L4r5 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Vel, i reklamen for tv2 i går sa de tydelig QXL. Men det er greit, vi får se. Erik 8100347[/snapback] Så den akkurat og de sa QLT... De viste også et fint bilde av logoen. Endret 7. mars 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hvem er "de" og hva er GSG?. Om du mener qxl.no så er reglene greie å sette seg inn i, men anbeler å lese i 5 minutter før man skal selge. Useriøst kan man desidert ikke kalle qxl.no. Det meste går på brukerfeil og "jeg trodde.." 8100262[/snapback] "De" er QXL og GSG = Går det Så Går det. Joda QXL har regler akkurat som dette forumet har, og jeg er uenige i reglene de har for auksjoner. Kanskje derfor jeg ikke er registrert der også. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Joda QXL har regler akkurat som dette forumet har, og jeg er uenige i reglene de har for auksjoner. Hmm, nyskjerrig. Hvilke regler er så "forferdelig"? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Hmm, nyskjerrig. Hvilke regler er så "forferdelig"? 8100603[/snapback] Værsågod: Dine avgitte bud og kjøp er bindende (jfr Auksjonsreglene), så bare avgi bud på gjenstander du er villig til å kjøpe. Men hvis du allikevel ved en feil har avgitt bud, må du snarest ta kontakt med selger (bruk "Still selger et spørsmål" på budsiden). Selger vil da kunne vurdere din begrunnelse for slettingen og evt. søke refusjon og du minsker risikoen for minuskarakter og utestengelse fra QXL. Man gir ikke bud ved en feil. Prøv på det når du er på jakt etter hus/leilighet så skal du snart se at det blir en dyr afære. I dette tilfellet skulle bordlagt være bordlagt. Samtidig sier reglene et annet sted. Alle vinnende bud er bindende for budgiver .Om man ved en feil har bekreftet sitt bud, må man selv avtale med selger for å evt. løse seg fra handelen. Dette foregår fullt og helt mellom kjøper og selger. Her skrives det plutselig bare at vinnende bud er bindene. Er jo rom for missforståelse da som medfører nettop denne typen problemer som trådstarter skriver om. EDIT: Når det da koster penger pr. auksjon samtidig som selger har mulighet til å slette budet etter avtale med budvinner, ja da er kaoset et faktum. Man skulle i utgangspunktet vært løst fra budet sitt når andre byr over. Når man byr på noe og man ser at andre byr mere en man selv er villig å betale så er det jo naturlig at man jakter videre på etter samme produkt til en lavere pris. Da er det ganske trist at man er bundet til sitt taperbud når man kanskje dumper over en ny gunstigere auksjon. Endret 7. mars 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Den absolutte regelen er at alle bud er bindende! Det er regel nummer 1. Men man åpner altså for at det er mulig å få slettet et bud, men det er altså opp til selger. Grunnen til det er at man tross alt har veldig få sanksjonsmuligheter ved useriøse kjøpere så da er det bedre for selger å få bort budet og slippe en ny auksjonsrunde. Men vi snakker altså ikke at det er bare å få slettet bud sånn uten videre. Det samme gjelder nok til en viss grad i boligmarkedet dersom det viser seg at budleder er totalt useriøs så ønsker nok hverken megler eller selger å gå videre med den personen. Alle bud på qxl.no er altså bindende! Uten unntak. Edit, ja som sagt før så er budet bindende selv om det kommer nytt ledende bud! Det er svært viktig å være klar over. Dette har altså samme parallell som ved kjøp av bolig. Endret 7. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 "Når man byr på noe og man ser at andre byr mere en man selv er villig å betale så er det jo naturlig at man jakter videre på etter samme produkt til en lavere pris. Da er det ganske trist at man er bundet til sitt taperbud når man kanskje dumper over en ny gunstigere auksjon." Er dette ny praksis? Det har hvertfall ikke vært slik før, blir man overbydd, er man ikke pliktet til å kjøpe varen hvis budvinneren trekker seg. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) "Når man byr på noe og man ser at andre byr mere en man selv er villig å betale så er det jo naturlig at man jakter videre på etter samme produkt til en lavere pris.Da er det ganske trist at man er bundet til sitt taperbud når man kanskje dumper over en ny gunstigere auksjon." Er dette ny praksis? Det har hvertfall ikke vært slik før, blir man overbydd, er man ikke pliktet til å kjøpe varen hvis budvinneren trekker seg. 8101234[/snapback] Jo, slik har det vært lenge, men ikke slik som du kanskje tror og fremstiller det. Budet ditt er bindende så lenge auksjonen er åpen for flere bud, så lenge det er tid igjen, selv om det er kommet inn høyere bud! Med bindende her menes at du kan bli budleder igjen og dermed vinner av auksjonen. Ditt ikke-ledende bud er ikke bindende når auksjonen er over og evt den som vant auksjonen trekker seg. Da sitter selger der med null kjøper, men kan da tilby gjenstanden til bud nr 2, men det er frivillig for kjøper! Edit: Det er altså når den som la inn bud over deg blir utestengt mens auksjonen er pågående at du igjen er budleder med bindende bud. Utestengt blir man f.eks dersom man er under 18 år, falsk eller ikke komplett eller uriktig personalia, flere kontorer, lovbrudd, sjikane, selger forbudte gjenstander osv osv.. Endret 8. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Vel, i reklamen for tv2 i går sa de tydelig QXL. Men det er greit, vi får se. Erik 8100347[/snapback] Så den akkurat og de sa QLT... De viste også et fint bilde av logoen. 8100421[/snapback] Hehe? Tror det er noen som må rense ørene sine. De sier QLT. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Fikk ikke sett innslaget om Qlt fra starten av, men ler jo godt av han med den ballen. Jeg vet ikke hva han forventet, men tviler sterkt på at det er noe galt med den, men at han rett og slett ikke peiling på teknikken. Jeg har prøvd en slik ball 1 gang og ga ikke akkurat mersmak hos meg.. :-) Så var det det med ekspedisjonsgebyr.. Har ikke noen medlidenhet der, alle gebyrer og priser er opplyst om, folk må lære seg å lese! Dersom gebyret og portoen er mere enn prisen for gjenstanden så betyr det vel bare at man har gjort et godt kjøp. De får ikke gjort noe med Posten priser mm. Slik som selger opplyste om i innslaget. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg var dum nok til å handle noe på QLT. Det var noe småtteri, og det sto noe om "kan sendes som brev" hvis det var smått nok. Det jeg kjøpte hadde passet fint i en vanlig brevkonvolutt, så jeg sendte en e- post der jeg ba om å få tilsendt varen som brev. Fikk til svar at det ikke var mulig, og betalte masse i porto. Da varen kom, viste det seg at det ikke hadde vært noe problem å putte varen i en forsterket konvolutt, det var altså blank løgn. Den ble sendt som servicepakke uansett. Det de krevde meg for i porto var ca. 4 ganger det de hadde betalt. I tillegg virket ikke driten de sendte. Gidder ikke krangle, men kunne like godt ha tent på pengene. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Vant en gyroball på auksjon på qlt men da jeg oppdage ekspedisjongebyret (65kr) så bare jeg dreit jeg i å betale og det har funka fint det, har ikke fått noen purringer eller noe...... dumme meg sjekka jo selfølgelig ikke sånt noe før jeg bydde hehe..... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Kjøpte engang en luftfukter og avfukter/-avkjøler til å ha på rommet av QLT. Vel, det var kort sagt en stor, stygg hvit boks med en vifte i , og forran vifta var det et kar man kunne fylle vann/is på, så luften skulle bli kald og fuktig. Den bråkte mer enn den 16" stående vifta jeg hadde fra før som jeg kjøpte i Sverige for 150kr. Denne luftfukteren/-fukteren kostet 800kr, +150 i frakt +80 i ekspedisjonsgebyr eller noe rundt der. Den ble ganske raskt sendt tilbake med krav om penger igjen. Fikk heldigvis 800kr igjen, og en erfaring rikere: Ikke kjøp noe av QLT. Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det litt rare er at når jeg solgte en pc en gang, så fikk jeg et bud, men kjøperen sendte meg et spørsmål og hevdet at han hadde gitt et bud "feil", ok hvordan får han til det? og etterpå så slettet qxl budet uten at jeg fikk beskjed for plutselig var det ingen bud på pcen lenger. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Den absolutte regelen er at alle bud er bindende! Det er regel nummer 1. Men man åpner altså for at det er mulig å få slettet et bud, men det er altså opp til selger. Grunnen til det er at man tross alt har veldig få sanksjonsmuligheter ved useriøse kjøpere så da er det bedre for selger å få bort budet og slippe en ny auksjonsrunde. Men vi snakker altså ikke at det er bare å få slettet bud sånn uten videre. Det samme gjelder nok til en viss grad i boligmarkedet dersom det viser seg at budleder er totalt useriøs så ønsker nok hverken megler eller selger å gå videre med den personen. Alle bud på qxl.no er altså bindende! Uten unntak. Edit, ja som sagt før så er budet bindende selv om det kommer nytt ledende bud! Det er svært viktig å være klar over. Dette har altså samme parallell som ved kjøp av bolig. 8101189[/snapback] (Min uthevelse) Problemet med det er at det gjør det veldig lett for selger å drive opp prisen med fiktive bud og så slette det siste hvis offeret for svindelen ikke vil fortsette lenger. En viktig forskjell mellom auksjon og vanlig praksis ved huskjøp er at ved huskjøp kan selger fritt velge hvilket av budene han vil selge til. Er selger rasist så er det ikke uvanlig et en ved navn Olsen får kjøpt til 100 000 lavere enn en som heter Rahji. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Det litt rare er at når jeg solgte en pc en gang, så fikk jeg et bud, men kjøperen sendte meg et spørsmål og hevdet at han hadde gitt et bud "feil", ok hvordan får han til det? og etterpå så slettet qxl budet uten at jeg fikk beskjed for plutselig var det ingen bud på pcen lenger. 8113603[/snapback] På alle auksjoner er det mulig å stille selger et spørsmål. Spørsmålet går gjennom qxl sine systemer så hverken spørsmålsstiller eller selger ser noen av hverandres epostadresser. Dersom budet plutselig var borte så kan det være fordi selger ble utestengt av grunner jeg har nevnt før. Edit, slike spørsmål kan også selger velge å skjule så det er kun spørsmålsstiller som ser svaret, i tillegg at h*n får det på epost. Qxl ser det selvfølgelg også. Endret 9. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Problemet med det er at det gjør det veldig lett for selger å drive opp prisen med fiktive bud og så slette det siste hvis offeret for svindelen ikke vil fortsette lenger. Men nå er det slik at selger har ingen mulighet til selv å slette bud. Det er ingen knapp el for det i et kontrollpanel hos selger. Ved sletting av bud må man gå gjennom qxl som avgjør om de vil følge din anmodning. Mitt inntrykk er at sletting av bud ikke er noe stort problem, qxl.no følger naturligvis også regelen om at alle bud er bindende. Endret 9. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Men hvis selger oppretter en fiktiv bruker, som så "trekker seg" når prisen ikke kan drives høyere... ? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Men hvis selger oppretter en fiktiv bruker, som så "trekker seg" når prisen ikke kan drives høyere... ? 8116131[/snapback] Ja, misbruk er sikkert mulig. Men det er som sagt ikke bare bare å trekke seg. Det er ikke smart å "bruke opp" sitt navn og personalia for en kompis som skal selge en gjenstand for så å bli svartelistet selv. Det er en ganske streng sjekk på personlia og ikke minst IP-adresser tror jeg. Dette er problemstillinger som er på de fleste auksjoner. Ingenting er 100% bullettproof ;-) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Vel, personalia kan forfalskes og man kan disponere postkasse på flere adresser. F.eks. postadresse og postbox. En annen ting er at f.eks. med online abonemang får man ny IP hver gang man logger på nett som i praksis betyr ny IP adresse så mange ganger man vill. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Vel, personalia kan forfalskes og man kan disponere postkasse på flere adresser.F.eks. postadresse og postbox. En annen ting er at f.eks. med online abonemang får man ny IP hver gang man logger på nett som i praksis betyr ny IP adresse så mange ganger man vill. 8116381[/snapback] Joda, som sagt, alt kan misbrukes. Men prøv nå ikke å se det negative i alt, tror som sagt at qxl har ganske god innsikt i muligheter for manipulasjon. Man får uansett gi seg i en budrunde når man synes det er for dyrt, får man tilslaget før det så bør man jo være happy. For de som er bekymret for mange av disse problemstillingene så er "Fast pris" auksjon en mulighet. Endret 9. mars 2007 av Panter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå