Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva betyr "Når høre du ut som jesus?" , og en ting til, du snakker ikke slik man skal snakke her inne, jeg sender en klage rettet mot deg og diskriminering

8147929[/snapback]

Jeg synes faktisk du er rimelig lite tolerant selv. Det er store spørsmål som diskuteres her. Du er her på egen risiko.

Lenke til kommentar
1: Det at halve jorden er kristne eller muslimer(jeg vet ikke eksakt hvor mange som er kristne) er helt tilfeldig?

2: tror dere det?

3: Noe de bare ble ved tilfeldigheter.

4: Er det særlig sannsynlig at alt bare kom med ett smell? pang! der var det! en bitteliten kule med enorm massetetthet smalt ut og ble universet. hvor kom kule fra?

8148530[/snapback]

1: Nei

2: Nei

3: Nei: Alle kristne er kristne fordi de har blitt lært kristendom, og kjenner noen som er kristne. Noen få blir kristne fordi de liker det de leser i bibelen; på samme måte som enkelte mener at Gandalf er gud etter å ha lest Ringenes Herre.

Dessuten er religion geografisk begrenset; ingen blir kristne av seg selv. De må bli opplært.

Desto mindre man vet før man lærer om kristendommen, desto større sjanse for å bli kristen.

Derfor er det viktig for kirken å misjonere til underutviklede land, og til barn uten kritisk tenkning.

Derfor mener også ikke-religiøse at man må lære barna opp til kritisk tenkning, slik at de ikke biter på det *første* de blir lært, slik det er for de fleste religiøse i dag.

En gang kristen, som oftest alltid kristen. En gang muslimsk, som oftest alltid muslim.

4: Ingen påstår at universet **oppstod** ved the big bang. Universet "som vi kjenner det" *startet* (ikke oppstod) ved the big bang.

Bare de religiøse påstår at *noe* kom fra *ingenting*.

Når gud skapte verden fra ingenting, hvem skapte gud?

Vi får et problem.

Det er tryggere å anta at universet alltid har eksistert, og at all energien i universet alltid har eksistert, men at vår "tidsregning" startet etter det vi kaller the "big bang".

Hvis du triller en terning med hundre milliarder sider, i all uendelighet vil du trille hundre seksere på rad, før eller siden.

At disse hundre sekserene lever fram til noe kaster terningene igjen gjør ikke at sekserene har rett når de påstår "vi kan ikke ha oppstått fra ingenting".

Hvis vi antar at vi har oppstått fordi universet alltid har fantes, og fordi livet måtte komme, og må komme igjen...

Vi står på en tryggere plattform enn når noen påstår at *noen* la ned terningene med sekserene opp, og at universet er en engangsfornøyelse satt i gang av kraften som trillet terningene.

Lenke til kommentar
Og også: Det at halve jorden er kristne eller muslimer(jeg vet ikke eksakt hvor mange som er kristne) er helt tilfeldig? tror dere det? Noe de bare ble ved tilfeldigheter. + er det særlig sannsynlig at alt bare kom med ett smell? pang! der var det! en bitteliten kule med enorm massetetthet smalt ut og ble universet. hvor kom kule fra?

8148530[/snapback]

Hoi! Overdose argumentum ad ignoratiam!

Lenke til kommentar

Og også: Det at halve jorden er kristne eller muslimer(jeg vet ikke eksakt hvor mange som er kristne) er helt tilfeldig? tror dere det? Noe de bare ble ved tilfeldigheter. + er det særlig sannsynlig at alt bare kom med ett smell? pang! der var det! en bitteliten kule med enorm massetetthet smalt ut og ble universet. hvor kom kule fra?

8148530[/snapback]

Kula kom fra samme sted som Gud, det vil si at den er gitt. Du spør: hvorfor er det noe i stedet for intet? Og svarer: det er noe pga. Gud. Hvorfor er det da Gud i stedet for intet?

Du skjønner, Gud er ikke noe unntak. Uansett hvordan du vrir og vender på det må du godta at noe er gitt, og hvorfor dette noe må være overnaturlig har du ikke gitt noen grunn til.

Lenke til kommentar

8148530[/snapback]

Kula kom fra samme sted som Gud, det vil si at den er gitt. Du spør: hvorfor er det noe i stedet for intet? Og svarer: det er noe pga. Gud. Hvorfor er det da Gud i stedet for intet?

Du skjønner, Gud er ikke noe unntak. Uansett hvordan du vrir og vender på det må du godta at noe er gitt, og hvorfor dette noe må være overnaturlig har du ikke gitt noen grunn til.

8149278[/snapback]

Kan du prøve å skrive det litt bedre? :) jeg forstår ikke helt hva du mener.

(ps: SMOOTHIE, det du skriver er helt usakelig og meningsløst)

Lenke til kommentar
(ps: SMOOTHIE, det du skriver er helt usakelig og meningsløst)

8152664[/snapback]

Det er ikke usaklig. Det jeg skriver er meget "on topic", og meningsløst kan det neppe være, da det er min mening. Ellers kan du jo slutte å fokusere på at det jeg skriver er både det ene og det andre, også kan du fokusere litt mer på det jeg skriver, og ikke hva det er.

Edit:

Det "Me sjøl" prøver å forklare deg er at, når du spør om "hvor kommer kulen fra" så må du i samme åndedrag spørre deg om hvor Gud kommer fra. Hvis utgangspunktet er ingenting, og at ting "popper ut" av "ingenting", hvor kommer Gud fra? Var det noe før Gud? Hvorfor er Gud? Hva er Gud? Hvor/hva kommer Gud fra?

De samme spørsmålene du bruker i et håpløst forsøk på å forenkle viteskaplige teorier til det latterlige kan du også bruke om Gud.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

8148530[/snapback]

8149278[/snapback]

8152664[/snapback]

Hvis du skal spørre hvor "kula" kom fra, så må du også spørre hvor Gud kommer fra. Dette er noe vi vet. Vi har ikke noen forklaring. Gud er ikke noen god forklaring, for da dytter du bare spørsmålet et hakk opp i hierarkiet. Hvis Gud skapte universet, hva skapte Gud? Hva skapte det som skapte Gud? Slik kan vi gå videre og videre uten noensinne å komme nærmere en forklaring. Det er et faktum at det finnes noe. Det er gitt, om det ikke hadde vært tilfelle ville vi ikke kunne undres over det. Du forsøker å forklare dette med Gud, men som vi har sett er det bare å be om spesialbehandling for Gud. Vi kan like gjerne be om spesialbehandling for universet. At universet bare er der, uten noen bestemt mening eller årsak, er en hypotese som ikke krever noen ekstra forutsetninger. At Gud bare er der, uten noen bestemt meing eller årsak, og at denne guden så skapte universet, er en hypotese som krever en ekstra forutsetning, Guds eksistens, som du ikke har klart å gi noen begrunnelse for. Siden den første hypotesen kan forklare det samme som den andre, uten å ty til en ekstra forutsetning, kan vi trygt forkaste forutsetningen om Guds eksistens.

Lenke til kommentar

8148530[/snapback]

8149278[/snapback]

8152664[/snapback]

Hvis du skal spørre hvor "kula" kom fra, så må du også spørre hvor Gud kommer fra. Dette er noe vi vet. Vi har ikke noen forklaring. Gud er ikke noen god forklaring, for da dytter du bare spørsmålet et hakk opp i hierarkiet. Hvis Gud skapte universet, hva skapte Gud? Hva skapte det som skapte Gud? Slik kan vi gå videre og videre uten noensinne å komme nærmere en forklaring. Det er et faktum at det finnes noe. Det er gitt, om det ikke hadde vært tilfelle ville vi ikke kunne undres over det. Du forsøker å forklare dette med Gud, men som vi har sett er det bare å be om spesialbehandling for Gud. Vi kan like gjerne be om spesialbehandling for universet. At universet bare er der, uten noen bestemt mening eller årsak, er en hypotese som ikke krever noen ekstra forutsetninger. At Gud bare er der, uten noen bestemt meing eller årsak, og at denne guden så skapte universet, er en hypotese som krever en ekstra forutsetning, Guds eksistens, som du ikke har klart å gi noen begrunnelse for. Siden den første hypotesen kan forklare det samme som den andre, uten å ty til en ekstra forutsetning, kan vi trygt forkaste forutsetningen om Guds eksistens.

8153557[/snapback]

Jeg tror at siden Gud er allmektig, har han alltid vært der(det tror jeg uansett så å prøve å forklare det har ingen nytte). Men den "ballen", tror jeg ikke alltid har vært der. Hvis man ser bort i fra det siste,- kan du prøve å svare på det andre?

Lenke til kommentar

hennanhennan: Det å mene at noen må forklare hvordan universet oppstod bare fordi de mener din forklaring er dårlig, er like dumt som å ikke forstå de gode svarene både 'Me sjøl' og 'smoothie' har gitt deg.

Det er, som du selv sier, nytteløst å prate med deg.

Endret av Graut
Lenke til kommentar
hennanhennan: Det å mene at noen må forklare hvordan universet oppstod bare fordi de mener din forklaring er dårlig, er like dumt som å ikke forstå de gode svarene både 'Me sjøl' og 'smoothie' har gitt deg.

Det er, som du selv sier, nytteløst å prate med deg.

8155309[/snapback]

Jeg er lei av å diskutere dette teamaet- og slutter nå, tror heller ikke det er guds vilje at jeg skal sitte å skrive at han er god- fordi jeg er ikke i tvil om det, og det fører ikke til noen ting + du er ikke villig til å ha noe med gud å gjøre. Tenk hva du vil om meg, men jeg driter i det. Så piss ååff man! One day you`ll c!

Lenke til kommentar
Jeg er lei av å diskutere dette teamaet- og slutter nå, tror heller ikke det er guds vilje at jeg skal sitte å skrive at han er god- fordi jeg er ikke i tvil om det, og det fører ikke til noen ting + du er ikke villig til å ha noe med gud å gjøre. Tenk hva du vil om meg, men jeg driter i det. Så piss ååff man! One day you`ll c!

8155403[/snapback]

Du må gjerne fortsette å diskutere, om du mener du fortsatt har noe å si. Det eneste er at om du mener at vi skal godta at "Gud alltid har eksistert", bør du forstå at vi vil at du skulle kunne godta at "Universet alltid har eksistert". Det vi vil med dette, er å overbevise deg om at du ikke kan legge at "Gud alltid har eksistert" som premiss. Du kan gjerne mene det du mener, og argumentere for det du mener - du må bare bruke andre argumenter.

Lenke til kommentar

8155403[/snapback]

Du må gjerne fortsette å diskutere, om du mener du fortsatt har noe å si. Det eneste er at om du mener at vi skal godta at "Gud alltid har eksistert", bør du forstå at vi vil at du skulle kunne godta at "Universet alltid har eksistert". Det vi vil med dette, er å overbevise deg om at du ikke kan legge at "Gud alltid har eksistert" som premiss. Du kan gjerne mene det du mener, og argumentere for det du mener - du må bare bruke andre argumenter.

8155496[/snapback]

greit, hadebra. Som sagt: en dag vil du se!

Lenke til kommentar

8155573[/snapback]

Kommer han til helvete da?

8155603[/snapback]

Du gir deg ikke med denne helvetestroen din?

8155638[/snapback]

Jeg eller den siste?

8155685[/snapback]

Kjetil agent 002

Lenke til kommentar

8155573[/snapback]

Kommer han til helvete da?

8155603[/snapback]

Du gir deg ikke med denne helvetestroen din?

8155638[/snapback]

Jeg eller den siste?

8155685[/snapback]

Jeg er kristen- og tror derfor på ALT som står der(i bibelen). Men jeg tror vi lever i de siste tider, og du vet vel hva som står om det antar jeg? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...