Gå til innhold

Ny disk, finner ikke, støttes den ikke?

Anbefalte innlegg

Fikk en 400gb samsung s-ata 2 disk i posten.

Åpnet boksen til min 2500+ og et Hk ved navn Asus A7N8X. Dette HK har 2 sata kontakter.

Skrudde HDD inn, plugget til strøm samt S-ata kabel til HK.

Starter opp. Ser etter den i min datamaskin, ser etter den i Diskbehandling(lokal). Finner den ikke på noen av stedene.

Prøvde deretter sette på jumperen og begrense til 1.5gb overføringshastighet.

Fungerte fortsatt ikke

Støtter ikke HK harddisken min rett og slett?

Lette etter info om dette på Asus sine sider, men fant ikke noe.

Takk for hjelp.

Edit: Link til HK.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du må sikkert i BIOS og aktivere S-ATA

8056387[/snapback]

Jeg kikket i bios.

Iåogmed at jeg HK har 2 S-ata utganger, så jeg noe som kunne ligne.

Sto: Serial (og så et nummer) jeg redigerte det nr til '*Auto''

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar

er du sikker på at A7N8X er hovedkortet ditt? det har ikkje S-ATA...... iallefall ikkje på bildet, og heller ikkje i manualen

men viss du har sata er innstillingane under integrated peripherals

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

Husket du å innstallere s-ata driverene under innstallasjon av windows.

A7N8X - serien kjører med integrert sata-kontroller fra silicon image og så vidt jeg ved må drivere innstalleres under innstallasjon av windows.. iallefall hvis du skal bruke disken som systemdisk.

Mener det også skal være mulig å hente ned driverene, fra nettet, og installere dem etter at windows er innstallert (dette forutsetter selvfølgelig at du har installert windows på en standard ide disk, da en uten drivere ikke ville funnet sata diskene). Se litt rundt på produsenten av hovedkortet sin hjemmeside å se om du ikke finner sata drivere.

(med windows menes windows XP)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
er du sikker på at A7N8X er hovedkortet ditt? det har ikkje S-ATA...... iallefall ikkje på bildet, og heller ikkje i manualen

8056603[/snapback]

Om du ser til venstre på bilde nede langs kanten kan det skimtes 2 stk kontakter. I manualen har jeg ikke sett.

Husket du å innstallere s-ata driverene under innstallasjon av windows.

A7N8X - serien kjører med integrert sata-kontroller fra silicon image og så vidt jeg ved må drivere innstalleres under innstallasjon av windows.. iallefall hvis du skal bruke disken som systemdisk.

Mener det også skal være mulig å hente ned driverene, fra nettet, og installere dem etter at windows er innstallert (dette forutsetter selvfølgelig at du har installert windows på en standard ide disk, da en uten drivere ikke ville funnet sata diskene). Se litt rundt på produsenten av hovedkortet sin hjemmeside å se om du ikke finner sata drivere.

(med windows menes windows XP)

8056698[/snapback]

Takk for tips.

Sjekket siden dems for drivere som hadde med S-ata og gjøre, men fant ingen. Hadde du giddet og sjekke om du fant noen?

Jeg kjører OS på 80gb IDE disk. Windows XP pro.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

8056603[/snapback]

Ja. er du sikker at du har A7N8X ?

At du har sata porter er greit nok det. Men at du har ovenevnte model og sata porter er ikke greit.

Lenke til kommentar
Serial port er ikke SATA.

Ser du disken i BIOS?

Ser du disken i Enhetsbehandling (Device Manager)?

8057137[/snapback]

Ok, da glemmer vi serial port.

Ser ikke disken i Bios. Kune min slave 80gb WD og min slave DVD brenner.

Men nå prøvde jeg med et kontrollerkort. Fungerte heller ikke. Den starter, over post skjermen og så kom det opp silicon image raid og samsung disken med 372gb under. Men den loader ikke windows da heller.

Jeg vill gjerne bruke Onboard S-ata porter om det fungerer.

Thorsen  Postet i går, 23:04

Tror det skal være disse

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/ide/...licon_v1050.zip

og ja.. se etter disken i enhetsbehandling, det er ikke alltid de popper opp av seg selv.

Jeg skal prøve den driveren når jeg kommer hjem. Ser ut som det kan være den. Da det innebygde Silicon Image greia ligner den der.

Ved vanblig boot up(uten 400gb disken), får jeg opp raid spørsmål ved Silicon Image. Om det spiller noen roller.

Jeg finner heller ikke en slik: S-ata til IDE greie- for å slippe S-ata drivere etc.

wiberos  Postet i dag, 04:19

QUOTE(Semikolon @ 01/03-2007 : 21:49)

*

Ja. er du sikker at du har A7N8X ?

At du har sata porter er greit nok det. Men at du har ovenevnte model og sata porter er ikke greit.

Ja jeg er nesten 99% sikker. En veldig enkel måte og sjekke dette på? Everest? Nå er jeg ikke hjemme, men kan sjekke når jeg kommer hjem da.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Hai

Jau... floppy er det som må til skal du ha OS på disken. Helt i starten av OS install kommer det opp "trykk F6 for å installere drivere blabla..." her skal sata driveren inn...fra floppy :thumbdown:

Det er en instilling i bios under boot order som sier om det er sata/scsi disk den skal starte fra først...

Og du må ha jumperen stående på disken til 150.. funker ikke med 300.

Lykke til :thumbup:

Mvh

Stoneheart

Lenke til kommentar
Under ide--windows Xp...eller direktelinken som jeg postet ovenfor.

8061770[/snapback]

Yes, takk. Nå fungerer det.. Formateres. Hva slags volum burde jeg velge? Logisk, volum, primær eller hva? Skal brukes til diverse filmer, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...