Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forventet hastighet med linjeavstand 4km


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten kommer ann på selve utstyret som er benyttet i sentralen

du er koblet til. Sitter selv bare 3.1 km og sliter voldsomt med lave

hastigheter (ned i 0.3mbit av og til), mens andre på 3.5 km får 4mbit fint.

Dessuten står det på de aller fleste leverandørene sine sider

at det er forebeholdt om lavere hastighet ved store avstander,

så tror neppe det er noe klage grunnlag.

Lenke til kommentar

Gamlingen har 4421 meter linje. Han kan ifølge KAPAKSWEB få maks 2400/384.

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Modem viser 1863/391 (da har han Telenor 1500/300-linje)

 

hw speedometer viser:

test1: 1432/288

test2: 1442/282

Endret av sozo
Lenke til kommentar
Jeg lurte på om noen hadde noen oversikt over hva slags hastighet jeg kan forvente at min 1,5Mbit linje når det er 3981m til sentralen?

 

Får bare 0,7Mbit i følge TPTEST.

8056591[/snapback]

 

Kommer veldig mye an på linjeføringen. Hvis brorparten av strekket er 0.4 kabel kan du i grunnen prise deg lykkelig over å ha nett i det hele tatt. Sjekk i kapaks hva TN maks leverer på din linjeføring.

Lenke til kommentar

Får ut følgende:

 

Digital Ethernet er et punkt til punkt samband. Du må derfor også utføre et søk basert på det andre punktets adresse eller nummer.

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt.

Total linjelengde inkludert inntak: 3981 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Mulig produktklasse: 64-1024 2 par

 

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: ADSL-BASIS

Høyeste produktklasse: ADSL 3616/448

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 3616

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 448

Produktkode: 105

Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256

Mulig produktklasse: ADSL 480/128

Mulig produktklasse: ADSL 864/192

Mulig produktklasse: ADSL 1248/256

Mulig produktklasse: ADSL 1856/384

Mulig produktklasse: ADSL 2464/384

Mulig produktklasse: ADSL 3616/448

Informasjon om termineringspunkt

Bredbånd porttype: ATMF

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM

Linjeinformasjon

Linjenummer: 7153910

Signatur for modersentral: H4

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et liten oppdatering i denne saken:

 

Fikk til slutt en oppgradering til 1,5Mbit som skulle vært utførste forrige uke (har etter hva jeg vet ikke blitt utført).

 

Her starter også problemet. Forrige torsdag mistet jeg nett rundt klokken 12:00. Ringte inn til ventelo kundesupport (lynraske til å svare pr. tlf). Forklarte problemet og de sendte den videre til teknisk.

 

Fikk en sms fredag om at feilen skulle utbedres mandag. Greit nok.

 

Mandag kommer og den stakkars telemontøren finner ikke ut hva feilen er for noe. Han kobler meg opp mot telenors adsl2 utstyr i terminalen, men får ikke kontakt med modem.

 

Etter mye rot og 2 dagers ekstra arbeid er linja oppe igjen.

 

Problemet nå er at jeg stadigvekk får packetloss samt at hastigheten har sunket fra latterlige 0,7-0,8mbit til halvparten dvs noe rundt 0,4. Ping har også doblet seg mot de fleste spillservere fra 20-25 til rundt 50-60.

 

Får stadig vekk con. probs med spill som bf1942, bf2, bf2142 samt CS:S.

 

Som de av dere som gidder å lese dette sikkert forstår så har jeg liten lyst til å holde på denne linja og i stede gå over til CD og kabelnett.

 

Kan jeg kreve oppsigelse av abn. eller må jeg gi de enda en sjans?

Lenke til kommentar

Verdiene du oppga lengre oppe er verdier fra Telenor (kapaks) og er desverre teoretiske verdier. Det kan være støy, dårlige skøyter og mye annet som forårsake dine problemer.

Dersom du har prøvd med og uten splitter, koplet til hoveduttaket, evt modembytte og en montør har vært ute og prøvd å feilsøke uten hell så vil jeg tro at linja til deg er så harvete at det ikke vil bli bedre ved å bytte til andre ISPer heller.

 

Dette sier blant annet Ventelo i sine standardbetingelser jeg fant på nett "Ventelo har heller ikke ansvar for andre hastighetsbegrensninger eller leveringshindringer som ligger utenfor Ventelos kontroll.".

 

Litt fedust kanskje, men jeg vet at Telenor ikke graver opp og utbedrer meter av kabler dersom dette er en feil da Norsk lov sier kun at vi har krav på analog telefoni. Internett går fortsatt under noe de kaller for luksusvare selv om staten vil gjøre det tilgjengelig for alle.

 

Prøv å feilmeld en gang til, går det ikke bra så sjekk om du kan heve bindingen (om du har) pga de ikke klarer å levere, og deretter gå over til CD.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er teoretiske verdier til de grader. Som t-montøren sier er sjansen for noe over 2mbit her heller liten pga av 4km til sentralen. Men en halvering av den gamle hastigheten min igjen, dvs fra 0,7 til rundt 0,4 er jo ganske radiakalt.

 

Samt er packetloss etc nå et stort problem.

 

Om jeg bytter over til CD så blir det via kabelnettet og ikke via telefon.

 

Er klar ove at jeg ikke har "krav" på noe som helst. Det jeg sannsynligvis vil slå i "bordet" med er det faktum at de tvinger meg til å fortsette en min avtale bindingstid med dem når de selv er klar over sjansen for at resultatet blir heller dårlig for meg.

 

Jeg får sende de en ny mail og forklare problemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...