Matsemann Skrevet 1. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Den store Blender-tråden! Her kan man da stille spørsmål man har om Blender, vise ferdig og uferdig arbeid og få respons på det man har laget. Ny versjon ute! Blender 2.44 Skrevet av Gaute91 Blender er et gratis open source 3D program. I går (13. mai) ble Blender 2.44 offesielt sluppet, hovedsakelig for å fikse flere bugs, men også for å komme med noen nye ting: Skrevet av Gaute91 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Denne versionen er fullt ut 64- bits kompitable, noen nye modifers (finner ikke noe godt norsk ord på dette) er lagt til og det er kommet en oppdatering av de gamle måtene å taste inn verdier når man legger til en ny mesh. Men den mest relevante oppdateringen i Blender 2.44 er subsurface scattering (SSS) suport! Subsurface Scattering Subsurface scattering er en ny material instilling for å rendre materialer som skinn, marmor eller melk. Utifra det jeg har lest, så er dette bare en fake, fordi måten blender rendrer på gjør det umulig å kalkulere ordentlig SSS, men dette har egetnlig ingenting å si fordi resultatet blir så bra uansett. Sculpt og Multires Den forige oppdateringen var den første Blender versionen med 3d sculpt og mulit-res. HEr er ede gjort en masse rettinger av bugs basert på tilbakemeldinger og raporteringer. Dette er noe jeg ser fram til å få prøvd ut mer Python Script Blender støtter nå Python 5.xx, noe som åpner muligheten for en del nye script, i tillegg sier de at de har lagt ved en del nye scritp og oppdatert de gamle. Nye Modifiers To nye modifers er også tilgjengelige; "Smooth" og "Cast". Smooth Gjør et objekt glattere ved å redusere vinkelen mellom overflatene. Ofte vil dette minske størrelsen på objektet. Cast Denne modiferen endrer utseende på en mesh så den blir sende ut som enten en Kule (sphere), en sylinder eller en kube. Man kan stille inn både positive og negative verdier her, så man kan gjøre den mer lik f.eks. en kule eller mindre lik f.eks en kule. vanskelig å forklare dette her, men håper dere skjønner 64-bits kompitabel Blender ble alerede i 1998 64- bits kompitabel, men siden 2002 har denne vært utdatert, så det var på tide med en oppdatering. Jeg har ikke prøvd dette, siden jeg ikke kjører 64- bit, men slenger det med likevell. Physics Engine Bullet enignen har fått noen endringer som skulle kunne gi bedre presisjon og kvalitet for fysikk simulation. Men den bruker fortsatt samme platform. Noen nye fungsjoner er lagt til, mens mesteparten av oppdateringene her er bare rettinger av bugs. Andre ting Diverse oppdateringer er gjort på f.eks. "The Action-" og "NLA- editoren", du skal nå kunne ha bedre kontroll over kanalene. I tillegg er det lagt til to nye Composite Nodes. Mange ønsker seg nok å prøve seg på 3d-modellering, men har skjønt at det ikke er så veldig lett, og at det er veldig dyrt. Da har man det fantastiske programmet Blender, som er helt gratis! Kan hende noen mener at det er like greit å laste ned en piratversjon av Maya eller 3dsMax, for det er ”unødvendig” å lære seg Blender når det finnes mer avanserte og bedre programmer der ute. Men når du først kan 3d, er det ikke særlig vanskelig å konvertere over til et annet program. Bruk Blender helt til du merker at det begrenser din kreativitet. Og det vil ta lang tid, jeg lover Komme igang med Blender Først må du såklart laste ned Blender. Det gjør du på Blender sine sider, som du finner her. Direktelink til nedlastning finner du her. Der velger du operativsystem, laster ned, installerer, og du er i gang Det første du bør gjøre er å ikke lukke programmet med en gang. Du får nemlig to blender-vinduer. En svart rute med hvit tekst. Lukker du den lukker du og Blender, så den må ligge i bakgrunnen. Kan hende du synes det er veldig mange undermenyer, og det er det. Det er faktisk forferdelig mange. Du har forskjellige valg avhengig om du er i edit- eller objektmode, og veldig mange uforståelige, kompliserte valg. Tutorials du bør gjøre For å lære er det alltid bra med tutorials. Blender har utrolig mange gode og _gratis_ tutorials, som du finner her. De har også en bok som du finner her: http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro De består i hovedsak av det samme. Boken laster du ned som PDF her: http://nivix.net/files/Blender-3D_Noob-to-...2006-Aug-12.pdf (anbefaler den fremfor å lese den på wikibooks, mer er stappet inn her). Jeg anbefaler da først og laste ned PDF-filen jeg henviste til, og lese side 15 til 29 (du behøver ikke pugge det). Da har du det ”grunnleggende” inne. Om du vil kan du fullføre resten av strekmannen. Så har vi pepperkake-guidene. Det er to stykker, og de er veldig gode. Du lærer å lage en pepperkakemann, og så få den til å bevege seg etter et skjelett. Les pepperkake del 1 og del 2. Etter det bør du ha alt det grunnleggende inne. Da kan du lage enkle figurer, legge farge på dem og få dem til å bevege seg. Da er det på tide å lære skikkelig mesh-modelling. Det går i hovedsak ut på og flytte på punktene i edit-mode. Om du har en running og går i edit-mode ser du punktene den er bygd opp av. Om du da flytter, legger til, forstørrer og forminsker deler kan du tilslutt sitte igjen med et mer detaljert ansikt. En veldig god guide til mesh-modelling, og som går grundigere igjennom bones/armature, animasjon og alt det, finner du her Den er gruelig lang, men etter å ha fullført den tør jeg påstå at du kan kalle deg noe bedre enn nybegynner Hva har blitt laget med Blender? For å vise at Blender er et seriøst og bra program, så legger jeg inn litt ”showoff” her. Her kan du lese alt Blender kan gjøre. http://www.elephantsdream.org/ er laget i Blender, og er fantastisk. Sjekk ut galleriet her. Noen bilder fra ElephantsDream: (trykk på dem for større) Blender har og sitt eget galleri. Det finner du her. Det er en del kule bilder der. Noen bilder fra Blenders galleri: (trykk på dem for større) Tips og triks/ Ofte stilte spørsmål Tips og triks, presentert i ”spørsmål og svar”-format. Om du har et godt tips, skriv det, og jeg redigerer det inn, med credit til den som ga det, såklart. Jeg vil og prøve å legge til ting i spørsmål og svar kategorien. Hvordan bevege seg rundt, se ting fra annen vinkel og slikt? For å zoome inn og ut: Dra på scrollehjulet på musen. For å rotere: Trykk inn scrollehjulet og beveg musen rundt. Kan trenge en del tilvenning. (eller du kan holde inne ALT og trykke inn venstre musetast og flytte på musen) For å se til siden/opp/ned: Hold inne ALT+SHIFT+VENSTRE MUSETAST og beveg musen rundt. For å se figuren rett forifra, trykk NUM1, altså 1-tallet på num-paden. Trykk NUM7 for å se ovenifra, og NUM3 for å se fra siden. Les mer her: http://wiki.blender.org/index.php/Manual/N...ing_in_3D_Space Kameraet er umulig å få til å peke den veien jeg vil, hvordan gjør jeg? Det du kan gjøre for at kameraet alltid skal peke mot figuren din, uansett hva, er å høreklikke på kameraet, og så høyreklikke på figuren kameraet skal peke imot mens du holder SHIFT inne. Trykk da CTRL+T og velg ”Track to contraint”, og kameraet peker mot figuren. Jeg selv synes det er en veldig tungvindt løsning, så jeg flytter meg heller rundt i 3d (les linken i forrige spørsmål og det jeg skrev der), og trykker CTRL+ALT+NUM0 (null på num-paden), og kameraet blir flyttet og viser akkurat fra samme vinkel og avstand som jeg selv så i når jeg trykket CTRL+ALT+0. Mye enklere Hvordan bruke fysikkmotoren i Blender? Marsan har her laget et eksempel på hvordan man kan bruke fysikk-mulighetene til Blender. Skrevet av Marsan Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Steg 1. Lag en cube som er rektangulær. du trenger 5 nesten like cuber. Du lager bare en foreløpig. Ettersom det er enklest å bare kopiere fysikk egenskapene til objektet du lager. Disse er som følger: Steg 2. På tide å lage fler cuber. Vi kopierer (SHIFT+D) den vi allerede har laget, når vi kopierer cuben så kopierer vi også fysikkinstillingene slik at du ikke må gå igjennom enhver cube å stille på. Slik så altså min ut. Jeg har 4 like som danner "vegger" og en litt mer avlang en på topp som et "tak". Se illustrasjon: Steg 3. Lag ei kule litt til sides for "boxhuset" du nettop har laget. Steg 4. Fysikkinnstillingene til denne er litt anderledes en hos boxene. Du kan se at bounds er satt til sphere her. Dette fordi objektet er en sphere, altså en ball. Med de settingene som står der så kan du selv avfyre kula mot "boxhuset" med tastaturknapp "F". Dette bestemmes av sensors, du kan selv configuere den ganske fritt. Seksjonen actutators bestemmer fart og retning som ballen skal ha etter du har "avfyrt" den. Se bilde: Steg 5. Du har nå satt opp "boxhuset" og ballen og deres innstillinger. Nå er det på tide å teste om dette fungerer. For å gjøre dette trykker du på "P" som starter spillmotoren/fysikkmotoren. Hvis du velger å ha en avfyringstast trykk på denne nå. Så får du noe som ser slik ut: Hvis du skal ha hendelsene til å bli keymappa til blender slik at du kan rendre ut en animasjon så velger du Game->Record Game Physics to IPO og kjører game motoren igjenn.. Etterpå får du animasjonen i blender sitt vanlige grensesnitt. Trykk "ALT+A" for å snurre film. Slik ble min: Skrevet av Marsan Til slutt Vel, her kan man da stille spørsmål man har om Blender, vise ferdig og uferdig arbeid og få respons på det man har laget. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det kommer mer, så ikke slakt tråden ennå Vet emnetittelen er litt teit, men tar imot forslag. Forslag, tips og triks, ros (men ikke ris , okey da, ris og) mottas med takk. *TO COME* Ressurslinker Mer tips og triks Mer om Object- og Editmode Det dere vil ha, så kom med tips ENDRINGSLOGG: Før - mye som ikke er skrevet ned. 14. mai/07 - La til nytt om Blender 2.44 skrevet av Gaute 18. Juli/07 - Endret tittel på tråden, la til Marsans bruk av fysikkmotoren. Endret 18. juli 2007 av Matsemann Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 1. mars 2007 Virker lovende denne tråden! Blir interesant å se hvor mange som egentlig bruker blender, som vi sikkert får se i denne tråden. Det jeg virkelig hadde lyst til å sett er en egen katagori som heter CGI eller 3D i stedet for visuell kreativitet der man kunne diskutert også generelt over alle 3d utgivelsene som finnes. Håper det kommer flere til denne tråden og at den blir en sucsees! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2007 Håper det kommer flere til denne tråden og at den blir en sucsees! 8056484[/snapback] Ja, det får vi da håpe Men vet ikke helt hva mer jeg skal ha med, så om folk har forslag, så skriv dem ned og trykk på "Legg til svar" Lenke til kommentar
Gaute91 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Spennende dette her mats... Burde kansje vise til http://wiki.blender.org/index.php/Manual/PartI/The_Interface før man begynner på Gus (Pepperkakemannen), da wikibooken er tung lesing som lett kan skremme mange nye håpefulle... Den derre Characteranimation tutorialen er mer rettet mot animasjon enn mesh modelering og shaping. Vil anbefale at man gjør den likevell for den har mye bra, og gir mye nyttig læring, men man bør vell fullføre Pepperkaka først. Mange gode tutorials på http://wiki.blender.org/index.php/Tutorials, men det beste er nok samlet her: http://wiki.blender.org/index.php/Blender_...Documentation... Men bra at noen tar tak og prøver å dra flere inn i 3d modeleringsmiljøet Bare å spørre hvis noen lurer på noe... Endret 2. mars 2007 av Gaute91 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg liker http://blenderartists.org/cms/index.php De har et flott forum dedikert til blender der du kan spørre om ting du er usikker på og konkuranser Jeg tenkte å delta i deres Weekend challange, topicen er "invasion" Her er det jeg har laget så langt: Lenke til kommentar
Gaute91 Skrevet 2. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2007 Tøffe greier det der marsan... Lenke til kommentar
Husgark Skrevet 4. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2007 Veldig bra tiltak dette her . Skal bli spennende å se hvor mange som bruker blender her inne. Her er et WIP bilde av et prosjekt jeg jobber med for tiden: Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Veldig bra tiltak dette her . Skal bli spennende å se hvor mange som bruker blender her inne. Her er et WIP bilde av et prosjekt jeg jobber med for tiden: 8076872[/snapback] Kult prosjekt det der Slik ble mitt innlegg til den weekend konkuransen på blenderartists.org. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Ble bedre uten de markante skyggene på huset. Lykke til Husgark: Kul lava-effekt. Hva skal det ferdige produktet bli? Noen som har prøvd nye sculpt-mode som kom i versjon 2.43 (altså, ny versjon ute)? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Ble bedre uten de markante skyggene på huset.Lykke til Husgark: Kul lava-effekt. Hva skal det ferdige produktet bli? Noen som har prøvd nye sculpt-mode som kom i versjon 2.43 (altså, ny versjon ute)? 8092512[/snapback] Joda..men det ble ikke serlig bra.. orket ikke flere multilayers men sculpt toolen skal være veldig bra. bare å trene seg å bruke den vel. Her er hva jeg fikk til etter noen minutter: Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har ikke prøvd den noe særlig, men noe innmari mye lettere å endre ting. Det å bare heve skinnet litt kunne ta år og dag i edit mode (med "falloff" på selvfølgelig). Bra start Noen andre som vet om 3dsmax og lignende betal-programmer har hatt noe lignende sculpt mode lenge? Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 ser interessant ut her!! HAr lenge ønsket å lære meg 3D, er blender både 3d og 3Danimasjon? Hvis jeg vil lage et sånt som her http://fc01.deviantart.com/fs10/i/2006/117..._DarthMurda.jpg, altså et helt realistisk rom Det finnes ingen dumme spørsmåler, bare dumme svar Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Du kan animere i Blender, ja. Veldig enkelt faktisk Det fungerer slik at du kan bygge "bein" inn i figurene, og så bøye å strekke på de som du vil. Om du i frame 1 (bilde 1) har foten rett ned, og i frame 11 har du rotert foten 90 grader, vil Blender tegne alle frames imellom, og spare deg for mye arbeid Angående det med fotorealistiske bildet går det an, ja. Ihvertfall så lenge det ikke innebærer mennesker og hud og slikt (ikke fordi det ikke går, men fordi det er enormt vanskelig) Dette er laget i Blender: http://i72.photobucket.com/albums/i187/Bra...pg?t=1172076880 Det er ikke særlig realistisk, men det er bare å legge flere detaljer til, gi sofaen et enda mer realistisk stoff/texture osv. Det bildet tok kun 7 minutter for Blender å rendere, og de profesjonelle bildene kan ta for eksempel 18 timer å tegne for maskinen (vet om en, og det så foto-realistisk ut(finner ikke link)), men det er ikke trykk og vent og det blir realistisk, det er mye arbeid bak. Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Takk for svaret, det var det jeg mente.. Ikke helt 100% menneskehud, men generelt sett realistisk i 3Dverden Lenke til kommentar
Husgark Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Ble bedre uten de markante skyggene på huset.Lykke til Husgark: Kul lava-effekt. Hva skal det ferdige produktet bli? Noen som har prøvd nye sculpt-mode som kom i versjon 2.43 (altså, ny versjon ute)? 8092512[/snapback] Prosjektet mitt skal bli et vulkanlandskap. Har også tenkt til å lage en hemmelig sekt som skal holde til der. Her er en oppdatering på prosjektet: Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2007 Blender, ja. Lenge siden jeg brukte det.. Fikk gnisten tilbake, og oppdagen nå nettopp hvordan yafray funket. Bildekvaliteten er enormt fin! Vedlagt er et gammelt bilde av en gammel domokun-mania. Det ble aldri noe særlig bra.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2007 Haha, kul humor Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2007 Testa radiosity i blender i dag..tok ei stund for jeg skjønnte det utrolig nok ettersom det er passe enkelt å sette opp. her er resultatet: Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 10. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Laga ubuntulogoen i går og i dag. Ble ikke så værst. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mars 2007 Ganske stilig. Men det ble noe rart med speilingen på den røde sirkelen Hvor lang tid har du brukt på de to siste du har postet her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå