Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?

Anbefalte innlegg

Hvis gud er god, hvorfor ville han spre så masse smerte? Nå husker ikke jeg hvor i biblen jeg leste denne historien, ettersom det er lenge siden! Men her bruker i allefall gud troen til en mann for å vinne et vedemål mot satan! Det er jo helt absurd, der han i balant dreper ungene og får kona til å vende seg mot han!

8131956[/snapback]

Du tenker på historien om Job. Det var ikke noe veddemål. Satan utfordret selve skaperverket. Sett deg inn i denne historien. Her ligger selve essensen av Bibelens budskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, når det i utgangspunktet dreier seg om å gjøre slutt på onde handlinger. Baal-dyrkerne, som det var mange av i dette området, drev med barneofring og kannibalisme i sin gudsdyrkelse. Dette vil bibelens gud ha en slutt på. Jeg regner med at du støtter det.

8131149[/snapback]

Det går ikke an å bekjempe ild med ild. Onde handlinger blir ikke rettferdig fordi målet er å fjerne onde handlinger. Uansett.

Lenke til kommentar
Jo, når det i utgangspunktet dreier seg om å gjøre slutt på onde handlinger. Baal-dyrkerne, som det var mange av i dette området, drev med barneofring og kannibalisme i sin gudsdyrkelse. Dette vil bibelens gud ha en slutt på. Jeg regner med at du støtter det.

8131149[/snapback]

Det går ikke an å bekjempe ild med ild. Onde handlinger blir ikke rettferdig fordi målet er å fjerne onde handlinger. Uansett.

8132216[/snapback]

Hva ville du foreslått? Dialog og forsoning?

Lenke til kommentar
Hvis gud er god, hvorfor ville han spre så masse smerte? Nå husker ikke jeg hvor i biblen jeg leste denne historien, ettersom det er lenge siden! Men her bruker i allefall gud troen til en mann for å vinne et vedemål mot satan! Det er jo helt absurd, der han i balant dreper ungene og får kona til å vende seg mot han!

8131956[/snapback]

Du tenker på historien om Job. Det var ikke noe veddemål. Satan utfordret selve skaperverket. Sett deg inn i denne historien. Her ligger selve essensen av Bibelens budskap.

8132123[/snapback]

såpass.. Men man kan vell ikke si at gud er ond utifra bibelen, siden det ikke er "han" som skrev den.

Lenke til kommentar

8131149[/snapback]

8132216[/snapback]

8132272[/snapback]

Jeg ville foreslått å ikke utføre onde handlinger ;)

Lenke til kommentar

8131149[/snapback]

8132216[/snapback]

8132272[/snapback]

Jeg ville foreslått å ikke utføre onde handlinger ;)

8132411[/snapback]

Nå går vi i ring. Baaltilbederne ble bedt om å stoppe med barneofring etc., Det gjorde de ikke.

Lenke til kommentar

0.1: Problemstillingen: Hvis den kristne gud er ond...

Jesse:

La meg ta utgangspunkt i det du sier. Du sier; ”hvis den kristne gud er ond”….. Har du konstatert at gud er ond eller ikke? Vet du egentlig hva det betyr at guds veier er uransklige? Hva er egentlig problemstillingen din her?

Svar: Skal din gud dømmes fra hans gjerninger eller fra hans ord?

For hvis gud er ond, så ønsker han nettopp at du skal dømme ham fra hans ord, og ignorere hans ondskap. Gud sier selv gjennom profetene at han er god.

Vi kan selvfølgelig akseptere dette og gå med på at "Guds veier er uransaklige" -- men når jeg sier at en "Ond guds veier er enda mer uransaklige" så er det ikke fordi jeg ikke forstår "ransaklig" -- men fordi en ond gud har mer å skjule og tjener mer på at ingen stiller spørsmål enn en god og snill gud.

-------------------------------------

0.2: Det Gamle Testamentet:

Vi har mange sitater fra det nye testamentet som sier at det gamle testamentet er i effekt i kristendommen.

Jesse:

Og igjen kommer du med en masse bibelsitat. Hva er problemet her?

Svar:

Jesus opphevet ikke det gamle testamentet eller dets lover.

Som vi kommer tilbake til i punkt 2.4... Hvor dette er viktig.

---------------------------------------

1.1: Hvem kommer til himmelen?

Alle som åpent fornekter Jesus nektes adgang til himmelen.

Jesse:

Så det klarer du å trekke ut av dette? Jesus sier han vil fornekte disse personene overfor sin far. Sin far som er i himmelen. Dette må du da kunne se selv?

21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

Er det ikke guds rett å nekte noen adgang til det himmelske riket når de bevisst ikke har gjort seg fortjent? Det er ikke vanskelig å få adgang i følge Jesus. ”Gjør min himmelske fars vilje”.

Svar:

Og følg de ti bud -- og vær kristen. Aldri, det jeg har sett, har gud sagt at dem som ikke tror på ham skal komme til ham. Ikke jesus heller.

"11:6 But without faith it is impossible to please him: for he that cometh to God must believe that he is, and that he is a rewarder of them that diligently seek him." - Hebrews 11:6

"2:22 Who is a liar but he that denieth that Jesus is the Christ? He is antichrist, that denieth the Father and the Son." - John 2:22

"3:16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life" - John 3:16

"3:18 He that believeth on him is not condemned: but he that believeth not is condemned already, because he hath not believed in the name of the only begotten Son of God. " - John 3:18

De som ikke tror kommer ikke til himmelen.

--------------------------------------------------------------

1.2: Du skal ikke slå i hjel.

Følgelig bør aldri kristne gå i krig, da krig er å drepe mennesker, enten for å få ressurser, eller på grunn av livssyn eller tro. Det er vanskelig å ikke bryte dette budet.

Jesse

Det er ingen tvil om at mange har misbrukt religionen og Bibelen. Men Bibelen støtter faktisk ikke krig. Det er faktisk fullt mulig å tjene gud uten å føre krig. Jehovas Vitner er et flott eksempel.

Hva er det egentlig du sier her? Gud vil ikke at kristne skal utøve vold.

Svar: Gud vil ikke -- men gjør ikke en ting for å gjøre noe med det.

Jeg håper jeg blir en bedre far enn det den kristne gud er for kristne.

Hvis gud er ond -- så forklarer det hvorfor han ikke gjør noe. Og den forklaringen er *mye* bedre enn hvorfor en god gud ikke gjør noe.

------------------------------------------------------------

1.3: Du skal ikke begjære din nestes hustru.

Enkelte dyrearter er i stand til å leve i livslange forhold.

Over 9 av 10 fuglearter er monogame, som pingviner.

Hos pattedyr er tallet minimalt; under 1 av 100 arter er monogame. Bevere, otere -- noen variasjoner av rever -- men stort sett gnagere.

Ville en god gud kreve at vi skal være monogame når vi ikke er "skapt slik"?

Jesse

Selvkontroll er faktisk en av de egenskapene Jesus ba oss om å fremelske. Nå vet vi alle at utroskap er mer utbredt enn noen gang. I denne ”opplyste og moderne gode verden” der mennesket mener å klare seg best uten gud. Hva er resultatet? Kjønnssykdommer, oppløste hjem, ulykkelige barn, depresjoner, alt på grunn av en form for egoistisk nytelsessyk grådighet. Det er disse konsekvensene gud ønsker å skåne oss for når han pålegger oss å holde oss til en partner. De vonde forhold er det menneskene selv som skaper. Ingen tvinger deg til å være utro slik at dine barn eller din kone blir skadelidende.

Svar:

Vi *vet* at vi ikke er "skapt" for monogame forhold.

Hvorfor ønsker da den kristne gud at vi skal være monogame når han ikke skapte oss slik da?

Hvorfor skapte gud pest og sykdommer når han ikke lagde oss monogame?

Vi vet at gud er kilden til mer enn ett pestutbrudd -- og dermed kan vi spekulere i om alle sykdommer kommer fra gud, da han er villig... og har tvilsomme motiver som han skjuler under "Ikke still spørsmål til Der Furher - Der Fuhrers visdom kjenner ingen grenser".

Dette tyder på en ond gud.

--------------------------------------------

1.4: Sexlyst generelt:

Ville en ond gud gitt oss en enorm sexlyst når vi ikke *skal* ha store mengder med sex i guds verden?

-Definitivt. Å pine mennesker med uforløst lyst og seksuellt nederlag er det jeg ville forventet av en ond gud.

Jesse

Nå kommer det helt an på hvilke lyster det er snakk om. Jeg kjenner ikke dine preferanser, og ikke vet jeg om de er lovlige heller, men Bibelen sier faktisk at ”det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær”.

Svar:

Og den sier at du ikke skal ha sex utenfor ekteskapet; før og etter at du har giftet deg.

Samtidig som mennesket ikke er skapt for monogame forhold...

Hvorfor ønsker en god gud at vi skal være monogame når han skaper oss polygame?

Og menn *har* mer sexlyst enn kvinner.

-------------------------------

1.5: Spesiell sexlyst.

Mennesket er i stand til å ha putte -fil (-philia) i enden (...) av et hvilket som helst gresk ord. (Hørtes sært ut...)

Homo. Likt.

Pedo. Barn.

Pedro. Trær.

Zoo. Dyr.

De avvikende, og ofte ulovlige, seksuelle retningen kommer under fellesbetegnelsen parafili; uvanlig eller unormal seksuell atferd.

Parafili er vanlig hos mennesker. Og hos andre dyr.

Alle retningene finnes hos mennesket. Alle tenkelige retninger finnes, hvis vi gir menneskeheten nok tid til å produsere dem fram.

De med parafili har aldri tatt et valg -- men må hver dag ta ett valg -- å ignorere sin kjønnsdrift fullstendig, og leve i et ufrivillig sexfritt forhold.

For en person med ekte zoofili, vil det å ha sex med en person være like ekkelt som for heterofile som har sex med mennesker av samme kjønn, eller homofile som har sex med mennesker av motsatt kjønn.

Ville en god gud skapt parafili -- det vil si pedofili, nekrofili, zoofili og andre obskure seksuelle lyster?

Jesse

Mener du at gud har skapt disse menneskene? Gi deg.

Svar: Ja. Når alle disse lystene er naturlige må de komme fra gud..?

Og dersom den kristne gud er ond... så gir det plutselig mening...

-------------------------------------

1.6: Menneskekroppen og genetikk.

Hvorfor ville en ond gud lage oss skjøre og hjelpeløse?

Jesse

Hvem sa at gud skapte oss skrøpelig? Mennesket var skapt fullkommen og med evig liv. Dette har du sikkert lest selv, du som er så sprenglærd på hva Bibelen inneholder. Mennesket ble advart mot å bryte guds påbud, ”for på den dag det gjorde det skulle det dø”, altså, bli dødelig. Det er dette som kalles arvesynden og den nedarvede skrøpelighet. Gud trakk tilbake sinn velsignelse over menneskeheten. Det er Satan som styrer verden i øyeblikket. Det var dette Jesus ofret livet for på sikt å gjenopprette. Det er dette som venter mennesker i det som kalles guds rike. Her på jorden. Det er derfor vi i bønnen Fader Vår sier ”komme ditt rike”.

Svar:

Så gud straffet oss alle for noe *en* person gjorde..?

Hvordan forklarer du celledelingsstoppen som forhindrer liv over 200 år?

Det gir ingen mening.

Og dersom gud straffer alle oss for noe de ytterst spesielle incestiøse og forkastelige menneskene Adam og Eva gjorde mens de pisset og dret i edens hage bare fordi vi er etterkommerene deres så kan jeg ikke se for meg gud som god.

Hvorfor straffer gud mennesket hver dag og hvert sekund for noe hans egen kreasjon -- Satan-- gjorde?

------------------------------------

2: Guds gjerninger og gud sin personlighet.

2.1: Voldtekt av mindreårige.

Vi begynner friskt med en rask opplæring i sexologi og kultur i Midtøsten i år 0.

De absolutt fleste mennesker ble giftet bort og foreldrene forventet at barna -- hvor jenten som som oftest var 12-14 år og gutten som oftest 10-20 -- skulle få barn innen ett par år etter giftemålet.

Siden Maria var jomfru kan vi trygt anta at hun var maks 14 år, ut fra skikk og bruk.

Det var ikke ulovlig å ha sex med "mindreårige" blant jødene i år 0: Så lenge jentene hadde fått mensen for første gang var sex fritt fram etter ett arrangert ekteskap. Det er litt ekkelt å tenke på at den kristne gud på 2.4 milliarder år hadde sex med en fjortis. Han er gammel nok til å være tipp * 10^24 oldefaren hennes!

Jesse

I det gamle Israel ble barn regnet som foreldrenes ansvar frem til de var nesten 30 år. Alvorlig talt. Hva er dette for noldus-argumentasjon? Hvor har du det fra at barn var over seksuell lavalder ved fylte 12 år? Dokumentasjon takk. Det samme gjelder antakelser om Marias alder. Du ber andre komme med dokumentasjon. Gjør det samme selv.

Svar:

http://www.earlychristianwritings.com/infancyjames.html

En kilde som anslår alderen hennes til omtrent 12 år...

http://www.visionwebhosting.net/catholic-w...g-Dates0121.htm

Denne sier litt over 14...

Det er sinnsikt trøttende å lete etter kilder på dette... da jeg trodde det var allmennkunnskap at de fleste kvinner ble lovet bort -- etter jødisk og arabisk tradisjon -- allerede fra fem måneder gammel til puberteten... Giftemålet skjedde typisk etter første menstruasjon -- og etter første menstruasjon ble ekteskapet vanligvis fullbyrdet...

---------------------------------------------------------

Andre 1983

2.2.1: Mord, utført *av* gud.

Gud drepte alle mennesker og dyr med unntak av Noah og hans familie.

Gud har slaktet alle førstefødte i Egypt.

Gud har slått ned og drept mennesker han ikke liker.

Jesse

Ja, han har drept ulydige mennesker.

Svar:

Han har drept uskyldige mennesker.

Mennesker hvis eneste forbrytelse var å bli født.

Forsvarer disse mordene tanken om en god gud -- eller forsterker det argumentet mitt om en ond gud -- eller gudløshet?

--------------------------------------------------------------

Uzzah -- Drept fordi han prøvde å redde Guds Ark fra å falle fra en vogn slept av to okser.

Jesse

Ja, han fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

Svar:

Nå skremmer du meg.

Forsvarer du drap -- bare de er utført av en hvilken som helst gud?

De Egyptiske gudene? Eller er det bare din gud som har lov til å drepe?

Jeg har allerede fortalt om *instinktive* redninger.

Slik som *når noe faller*.

Dette peker mot en ond eller urettferdig gud...

Når mennesker får panikk mister de evnen til å tenke.

Uzzah grep kanskje arken på samme måte som jeg prøvde å redde koppen min fra fall. Om en gud ba meg om ikke å gjøre det spiller ingen rolle; da jeg så det som min oppgave å beskytte koppen.

42 gutter fordi de hånet profeten Elisha.

Jesse

Det var snakk om ungdommer, og de hånet profeten og hans budskap fra gud. De visste godt hvem de hånte.

Svar: Ja -- de hånte en mann.

Ikke mer. Ikke mindre.

42 gutter.

Den kristne gud gjør meg kvalm.

------------------------------------------------------

Andre 1983

3: 50070 *eller* 70 menn, fordi de så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh. 70 var en folkegruppe -- og de 50000 andre en annen folkegruppe.

(...)

Det finnes dusinvis å ta av...

Jesse

Igjen. De fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

Svar:

Ingen av dem rørte den. Og ikke 50070 mennesker.

-----------------------------------------------------------------------

2.2.2: 50070 eller 70?

I de moderne biblene, hvor man har forstått at mord ikke er populært, og man reduserer tallene og sletter spor, kan man lese

Drapet av de 70 mennene som så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh, har vært betegnet som 50 070 mer enn en gang.

Hebraiske bibler sier 50 070 -- og dagens hebraisk er nærmere originalspråket.

Når det gjelder oversettelser versus originalen -- så tror jeg alltid originalen er riktig, helt til det er motbevist.

Jesse

1 Samuel

Den Norske Bibel

19 Men Herren slo ned noen av mennene i Bet-Sjemesj, fordi de hadde sett på Herrens paktkiste. Sytti mann av dem slo han ned. Folket sørget fordi han hadde voldt så stort mannefall blant dem. 20 Da sa folket i Bet-Sjemesj: «Hvem kan stå seg for Herren, en hellig Gud som han? Og hvor skal han dra når vi sender ham fra oss?» 21 De sendte bud til folket i Kirjat-Jearim og sa: «Filisterne har sendt Herrens paktkiste tilbake. Kom og hent den opp til dere

Ny Verdensoversettelse

19 And he went striking down the men of Beth-she´mesh, because they had looked upon the ark of Jehovah. So he struck down among the people seventy men—fifty thousand men—and the people began mourning because Jehovah had struck down the people with a great slaughter. 20 Further, the men of Beth-she´mesh said: “Who will be able to stand before Jehovah this holy God, and to whom will he withdraw from off us?” 21 Finally they sent messengers to the inhabitants of Kir´i•ath-je´a•rim, saying: “The Phi•lis´tines have returned the ark of Jehovah. Come down. Take it up to yourselves.”

King James

And the golden mice, [according to] the number of all the cities of the Philistines [belonging] to the five lords, [both] of fenced cities, and of country villages, even unto the great [stone of] Abel, whereon they set down the ark of the LORD: [which stone remaineth] unto this day in the field of Joshua, the Bethshemite ¶ And he smote the men of Bethshemesh, because they had looked into the ark of the LORD, even he smote of the people fifty thousand and threescore and ten men: and the people lamented, because the LORD had smitten [many] of the people with a great slaughter And the men of Bethshemesh said, Who is able to stand before this holy LORD God? and to whom shall he go up from us And they sent messengers to the inhabitants of Kirjathjearim, saying, The Philistines have brought again the ark of the LORD; come ye down, [and] fetch it up to you.

Som du ser, tar Ny verdensoversettelse med begge tallene. Hvordan denne henrettelsen foregikk vet jeg ikke, men de var på forhånd advart.

Svar:

Og denne guden forsvarer du..?

Selv ikke Hitler drepte mennesker *selv*: Uten hjelp ville ikke hitler drept ett eneste menneske utenom seg selv.

Den kristne gud har drept hundretusener -- og da regner vi kun uskyldige mennesker som aldri hørte om gud eller ikke trodde.

----------------------------------------

2.3: Sykdomsspredning.

Gud har ved minst *ett* tilfelle utløst pest.

Siden gud har skapt pest -- så kan vi trygt anta at alle sykdommer stammer fra gud, på samme måte som kristne mener mennesker stammer fra gud.

Jesse

Igjen; Hva er dette for en logikk?

Svar:

Jeg påpeker en tendens.

Dersom gud har skapt èn pest...

Og drept hundretusener...

Og dreper uskyldige...

Og dreper uvilkårlig...

Og dreper mennsker som ikke visste om ham...

Og dreper sine egne som ønsker å beskytte guds eiendeler...

Når gud har skapt sykdommer...

Så er det jo rimelig å anta at alle sykdommer kommer fra gud; når bakterier som pest vitterlig er er levende vesener som ikke kan oppstå av seg selv -- samtidig som at *kun* gud kan skape liv?

----------------------------------------

Ville den onde gud forårsake pest og sykdom blant egypterene og jødene som giftet seg eller hadde sex med egyptere -- og egyptisk/jødiske barn?

-Joda. En ond gud ville laget pest og forferdelse.

Jesse

Her spør du og trekker konklusjonen selv. Hvor i Bibelen finner du dette?

Svar:

Polske jenter hadde sex med og fikk barn med Tyskere.

Norske jenter hadde sex med og fikk barn med Tyskere.

Engelske soldater hadde sex med og fikk barn med kvinner i koloniene.

Egyptere hadde sex med og fikk barn med jødiske kvinner for 3000 år siden. (Kilde mangler)

Gud drepte alle førstefødte Egyptere.

Det innebærer *alle* Egyptiske barn?

Andregenerasjon?

Tredjegenerasjon?

----------------------------------------------------

2.4: Tvang eller oppfordring til incest og mord.

Alt slektskap som er mindre enn tre blods-generasjoner borte fra hverandre kan trygt regnes som incest. Barnet til en person som har sex med barnebarn til sin far eller mor; Ekte onkel og datter -- og videre søskenbarn.

Den kristne gud er jødenes gud -- og dersom det står i det gamle testamentet -- så er det fremdeles guds ord, og hundretusener har fulgt gudens ord, både kristne og jøder.

Incest:

-Adam og Eva.

- Noah og kone, med barn.

Jesse

Var Adam og Eva søsken?

Står det noe sted at Noah hadde sex med sine barn? Alvorlig talt. Noah hadde tre sønner og de var alle gift.

Svar:

Du leste ikke definisjonen min, gjorde du?

Adam og Eva sine barn måtte hatt sex med Eva.

Noah og hans barn må ha hatt noen ganske kinky år med innavl for når kusiner og fettere skal få barn sammen...

En bonus:

"19:30 And Lot went up out of Zoar, and dwelt in the mountain, and his two daughters with him; for he feared to dwell in Zoar: and he dwelt in a cave, he and his two daughters.

19:31 And the firstborn said unto the younger, Our father is old, and there is not a man in the earth to come in unto us after the manner of all the earth:

19:32 Come, let us make our father drink wine, and we will lie with him, that we may preserve seed of our father.

19:33 And they made their father drink wine that night: and the firstborn went in, and lay with her father; and he perceived not when she lay down, nor when she arose.

19:34 And it came to pass on the morrow, that the firstborn said unto the younger, Behold, I lay yesternight with my father: let us make him drink wine this night also; and go thou in, and lie with him, that we may preserve seed of our father.

19:35 And they made their father drink wine that night also: and the younger arose, and lay with him; and he perceived not when she lay down, nor when she arose." - Genesis 19:30 - 35

Barna vokste opp og levde fullverdige liv.

Med de defektet som er sansynlig etter så nær incest...

---------------------------------------------------------

Mer enn en gang har gud krevd at personer skal drepe sin familie.

Jesse

Hvor?

Svar:

22:2 And he said, Take now thy son, thine only son Isaac, whom thou lovest, and get thee into the land of Moriah; and offer him there for a burnt offering upon one of the mountains which I will tell thee of." Genesis 22:2

(Mordet ble *ikke* gjennomført...)

----------------------------------------------------

Oppfordring til mord:

-Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder.

Jesse

Dette er en direkte løgn. Finn ett eneste sted I Bibelen der dette ””Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder”” står skrevet.

Svar:

Les videre:

Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19)

-Drep hekser:

You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17)

-Drep homofile:

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13)

-Drep spåkoner:

A man or a woman who acts as a medium or fortuneteller shall be put to death by stoning; they have no one but themselves to blame for their death. (Leviticus 20:27)

-Drep de som slår sine foreldre:

"Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15)"

-To linjer senere kommer gullkornet "Drep dem som forbanner sine foreldre":

"And he that curseth his father, or his mother, shall surely be put to death (Exodus 21:15) "

- Død for de utro:

"If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10)"

-Drep barn av syndere:

"Make ready to slaughter his sons for the guilt of their fathers; Lest they rise and posses the earth, and fill the breadth of the world with tyrants." (Isaiah 14:21)

-Oppfordring til mord, som ble utført:

"Then I heard the LORD say to the other men, "Follow him through the city and kill everyone whose forehead is not marked. Show no mercy; have no pity! Kill them all – old and young, girls and women and little children. But do not touch anyone with the mark. Begin your task right here at the Temple." So they began by killing the seventy leaders. "Defile the Temple!" the LORD commanded. "Fill its courtyards with the bodies of those you kill! Go!" So they went throughout the city and did as they were told." (Ezekiel 9:5-7)

Jesse

Mesteparten her er fra Moseloven. Den gjaldt jødene. Og dette dreier seg om mennesker som bevisst brøt guds ord.

Svar: Les punkt 0.2

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Nå går vi i ring. Baaltilbederne ble bedt om å stoppe med barneofring etc., Det gjorde de ikke.

8132437[/snapback]

Argh! Er ikke gud allmektig, da?

8132521[/snapback]

Allmektigheten begrenser seg til mennesker. Gud har tydeligvis ikke kontroll over mennesker, og gjør seg selv kun "mektig" i den forstand at det påståes at han har skapt universet. Jo mer jeg ser teister argumentere, jo mer tror jeg faktisk de er deister.

Lenke til kommentar
Førstesiden oppdatert.

Vi trenger mer kritikk, og fler problemstillinger mellom "god og ond".

Ingen har kommet med argumenter for en god gud, så langt.

8141193[/snapback]

ok...

Gud er god fordi han skapte jorden og mennesker.

Han reddet moses og jødene fra egyptene, og drunket en hel gjeng egyptere i sammesleng. + mordet av faraosbarn

Han reddet Noah? :blink:

Han skapte paradiset for adam og eva...

Han.....hmmmm...... :hmm: ....

Han er Gud, og bibelen sier at han er god. Derfor er han god :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

det er ingen tvil om at gud er god. menneskeneer onde, tenkemåtene er onde, bare tenk, hva tenker dere på? dere prøver å si at en som har helbredet syke, gitt blinde syn, gjort døde levende igjen, har skapt en himmel hvor alt er godt- men er ikke god? jeg kjønner ikke tankegangen! (ps:jesus,gud og den hellånd er samme)

Lenke til kommentar

Om Kim Jung Il skaper et paradis for sine nærmeste hvor alt er godt så gjør ikke det ham noe særlig mindre "ond"!

Nå tror ikke jeg på Gud, så problemstillingen er egentlig en smule søk. Men Bibelens gud er en ondskapsfull karakter.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at gud er god. Menneskene er onde, tenkemåtene er onde, bare tenk, hva tenker dere på? Dere prøver å si at en som har helbredet syke, gitt blinde syn, gjort døde levende igjen, har skapt en himmel hvor alt er godt- men er ikke god? jeg kjønner ikke tankegangen!  (ps:jesus,gud og den hellånd er samme)

8142228[/snapback]

Han har helbredet... Ett dusin mennesker.

Hvis jeg kunne helbrede, ville jeg helbredet alle som var syke.

Hvis jeg var allvitende, ville jeg helbredet alle syke som var gode.

Hvis jeg var allmektig og allvitende, ville jeg skapt en mye bedre verden.

Gud har drept...

Hundretusener.

Tro på gud har drevet hundretusener til mord og selvmord.

Han skiller ikke mellom godt og ondt når han slakter -- han skjærer alle over en kam.

Selv om han kunne luket ut bare de onde.

Han tvang adam og eva sine barn til incest.

Han tvang Noah og sin familie til incest.

Han krever at vi skal være monogame, men skapte oss polygame.

Han har skapt en verden som dreper oss, og lar kun dem som tror på ham komme til himmelen.

Han gjør ingenting for å forhindre ondskap.

Han kunne gjort alle oppmerksom på at han eksisterer -- men velger hver dag og hvert sekund å lure forskere og ateister til å tro at han ikke eksisterer.

Og gjett hva; Jeg er ateist.

Dersom den kristne gud finnes, så gjør han en sinnsykt god jobb med å lure meg til å ikke tro

.

Har du lest førstesiden?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at gud er god. Menneskene er onde, tenkemåtene er onde, bare tenk, hva tenker dere på? Dere prøver å si at en som har helbredet syke, gitt blinde syn, gjort døde levende igjen, har skapt en himmel hvor alt er godt- men er ikke god? jeg kjønner ikke tankegangen!  (ps:jesus,gud og den hellånd er samme)

8142228[/snapback]

Han har helbredet... Ett dusin mennesker.

Hvis jeg kunne helbrede, ville jeg helbredet alle som var syke.

Hvis jeg var allvitende, ville jeg helbredet alle syke som var gode.

Hvis jeg var allmektig og allvitende, ville jeg skapt en mye bedre verden.

Gud har drept...

Hundretusener.

Tro på gud har drevet hundretusener til mord og selvmord.

Han skiller ikke mellom godt og ondt når han slakter -- han skjærer alle over en kam.

Selv om han kunne luket ut bare de onde.

Han tvang adam og eva sine barn til incest.

Han tvang Noah og sin familie til incest.

Han krever at vi skal være monogame, men skapte oss polygame.

Han har skapt en verden som dreper oss, og lar kun dem som tror på ham komme til himmelen.

Han gjør ingenting for å forhindre ondskap.

Han kunne gjort alle oppmerksom på at han eksisterer -- men velger hver dag og hvert sekund å lure forskere og ateister til å tro at han ikke eksisterer.

Og gjett hva; Jeg er ateist.

Dersom den kristne gud finnes, så gjør han en sinnsykt god jobb med å lure meg til å ikke tro

.

Har du lest førstesiden?

8142999[/snapback]

i kristendommen er det også en ond som har makt på jorda**, men den gang jesus kommer igjen vil den onde bli kastet i flammahavet og det vil ikke være mer ondskap. mennesker settes på prøve. det som skjer på jorda betyr ingenting sammenliknet med det som skjer etter døden.

Lenke til kommentar

Ja, i Bibelen kan man lese om mange som ikke fulgte Guds bud, MEN man kan også lese om menneskene som ikke klarer å følge Loven, og derfor sender Gud Jesus, slik at man ved tro kan bli frelst. Og kun du selv kan velge om du vil kjenne Jesus og ha Ham i livet ditt slik jeg og mange andre har valgt.

Bevise meg her og bevise meg der. Ta heller kontakt med Ham istedet for diskutere her på nettet. ;)

Det er det som det kokes ned i. Enten velger man å tro at Jesus var den han sa han var, eller så tror man ikke. Jeg kan si for meg selv at å ha valgt å tro på og kjenne Jesus er det viktigste i livet mitt. Så kan alle synsere og ateister si hva del vil. Ha en flott kveld videre :D

8130004[/snapback]

Jeg er så ENIG som jeg kan få bli, ta kontakt med gud selv, dere kommer ikke til å forstå noe uten. Gå på møter. Denne diskusjonen fører ikke til noe som helst- den består av forklaringer og bortforklaringer. (men kom ikke på et møte med lukket sinn, vær åpne for nye muligheter, så finner dere heller da ut hva dere vil tro på) :)

Lenke til kommentar
Jeg er så ENIG som jeg kan få bli, ta kontakt med gud selv, dere kommer ikke til å forstå noe uten. Gå på møter. Denne diskusjonen fører ikke til noe som helst- den består av forklaringer og bortforklaringer. (men kom ikke på et møte med lukket sinn, vær åpne for nye muligheter, så finner dere heller da ut hva dere vil tro på)  :)

8144598[/snapback]

Dette forrandrer ikke på det faktum at den kristne gud påståes å være god og allmektig, samtidig som det eksisterer ondskap i verden. Skyld gjerne på fri vilje, men da må en samtidig også innse at gud ikke er allmektig likevel (med mindre han er ond, og lar mennesker utføre onde handlinger såklart).

Det "å møte Gud" er like virkelig som å se rosa elefanter når en tripper på LSD. Det er akuratt den samme delen av hjernen som virker ;)

Lenke til kommentar
Jeg er så ENIG som jeg kan få bli, ta kontakt med gud selv, dere kommer ikke til å forstå noe uten. Gå på møter. Denne diskusjonen fører ikke til noe som helst- den består av forklaringer og bortforklaringer. (men kom ikke på et møte med lukket sinn, vær åpne for nye muligheter, så finner dere heller da ut hva dere vil tro på)  :)

8144598[/snapback]

Dette forrandrer ikke på det faktum at den kristne gud påståes å være god og allmektig, samtidig som det eksisterer ondskap i verden. Skyld gjerne på fri vilje, men da må en samtidig også innse at gud ikke er allmektig likevel (med mindre han er ond, og lar mennesker utføre onde handlinger såklart).

Det "å møte Gud" er like virkelig som å se rosa elefanter når en tripper på LSD. Det er akuratt den samme delen av hjernen som virker ;)

8144945[/snapback]

Det siste du skrev kunne du ha holdt for deg selv! Det er en oppfordring som jeg har troen på, og du latterligjør den! det er direkte diskriminerende! har du lest reglene? høflig og "ikke-diskriminerende" skal du oppføre deg!

Lenke til kommentar
Det siste du skrev kunne du ha holdt for deg selv! Det er en oppfordring som jeg har troen på, og du latterligjør den! det er direkte diskriminerende!

8145122[/snapback]

Det må da være lov å komme med saksopplysninger. Her er litt mer bakgrunnsstoff om LSD og religiøs opplevelse (mine uthevinger):

"The drug gave an opportunity to people to explore the world differently: patients could travel to other worlds and epochs, experience mystical feelings (...).

The scientist's work exemplifies the effect of the mysterious medication as it penetrates into the human mind and takes a person on an incredible journey through time, space and dimensions. In Grof's opinion, LSD acts as an accelerating agent of religious strikening and helps a human being realize the objectivity of divine principles."

Kilde.

Mer (mine uthevinger):

"LSD is considered an entheogen because it can catalyze intense spiritual experiences where users feel they have come into contact with a greater spiritual or cosmic order. Some users report insights into the way the mind works, and some experience long-lasting changes in their life perspective. Some users consider LSD a religious sacrament, or a powerful tool for access to the divine. Several books have been written comparing the LSD trip to the state of enlightenment of eastern philosophy.

Such experiences under the influence of LSD have been observed and documented by researchers such as Timothy Leary and Stanislav Grof. For example, Walter Pahnke conducted the Good Friday Marsh Chapel Experiment under Leary's supervision, performing a double blind experiment on the administration of psilocybin to volunteers who were students in religious graduate programs, e.g., divinity or theology. That study provided evidence that hallucinogens may induce mystical religious states (at least in people with a spiritual predisposition)."

Kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...