kojak_86 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har for tiden fått interresse for jogging, og vil gjerne bli bedre til dette. Jeg jogger som regel enten 3 eller 5 kilometer, og trener 2 til 3 ganger i uka. Er 20 år og vil si at jeg er i ok fysisk form. De siste tidene på 3 og 5 km er vel ca 12 og 22 minutt. Her kommer spørsmålene: Hvis jeg vil få bedre tider/ bedre utholdenhet, hvordan bør jeg legge opp en økt? Jeg har hørt at det er visse pulsnivåer som er mer fordelaktige å holde seg på enn andre. Hvis man vil ha en god tid på 3000m, er det lurt å trene på ulike distanser, eller løper man bare 3km hele tiden? Hvordan legger man opp ett løp der man skal yte maks(altså å perse)? 75-80-85-90-100% 85-85-85-85-100% Jeg har veldig lite teknisk idrettskunnskap og vil være takknemlig for alle svar. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Å løpe intervaler virker bra spurte opp en bakke, jogge ned igjen, og gjenta det mange ganger Endret 1. mars 2007 av Eivicious Lenke til kommentar
kojak_86 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Ja, det er god trening det, sliten blir man iallefall, men er ikke det mer anaerob trening? Kunne nok trengt litt anaerob trening også, men går ikke mellomdistanseløp mer på aerob utholdenhet?. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 4x4-intervaller er bra for å bedre utholdenheten. Les om det fra side 11 og utover her. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det som fungere best for meg på 3000m er å begynne med å spurte i 2 minutter for å så bremse farten litt ned slik at jeg får pulsen ned. Dette gjerne i 1 minutt. Så øke betraktelig. Ha variasjoner i farten hele tiden. Du yter mer da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå