Gå til innhold

Den store Blender-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for fine tilbakemeldinger..jeg hadde faktisk ikke tenkt på mus..

 

@ Xecuter88: Tror noob to pro tutorialen skal dekke det meste. Også se i blendermanualen for spesifikke problemer/løsninger.

8891521[/snapback]

 

Noob to Pro Tutorialen er utrolig dårlig skrevet, og den er utrolig mangelfull.

Lenke til kommentar
Weekend challange #243 på Blenderartists.org vel gjennomført. Jeg ble faktisk litt førnøyd med mitt bidrag denne gangen, tenkte kanskje dere ville se også.

 

*jeg skjulte bildet -mats*

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

marsan_WCentry.jpg

8883714[/snapback]

Genialt. Husker jeg tegna en slik i K&H-timen en gang (blyant, though).

Alle nerders drøm burde vel tittelen være :!:

Lenke til kommentar
Wow. Utrolig pent Marsan. Skjønner ikke hvordan du klarer det. Jeg får egentlig ikke til, og så er ikke den Noob to Pro Tutorialen ferdig.

 

Huff. Noen som vet om andre simple guider?

8883924[/snapback]

Du har jo http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Y..._Minutes_Part_I

men husk å les dessa sindene først ;)http://wiki.blender.org/index.php/Manual/PartI/Interface

 

var her jeg begynte, knallstart :D

Endret av Gaute91
Lenke til kommentar

Jeg reiser til Sverige på mandag, og kommer ikke hjem igjen før uti August. Jeg vil ikke få oppdatert tråden særlig (selv om det har vært få oppdateringer i det siste, *plystre*).

Men det er en perfekt mulighet til å få lært Blender skikkelig, da. Nå har jeg lagt bort Blender den siste måneden og spilt online spill osv., men uten nett i Sverige håper jeg jeg får lært noe nytt :)

 

Skal bare laste ned en haug med tut's, da...

Lenke til kommentar

Hei. Jeg laga en tutorial om hvordan man setter opp ting for å kjøre fysikkmotoren i Blender. Si i fra om det er noe du lurer på :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Steg 1.

 

Lag en cube som er rektangulær. du trenger 5 nesten like cuber. Du lager bare en foreløpig. Ettersom det er enklest å bare kopiere fysikk egenskapene til objektet du lager. Disse er som følger:

 

marsan_tut1.jpg

 

Steg 2.

 

På tide å lage fler cuber. Vi kopierer (SHIFT+D) den vi allerede har laget, når vi kopierer cuben så kopierer vi også fysikkinstillingene slik at du ikke må gå igjennom enhver cube å stille på. Slik så altså min ut. Jeg har 4 like som danner "vegger" og en litt mer avlang en på topp som et "tak". Se illustrasjon:

 

marsan_tut2.jpg

 

Steg 3.

 

Lag ei kule litt til sides for "boxhuset" du nettop har laget.

 

 

marsan_tut3.jpg

 

Steg 4.

 

Fysikkinnstillingene til denne er litt anderledes en hos boxene. Du kan se at bounds er satt til sphere her. Dette fordi objektet er en sphere, altså en ball. Med de settingene som står der så kan du selv avfyre kula mot "boxhuset" med tastaturknapp "F". Dette bestemmes av sensors, du kan selv configuere den ganske fritt. Seksjonen actutators bestemmer fart og retning som ballen skal ha etter du har "avfyrt" den. Se bilde:

 

marsan_tut4.jpg

 

Steg 5.

 

Du har nå satt opp "boxhuset" og ballen og deres innstillinger. Nå er det på tide å teste om dette fungerer. For å gjøre dette trykker du på "P" som starter spillmotoren/fysikkmotoren. Hvis du velger å ha en avfyringstast trykk på denne nå. Så får du noe som ser slik ut:

 

marsan_tut5.jpg

 

Hvis du skal ha hendelsene til å bli keymappa til blender slik at du kan rendre ut en animasjon så velger du Game->Record Game Physics to IPO og kjører game motoren igjenn.. Etterpå får du animasjonen i blender sitt vanlige grensesnitt. Trykk "ALT+A" for å snurre film.

 

Slik ble min:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...