Gå til innhold

hvordan man skifter strenger på diverse gitarer

steinrawr

Anbefalte innlegg

hei.

har seg nå sånn at jeg ikke klarer å skifte strenger på gitarene mine. har jort utallige forsøk og blåst vekk minst 1000 kroner på strenger som har blitt slitt av-_-

nå kunne jeg tenkt meg gode forklaringer, linker, og illustrasjoner som kan hjelpe meg med dette utrolig plagsomme problemet. valg av strenger kunne jeg også trengt hjelp til siden jeg ikke kan noe innenfor akkurat dette. HJELP!!

dette er gitarene mine:

el-gitar

akk. nylonstrenger

akk. stålstrenger

el-gitar og stålstrengern min har mer eller mindre samme system på strengefestet.

om du vil se hvordan det ser ut se her

håper denne havnet på rett plass, og at noen kan hjelpe. dette haster faktisk.

(nb: når jeg setter på strenger, så slites strengene helt oppe i enden av strengen, der man skrur..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den mest vanlige grunnen til at en streng ryker når man skifter, er at man klarer å skru på feil stemmeskrue, slik at man stemmer strengen for høyt. Det er hvertfall mitt problem, særlig på 12- strengeren..

Det kan ikke være det du gjør feil, da? Ellers skal det jo ikke være noe problem å skifte strenger.

Lenke til kommentar
Den mest vanlige grunnen til at en streng ryker når man skifter, er at man klarer å skru på feil stemmeskrue, slik at man stemmer strengen for høyt. Det er hvertfall mitt problem, særlig på 12- strengeren..

Det kan ikke være det du gjør feil, da? Ellers skal det jo ikke være noe problem å skifte strenger.

8056525[/snapback]

så vidt jeg vet så var dette delvis grunnen til at strengene på el-gitaren røyk.

komm aldri høyt nok på tunern.. så jeg skridde og tenkte ikke :S

men tror det var noe drit med de strengene jeg brukte :S

Lenke til kommentar
Tipper det du gjorde var å ta av alle strengene, for så å begynne med å ha på lys e og prøve å stemme den heilt opp?

8056834[/snapback]

beklager. tok ikke helt den. ?

mener du at jeg har tatt av alle strengene, for så å starte med den lyseste? og stemme den helt opp?

Lenke til kommentar

At du først tok av alle strengene, for så å sette på den lyse E-strengen og stemme den helt opp.

Slik jeg gjør:

Plukker av alle strengene (slakker alle litt og litt), renser gripebrettet og setter det inn med olje (hvis det ikke har blitt gjort på en stund) setter på mørk E, lys E, A, B, D og G. Jeg stemmer dem ikke opp med en gang, men strammer bare litt slik at de sitter på nuten og slik at bridgen sitter fast. Deretter stemmer jeg dem korrekt.

Vet ikke om dette er den "korrekte" måten, men det funker. :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
okei.. skal skaffe nye strenger så snart jeg kan og montere. :D

men en ting til :D hvordan fester dere stålstrenger oppe i strengefestene? :S

noen ganger opplever jeg at strengene "glir" etter.

illustrasjoner ville vært flott.

8061522[/snapback]

Snurrer dem rundt et par ganger og stapper dem inni (1-2 på wound og 2-4 på unwound).

Lenke til kommentar
okei.. skal skaffe nye strenger så snart jeg kan og montere. :D

men en ting til :D hvordan fester dere stålstrenger oppe i strengefestene? :S

noen ganger opplever jeg at strengene "glir" etter.

illustrasjoner ville vært flott.

8061522[/snapback]

(1-2 på wound og 2-4 på unwound).

8066047[/snapback]

1-2 på mørkeste strengene, og 2-4 på lyseste?^o)

:ermm:

Lenke til kommentar

Fest strengen i brua og legg den i stemmeskruen.

Hold strengen over tolvte bånd som vist på biletet, då har du passe mykje streng til overs. (Litt mindre på dei tre tjukkaste.) Skru i veg (medan du held) til strengen ligger fint av seg sjølv, så tar du neste streng, neste streng osv. Til slutt stemmer du alle strengane opp frå tjukkast til tynnast ca ein heiltone i gongen til dei er stemde.

post-26831-1172956959_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fest strengen i brua og legg den i stemmeskruen.

Hold strengen over tolvte bånd som vist på biletet, då har du passe mykje streng til overs. (Litt mindre på dei tre tjukkaste.) Skru i veg (medan du held)  til strengen ligger fint av seg sjølv, så tar du neste streng, neste streng osv. Til slutt stemmer du alle strengane opp frå tjukkast til tynnast ca ein heiltone i gongen til dei er stemde.

8071024[/snapback]

takker og bukker^2

kjempeflott forklaring KimNK..

skal prøve dette:D

Lenke til kommentar

Gløymte forresten å seie at du må strekke i strengane og stemme dei opp igjen 4-5 gonger før dei sitter skikkeleg. Det tar du heilt til slutt. ;)

Berre gjer det heil til dei ikkje blir ustemde når du drar i dei lenger.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...