Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Røyk inn i bilen! Golf 2, 86model! Hjelp meg!?


Anbefalte innlegg

Igår da jeg kjørte kom det plutselig masse røyk inn i bilen fra varmeanlegget. Jeg stoppet bilen og fant ut at det ikke var mer kjøleveske på bilen. Kjørte så 100m til en bensinstasjon hvor jeg fylte på kjøleveske, men det kom fortsatt røyk inn i bilen gjennom varmeanlegget. Ringte en kamerat, han sa det var radiatoren som hadde gått på bilen. Da jeg tok varmeanlegget på kald luft forsvant røyken, men kom tilbake da jeg skrudde på varmen igjen. Kjørte hjem og da jeg stoppet så jeg at kjølevesken var tom igjen. Er det riktig at det er radiatoren? Kan man bytte bare den delen som er ødelagt eller må jeg skifte hele? Hvor mye koster dette? del?(brukt) arbeid (svart)? Hjelp meg noen, jeg har ikke peiling på bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke har virket på en stund så har nok varmeregisteret vært tett.

 

Varmeregister = liten radiator som sitter inne i bilen

 

Systemet er lagd sånn at kjøleveska skal ikke passere varmeregisteret med trykk. det skal være en bypass funksjon som gjør at kjøleveska ikke presses igjennom varmeregisteret. hvis denne bypassen også har blitt tett kan det ha blitt for høyt trykk i varmeregisteret og derved en lekasje.

 

På de fleste biler pleier dette og være :cry: og bytte, men det er jo en gammel bil så det er sikkert ikke så ille.

 

tipper du har mye groms og drit i kjøleanlegget... rens kjøleanlegget, bytt varmeregister og sjekk at alt "flower"

Lenke til kommentar

så det er ikke nødvendig å bytte hele radiatoren? m varmeregisteret? Er det stor jobb? Hvor mange timer?

 

forresten, jeg har aldri fylt vann på radiatoren (har hatt bilen i 1år) hvor ofte skal man gjøre dette?

Endret av adeleo
Lenke til kommentar

adeleo. det som er med gamle biler er det at f.eks min golf 2 1983 modell. det var en del som rauk til h***e nå når det ble kaldt rundt omkring her. jeg fant ut at jeg hadde en lekasje med vannpumpa mi. da fant jeg ut at jeg måtte skifte vannpumpa. men alt dette sjekker du fort over ;) du ser hvor det lekker.. fyll på med kjøleveske/vann og skru på motoren mens du står og ser ned i panseret ditt. da ser du hvor det kommer fra sikkert nok.

 

virker som mekker'n har god peiling så hør på han hva han sier ;) jeg har bare hatt noe lignende problem med min bil.

Lenke til kommentar

ja takk til dere begge!! M jeg er som sagt ikke så god på bil, så jeg vet ikke om jeg tør drive å fikse selv. Det kommer jo også helvettes mye røyk inn i bilen når varmeannlegget er på varmt. Har dette også noe med varmeregisteret å gjøre`?

Lenke til kommentar

dette har helt sikkert noe med varmeregisteret å gjøre. jeg er ikke noen bilfreak selv. men jeg har lært litt nå som jeg har hatt en del problemer med min golf jeg også.

 

jeg fikk masse røyk inn i bilen pga viftereima gikk til helvete. men det er jo noe annet. ryker det mens du kjører eller når du står stille?

Lenke til kommentar

det ryker inn i bilen både når jeg står stille og når jeg kjører, begge deler med motoren igang selvfølgelig. Men bare hvis varmeanlegget er på varmt, ikke når det er på kaldt. Når jeg skrur opp anlegget og det er på varmt, ryker det sinnsykt mye. Det kommer tydligvis fra motoren og inn gjennom varmeanlegget.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med Golf 2, men jeg antar at denne bilen regulerer tempen på varmeanlegget via en kran som justerer mengden kjølevæske som skal sirkuleres gjennom registeret, slik som på min bil. Jeg antar at varmeregisteret er ødelagt (lekker), og at røyken du opplever er dampende kjølevæske fra dette registeret.

 

Når du skrur varmeanlegget på kaldt så stenges kranen, kjølevæska sirkuleres ikke gjennom det ødelagte registeret, du taper ikke kjølevæske og får ingen røyk inn i kupeen.

 

Når du skrur varmen på fullt, så åpnes kranen fullt, og du sirkulerer så mye kjølevæske som mulig gjennom registeret. Med kald motor skal du da ikke oppleve røyk, ettersom kjølevæska ikke er nær kokepunktet og heller renner ned fra registeret. Med varm motor ryker det nok, regner jeg med.

 

Edit: Å bytte varmeregister blir nok en ganske tidkrevende jobb. Som jeg sa, så kan jeg ikke med Golf, men jeg antar at man må ha av dashbordet for å nå registeret. Et register til min bil ligger på rundt 1000-1500,- fra en tredjeparts leverandør, så det koster endel.

 

Edit2: Har kjølevæska vært byttet ofte på bilen? Tett radiator eller varmeregister skyldes såvidt jeg vet ofte rust og annen drit, som igjen skyldes gammel frostvæske.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Hvis det er som vi tror, lekasje i varmeregisteret skal det ikke ryke på kald motor. det skal smake skikkelig søtt og forferdelig av røyken og den skal gå bort når du setter på kald luft i bilen.

 

Har det rent frostveske inn i bilen?

 

Varmeregister til bilen din koster rundt 500-600,- uorginalt. Det er til en 1,6 motor.

 

Tror det er ganske åpent og greit på en golf 2, men jeg anbefaler at du ikke gjør det selv. hvis du har null greie på bil.

 

På noen biler må du ut med ALT fra baksete og fremover.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt med bilen etter at dette skjedde så jeg vet faktisk ikke om det ryker på kald motor. Men jeg tror ikke det gjør det. For det begynte ikke å ryke før etter at motoren var varm, og jeg stod parkert en stund for å gå å kjøpe frostveske og da var nok motoren kald da jeg fylte på. Det tok en stund før bilen begynte å ryke igjen. Og som nevnt tidligere forsvinner frostvesken fort som fy.

 

En annen ting, kan jeg kjøre med bilen sånn som den er nå? Hva må jeg passe på dersom jeg kan det, og hva kan gå galt? Må vel etterfylle frostveske for hver gang jeg skal kjøre da?

Skal ha den på feilsøk på onsdag, men lurer på om jeg kan kjøre til verksted? eller om jeg skal ringe NAF.

 

Det har ikke kommet noe frostveske inn i bilen nei, og jeg vet ikke hvor frostvesken blir av... den lekker vel ett sted..

 

vet ikke hvor ofte kjøleveske har blitt byttet.. jeg har ikke byttet og har hatt den i snart 1 år.

Endret av adeleo
Lenke til kommentar

Du kan prøve å fylle på kjølevæske i systemet igjen og se om væska renner ut igjen hvis du holder kranen til varmeregisteret lukket. Bare husk at i ditt tilfelle må du ha kranen lukket mens du fyller på væske.

 

Når man fyller opp min bil fra bunnen av, er det også en luftenippel på termostathuset som må være åpen mens kjølesystemet påfylles, når det kommer kjølevæske ut av nippelen skal den skrus igjen. Vet ikke om det er noe som gjelder alle biler, da dette er min første bil, men det er nok noen andre her som har greie på slike detaljer.

 

Når du har fylt opp til anbefalt mengde, så får du bare følge med om nivået synker. Ser det ut til å holde seg noenlunde, så sjekk nivået hver gang du skal bruke bilen fram til du får den på verksted.

Lenke til kommentar

ok, skal ta meg en tur med bilen og se om det lekker når jeg ikke har på varmt og eventuelt hvor det lekker. M hvordan kjøleveske skal jeg fylle på, er det forskjell?? Har jo bittelitt igjen på bilen, kan jeg bare fylle på med hvem som helst?

 

Så det var noe som het radiator tett og kjølesystem rens på bensinstasjonen. Kan jeg bruke dette?? Kan jeg ta radiator tett i varmeregisteret.. eller.. hmm, hvor putter jeg radiator tett? I radiatoren eller sammen med kjølevesken? He he, kanskje dumme spm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...