det mulig å gjøre det uten å miste data?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tilgang til programmer som partitionmagic, skal det muligens la seg gjøre.

Hvis ikke blir det litt vanskeligere. Da må du kopiere innholdet fra 1 partisjon til den andre. La oss i at du har C, D, E, F, og G som logiske partisjoner av en harddisk. Da kan du gjøre følgende:

1. Kopiere all data du vil beholde fra D til E.

- Fjerne D (slette D som logisk partisjon)

- Utvide C sitt volum (med det som var på D før). Les merknad lengre nede!

2. Kopiere dataen du la på E fra D, til C (eller alt fra E, hvis du har plass).

Så gjenta.

Merk, kun partisjoner med NTFS lar seg utvides. Så hvis din C: partisjon er av typen FAT32 må du nok formatere og reinstallere windows, mulig noen andre diskbehandlingsprogram lar deg gjøre dette uten formatering. :hrm:

Du finner verktøy under: -start -> kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling (se etter "diskbehandling" på venstre side).

Lenke til kommentar
Hvis du har tilgang til programmer som partitionmagic, skal det muligens la seg gjøre.

Hvis ikke blir det litt vanskeligere. Da må du kopiere innholdet fra 1 partisjon til den andre. La oss i at du har C, D, E, F, og G som logiske partisjoner av en harddisk. Da kan du gjøre følgende:

1. Kopiere all data du vil beholde fra D til E.

- Fjerne D (slette D som logisk partisjon)

- Utvide C sitt volum (med det som var på D før). Les merknad lengre nede!

2. Kopiere dataen du la på E fra D, til C (eller alt fra E, hvis du har plass).

Så gjenta.

Merk, kun partisjoner med NTFS lar seg utvides. Så hvis din C: partisjon er av typen FAT32 må du nok formatere og reinstallere windows, mulig noen andre diskbehandlingsprogram lar deg gjøre dette uten formatering.  :hrm:

Du finner verktøy under: -start -> kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling (se etter "diskbehandling" på venstre side).

8058761[/snapback]

tusen takk skal du ha dette var toppers:D

Lenke til kommentar

Mer at hvis du har installert noen programmer/spill på D,E etc kan det hende du må installere de på nytt, ettersom filbaner osv ikke vil stemme lenger.

Går an å fikse det manuelt men da må du vite hva du driver med. :whistle:

Dessuten, jeg ville ha kjørt minst 2 partisjoner; 1 (C:) for operativsystemet med diverse programmer (officepakken osv), og 1 (D:) partisjon for resten. Smak og behag, men jeg føler det gir meg litt ekstra sikkerhet.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Mer at hvis du har installert noen programmer/spill på D,E etc kan det hende du må installere de på nytt, ettersom filbaner osv ikke vil stemme lenger.

Går an å fikse det manuelt men da må du vite hva du driver med.  :whistle:

Dessuten, jeg ville ha kjørt minst 2 partisjoner; 1 (C:) for operativsystemet med diverse programmer (officepakken osv), og 1 (D:) partisjon for resten. Smak og behag, men jeg føler det gir meg litt ekstra sikkerhet.

8058784[/snapback]

jepp hvis jeg skjønner riktig mener du slik at jeg bare deler hardisken i 2 deler?:p

hadde tenkt å gjøre det også....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Merk, kun partisjoner med NTFS lar seg utvides. Så hvis din C: partisjon er av typen FAT32 må du nok formatere og reinstallere windows, mulig noen andre diskbehandlingsprogram lar deg gjøre dette uten formatering.  :hrm:

8058761[/snapback]

Behøver verken formatere eller reinstallere.

Konvertere er tingen.

Start - run - cmd

convert c: /fs:ntfs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...