Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine kilder?

North American Bible + Barneskolen :dontgetit:

 

I tillegg prøver jeg å gi utfyllende informasjon i begynnelsen av hvert punkt; slik at jeg slipper å scanne alt jeg trenger eller søke på google.

 

Ekteskap:

http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/

 

Utroskap:

www.serundtdegellersøkpågoogle.nå/dårligspøk/jegvetdet.sorry.asp?id=utroskaperskremmendevanlig52552

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Er gud ond...

 

Er gud ond...

 

Kopier PROBLEMSTILLINGENE -- og lag egne problemstillinger.

Vær snill å oppgi en referanse til hvor du har hentet sitater fra -- med mindre det gjelder åpenbare fakta -- eller ting "alle vet".

 

Jeg vil ikke se linjer som: "Gud er god, det er bare til å lese bibelen -- så forstår du det!"

Jeg har lest bibelen med en ateists øyne. Jeg gremmes over at noen kan kalle den guden bibelen forteller om for "god". Jeg kan kalle meg selv for "Den neste Hitler" -- uten at det gjør meg ond. Jeg kan kalle meg selv den neste Jesus -- uten at det gjør meg god.

Hva jeg *sier* forteller ingenting om meg.

Hva jeg *gjør* forteller alt.

 

Andre 1983:

0.1: Problemstillingen:

Hvis den kristne gud er ond, kan ikke sitater fra Bibelen brukes til å forsvare en god gud, da en ond guds veier er uransaklige, samt enda mer ulogiske og obskure enn en god guds. Hvem som helst ville kunnet fått det de ville inn i bibelen, og gud ville ønsket nettopp dette.

Det ville oppstått mange misforståelser. Ikke ulikt dagens bibelske moralske konflikter

 

Jesse

La meg ta utgangspunkt i det du sier. Du sier; ”hvis den kristne gud er ond”….. Har du konstatert at gud er ond eller ikke? Vet du egentlig hva det betyr at guds veier er uransklige? Hva er egentlig problemstillingen din her?

-------------------------------------

Andre 1983

0.2: Det Gamle Testamentet:

Vi har mange sitater fra det nye testamentet som sier at det gamle testamentet er i effekt i kristendommen.

Vi har her ett eksempel fra hvert evangelium:

a) Lukas: *Verden* går lettere til grunne enn ett eneste av guds skrevne ord.

"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17 NAB)

b) Matteus: "Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfil. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17)

c) Johannes: “Did not Moses give you the law, and yet none of you keepeth the law" (John7:19)

d) Markus nøyer seg med å bekrefte den gamle loven: "Whoever curses father or mother shall die" (Mark 7:10).

--

e)Paulus' annet brev til Timoteus: "All scripture is inspired by God and is useful for teaching, for refutation, for correction, and for training in righteousness..." (2 Timothy 3:16)

--

\ | /

 

Jesse

Og igjen kommer du med en masse bibelsitat. Hva er problemet her?

---------------------------------------

Andre 1983

1: "De ti bud", Jesus og mennesket.

 

Jesse

Ja, hva er problemet her da?

-----------------------------------------

Andre 1983

1.1: Hvem kommer til himmelen?

"Whosoever shall deny me before men, him will I also deny before my Father which is in heaven." (Matt.26:69-75, Mark 14:66-72, Luke 22:55-62, John.15:18-27)

Alle som åpent fornekter Jesus nektes adgang til himmelen.

 

Jesse

Så det klarer du å trekke ut av dette? Jesus sier han vil fornekte disse personene overfor sin far. Sin far som er i himmelen. Dette må du da kunne se selv?

 

----------------------------------------------------------------

Andre 1983

"Many will say to me on that day, 'Lord, Lord, did we not prophesy in your name, and in your name cast out demons, and in your name perform many miracles?' And then I will declare to them, 'I never knew you; DEPART FROM ME, YOU WHO PRACTICE LAWLESSNESS.'" (Matthew 7:22-23)

Alle som bryter bibelens lover vil bli nektet adgang.

 

Jesse

21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

 

Er det ikke guds rett å nekte noen adgang til det himmelske riket når de bevisst ikke har gjort seg fortjent? Det er ikke vanskelig å få adgang i følge Jesus. ”Gjør min himmelske fars vilje”

--------------------------------------------------------------

Andre 1983

1.2: Du skal ikke slå i hjel.

Kristne skal ikke slå i hjel.

Følgelig bør aldri kristne gå i krig, da krig er å drepe mennesker, enten for å få ressurser, eller på grunn av livssyn eller tro. Det er vanskelig å ikke bryte dette budet.

Det er umulig å ikke bryte dette budet såfremt noen mener at de er guds utvalgte folk, måtte det gjelde kristne, muslimer eller jøder, eller hvem som helst som mener at de har rett på ressurser eller mener at andre styresett eller livsførsel er mindreverdige eller synd.

 

Jesse

Det er ingen tvil om at mange har misbrukt religionen og Bibelen. Men Bibelen støtter faktisk ikke krig. Det er faktisk fullt mulig å tjene gud uten å føre krig. Jehovas Vitner er et flott eksempel.

----------------------------------------------------

Andre 1983

Ville en god gud akseptert slik oppførsel fra sine tilhengere?

-Gode guds veier er uransaklige..?

*Nytt begrep som ikke gir noen forklaring...

-Gode gud vil ikke at noen skal slå noen i hjel.

*Antagelse om guds motiver -- Vil ikke gud at vi skal slå ned på de onde?

 

Ville en ond gud akseptert slik oppførsel fra sine følgere?

-Uforbeholdent ja.

 

Jesse

Hva er det egentlig du sier her? Gud vil ikke at kristne skal utøve vold.

 

------------------------------------------------------------

Andre 1983

1.3: Du skal ikke begjære din nestes hustru.

Hvis det er en ting som er umulig innenfor et forhold, så er det å ikke ønske sex med andre partnere enn sin nåværende.

Mennesket, og da spesielt menn, har kåthet, et instinkt, som får dem til å tenke irrasjonelt, som dermed gir risiko for å ha sex med andre mennesker enn sin ektefelle. Halvparten av alle gifte har hatt sex med andre. Halvparten av alle gifte skiller seg. Det er ikke samme halvpart, og vi kan trygt anta at mennesker ikke er "laget" for monogame forhold, siden mindre enn 1 av 3 klarer å leve hele livet sammen med *1* ektefelle -- og færre enn 1 av 100 klarer å leve sammen med sin første partner hele livet uten sidesprang, i et forhold hvor man daglig skiller lag for å gå i arbeid med andre mennesker, og møter andre mennesker av det motsatte kjønn.

Enkelte dyrearter er i stand til å leve i livslange forhold.

Over 9 av 10 fuglearter er monogame, som pingviner.

Hos pattedyr er tallet minimalt; under 1 av 100 arter er monogame. Bevere, otere -- noen variasjoner av rever -- men stort sett gnagere.

 

Ville en god gud kreve at vi skal være monogame når vi ikke er "skapt slik"?

-Gode guds veier er uransaklige..?*

-Gode gud vil ikke at noen skal ha sex med andre.**

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

 

Jesse

Har du hørt om selvkontroll? Jeg synes naboen har fin bil, men jeg stjeler den ikke. Naboen har en fin kone. Men jeg går ikke til sengs med henne. Selvkontroll er faktisk en av de egenskapene Jesus ba oss om å fremelske. Nå vet vi alle at utroskap er mer utbredt enn noen gang. I denne ”opplyste og moderne gode verden” der mennesket mener å klare seg best uten gud. Hva er resultatet? Kjønnssykdommer, oppløste hjem, ulykkelige barn, depresjoner, alt på grunn av en form for egoistisk nytelsessyk grådighet. Det er disse konsekvensene gud ønsker å skåne oss for når han pålegger oss å holde oss til en partner.

--------------------------------------------

 

Andre 1983

**Antagelse om guds motiver -- Ønsker gud at vi skal leve i vonde forhold..?

 

Jesse

Nei. De vonde forhold er det menneskene selv som skaper. Ingen tvinger deg til å være utro slik at dine barn eller din kone blir skadelidende. Du har vel en smule selvkontroll?

 

----------------------------------------------------------

 

Andre 1983

Ville en ond gud kreve at vi skal være monogame når vi ikke er "skapt slik"?

-Så absolutt -- urimlige krav er maktpersoners varemerke.

 

Jesse

Du vet da utmerket godt at det står skrevet; ”til mann og kvinne skapte han dem”. Det står ikke; ”til mann og kvinner skapte han dem”.

 

---------------------------------------------------------------

 

Andre 1983

1.4: Sexlyst generelt.

Menn er mer opptatt av, og mer villig til å ha sex.

Det ser vi som oftest på antall voldtektsanklager rettet av menn mot kvinner--

og egentlig også på antall voldtektsanklager rettet av kvinner mot menn.

Vi vet av undersøkelser at nær halvparten av alle menn i ett fast forhold ville hatt sex med en tilfeldig person av motsatt kjønn: dersom hun a) spør direkte om han vil ha sex og b) er attraktiv sett fra mannens synspunkt.

Lyst er *så* kraftig hos menn.

Vi kan alle sitter her og si at vi aldri ville gjort noe slikt -- men så fort fire av oss sier at ingen av oss ville gjort det, sier sansynligheten at en av oss *ville* gjort det -- og sansynligvis en til.

Videre vet vi at seksuell lyst er like dominant og instinktivt som sjokk og frykt.

Når var sist gang du tok en fallende kniv i luften, og husker hvert hundredel?

Når var sist du tok ett fallende glass og husker hvert hundredel?

Sist i dag reddet jeg en skål fra ett fall.

Jeg husker å se den falle, og at jeg bestemte meg for å ta den.

Jeg husker at jeg tok den, og hvordan jeg tok den.

Alt i mellom sjokket og lettelsen er helt borte.

Det eksisterer ikke i minnet mitt -- fordi jeg ikke tok noen valg.

Det samme gjelder sexlysten. Du blir, som mann, eller som ett kåt menneske, frarøvet *valget* såfremt det ikke skjer noe som er direkte i mot den personen du anser deg for å være.

Sett bort fra instinkt, så kunne en god gud *uansett* gitt oss mennesker de samme egenskapene han ga oteren og pingvinen, spesielt når det er viktig for guden at vi ikke er utro.

 

Ville en god gud gitt oss en enorm sexlyst når vi ikke *skal* ha store mengder med sex i guds verden?

-Gode guds veier er uransaklige..?*

-Gode gud vil ikke at noen skal ha sex med andre enn sin ektefelle.**

 

Jesse

Dette blir en påstand du ikke har dekning for. Kvinner har like stor sexlyst som menn, og vel så det. Voldtekt hadde nok vært mer kjønnsfordelt om kvinnen var like sterk som mannen.

 

Når det gjelder det å la seg friste til utroskap: Unngå å komme i en situasjon der du kan bli fristet.

 

---------------------------------------------------------

 

Andre 1983

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelse om guds motiver -- Ønsker gud at vi skal leve med dårlig selvfølelse fordi vi ikke får utløp for våre seksuelle lyster..?

 

Ville en ond gud gitt oss en enorm sexlyst når vi ikke *skal* ha store mengder med sex i guds verden?

-Definitivt. Å pine mennesker med uforløst lyst og seksuellt nederlag er det jeg ville forventet av en ond gud.

 

Jesse

Nå kommer det helt an på hvilke lyster det er snakk om. Jeg kjenner ikke dine preferanser, og ikke vet jeg om de er lovlige heller, men Bibelen sier faktisk at ”det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær”.

 

 

-----------------------------------------------------

 

Andre 1983

1.5: Spesiell sexlyst.

Mennesket er i stand til å ha putte -fil (-philia) i enden (...) av et hvilket som helst gresk ord. (Hørtes sært ut...)

Homo. Likt.

Pedo. Barn.

Pedro. Trær.

Zoo. Dyr.

De avvikende, og ofte ulovlige, seksuelle retningen kommer under fellesbetegnelsen parafili; uvanlig eller unormal seksuell atferd.

Parafili er vanlig hos mennesker. Og hos andre dyr.

Alle retningene finnes hos mennesket. Alle tenkelige retninger finnes, hvis vi gir menneskeheten nok tid til å produsere dem fram.

De med parafili har aldri tatt et valg -- men må hver dag ta ett valg -- å ignorere sin kjønnsdrift fullstendig, og leve i et ufrivillig sexfritt forhold.

For en person med ekte zoofili, vil det å ha sex med en person være like ekkelt som for heterofile som har sex med mennesker av samme kjønn, eller homofile som har sex med mennesker av motsatt kjønn.

 

Ville en god gud skapt parafili -- det vil si pedofili, nekrofili, zoofili og andre obskure seksuelle lyster?

 

Jesse

Mener du at gud har skapt disse menneskene? Gi deg.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Andre 1983

1.6: Menneskekroppen og genetikk.

Menneskekroppen er "laget" for ett liv på rett over 20 år.

Se på tennene. Vi får ett sett i ett-to-års-alderen. Vi får ett nytt sett noe senere -- men før vi er 10-12 år. Hvis vi aldri pusser tennene vil tennene være ødelagt midt i tyveårene. Vi får det antall tenner vi trenger for et helt liv -- akkurat slik som alle andre dyr.

Se på ryggen. Den er ikke "laget" for å lødte noe annet enn en baby eller fire-fem bananer. Faktisk er den elendig konstruert.

Be en biolog med sivilarkitekt-utdannelse om å lage en bedre rygg -- og du ville ønsket at kirurgien var kommet så langt som at de kunne operere inn den forbedrede ryggraden.

Kreft er arvelig.

Sykdommer utvikler seg.

Mennesket er de mest hjelpeløse pattedyret på linje med rotter og mus, og nest etter kenguru og dovendyr -- som barn.

Bare barna av en form for pattedyr er fullstendig avhengig av foreldre i over 3 år.

Det er primater; menneskeapene.

De fleste pattedyr er i *stand* til å overleve etter maksimum en måned.

 

Hvorfor ville en god gud lage en så skjør menneskekropp som krever foreldre i mange år?

-Guds veier er uransaklige.*

-Gud vil gi oss gleden av å ha små barn lengre.**

-Gud bestemmer ikke over våre utvikling.***

 

*Gjentagelse av begrep som ikke gir noen forklaring...

**Antagelser om guds motiver-- dessuten er ikke forbindelsen mellom mor og barn avhengig av at vi får inkompetente og idiotiske barn.

***Å påstå gud ikke bestemmer over vår utvikling er på grensen til blasfemi; å fornekte eller spotte gud. Selvfølgelig vil en god kristen gud få menneskeheten til å utvikle seg til det bedre...

 

Hvorfor ville en ond gud lage oss skjøre og hjelpeløse?

 

Jesse

Hvem sa at gud skapte oss skrøpelig? Mennesket var skapt fullkommen og med evig liv. Dette har du sikkert lest selv, du som er så sprenglærd på hva Bibelen inneholder. Mennesket ble advart mot å bryte guds påbud, ”for på den dag det gjorde det skulle det dø”, altså, bli dødelig. Det er dette som kalles arvesynden og den nedarvede skrøpelighet. Gud trakk tilbake sinn velsignelse over menneskeheten. Det er Satan som styrer verden i øyeblikket. Det var dette Jesus ofret livet for på sikt å gjenopprette. Det er dette som venter mennesker i det som kalles guds rike. Her på jorden. Det er derfor vi i bønnen Fader Vår sier ”komme ditt rike”.

 

---------------------------------------------------------

 

 

Andre 1983

2: Guds gjerninger og gud sin personlighet.

2.1: Voldtekt av mindreårige.

Vi begynner friskt med en rask opplæring i sexologi og kultur i Midtøsten i år 0.

De absolutt fleste mennesker ble giftet bort og foreldrene forventet at barna -- hvor jenten som som oftest var 12-14 år og gutten som oftest 10-20 -- skulle få barn innen ett par år etter giftemålet.

Siden Maria var jomfru kan vi trygt anta at hun var maks 14 år, ut fra skikk og bruk.

Det var ikke ulovlig å ha sex med "mindreårige" blant jødene i år 0: Så lenge jentene hadde fått mensen for første gang var sex fritt fram etter ett arrangert ekteskap. Det er litt ekkelt å tenke på at den kristne gud på 2.4 milliarder år hadde sex med en fjortis. Han er gammel nok til å være tipp * 10^24 oldefaren hennes!

 

Jesse

I det gamle Israel ble barn regnet som foreldrenes ansvar frem til de var nesten 30 år. Alvorlig talt. Hva er dette for noldus-argumentasjon? Hvor har du det fra at barn var over seksuell lavalder ved fylte 12 år? Dokumentasjon takk. Det samme gjelder antakelser om Marias alder. Du ber andre komme med dokumentasjon. Gjør det samme selv.

 

---------------------------------------------------------

 

 

Andre 1983

Ville den gode gud hatt sex med mindreårige?

-Vi vet ikke at Maria var under 16 år.*

-Guds veier er uransaklige.**

 

Jesse

I likhet med kunstig befruktning ville nok gud klare dette uten å måtte ha sex. Tror du ikke? Han skapte menneskeheten, så dette lille trikset her er ikke noe problem.

 

----------------------------------------------------------

 

Andre 1983

2.2.1: Mord, utført *av* gud.

Gud drepte alle mennesker og dyr med unntak av Noah og hans familie.

Gud har slaktet alle førstefødte i Egypt.

Gud har slått ned og drept mennesker han ikke liker.

 

Jesse

Ja, han har drept ulydige mennesker.

 

--------------------------------------------------------------

 

Andre 1983

1: Uzzah -- Drept fordi han prøvde å redde Guds Ark fra å falle fra en vogn slept av to okser.

Jesse

Ja, han fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

 

Andre 1983

2: 42 gutter fordi de hånet profeten Elisha.

 

Jesse

Det var snakk om ungdommer, og de hånet profeten og hans budskap fra gud. De visste godt hvem de hånte.

 

------------------------------------------------------

 

Andre 1983

3: 50070 *eller* 70 menn, fordi de så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh. 70 var en folkegruppe -- og de 50000 andre en annen folkegruppe.

(...)

Det finnes dusinvis å ta av...

 

Jesse

Igjen. De fikk utrykkelig beskjed om ikke å røre arken under noen omstendighet.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

 

Andre 1983

2.2.2: 50070 eller 70?

I de moderne biblene, hvor man har forstått at mord ikke er populært, og man reduserer tallene og sletter spor, kan man lese

Drapet av de 70 mennene som så i Guds Ark, i byen Beth-Shemesh, har vært betegnet som 50 070 mer enn en gang.

Hebraiske bibler sier 50 070 -- og dagens hebraisk er nærmere originalspråket.

Når det gjelder oversettelser versus originalen -- så tror jeg alltid originalen er riktig, helt til det er motbevist.

 

Jesse

1 Samuel

Den Norske Bibel

19 Men Herren slo ned noen av mennene i Bet-Sjemesj, fordi de hadde sett på Herrens paktkiste. Sytti mann av dem slo han ned. Folket sørget fordi han hadde voldt så stort mannefall blant dem. 20 Da sa folket i Bet-Sjemesj: «Hvem kan stå seg for Herren, en hellig Gud som han? Og hvor skal han dra når vi sender ham fra oss?» 21 De sendte bud til folket i Kirjat-Jearim og sa: «Filisterne har sendt Herrens paktkiste tilbake. Kom og hent den opp til dere

 

Ny Verdensoversettelse

19 And he went striking down the men of Beth-she´mesh, because they had looked upon the ark of Jehovah. So he struck down among the people seventy men—fifty thousand men—and the people began mourning because Jehovah had struck down the people with a great slaughter. 20 Further, the men of Beth-she´mesh said: “Who will be able to stand before Jehovah this holy God, and to whom will he withdraw from off us?” 21 Finally they sent messengers to the inhabitants of Kir´i•ath-je´a•rim, saying: “The Phi•lis´tines have returned the ark of Jehovah. Come down. Take it up to yourselves.”

 

King James

And the golden mice, [according to] the number of all the cities of the Philistines [belonging] to the five lords, [both] of fenced cities, and of country villages, even unto the great [stone of] Abel, whereon they set down the ark of the LORD: [which stone remaineth] unto this day in the field of Joshua, the Bethshemite ¶ And he smote the men of Bethshemesh, because they had looked into the ark of the LORD, even he smote of the people fifty thousand and threescore and ten men: and the people lamented, because the LORD had smitten [many] of the people with a great slaughter And the men of Bethshemesh said, Who is able to stand before this holy LORD God? and to whom shall he go up from us And they sent messengers to the inhabitants of Kirjathjearim, saying, The Philistines have brought again the ark of the LORD; come ye down, [and] fetch it up to you.

 

Som du ser, tar Ny verdensoversettelse med begge tallene. Hvordan denne henrettelsen foregikk vet jeg ikke, men de var på forhånd advart.

 

 

Andre 1983

2.3: Sykdomsspredning.

Gud har ved minst *ett* tilfelle utløst pest.

Siden gud har skapt pest -- så kan vi trygt anta at alle sykdommer stammer fra gud, på samme måte som kristne mener mennesker stammer fra gud.

 

Jesse

Igjen; Hva er dette for en logikk?

 

-------------------------------------------------------------

 

Andre 1983

Ville den onde gud forårsake pest og sykdom blant egypterene og jødene som giftet seg eller hadde sex med egyptere -- og egyptisk/jødiske barn?

-Joda. En ond gud ville laget pest og forferdelse.

 

Jesse

Her spør du og trekker konklusjonen selv. Hvor i Bibelen finner du dette?

 

----------------------------------------------------

 

Andre 1983

2.4: Tvang eller oppfordring til incest og mord.

Alt slektskap som er mindre enn tre blods-generasjoner borte fra hverandre kan trygt regnes som incest. Barnet til en person som har sex med barnebarn til sin far eller mor; Ekte onkel og datter -- og videre søskenbarn.

Den kristne gud er jødenes gud -- og dersom det står i det gamle testamentet -- så er det fremdeles guds ord, og hundretusener har fulgt gudens ord, både kristne og jøder.

 

Incest:

-Adam og Eva.

 

Jesse

Var Adam og Eva søsken?

------------------------------------------------

Andre 1983

Noah og kone, med barn.

 

Jesse

Står det noe sted at Noah hadde sex med sine barn? Alvorlig talt. Noah hadde tre sønner og de var alle gift.

---------------------------------------------------------

Andre 1983

Mer enn en gang har gud krevd at personer skal drepe sin familie.

 

Jesse

Hvor?

----------------------------------------------------

Andre 1983

Oppfordring til mord:

-Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder:

 

Jesse

Dette er en direkte løgn. Finn ett eneste sted I Bibelen der dette ””Drep alle ikke-kristne og ikke-jøder”” står skrevet.

---------------------------------------------------------------

Andre 1983

Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19)

-Drep hekser:

You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17)

-Drep homofile:

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13)

-Drep spåkoner:

A man or a woman who acts as a medium or fortuneteller shall be put to death by stoning; they have no one but themselves to blame for their death. (Leviticus 20:27)

-Drep de som slår sine foreldre:

"Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15)"

-To linjer senere kommer gullkornet "Drep dem som forbanner sine foreldre":

"And he that curseth his father, or his mother, shall surely be put to death (Exodus 21:15) "

- Død for de utro:

"If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10)"

-Drep barn av syndere:

"Make ready to slaughter his sons for the guilt of their fathers; Lest they rise and posses the earth, and fill the breadth of the world with tyrants." (Isaiah 14:21)

-Oppfordring til mord, som ble utført:

"Then I heard the LORD say to the other men, "Follow him through the city and kill everyone whose forehead is not marked. Show no mercy; have no pity! Kill them all – old and young, girls and women and little children. But do not touch anyone with the mark. Begin your task right here at the Temple." So they began by killing the seventy leaders. "Defile the Temple!" the LORD commanded. "Fill its courtyards with the bodies of those you kill! Go!" So they went throughout the city and did as they were told." (Ezekiel 9:5-7)

 

Jesse

Mesteparten her er fra Moseloven. Den gjaldt jødene. Og dette dreier seg om mennesker som bevisst brøt guds ord.

Lenke til kommentar

2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

Så hån ("kom deg vekk, din fleinskalle") rettferdiggjør guddommelig massakre? Det står ikke at de visste hvem det var, det står ikke noenting om at de hånte hans budskap; det de sa, var (åpenbart nok) "kom deg vekk, din fleinskalle". Og for det skulle de dø. Ondskap?

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Hele det gamle testamentet er fulle av historier om guds ondskap og brutalitet.

Der amerikanerne går inn og avsetter en diktator slipper gud en atombombe over byen, bare som en sammenligning.

Mens Ninive lot han være i fred etter at de hørte på Jonas advarsel.

Bare som en kuriositet.

Lenke til kommentar
2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

Så hån ("kom deg vekk, din fleinskalle") rettferdiggjør guddommelig massakre? Det står ikke at de visste hvem det var, det står ikke noenting om at de hånte hans budskap; det de sa, var (åpenbart nok) "kom deg vekk, din fleinskalle". Og for det skulle de dø. Ondskap?

8126655[/snapback]

 

Beklager, jeg husket feil da jeg svarte på dette. Det er riktig at det står smågutter. Altså en 8-12 år. Disse barna visste hvem profeten var, de gjorde også narr av at han hadde barbert sitt hode. Legg merke til at de kom ut av byen. Hvordan visste de at profeten var på vei? Dette var trolig en handlig som hadde aksept hos foreldrene. Foreldrene visste godt at deres barn hånte guds profet.

Lenke til kommentar
Hele det gamle testamentet er fulle av historier om guds ondskap og brutalitet.

Der amerikanerne går inn og avsetter en diktator slipper gud en atombombe over byen, bare som en sammenligning.

Mens Ninive lot han være i fred etter at de hørte på Jonas advarsel.

Bare som en kuriositet.

8126735[/snapback]

 

 

Alle som hørte på guds advarsler fikk være i fred.

Lenke til kommentar

2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

Det står ikke mer enn dette. Resten du kommer med, som at de visste hvem profeten var og at foreldrene hadde noe med dette å gjøre, er ikke fra bibelen. Kan man legge til som man vil?

Lenke til kommentar
2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

Det står ikke mer enn dette. Resten du kommer med, som at de visste hvem profeten var og at foreldrene hadde noe med dette å gjøre, er ikke fra bibelen. Kan man legge til som man vil?

8127860[/snapback]

 

 

Nei, jeg legger ikke til. Jeg prøver bare å forstå. Hvorfor tror du guttene hånte profeten?

Lenke til kommentar

De guttene ble aldri drept, profeten var aldri i den situasjonen, men en forfatter har hatt en eller annen morallærdom han ville ha frem, og skrev en lignelse. Kanskje han ville advare sine læregutter mot å disser profeter.

 

Og jeg er enig med Andre1983; bokstavtro tolking av bibelen er i beste fall historieløst.

Lenke til kommentar
2 Kong 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

Det står ikke mer enn dette. Resten du kommer med, som at de visste hvem profeten var og at foreldrene hadde noe med dette å gjøre, er ikke fra bibelen. Kan man legge til som man vil?

8127860[/snapback]

 

Her har vi et typisk eksempel på folk som diskuterer Bibelen uten å kjenne konteksten.

 

Nå vet jeg ikke hvilken bibeloversettelse dere har Quota, men her har du Bibelen GO:

"Så dro han opp derfra til Betel. Mens han gikk oppover veien, kom det noen ungdommer fra byen og spottet ham. De sa til ham "Gå opp, du snauskalle! Gå opp, du snauskall!" Da snudde han seg rundt og så på dem, og han forbannet dem i Herrens navn. To binnner kom ut av skogen og rev førtito av ungdommene i stykker."

 

1. Betel var et av flere senter for avgudsdyrkelse i Israel. (1. Kong 12.27)

2. Hendelsen finner sted etterat Elisja er blitt savet til Profet i Elias sted.

3. Elisja blir altså spottet av en gjeng ungdommer fra et hovedsenter for avgudsdyrkelse. Vi snakker her ikke om frekke ungdommer som ville ha det festlig med Elisja, men i og med at de holdt til i Betel var de sannsynligvis avgudsdyrkere. De kunne også vært oppimot 30 år gamle da ungdom ble man kalt helt til man ble myndig i en alder av 30 år.

4. "Gå opp" kan bety at de ville ha Elisja til å gå opp på offerhaugen i Betel for å tilbe avguder. Noe som ville være å spotte den Gud Elisja var profet for. Det kunne også bety at de ville han skulle "gå opp" slik som Elia - noe som og ville være en avvisning av ham som Guds profet.

5. Når Elisja forbanner dem snakker vi ikke om vanlige bannord, men han uttalte Herrens dom over spotterne. Ungdommene dør ikke på grunn av Elisjas ord, men Herrens dom.

 

En må ikke tolke en tekst uten å kjenne kontekst og historien rundt.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er gud ond...

 

8058181[/snapback]

 

Jøss, jeg både beundrer og forundres over dere som er så veldig opptatt av og plassere "åndelighet" i en spesiell lære. De som jeg forundres mest over er de som utelukker totalt at der kan finnes "noe" som ikke lar seg relativt enkelt forklare ved at vi kan "putte fingeren i såret". Hva er det som driver dere? Hvorfor skrive side opp og side ned, servere den ene sofistikerte teorien for og imot, og det uten fremdrift mot felles forståelse, heller bare korstog mot hverandre. For meg virker dere like "religiøst" forrykte hele gjengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...