LocoMotiveMan Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Har de siste månedene begynt å få hyppige besøk av mareritt. Jeg har nemlig en slik stygg fobi mot edderkopper. Hver gang jeg ser en får jeg fnatt og kjenner tårene presser på. Jo større de er, jo større tårer. Neida, ikke riktig så langt som tårer, men jeg flipper rimelig bra ut. Fobien er i og for seg ikke noe problem siden jeg slipper å se noe til de seksbente, og fobien har vært tilstede så lenge jeg kan huske. Men nå den siste perioden har jeg begynt å få mareritt hvor disse har hovedrollen. Våkner opp svett og skjelven, fullstendig paranoid. Er nødt til å skamfare hele rommet for å se om det er noen her for å i det hele tatt ha sjans for å sovne igjen. Er det noen her som har litt peiling på drømmenes verden og aner hva dette kan komme av? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Jeg tror de fleste har en fobi i større eller mindre grad for edderkopper, jeg har hvertfall det.. Var en episode der jeg satt og så på film, så snudde jeg meg for å ta en slurk melk da jeg så at det hang ei edderkopp ned fra taket. Pokker jeg skvatt som faen og det tok vel en 30 min før jeg orket å sitte ned for å se på filmen i sofaen igjen... Uansett tilbake til topic: Du får prøve å tenke på noe fint som opptar hverdagen din før du legger deg. Ikke tenk på edderkopper, fordi da vil du garantert drømme om dem... Jeg vet at jeg har edderkopper i huset, men jeg er ikke "redd" for dem før jeg ser dem. Endret 1. mars 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg tror du skal ta kontakt med fastlegen din, slik at du kan bli henvist videre. Det høres ut som om marerittene og fobien utgjør en såpass stor belastning på deg at det reduserer livskvaliteten din. Du vil nok mest sannsynlig bli henvist til en psykolog eller en terapeut. Dette høres nok ikke særlig fristende ut, men de har peiling og kan hjelpe deg til å få tankene over på andre ting. Ellers ser det ut som om du har et snev av tvangshandlinger når du gjennomsøker rommet ditt etter å ha hatt mareritt. For hver gang du gjør dette vil det bli en vane å lete etter edderkopper, og vanen blir vanskeligere å bryte jo lenger du gjør dette. Prøv å la være en gang. Press deg selv til å sove. Evt kan du bare se raskt over rommet ditt, og så prøve å sove igjen. Det du må passe på her er at du ikke fortrenger dette, at du ikke undervurderer situasjonen. Kanskje den går over i en periode, for så å komme tilbake i sterkere grad. Det du må huske på er at frykt er helt normalt blant mennesker. Alle har noe de er redde for, enten det er skatteoppkreveren, naboen eller edderkopper. Det som er mindre bra er når kroppen forbereder seg på å møte det man frykter uten at det er der. Hvis du, som er redd for edderkopper, tenker på disse dyrene, så vil du sikkert i mange tilfeller oppleve en angstfølelse selv om de ikke er i nærheten av deg en gang. Du frykter disse insektene som ikke er der. Prøv å huske på at det ikke er noe der, det er ingen fare, og edderkoppene har ingen plan om å skade deg på noen måte. Lykke til. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det med at de fleste har fobi mot edderkopper tror jeg ikke. Selv synes jeg ikke edderkopper er skumle/ekkle/stygge selv. De er ikke akkurat pene, og edderkoppene som finnes i Norge er ikke noe farlige. Store hårete "kjæledyredderkopper" er bare kule etter min mening. Prøv å tenk på noe annet før du skal sove. Jeg hører alltid på musikk før jeg sovner og jeg har aldri mareritt. Kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Prøv å tenk på noe annet før du skal sove. Jeg hører alltid på musikk før jeg sovner og jeg har aldri mareritt. Kanskje det hjelper? 8056187[/snapback] Jeg tror ikke det vil hjelpe hvis fobien er like sterk som jeg oppfatter den. Fobien fører til fysiologisk avvik, blant annet ved økt utskillelse av adrenalin og nonadrenalin fra binyremargen. Dette er ikke noe musikk kan hjelpe på, han må bli kvitt fobien og angsten. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Har de siste månedene begynt å få hyppige besøk av mareritt. Jeg har nemlig en slik stygg fobi mot edderkopper. Hver gang jeg ser en får jeg fnatt og kjenner tårene presser på. Jo større de er, jo større tårer. Neida, ikke riktig så langt som tårer, men jeg flipper rimelig bra ut. Fobien er i og for seg ikke noe problem siden jeg slipper å se noe til de seksbente, og fobien har vært tilstede så lenge jeg kan huske. Men nå den siste perioden har jeg begynt å få mareritt hvor disse har hovedrollen. Våkner opp svett og skjelven, fullstendig paranoid. Er nødt til å skamfare hele rommet for å se om det er noen her for å i det hele tatt ha sjans for å sovne igjen. Er det noen her som har litt peiling på drømmenes verden og aner hva dette kan komme av? 8055876[/snapback] Hehe, kjenner meg meget godt igjen. Jeg har som deg fobi mot disse j*vlene, og jeg fryser helt når jeg ser en, evt begynner å skjelve og får til og med nesten vondt for å puste. Har hatt en del mareritt om det, og det verste var når jeg en gang våknet opp fra ett mareritt og så en edderkopp (stor som en knyttneve) løpe bortover puta mi og ned mot sengekanten. Jeg så syner, men jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv. Uansett, jeg har også begynt å scanne rommet mitt før jeg legger meg etter edderkopper (en natt hørte jeg rare lyder som kom fra taket, og der var det en grønn edderkopp. Mamma måtte ta den. : <), og etter jeg har sjekket pleier jeg å sove uten mareritt. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ahh, fikk litt flashback fra når jeg lå i senga en gang, og så kom det en sånn flyvende langskankdritt rett i ansiktet mitt.. Fy faen jeg slå meg hard i ansiktet Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg for ofte mareritt om jeg føler meg deppa/lei meg før jeg skal sove. Hvordan føler du deg før du sovner? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ligg på magan når du sover... Lenke til kommentar
LocoMotiveMan Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Takker for svar. Tenker som regel aldri på de annet enn hvis jeg ser noen eller leser om de en sjelden gang(eller zapper innom National Geographic ). Synes kanskje det virker litt unødvendig å gå til psykolog for det. Det er egentlig ikke noe stor belastning i hverdagen på den måten at det hindrer meg. Dessutn kan det bli tøft å få råd med mindre jeg får noe form for støtte. Vet ikke om det er arachnofobien som er problemet, kvitter jeg meg med den kan det hende marerittene tar en annen vending? Bare lurer på om det er noen med litt kunnskap om emnet mareritt. Og det med å være redd for noe som ikke er der, de kan faktisk være der. Flere ganger jeg har plutselig sett en kravlende opp etter veggen eller heise seg ned fra taket. Kan komme seg inn nesten hvor som helst. Sjekker jeg ikke vil jeg bli liggende å slenge blikk i taket og over skuldrene, uansett hvor hardt jeg kjemper mot. Ellers er jeg sjelden lei meg, men de vanlige fremtidsbekymringene er til stede(men tenker ikke så veldig mye over det, prøver iallfall å ikke gjøre det.) Stressnivået er heller ikke spesielt høyt. Ligg på magan når du sover... Gjør det hver natt Endret 2. mars 2007 av LocoMotiveMan Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Alltid artig å se en feit jævel av en edderkopp henge over senga mi ned fra skråtaket når jeg er på vei for å legge meg.. får så faens fnatt >_> <_< >_> >_< Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Ligg på magan når du sover...Gjør det hver natt 8058385[/snapback] Prøv å ligg på rygg da Endret 3. mars 2007 av Kontorstol Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Seksbente? :S sist gang eg såg ein av dei greiene der hadde dei 8 bein.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå