Gå til innhold

Den store Blender-tråden

Anbefalte innlegg

Flotte bidrag Marsan... Mange flotte på blenderartist også, men trur ikke jeg er helt enig i det endelige valget, men la gå...

Har skrevet en artikkel om Blender 2.44 så legger den inn her:

Blender 2.44

ceb1857ca9.jpg

Blender er et gratis open source 3D program. I går ble Blender 2.44 offesielt sluppet, hovedsakelig for å fikse flere bugs, men også for å komme med noen nye ting:

Denne versionen er fullt ut 64- bits kompitable, noen nye modifers (finner ikke noe godt norsk ord på dette) er lagt til og det er kommet en oppdatering av de gamle måtene å taste inn verdier når man legger til en ny mesh. Men den mest relevante oppdateringen i Blender 2.44 er subsurface scattering (SSS) suport!

Subsurface Scattering

Subsurface scattering er en ny material instilling for å rendre materialer som skinn, marmor eller melk.

Sculpt og Multires

Den forige oppdateringen var den første Blender versionen med 3d sculpt og mulit-res. HEr er ede gjort en masse rettinger av bugs basert på tilbakemeldinger og raporteringer. Dette er noe jeg ser fram til å få prøvd ut mer :D

Python Script

Blender støtter nå Python 2.5.xx, noe som åpner muligheten for en del nye script, i tillegg sier de at de har lagt ved en del nye scritp og oppdatert de gamle.

Nye Modifiers

To nye modifers er også tilgjengelige; "Smooth" og "Cast".

Smooth

Gjør et objekt glattere ved å redusere vinkelen mellom overflatene. Ofte vil dette minske størrelsen på objektet.

Cast

Denne modiferen endrer utseende på en mesh så den blir sende ut som enten en Kule (sphere), en sylinder eller en kube. Man kan stille inn både positive og negative verdier her, så man kan gjøre den mer lik f.eks. en kule eller mindre lik f.eks en kule. vanskelig å forklare dette her, men håper dere skjønner ;)

64-bits kompitabel

Blender ble alerede i 1998 64- bits kompitabel, men siden 2002 har denne vært utdatert, så det var på tide med en oppdatering.

Jeg har ikke prøvd dette, siden jeg ikke kjører 64- bit, men slenger det med likevell.

Physics Engine

Bullet enignen har fått noen endringer som skulle kunne gi bedre presisjon og kvalitet for fysikk simulation. Men den bruker fortsatt samme platform. Noen nye fungsjoner er lagt til, mens mesteparten av oppdateringene her er bare rettinger av bugs.

Andre ting

Diverse oppdateringer er gjort på f.eks. "The Action-" og "NLA- editoren", du skal nå kunne ha bedre kontroll over kanalene.

I tillegg er det lagt til to nye Composite Nodes.

Blender kan lastes ned her:

http://www.blender.org/download/get-blender/

Da er det bare å vente til Blender 2.50 kommer utpå høsten (semptember/oktober).

Gaute

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Så har jeg laget noen blomster dere kan få slåss om. :p

http://img.photobucket.com/albums/v723/Bi9...mstcopycopy.jpg

8481534[/snapback]

Det blomsterbildet var kjempefint. Har pusla litt rundt med Blender for en stund siden, prøvde å tråle meg gjennom tutorials (hva kaller man det på norsk?) på Blender-wikien, men det ble litt vanskelig og da feiga jeg ut... Har brukt Bryce en god del, men det har jo på langt nær ikke de samme modelerings-mulighetene som Blender... og så er det ikke gratis. Ja vi elsker open source og freeware :) (snart 17 mai :) )

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er admin på http://blender.editboard.com/ Siden sist det ble postet om forumet i denne tråden har det vært en stor redesegn av forumet etter brukerenes ønsker...de kan fortsatt komme med komentarer på desegnet.

Vi har også startet et stort filmprosjekt hvor vi skal lage en animasjonsfilm for å øve oss i blender og få mere erfaring med å animere og allt annet som trengs for å lage en slik film.

Jeg vil bare si at som norske blenderbrukere er dere hjertelig velkomne til å bli med i forumet og diskutere mere blendersaker der.

forumet er å finne på

http://blender.editboard.com/

Polarbear-3d

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler http://forums.cgsociety.org/ og http://www.storedyret.com for alle som driver med 3D og annen grafikk. De er defacto fagfora. Dyret er nede for øyeblikket, men kommer sikkert snart opp igjen.

8692717[/snapback]

Vil også anbefale www.3dhue.com... Dette er et forum kun for 3d og dette er proffe folk, vil si at du har samla enda mer proffe folk på et sted her, enn på storedyret... åsså er det norsk da :p

Lenke til kommentar

Prøverender av en teit idè som poppet inn. Skulle egentlig være mer realistisk, men yafray hater meg for tiden. Noen som vet hvorfor? Mistenker den teite måten jeg designet meshen på.. fire lag, hvis vi teller med drikken.

Tok forøvrig 30min å rendre da.. tror jeg skal klokke opp 4200+'en min for anledningen.

post-34860-1180043054_thumb.jpg

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Prøverender av en teit idè som poppet inn. Skulle egentlig være mer realistisk, men yafray hater med for tiden. Noen som vet hvorfor?

8695669[/snapback]

tøfft:P nei, har aldri fått til yafray skikkelig selv så kanke hjeloe deg:( er det et vinglass med en fisk oppi?

Lenke til kommentar

Skal være et champagneglass, modellerte ihvertfall etter det. TRor forævrig jeg gir opp på kullsyren. èn boble tok 1 min ekstra rendertid liksom.

Tips gaute: kjører du windows, må du laste ned yafray og installere før du kan bruke det. Bruker du linux kan du kjøre out-of-the box. Anbefaler deg å prøve. De visuelle forbedringene i renderene er enorme hvis du gjør ting riktig.

Lenke til kommentar
Skal være et champagneglass, modellerte ihvertfall etter det. TRor forævrig jeg gir opp på kullsyren. èn boble tok 1 min ekstra rendertid liksom.

Tips gaute: kjører du windows, må du laste ned yafray og installere før du kan bruke det. Bruker du linux kan du kjøre out-of-the box. Anbefaler deg å prøve. De visuelle forbedringene i renderene er enorme hvis du gjør ting riktig.

8695777[/snapback]

Takk for tipsene:P kjører i windows, har lasta det ned, men har ikke hatt tid til å prøve det enda:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...