ØysteinI Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 15:27, skrev pgressum:Min erfaring er at MPX ikke støtter mer enn 133/266 FSB, så jeg tror ikke vi vil se MPX på 333 FSB. I så tilfelle hadde vi nok hørt om det allerede også. Når det er sagt så satser ikke AMD på barton (MP) heller. Alt dreier seg om den overlegne Hammer serien Jepp, det virker som AMD "overser" Barton MP og bevisst/ubevisst struper den slik at den ikke skal komme i konflikt med Hammer'n. Noe lignende har vi jo lenge sett fra Intels side med Celeron vs Pentium. Problemet for AMD er å kunne overbevise bedriftsmarkedet at Hammer'n er trygg, stabil osv osv , siden dette markedet er/har vært veldig lite glad i nye og uprøvde ting. En slags MPX2/Barton MP-løsning kunne fungere i en overgangsfase til Hammern har fått vist seg fram og blitt moden. AMD trenger noe å slå tilbake med mot Xeon og HT, og jeg tror ikke en sultefora Barton MP vil klare det. Allerede idag blir jo Athlon MP sultefora gjennom MPX; en 266DDR-kanal er ikke nok til å fore to etterhvert ganske sultne 266DDR FSB'er. Litt synd at AMD ikke har resurser til å til å gi Athlon MP et løft. Tror ikke det er vilja som er avgjørende her(selv om AMD kanskje ikke villige til å slå beina under Opteron); det er nok heller Hammer-prosjektet som tar så-og-si det som er ingeniørkrefter hos AMD for tiden. Om ikke annet hadde det vært fint om vi hobby-SMP'ere fikk noe nytt å sikle på :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Doble minnekanaler er en glimrende ting for Athlon. Det muliggjør høy minne båndbredde med billige ram-moduler. Et scenario er å bruke Nforce 2 chipsett sammen med 2 stk billige PC2100-brikker. Da kan man overklokke FSB f.eks til 200MHz (=3,2GB/s) og få høy nok minnebåndbredde med to billige ram-brikker f.eks 2x133MHz (=4,3GB/s) ufo: Barton kommer til å bli dyr inntil kort tid etter hammer-serien er lansert. Da synker nok barton fort i pris, og vil være en glimrende billig oppgradering av socketA-systemer. (Får bare håpe det kommer noen utgaver beregnet på 133MHz FSB i tillegg til de med 166MHz FSB og evt 200MHz FSB) Hvis det kommer Barton-utgaver med 133MHz FSB så vil den sikkert støttes av MPX etter en bios-oppdatering. Bare synd at MPX ikke har høyere minnebåndbredde enn 2,133GB/s. Tviler sterkt på at AMD legger ressurser i å forbedre MPX nå. Det er hammer som gjelder. alfern: 64-bit OS skal kjøre helt fint med både 32bit og 64bit programvare om hverandre. Dette er vist på messer med både prototype-linux og prototype-windows OS. Jeg tipper 64-bit linux blir klar ved lansering av hammer siden det var var en prototyp som fungerte på dual hammer allerede i sommer (på utvalgt programvare riktignok). En tilsvarende Windows-64 ble ikke vist før på en messe nå i høst, så jeg tipper windows-64 ikke kommer før til sommeren. Men i starten gjør det ikke så mye for oss entusiaster da eldre windows-utgaver vil fungere fint selv om vi ikke får utnyttet alt potensialet fullt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå