steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 hei. har seg nå sånn at jeg ikke klarer å skifte strenger på gitarene mine. har jort utallige forsøk og blåst vekk minst 1000 kroner på strenger som har blitt slitt av-_- nå kunne jeg tenkt meg gode forklaringer, linker, og illustrasjoner som kan hjelpe meg med dette utrolig plagsomme problemet. valg av strenger kunne jeg også trengt hjelp til siden jeg ikke kan noe innenfor akkurat dette. HJELP!! dette er gitarene mine: el-gitar akk. nylonstrenger akk. stålstrenger el-gitar og stålstrengern min har mer eller mindre samme system på strengefestet. om du vil se hvordan det ser ut se her håper denne havnet på rett plass, og at noen kan hjelpe. dette haster faktisk. (nb: når jeg setter på strenger, så slites strengene helt oppe i enden av strengen, der man skrur..) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Den mest vanlige grunnen til at en streng ryker når man skifter, er at man klarer å skru på feil stemmeskrue, slik at man stemmer strengen for høyt. Det er hvertfall mitt problem, særlig på 12- strengeren.. Det kan ikke være det du gjør feil, da? Ellers skal det jo ikke være noe problem å skifte strenger. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Den mest vanlige grunnen til at en streng ryker når man skifter, er at man klarer å skru på feil stemmeskrue, slik at man stemmer strengen for høyt. Det er hvertfall mitt problem, særlig på 12- strengeren.. Det kan ikke være det du gjør feil, da? Ellers skal det jo ikke være noe problem å skifte strenger. 8056525[/snapback] så vidt jeg vet så var dette delvis grunnen til at strengene på el-gitaren røyk. komm aldri høyt nok på tunern.. så jeg skridde og tenkte ikke :S men tror det var noe drit med de strengene jeg brukte :S Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Tipper det du gjorde var å ta av alle strengene, for så å begynne med å ha på lys e og prøve å stemme den heilt opp? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Tipper det du gjorde var å ta av alle strengene, for så å begynne med å ha på lys e og prøve å stemme den heilt opp? 8056834[/snapback] beklager. tok ikke helt den. ? mener du at jeg har tatt av alle strengene, for så å starte med den lyseste? og stemme den helt opp? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) At du først tok av alle strengene, for så å sette på den lyse E-strengen og stemme den helt opp. Slik jeg gjør: Plukker av alle strengene (slakker alle litt og litt), renser gripebrettet og setter det inn med olje (hvis det ikke har blitt gjort på en stund) setter på mørk E, lys E, A, B, D og G. Jeg stemmer dem ikke opp med en gang, men strammer bare litt slik at de sitter på nuten og slik at bridgen sitter fast. Deretter stemmer jeg dem korrekt. Vet ikke om dette er den "korrekte" måten, men det funker. Endret 1. mars 2007 av EvenT Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jepp. Isåfall er det ikkje rart at strengane ryker. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 hvor lenge holder strengene? hvor ofte må man bytte? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 okei.. skal skaffe nye strenger så snart jeg kan og montere. men en ting til hvordan fester dere stålstrenger oppe i strengefestene? :S noen ganger opplever jeg at strengene "glir" etter. illustrasjoner ville vært flott. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 okei.. skal skaffe nye strenger så snart jeg kan og montere. men en ting til hvordan fester dere stålstrenger oppe i strengefestene? :S noen ganger opplever jeg at strengene "glir" etter. illustrasjoner ville vært flott. 8061522[/snapback] Snurrer dem rundt et par ganger og stapper dem inni (1-2 på wound og 2-4 på unwound). Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 okei.. skal skaffe nye strenger så snart jeg kan og montere. men en ting til hvordan fester dere stålstrenger oppe i strengefestene? :S noen ganger opplever jeg at strengene "glir" etter. illustrasjoner ville vært flott. 8061522[/snapback] (1-2 på wound og 2-4 på unwound). 8066047[/snapback] 1-2 på mørkeste strengene, og 2-4 på lyseste?^o) Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Det burde holde, ja. 8067380[/snapback] men dette er jo snakk om en elgitar? klarer man å vri den slik rundt uten at den glir etter da? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Yap. Vent litt, så skal eg ta eit par bilder. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Fest strengen i brua og legg den i stemmeskruen. Hold strengen over tolvte bånd som vist på biletet, då har du passe mykje streng til overs. (Litt mindre på dei tre tjukkaste.) Skru i veg (medan du held) til strengen ligger fint av seg sjølv, så tar du neste streng, neste streng osv. Til slutt stemmer du alle strengane opp frå tjukkast til tynnast ca ein heiltone i gongen til dei er stemde. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Fest strengen i brua og legg den i stemmeskruen.Hold strengen over tolvte bånd som vist på biletet, då har du passe mykje streng til overs. (Litt mindre på dei tre tjukkaste.) Skru i veg (medan du held) til strengen ligger fint av seg sjølv, så tar du neste streng, neste streng osv. Til slutt stemmer du alle strengane opp frå tjukkast til tynnast ca ein heiltone i gongen til dei er stemde. 8071024[/snapback] takker og bukker^2 kjempeflott forklaring KimNK.. skal prøve dette:D Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Gløymte forresten å seie at du må strekke i strengane og stemme dei opp igjen 4-5 gonger før dei sitter skikkeleg. Det tar du heilt til slutt. Berre gjer det heil til dei ikkje blir ustemde når du drar i dei lenger. Endret 3. mars 2007 av KimNK Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 hei igjen. vil bare takke for hjelpen:D nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det neste gang takker igjen Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Ta en kikk på denne guiden. Riktignok for bassgitarer, men prinsippene er stort sett de samme. Pantera Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Ta en kikk på denne guiden. Riktignok for bassgitarer, men prinsippene er stort sett de samme. Pantera 8132682[/snapback] død link! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå