Me sjøl Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Folk er ute etter sannheten. Om du ikke bryr deg om denne spesielle sannheten, fint for deg. Da kan du velge å la være å delta i slike debatter. I tillegg er det mange som mener at feilaktig tro fører til negative konsekvenser for samfunnet. Det er en annen sak. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Og det rettferdiggjør drap på 42 menn?Blir samme som alle de andre historiene i bibelen. Egypt, Jerriko, 36 av guds folk i anngrepet på Ai, innbyggerne i Ai, Sodoma, Gomorra og alle de andre slagene gamle testamentet beskriver. 8129794[/snapback] Ja, i Bibelen kan man lese om mange som ikke fulgte Guds bud, MEN man kan også lese om menneskene som ikke klarer å følge Loven, og derfor sender Gud Jesus, slik at man ved tro kan bli frelst. Og kun du selv kan velge om du vil kjenne Jesus og ha Ham i livet ditt slik jeg og mange andre har valgt. Bevise meg her og bevise meg der. Ta heller kontakt med Ham istedet for diskutere her på nettet. Det er det som det kokes ned i. Enten velger man å tro at Jesus var den han sa han var, eller så tror man ikke. Jeg kan si for meg selv at å ha valgt å tro på og kjenne Jesus er det viktigste i livet mitt. Så kan alle synsere og ateister si hva del vil. Ha en flott kveld videre Endret 11. mars 2007 av cybervision_ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 "Sannheten" er såre enkel, fordi "vi" er enkle, eller mere enkle enn ambisjonene som enkelte av oss fighter uten evne til og bruke det viktigste organet vi har er ... Dessuten velger jeg hvilke debatter jeg deltar i, ikke du som oppfører deg som en liten Salomo Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hadde gud eksistert hadde jeg fremdeles ikke tjent han da han er en tyrann som har skapt mennesket kun for at vi skal tjene han. Tenk tanken, han har skapt oss for at vi skal tilbe han, hvor sykt er ikke det? Derfor skal jeg lage min egen arme av roboter vist eneste hensikt er å tilbe meg, og de kan gjerne kanibalisere hverandre for reservedeler etterhvert som de blir slitt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 "Sannheten" er såre enkel, fordi "vi" er enkle, eller mere enkle enn ambisjonene som enkelte av oss fighter uten evne til og bruke det viktigste organet vi har er ... 8130009[/snapback] Jeg stoler ikke på folk som er sikre på at de har funnet sannheten. Men av nyssgjerrighet: hva er den? Dessuten velger jeg hvilke debatter jeg deltar i, ikke du som oppfører deg som en liten Salomo Jeg har da aldri forsøkt å bestemme hvilke debatter du skal delta i! Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 "Sannheten" er såre enkel, fordi "vi" er enkle, eller mere enkle enn ambisjonene som enkelte av oss fighter uten evne til og bruke det viktigste organet vi har er ... 8130009[/snapback] Jeg stoler ikke på folk som er sikre på at de har funnet sannheten. Men av nyssgjerrighet: hva er den? Dessuten velger jeg hvilke debatter jeg deltar i, ikke du som oppfører deg som en liten Salomo Jeg har da aldri forsøkt å bestemme hvilke debatter du skal delta i! Hvor har du det fra? 8130086[/snapback] For meg er dette et "forsøk" ...? Folk er ute etter sannheten. Om du ikke bryr deg om denne spesielle sannheten, fint for deg. Da kan du velge å la være å delta i slike debatter. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 "Sannheten" er såre enkel, fordi "vi" er enkle, eller mere enkle enn ambisjonene som enkelte av oss fighter uten evne til og bruke det viktigste organet vi har er ... 8130009[/snapback] Jeg stoler ikke på folk som er sikre på at de har funnet sannheten. Men av nyssgjerrighet: hva er den? Dessuten velger jeg hvilke debatter jeg deltar i, ikke du som oppfører deg som en liten Salomo Jeg har da aldri forsøkt å bestemme hvilke debatter du skal delta i! Hvor har du det fra? 8130086[/snapback] For meg er dette et "forsøk" ...? Folk er ute etter sannheten. Om du ikke bryr deg om denne spesielle sannheten, fint for deg. Da kan du velge å la være å delta i slike debatter. 8130276[/snapback] Bolded for clarity. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Den "clarityen" bestemmer jo du selv ... Å ja, jeg kan VELGE, nei har du skulle sett, var det "ze finger of ze god", eller var det en annen slabbedask? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Du påstår at jeg prøver å jage deg ut av debatten. Det har jeg aldri forsøkt, så jeg tror du skal la være å være så aggressiv. Jeg sa at om problemstillingen ikke interesserer deg, så trenger du ikke være med å diskutere den. Det er milevis unna å forsøke å bestemme hvilke temaer du skal få debatere. Denne usaklige diskusjonen har uansett ikke noe med saken å gjøre, så den kan vi vel egentlig avslutte med en gang. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna." Det står ikke mer enn dette. Resten du kommer med, som at de visste hvem profeten var og at foreldrene hadde noe med dette å gjøre, er ikke fra bibelen. Kan man legge til som man vil? 8127860[/snapback] Her har vi et typisk eksempel på folk som diskuterer Bibelen uten å kjenne konteksten. Nå vet jeg ikke hvilken bibeloversettelse dere har Quota, men her har du Bibelen GO: "Så dro han opp derfra til Betel. Mens han gikk oppover veien, kom det noen ungdommer fra byen og spottet ham. De sa til ham "Gå opp, du snauskalle! Gå opp, du snauskall!" Da snudde han seg rundt og så på dem, og han forbannet dem i Herrens navn. To binnner kom ut av skogen og rev førtito av ungdommene i stykker." 1. Betel var et av flere senter for avgudsdyrkelse i Israel. (1. Kong 12.27) 2. Hendelsen finner sted etterat Elisja er blitt savet til Profet i Elias sted. 3. Elisja blir altså spottet av en gjeng ungdommer fra et hovedsenter for avgudsdyrkelse. Vi snakker her ikke om frekke ungdommer som ville ha det festlig med Elisja, men i og med at de holdt til i Betel var de sannsynligvis avgudsdyrkere. De kunne også vært oppimot 30 år gamle da ungdom ble man kalt helt til man ble myndig i en alder av 30 år. 4. "Gå opp" kan bety at de ville ha Elisja til å gå opp på offerhaugen i Betel for å tilbe avguder. Noe som ville være å spotte den Gud Elisja var profet for. Det kunne også bety at de ville han skulle "gå opp" slik som Elia - noe som og ville være en avvisning av ham som Guds profet. 5. Når Elisja forbanner dem snakker vi ikke om vanlige bannord, men han uttalte Herrens dom over spotterne. Ungdommene dør ikke på grunn av Elisjas ord, men Herrens dom. En må ikke tolke en tekst uten å kjenne kontekst og historien rundt. 8129678[/snapback] Jeg takker for dette innlegget. Dette var ting jeg hadde glemt. Jeg visste det var en grunntil at jeg i det første innlegget snakket omungdommer. Hvilken oversettelse bruker du? Lenke til kommentar
jesse Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Og det rettferdiggjør drap på 42 menn?Blir samme som alle de andre historiene i bibelen. Egypt, Jerriko, 36 av guds folk i anngrepet på Ai, innbyggerne i Ai, Sodoma, Gomorra og alle de andre slagene gamle testamentet beskriver. 8129794[/snapback] Når en er advart på forhånd, finnes det ingen unnskyldning. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Når en er advart på forhånd, finnes det ingen unnskyldning. 8130540[/snapback] Skremmende etikk... Lenke til kommentar
jesse Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Når en er advart på forhånd, finnes det ingen unnskyldning. 8130540[/snapback] Skremmende etikk... 8130565[/snapback] Det blir som med et synkende fartøy. Når advarselen sier at en bør gå i livbåten. Så bør en gå i livbåten. Menneskene på bibelsk tid visste veldig godt hvem jødenes gud var, og hvilken makt han hadde. De visste også at han var en gud som holdt ord og fulgte sine prinsipper. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Du påstår at jeg prøver å jage deg ut av debatten. Det har jeg aldri forsøkt, så jeg tror du skal la være å være så aggressiv. Jeg sa at om problemstillingen ikke interesserer deg, så trenger du ikke være med å diskutere den. Det er milevis unna å forsøke å bestemme hvilke temaer du skal få debatere. Denne usaklige diskusjonen har uansett ikke noe med saken å gjøre, så den kan vi vel egentlig avslutte med en gang. 8130432[/snapback] Jeg påstår ingen ting annet enn at noen liker og tåkelegge debatten. At du tror jeg er agressiv, er bare en "stridsøks", så spar meg for den Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Du påstår at jeg prøver å jage deg ut av debatten. Det har jeg aldri forsøkt, så jeg tror du skal la være å være så aggressiv. Jeg sa at om problemstillingen ikke interesserer deg, så trenger du ikke være med å diskutere den. Det er milevis unna å forsøke å bestemme hvilke temaer du skal få debatere. Denne usaklige diskusjonen har uansett ikke noe med saken å gjøre, så den kan vi vel egentlig avslutte med en gang. 8130432[/snapback] Jeg påstår ingen ting annet enn at noen liker og tåkelegge debatten. At du tror jeg er agressiv, er bare en "stridsøks", så spar meg for den 8130631[/snapback] Det er en fordel om du er konstruktiv. Hvem tåkelegger debatten (regner med at du sikter til meg), og hvordan? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Når en er advart på forhånd, finnes det ingen unnskyldning. 8130540[/snapback] Skremmende etikk... 8130565[/snapback] Det blir som med et synkende fartøy. Når advarselen sier at en bør gå i livbåten. Så bør en gå i livbåten. Menneskene på bibelsk tid visste veldig godt hvem jødenes gud var, og hvilken makt han hadde. De visste også at han var en gud som holdt ord og fulgte sine prinsipper. 8130600[/snapback] Enda mer skremmende... Ingenting kan rettferdiggjøre onde handlinger, uansett om en advarer om de på forhånd. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Når en er advart på forhånd, finnes det ingen unnskyldning. 8130540[/snapback] Skremmende etikk... 8130565[/snapback] Det blir som med et synkende fartøy. Når advarselen sier at en bør gå i livbåten. Så bør en gå i livbåten. Menneskene på bibelsk tid visste veldig godt hvem jødenes gud var, og hvilken makt han hadde. De visste også at han var en gud som holdt ord og fulgte sine prinsipper. 8130600[/snapback] Enda mer skremmende... Ingenting kan rettferdiggjøre onde handlinger, uansett om en advarer om de på forhånd. 8130911[/snapback] Jo, når det i utgangspunktet dreier seg om å gjøre slutt på onde handlinger. Baal-dyrkerne, som det var mange av i dette området, drev med barneofring og kannibalisme i sin gudsdyrkelse. Dette vil bibelens gud ha en slutt på. Jeg regner med at du støtter det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Og det gjøres ved å slippe en "atombombe" over byen. Resultatet av datidens utryddelser og atombomben blir det samme, nemlig altutslettende. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Og det gjøres ved å slippe en "atombombe" over byen.Resultatet av datidens utryddelser og atombomben blir det samme, nemlig altutslettende. 8131256[/snapback] Ja? Lenke til kommentar
kongehona Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hvis gud er god, hvorfor ville han spre så masse smerte? Nå husker ikke jeg hvor i biblen jeg leste denne historien, ettersom det er lenge siden! Men her bruker i allefall gud troen til en mann for å vinne et vedemål mot satan! Det er jo helt absurd, der han i balant dreper ungene og får kona til å vende seg mot han! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå