frepun Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 hei. Kan noen være så snille å fortelle meg hvordan jeg bøyer verbet gustar på spansk? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Standard bøyning ar-verb. Men det er passivt, så konstruksjonen "me gusto" bli vanskelig, derimot "me gusta" (det behager meg = jeg liker det) er svært vanlig. Lenke til kommentar
Mimi Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Gustar bøyes litt rart fordi det bøyes etter det som likes, ikke etter den som liker det. du bruker de vanlige objektene for å vise hvem som liker: me te se nos os les for å si "jeg liker deg" må du si: Me(objektet, meg-form) gustas (bøyes i du-form, fordi det er deg som likes) Vi liker dere: Nos gustáis <-- her er gustar bøyd etter "dere" fordi det er dere som likes. håper dette hjelper:) Endret 1. mars 2007 av Mimi Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Gustar bøyes litt rart fordi det bøyes etter det som likes, ikke etter den som liker det. 8056549[/snapback] Nå er det intet rart med denne bøyningen for passive verb. Standard bøyning for ar-verb med andre ord - bare å huske at den aktive part (og som styrer bøyingen) er det som likes. Lenke til kommentar
Mimi Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Nå er det intet rart med denne bøyningen for passive verb. Standard bøyning for ar-verb med andre ord - bare å huske at den aktive part (og som styrer bøyingen) er det som likes. 8058127[/snapback] jeg mente i forhold til vanlige verb, sa ingenting om i forhold til -ar verb;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå