Gå til innhold

Barton?, Hva vet vi egentlig?

Evleos

Anbefalte innlegg

Amds neste mainstream helt kommer nok til å bli Barton, en modifikasjon av dagens XP. Lanseringen skal visst skje i nærmeste tidsrom(slutten av året / begynnelsen av nyåret)

Men hva vet vi egentlig

- 512 kb cache (dobbling fra T-brød)

- Noen cpu'er vil nok ha støtte for 200mhz fsb

- 13. mic prossess

..

Ja, noe mer? Vil den ha støtte for SSE2? prising?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-08 21:24, skrev lithium:

Ja, noe mer? Vil den ha støtte for SSE2? prising?

Den vil ikke ha SSE2 støtte. Det er i grunnen en TB med 512 KB cache og 333 FSB. 400 FSB vil muligens komme, men det er ikke bekreftet. Videre vil den kjøre best på hovedkort med doble DDR kanaler.

Den vil være ca 10-15% raskere enn dagens XP pr MHz og så en die som er en del større og ergo bedre vil den lettere kunne overføre varme til kjøleribben. Det skulle tilsi at en kan få ut flere MHz fra den enn fra dagens XP. Trolig vil die-size på en Barton være rundt 100 mm2 på 130 nm.

Om du ser på AMD sin roadmap: http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...104_608,00.html så skal den komme en gang som du sier fra i år til neste år (tipper Q1 2003 jeg).

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Videre vil den kjøre best på hovedkort med doble DDR kanaler.

--------------------------------------------------------------------------------

Dersom det er en XP på 166/200 så vil den vel kjøre like bra med single minnekanal, fordi den vil ha like høy minnebåndbredde som en ddr-brikke på tilsvarende fsb. Stemmer ikke dette?

Hail the admins or feel their wrath strike down upon you, humble slave!

§3: Vær saklig og høflig for ****

[ endret av pgressum den 2002-12-09 10:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

JohndoeMAKT skrev (2002-12-09 08:13):

Dersom det er en XP på 166/200 så vil den vel kjøre like bra med single minnekanal, fordi den vil ha like høy minnebåndbredde som en ddr-brikke på tilsvarende fsb. Stemmer ikke dette?

Delvis har du rett, men tester vi ser at doble minnekanaler gir en forbedring i ytelse.

Muligens litt søk sammenlikning, men en harddisk klarer maks 50 MB/s i overføring. Det betyr derimot ikke at en ikke får bedre ytelse av å kjøre den på ATA-133 fremfor ATA-66.

Sorry at jeg editerte posten din. Trykket på feil knapp... Har ikke endret på noe av det som stod der.

Lenke til kommentar

Quote:

scirocco skrev (2002-12-09 08:25):

Hva vil doble ddr kanaler si? At du må stappe i to minnebrikker på hoverkortet?

Det betyr at den vil kjøre med to minnekanaler som gir en dobbel teoretisk overføring på minnet. I praksis fører det til noe bedre ytelse, dog ikke så mye i Athlon sitt tilfelle da den er begrenset av noe lav FSB. EV6 bussen som Athlon bruker er heller ikke laget for å gå over 400 FSB og der stopper det vel.

P4 har hatt doble minnekanaler lenge (RDRAM) så det er ikke noe nytt egentlig. Videre hadde nForce1 det også til AMD.

Lenke til kommentar

Doble minnekanaler på P4 er derimot meget smart, siden man har en FSB på effektive 533MHZ. En quad-pumped 133MHZ. Foreløpig har vi vel bare Dual DDR266? Har hørt rykter om at Intel kommer med Dual DDR400 chipset med tidene :smile:.

Er det bare meg eller har disse "nye" CPUene til AMD blitt utsatt? Jeg gleder meg egentlig litt til Hammern kommer ut, men det ser ut som at AMD kommer til å skyte seg selv i huet før den tid... :sad:

+MrA| på hw.no@undernet

#hw.no@undernet

[ Denne Melding var redigert av: MrA| på 2002-12-09 10:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:

MrA| skrev (2002-12-09 10:15):

Doble minnekanaler på P4 er derimot meget smart, siden man har en FSB på effektive 533MHZ. En quad-pumped 133MHZ. Foreløpig har vi vel bare Dual DDR266? Har hørt rykter om at Intel kommer med Dual DDR400 chipset med tidene :smile:.

Smart og smart... Det er i grunnen det samme som på nForce2, men på P4 er det langt mer effektivt. Det er, som du påpekter grunnet høyere (=bedre) FSB på P4 hovedkort.

Doble DDR400 kanaler kommer med 800 FSB på P4. Da trenger en dobbel 400 DDR. Inntil da holder det med dobbel 266.

Quote:

Er det bare meg eller har disse "nye" CPUene til AMD blitt utsatt?

Hva tenker du på her? 2400+ MP kom forøvrig ut i dag ser det ut som. Ellers er vel 2800+ fortsatt ikke tilgjengelig. 2700+ er derimot å få kjøpt overalt.

Quote:

Jeg gleder meg egentlig litt til Hammern kommer ut, men det ser ut som at AMD kommer til å skyte seg selv i huet før den tid... :sad:

Igjen hva mener du med "skyte seg selv i huet"?

Vi gleder oss vel alle til Hammer kommer. Antar at den kommer til webshopene i april/mai 2003.

Lenke til kommentar

Med de nye CPUene mener jeg Barton og Hammer. Når jeg sier skyte seg selv i huet mener jeg att de kommer til å ta livet av seg selv ved å hele tiden utsette Hammer. De mister bare mer og mer marked hele tiden. Jeg er lei for å si det, men jeg tror Intel er i ferd med å ta gjeninnta det markedet engang AMD snappet fra Intel :sad:. HVIS de da ikke kommer med Hammern i April som du sier. Papirlanseringene deres er litt rare, blir det samme som å lage ett par CPU og klokke den litt og sende den til div. hardware sider og blader. Jeg har lyst på et Hammer-basert system, men når kan jeg egentlig forvente meg det? :???:

Lenke til kommentar

Quote:

MrA| skrev (2002-12-09 11:05):

Med de nye CPUene mener jeg Barton og Hammer.

Ok, barton skal komme i rundt årskiftet, men hvem vet... Hammer skal lanseres i Q1 2003 og være i vanlig salg i Q2.

Quote:

Når jeg sier skyte seg selv i huet mener jeg att de kommer til å ta livet av seg selv ved å hele tiden utsette Hammer. De mister bare mer og mer marked hele tiden.

Tror nok at AMD kommer til å lansere Hammer så snart er har alt klart. Det har vært en del problemer med produksjonen og minnekontrolleren, SOI osv. Det har ført til utsettelser.

Dog sier AMD at de ikke har mistet noe spesielt av markedsandeler. De har tømt kanalene for CPUer og dermed fått "registrert" mindre salg.

Quote:

Papirlanseringene deres er litt rare, blir det samme som å lage ett par CPU og klokke den litt og sende den til div. hardware sider og blader. Jeg har lyst på et Hammer-basert system, men når kan jeg egentlig forvente meg det? :???:

Jepp "annonseringen" er litt teit. Det gjelder vel forsåvidt også Intel, men AMD er nok best i klassen nå. De burde vente til produktene er i salg før de lanserer de mener jeg. Eller minst ha produktene tilgjengelig innen 1 uke etter lansering.

Lenke til kommentar

Barton vil være for de som MÅ ha top-notch ytelse fram til Athlon64 kommer. Så vil etterhvert Barton ta over for Tbred(... som nå tar over for Palomino) og gå inn i en slags billigrolle ala. det Duron har hatt til nå. Personlig ville jeg nok heller ventet på Athlon64, men det er de av oss som ikke kan vente og da er Barton et alternativ...

Dessuten vil nok Barton MP henge med en stund framover, dels fordi prisen på en dual Barton MP vil være en del billigere enn dual Opteron og pga. at High-end markedet er gjerne litt forsiktig med å kaste seg på helt nye produkter. Der er stabilitet gull og da satses det heller på "god og velprøvd" enn "ny og fancy". Men om gode gamle MPX-chipset'et takler Barton MP god nok stiller jeg meg litt tvilende til; På tide med en MPX-2 ?

Lenke til kommentar

Dette er litt utenom emnet, men jeg spør likevel.

Som vi vet sier AMD at Athlon 64 vil kjøre 32-bit applikasjoner uten noen som helst problemer, og det tviler jeg ikke på. Men er det noen som vet om 64-bits OS (eksempelvis Windows.net 64) kan kjøre alle 32-bits applikasjoner?

Lenke til kommentar

De 64-bits OS'ene som er idag, tror jeg krever 64-bits applikasjoner alle sammen, men jeg regner med at "Windows64 Home Edition" eller hva det nå skal hete, kommer til å kunne kjøre 32-bits/16-bits kode i en slags "kompabilitetsmodus". Det er en masse 32-bits programmer og en del 16-bit ennå rundt om, og skal det være noe interessant å bytte til en 64-bits Windows, så må man nesten ha litt programmer som funker på det også, sant? Et OS er jo ikke verdt mye uten applikasjoner.

Da Win95 kom så kunne man kjøre de nye 32-bits programmene side om side med de gamle 16-bits...

Lenke til kommentar

Quote:

alfern skrev (2002-12-09 14:07):

Dette er litt utenom emnet, men jeg spør likevel.

Som vi vet sier AMD at Athlon 64 vil kjøre 32-bit applikasjoner uten noen som helst problemer, og det tviler jeg ikke på. Men er det noen som vet om 64-bits OS (eksempelvis Windows.net 64) kan kjøre alle 32-bits applikasjoner?

Det skulle ikke være noe mer problem enn det er å kjøre 16-bits applikasjoner på 32-bits OS. Hammer vil i realitente kjøre all kode som 64-bits kode. Den vil bare legge til masse tomme tegn på 32-bits kode og behandle den som 64-bits kode. Ergo vil alt foregå i 64-bit.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 14:37, skrev pgressum:

MPX vil støtte Barton MP. Det er ikke egentlig så mye nytt der annet enn litt mer cache...

Det jeg mente var ikke at MPX ikke ville kjøre Barton, for det skulle ikke være store problemet. Men derimot så er kanskje ikke MPX istand til å få fram alt potensialet i Barton. Ettersom Barton MP's konkurrent, Xeon har fått doble DDR-kanaler så burde vel egentlig MPX følge etter med det samme? Klart, med 512kB cache er jo behovet for båndbredde ikke like prekært, men hvis Barton kommer med 200Mhz bus etterhvert så er ikke 2,1GB/s så veldig imponerende lenger.

Takler egentlig MPX 166Mhz bus? eller 200Mhz? Litt kjipt hvis Barton "XP" kommer med 166/200Mhz bus, mens Barton "MP" blir sittende med 133Mhz... MPX begynner tross alt å dra på åra nå. Noe ala. "nFORCE2 for MP" kanskje? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 14:41, skrev ufo:

De 64-bits OS'ene som er idag, tror jeg krever 64-bits applikasjoner alle sammen, men jeg regner med at "Windows64 Home Edition" eller hva det nå skal hete, kommer til å kunne kjøre 32-bits/16-bits kode i en slags "kompabilitetsmodus".

Athlon64 kommer ikke til å være kompitabel med hverken IA64, Alpha, Sparc eller noen andre av dagens 64bits arkitekturer, så dagens 64bits OS kommer ikke til å kjøre på Hammer maskiner i det heletatt. Et os som skal bruke de nye 64 instruksjonene i Athlon64 må lages spesielt for det formålet.

Hammer vil også ha 'native' hardwired støtte for i686 instruksjoner med de vanlige utvidelsene (mmx, sse, 3dnow osv...), så for dagens x86 applikasjoner og os'er vil den bare være enda en pentium variant. (dvs at den kan fortsatt addressere 32bits registre som eax, bax, osv). Dagens 64bits arkitekturer forstår ingenting av dette, derfor må programmer 'emuleres' i en '32 bit mode' av os'et.

Lenke til kommentar

Quote:

ufo skrev (2002-12-09 15:06):

Det jeg mente var ikke at MPX ikke ville kjøre Barton, for det skulle ikke være store problemet. Men derimot så er kanskje ikke MPX istand til å få fram alt potensialet i Barton. Ettersom Barton MP's konkurrent, Xeon har fått doble DDR-kanaler så burde vel egentlig MPX følge etter med det samme? Klart, med 512kB cache er jo behovet for båndbredde ikke like prekært, men hvis Barton kommer med 200Mhz bus etterhvert så er ikke 2,1GB/s så veldig imponerende lenger.

Ok, skjønner hva du mener.

Det er vanskelig å si helt uten videre, men som du sier så vil behovet for FSB reduseres med mer cache. Klart det hadde vært en fordel med doble DDR400 kanaler og 400 FSB på de, men jeg tror ikke det kommer til å skje.

Quote:

Takler egentlig MPX 166Mhz bus? eller 200Mhz? Litt kjipt hvis Barton "XP" kommer med 166/200Mhz bus, mens Barton "MP" blir sittende med 133Mhz... MPX begynner tross alt å dra på åra nå. Noe ala. "nFORCE2 for MP" kanskje? :wink:

Min erfaring er at MPX ikke støtter mer enn 133/266 FSB, så jeg tror ikke vi vil se MPX på 333 FSB. I så tilfelle hadde vi nok hørt om det allerede også. Når det er sagt så satser ikke AMD på barton (MP) heller. Alt dreier seg om den overlegne Hammer serien :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...