Gå til innhold

vilket kamera burde jeg velge

Anbefalte innlegg

jeg har igrunn ikke så peiling men jeg har nå kikket på 2 stykker, og lurer på om noen kan komme med et par kommentarer på disse.

Panasonic Lumix DMC-FZ50

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Canon PowerShot G7

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

jeg er igrun på utkikk etter et digital kamera som kan brukes til det meste. Skulle det være andre kameraer som har bra zoom og greit med megapixler, så er jeg åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du skal bruke såpass mye penger på et kamera, ville jeg nesten vurdert å gå for et speilrefleks, da dette kan gi litt flere muligheter, og muligens litt bedre kvalitet noen ganger.... og jeg ser du påpeker megapixler, men dette har faktisk ikke så veldig mye å si

Endret av lasse91
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter selv mener å ikke ha så peiling ville jeg varmt anbefale FZ50. Jeg har selv FZ30 som er 97% samme kamera. Skal man opprettholde samme brennviddeområde (35 - 420mm + makro ned til 5 cm) på en speilrefleksløsning må du iallfall ut med betydelige større summer enn de rundt 4.5K som FZ50 koster. Og da FZ50 har flere av egenskapene som speilrefleksene har, som f.eks. fysiske ringer på linsa for zoom og manuell fokus, to justeringsratt for manuelle instillinger (en del speilrefleks har faktisk kun ett), stor og lyssterk optikk, samme gode grep som speilrefleks (i grunnen like stort kamera), mener jeg dette er et glimrende kamera til å lære seg å bruke alle de manuelle mulighetene man kan leke seg med. I tillegg er LCD'en meget god, lyssterk og høyoppløst i tillegg til at den kan vris helt rundt.

Etter et par år kan man så vurdere om man kanskje skal ta steget over til speil. Den eneste virkelig gode grunnen til å gå for speil er etter min mening de betydelig fysisk større bildebrikkene, som igjen betyr svært mye bedre støyegenskaper på ISO over 100. Men hvis man gjør som jeg, låser FZ'en til ISO 100, og tar hensyn til det, kan man ta meget gode bilder med dette. Det er jo også tillatt å spandere seg en ekstern blits etterhvert også, det er sko for dette på huset. FZ50 har også en meget god bildestabilisator.

Jeg skal ikke rakke ned på Canons G7, men de stiller ikke helt i samme klasse. G7'ern er mer i halvkompaktklassen, med mindre optikk, motorisert zoom og slike ting. Det tar i følge tester også gode bilder, men utfra mine ovennevnte egenskaper på FZ'en ville jeg valgt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...