Gå til innhold

1.5GHz C7 og integrert grafikk - kan det kjøre HD?

Anbefalte innlegg

Hallo hallo der ute!

Har hørt mye rart om maskinvarekrav for å kjøre HD-innhold, MPEG4 ++. Nå trenger jeg litt hjelp fra dere her for å få rydda opp i mine oppfattninger om dette. Jeg vurderer å lage HTPC (dere har garantert sett alle de dødfødte trådene mine om denne før). Den skal få æran av å kjøre en 1.5GHz C7-prosessor fra VIA. Enkelt greit: holder det? Hovedkortet har "MPEG2/4 deconding accelleration," hva nå det betyr, og det skal visstnok være egnet for HTPC til tross for de lave spesifikasjonene. Har har decoding accerationen så mye å si at jeg bare kan glemme det med at man må ha Core 2 og et monsterskjermkort?

Endret av G.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo hallo der ute!

Har hørt mye rart om maskinvarekrav for å kjøre HD-innhold, MPEG4 ++. Nå trenger jeg litt hjelp fra dere her for å få rydda opp i mine oppfattninger om dette. Jeg vurderer å lage HTPC (dere har garantert sett alle de dødfødte trådene mine om denne før). Den skal få æran av å kjøre en 1.5GHz C7-prosessor fra VIA. Enkelt greit: holder det? Hovedkortet har "MPEG2/4 deconding accelleration," hva nå det betyr, og det skal visstnok være egnet for HTPC til tross for de lave spesifikasjonene. Har har decoding accerationen så mye å si at jeg bare kan glemme det med at man må ha Core 2 og et monsterskjermkort?

8056282[/snapback]

Bare vær klar over at VIA ikke er veldig nøye med å sørge for drivere som gjør at du faktisk kan bruke denne MPEG2/4 decoding acceleration til noe.

Dette var i hvertfall tilfellet med SP1300. Lite vits med en chip på hovedkortet som du ikke får brukt.

OK, en kunne bruke en gammel Linux distro (var vel en eldre versjo av fedora sammen med en spesial patchet versjon av mplayer) og så var det visstnok en eldre versjon av PowerDVD for windows xp som kunne enable hw acceleration, men når en ikke står fritt til å kunne kjøre nyeste versjoner av OS og applikasjoner så blir det ganske håpløst hele greia spør du meg.

Jeg hadde gått for standard løsning, mye mer fleksibelt og mindre avhengig av hva VIA måtte finne på.

En liten ekstra opplysning som jeg fant i en post fra 19.02.2007 på forumet på viaarena.com:

As far as I know MPEG2/MPEG4 acceleration is still broken within VIA's CN700M2 drivers, rendering it quite unusable. Therefore, smooth and stable HD playback is just impossible. I won't recommend to buy a VIA board at a time where the "core" drivers are not yet stable because VIA tends to ignore those problems for a long period.

Ser ikke ut som det har blitt noe bedre, tydeligvis samme dritten som da jeg sleit med SP1300 kortet for rundt 1 år siden.

Mitt råd er helt klart styr unna VIA.

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar

Det måtte vel være et skår i gleden (og tydeligvis et stort sådan). Det finnes så vidt jeg vet en Linux-distro som kalles EpiOS, som skal kunne få både PadLock og MPEG2/4-dingsebomsene til å funke, men det ser ikke ut som det er så mye å hente på sida deres lenger. Men hva med denne her? Virker som det går ut på mye av det samme. Det ser ut som en blanding av MythTV og EpiOS, og det står faktisk at MPEG-trekseverket skal funke.

Lenke til kommentar
Det måtte vel være et skår i gleden (og tydeligvis et stort sådan). Det finnes så vidt jeg vet en Linux-distro som kalles EpiOS, som skal kunne få både PadLock og MPEG2/4-dingsebomsene til å funke, men det ser ikke ut som det er så mye å hente på sida deres lenger. Men hva med denne her? Virker som det går ut på mye av det samme. Det ser ut som en blanding av MythTV og EpiOS, og det står faktisk at MPEG-trekseverket skal funke.

8060429[/snapback]

EpiOS kutta også MPEG-4 støtten for lenge siden, og det ser som du selv har sett ut til at prosjektet er dødt.

Tror bare det er MPEG-2 hardwaren som funker. Bare MPEG-2 jeg kan se at nevnes på siden du linker til.

Det nevnes også OpenChrome og så vidt jeg vet får en da bare MPEG-2 hardwaren aktivert. Sånn var det ihvertfall for et drøyt år siden da jeg gav opp Via og solgte Sp1300 kortet mitt.

Så når det gjelder MPEG-4, divx o.l. så har du da sannsynligvis ikke noen hardware støtte, bare en 1.5Ghz CPU.

Og den er visst ikke sammelignbar i det hele tatt med en 1.5GHz intel cpu, mye tregere etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...