Gå til innhold

nettverks hastighet på 1 MB/s ? (løst)

Anbefalte innlegg

sitter her med to linux ubuntu maskiner i kablet nettverk og prøver å flytte en ISO fil fra den ene til den andre , det ser ut som overføringen går greit , men den overfører kun med 1 MB (ikke Mb) i sekundet .

så vidt jeg vet så klarer alle enhetene iallfall 10 MB/s . routeren min takler 100 MB/s

er det noen som har noen tips til hvordan jeg feilsøker evt. fikser dette ?

for å finne ut hvilken del som sakker ... hvordan sjekke hastighet på lokalnettverket ?

jeg mistenker at serveren sitt nettverkskort er synderen her , og det er integrert i hovedkortet , kan jeg f.eks finne innstillinger i BIOS ??

fyr løs :dribble:

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du ikke blander litt MB og Mb her? Har du virkelig en ruter som takler 100MB/s? Er vel mer sannsynlig 100Mb/s.

Men såklart, om en av maskinene dine har et gammelt 10Mbit NIC så går det jo treigt.

Ellers kan det også være noen innstillinger som er gale et sted. F.eks at kortet kjører i feil modus (10 istedenfor 100).

En annen ting jeg har opplevd var at en server fikk feilkonfigurert MTU slik at overføringer gikk sirup-treigt, fordi den var satt altfor lavt (normalt MTU på 1500 på ethernet). Du kan isåfall finne ut dette ved å kjøre ifconfig på denne maskinen.

Lenke til kommentar

:blush: ok da Mb ! men jeg får den ikke til å gi mer enn 1Mb på nettet litt synd når det skal tåle iallfal 10

MTU står på 1500 , fler muligheter ??

Hvordan endre modus på kortet i ubuntu ?

jeg ser at jeg kan ha blitt lurt av gdesklet sin nettverksbruk måler ...

den ser ut som den viser MB isteden for Mb ...

dvs at den viser 1.1 MB noe som vil si 8,8Mb som er kanskje det jeg kan forvente av et 10Mb kort ...

8,8Mb/s *60 = 528 Mb per minutt * 60 = 31680 Mb per time (iso fila var på 3,6 GB og skulle ta litt mer enn en time ...)

er dette riktig tenkt ??

Sorry folks , I`ve been had by my machine :blush::blush:

på tide å skaffe seg nye nettverkskort , sjekke komplett.no før man legger seg ...

noen som har tips om NIC som er godt støttet i ubuntu ... dvs kommer opp på 100Mb/s uten krøll ??

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

Du skal være fornøyd med den hastigheten når du bare har et gammelt 10Mbit kort.

Du kan få kjøpt et billig 100Mbit kort for under en hundrings, og alle er støttet i linux. Alternativt spytter du i litt ekstra og kjøper gigabitkort, men så lenge du bare har 100mbit ruter/svitsj, så får du jo ikke full pupp på LANet likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...