Gå til innhold

Inkassovarsel fra QXL, men er ikke kunde!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fikk også krav fra Vector Finans med oppdrag fra QXL.

 

Dette kravet var på 129.55 mens "hovedstol" var 71,-

 

Kjente ikke igjen dette så jeg kontaktet VF. De undersøkte saken, og ja, det stammer fra 2004. Jeg hadde da en annonse på QXL.

 

I følge QXL så sendes regninger/purringer elektronisk. E-mail kontoen som jeg har registrert hos QXL ([email protected]) har ikke vært i bruk på minst 1,5 år, og purredato er 25.10.06.

 

Jeg har derfor ikke mottatt purring på kravet og nektet å betale noe utover hovedstol. Denne er nå betalt. VF var ikke helt enig i dette, men forbrukerkontoret mente dette var riktig.

 

Virker som QXL driver å roter opp i gammel gjeld, eller VF har kjøpt opp denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ikke si at han ikke vil nå frem med dine formuleringer, heller tvert imot. Men jeg kan nesten garantere om at dersom han bruker den versjonen jeg foreslo vil han bli oppfattet som mer seriøs og oppnå kjappere behandling. EDIT: som jeg sa tidligere, med mindre du treffer en veldig skuddredd og uerfaren saksbehandler.

8059630[/snapback]

Det som skjer når inkassobyrået mottar en skriftlig henvendelse der man bestrider kravet, er at de umiddelbart henvender seg tilbake til den som fremsatte kravet, altså QXL. QXL får fremlagt ditt svar, og må henvende seg til inkassobyrået igjen.

 

Brevet til inkassobyrået er i så måte å anse som et indirekte brev til QXL. Saksbehandleren hos inkassobyrået er i første omgang bare en "postmann" mellom deg og QXL. Så spørsmålet er hvordan QXL reagerer på ditt svar. Sannsynligvis orker de ikke en runde med forbrukerrådet, brevskriving, dokumentasjon etc etc. over et sånt fillebeløp.

 

Om de hadde bannet og ristet på hodet over meg i en sånn situasjon, hadde jeg tatt med stoisk ro. ;) Hovedsaken er at de frafaller kravet, og SELV betaler inkassogebyret.

Lenke til kommentar
Uansett ganske pretensiøst å sette timeprisen sin til 800+ MVA  (antisiperer å bli motsagt her til orientering...) EDIT: jeg klipte til ett brev som ble foreslått tidligere i tråden, summen fremkom der.

8059575[/snapback]

Der jeg jobber nå så fakturerer jeg fra 895,- til 1395,- pluss moms for hver times påbegynt arbeid. (Pluss oppmøte, såklart.) Prisen på 800,- er selvsagt hentet ut av lufta, og må jo selvsagt justeres i henhold til trådstarters jobb. (Men hva vet vel QXL om det.... ? :whistle: )

 

Dersom trådstarter er 15-16 år, forholder saken seg selvsagt ganske annerledes. Da blir det for dumt å trekke inn motfakturering.

8059635[/snapback]

 

Nå ble blir det kanskje litt off-topic at vi argumenterer mot hverandre på generell basis i en konkret sak, men jeg tror allikevel at synspunktene kan være nyttige i liknende saker, og velger derfor å svare (litt fort og gæli' siden jeg er på jobb)

 

Utgangspunktet for å kreve erstatning er at noen har påført deg et økonomisk tap. Du kan ikke uten videre legge til grunn den timelønnen du har i din jobb som grunnlag for tapsberegningen, med mindre du direkte har mistet oppdrag du ikke får gjort grunnet en annens skadevoldende handling (her urettmessig krav).

 

Den greieste måten å nå frem på med ett slikt krav er å presentre saklige innsigelser mot kravet, for så i si at du vil kreve deg betalt for tiden du må bruke i fremtiden om de ikke kommer med nye argumenter som tilsier at de er berettiget ett svar fra deg. Da kan du -kanskje- vinne frem* med ett motkrav i forliksrådet - men neppe med timelønnen i jobben din da man må forutsette at du svarer i fritiden din. Er en advokats fritid mer verdt enn søppeltømmerens ? Jeg ville ihvertfall ikke vært frekk nok til å hevde det, og du kan jo gjette hvilken av de to stillingene jeg har...

 

(edit) *basert på at de aksepterer premisset ditt ved å behandle saken videre uten å imøtekomme dette

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig om at man må holde en "stilren" og høfflig tone. Man skal være konkret, saklig, og ikke skrive ens egene meninger om firmaet, rett og slett for det er irrelevant.

 

Tror jeg kunne klart å skrive et brev som forklarte problemet på en fin og forståelig måte med bare to linjer. Mer trengs ikke. Du trenger vel egentlig ikke engang å si at du aldri har vært borti QXL.no heller, da dette også er irrelevant for saken. Du skal da ikke ha denne inkasso-saken mot deg uansett om er "superselger" eller aldri har hørt om siden.

Og på det grunnlaget mener jeg at slik informasjon kan komme frem på et senere tidspunkt, hvis det blir noe senere tidspunk, noe jeg tviler på.

 

Tror denne saken løser seg rimelig raskt og enkelt.

Du sender et brev til inkassofirmaet, De spr da QXL om en redgjørelse, QXL innser at de har gjort en feil, og sletter kravet, og du får tilslutt et brev som dokumenterer at kravet er slettet.

 

Men uansett, lykke til, og stå på! Selv jeg er lykkelig over at jeg klarte å komme meg ut fra QXL, og det tok jo bare 3-4 måneder :p

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at selv om "kunde" holder en saklig og høfflig tone med QXL så er det ikke alltid at de gjør det samme, prøvde å stenge min konto etter at jeg hadde problemer med dem. Hadde lagt inn bud på en gjenstand, dette budet ble ikke akkseptert da en annen la inn høyere bud, jeg gikk da videre og tenkte ikke mer på saken. En stund senere ble auksjonen avsluttet hvor det andre budet var vinnerbudet, jeg la da inn bud på en annen gjenstand og ventet spent på å se om jeg vant denne runden. Et par dager senere mottok jeg epost om at jeg hadde vunnet den første auksjonen alikevel, da vinnerbudet ikke gikk gjennom. Jeg ble da litt irritert og ga selger beskjed om at jeg ikke ønsket denne gjenstanden da mitt bud ikke var vinnerbudet, selger ble da forbannet på meg og kontaktet QXL, dette resulterte i at jeg fikk negativ karakter og selger oppførte seg på en ufin måte i lengre tid. Sendte meg mailer med trusler og lignende, skal sies at epostene var vanskelig å forstå da dette var en av våre "nye borgere", truet med å komme til meg for å gi meg bank, samt ta "søsteren" min. Hva er det med våre nye landsmenn? Dem tror alle har en søster, geez.

 

Kontaktet QXL og ble møtt med en veldig ufin tone og ingen forståelse. De sendte krav i posten og ga ikke opp, ikke før jeg gikk til motkrav og krevde full dokumentasjon fra dem.

 

QXL er og blir et fristed for svindlere og en arbeidsplass for folk med lite integritet og kundeservice hvor "superselgere" blir favorisert og den vanlige mann på gaten blir tråkket på.

 

 

Synes det også det er betenkelig at QXL sitter og leser innlegg her på Hardware sitt forum uten å forklare seg, har en kjenning som jobbet for QXL tidligere og han har fortalt meg at ansatte ofte leser innlegg om dem, men har fått beskjed om å ikke svar. Hva er dem redd for, å grave sin egen grav?

Lenke til kommentar
Dersom trådstarter er 15-16 år, forholder saken seg selvsagt ganske annerledes. Da blir det for dumt å trekke inn motfakturering.

8059635[/snapback]

 

Ja dette blir anderledes om motager er 15-16 år fordi da hadde dette ikke vært noe sak. PGA. Det er i henhold til norsk lov ikke lov å pådra barn under 18år gjeld.

Lenke til kommentar

Og som nevnt over i tråden er heller ikke dette noen sak, da det er over 3 år siden trådstarter angivelig skal ha kommet i gjeld hos QXL.

 

Netthandel kombinert med forbrukerkjøp har en foreldelsesfrist mht. inndrivelse på 3 år. :)

 

Det vil si at er kravet ikke fremsatt før etter 3 år, så kan man som selger bare glemme å få de pengene.

Lenke til kommentar
Hadde lagt inn bud på en gjenstand, dette budet ble ikke akkseptert da en annen la inn høyere bud, jeg gikk da videre og tenkte ikke mer på saken.  En stund senere ble auksjonen avsluttet hvor det andre budet var vinnerbudet, jeg la da inn bud på en annen gjenstand og ventet spent på å se om jeg vant denne runden.  Et par dager senere mottok jeg epost om at jeg hadde vunnet den første auksjonen alikevel, da vinnerbudet ikke gikk gjennom.

 

Synes det også det er betenkelig at QXL sitter og leser innlegg her på Hardware sitt forum uten å forklare seg, har en kjenning som jobbet for QXL tidligere og han har fortalt meg at ansatte ofte leser innlegg om dem, men har fått beskjed om å ikke svar.

 

Alle bud er ALLTID bindende til auksjonen er over. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig i dette, men man kan for glemme det. Akkurat det samme gjelder ved boligkjøp.

Men om du sier at auksjonen var avsluttet og så en stund etter det ble budvinner utestengt el, skal ikke du være vinner mener jeg. Det gjelder kun i den tiden auksjonen er pågående. Er du sikker på at den virkelig var avsluttet?

Når en auksjon er avsluttet kan må få tilbud om å likevel bli vinner, men det er frivillig.

 

At ansatte i diverse firmaer leser både her og andre steder om sin arbeidsplass men ikke svarer er svært vanlig og med meget god grunn.

Man vil aldri vinne en slik diskusjon på internett uansett hvor feil kunden tar. Man vil fort havne i en skittkasting som firmaet alltid taper på.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hadde lagt inn bud på en gjenstand, dette budet ble ikke akkseptert da en annen la inn høyere bud, jeg gikk da videre og tenkte ikke mer på saken.  En stund senere ble auksjonen avsluttet hvor det andre budet var vinnerbudet, jeg la da inn bud på en annen gjenstand og ventet spent på å se om jeg vant denne runden.  Et par dager senere mottok jeg epost om at jeg hadde vunnet den første auksjonen alikevel, da vinnerbudet ikke gikk gjennom.

 

Synes det også det er betenkelig at QXL sitter og leser innlegg her på Hardware sitt forum uten å forklare seg, har en kjenning som jobbet for QXL tidligere og han har fortalt meg at ansatte ofte leser innlegg om dem, men har fått beskjed om å ikke svar.

 

Alle bud er ALLTID bindende til auksjonen er over. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig i dette, men man kan for glemme det. Akkurat det samme gjelder ved boligkjøp.

Men om du sier at auksjonen var avsluttet og så en stund etter det ble budvinner utestengt el, skal ikke du være vinner mener jeg. Det gjelder kun i den tiden auksjonen er pågående. Er du sikker på at den virkelig var avsluttet?

Når en auksjon er avsluttet kan må få tilbud om å likevel bli vinner, men det er frivillig.

 

At ansatte i diverse firmaer leser både her og andre steder om sin arbeidsplass men ikke svarer er svært vanlig og med meget god grunn.

Man vil aldri vinne en slik diskusjon på internett uansett hvor feil kunden tar. Man vil fort havne i en skittkasting som firmaet alltid taper på.

8090883[/snapback]

Budet ble vel akseptert regner jeg med, men når noen bød over hadde det ikke lenger noe å si. Hvis det er noen andre som vinner så er de jo de som skal kjøpe tingen, hvis de ikke vil kjøpe/ blir utestengt eller noe slikt så burde vel den som kom på 2. plass få tilbud om å kjøpe tingen. Jeg har ikke brukt qxl så mye, men på ebay har jeg fått et slikt tilbud en gang.

 

Nå er vel ikke bud på nettaksjoner like bindende som f.eks et bud på en bolig uansett hva de sier om at alle bud er bindende, hvis noen nekter å betale er det lite en kan gjøre med det uten å gi negativ karakter og muligens stenge en person ute fra qxl. På boligsalg kan en jo måtte ut med en masse penger hvis en prøver noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
.. men når noen bød over hadde det ikke lenger noe å si.

 

Det er akkurat det det har! Alle bud er bindende til auksjonen er over, selv om det er kommet nye bud!

 

At man ikke har så mange sanksjonsmuligheter er en helt annen diskusjon, men man må kunne forvente at alle vil følge spillereglene de har godtatt ved å bli medlem.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Eneste bekymring jeg har er for framtidig kredittvurdering. Om det blir noen riper i lakken der (noe jeg ikke har fra før).

8057650[/snapback]

 

Så lenge du bestrider kravet, så skal du IKKE få noen anmerkning.

8057725[/snapback]

Du trenger ikke bekymre deg. Få dette ut av verden og alt er som før...

 

En anmerkning blir ikke lenger stående, den blir slette med det samme kravet er betalt/avklart.

Lenke til kommentar
Hadde lagt inn bud på en gjenstand, dette budet ble ikke akkseptert da en annen la inn høyere bud, jeg gikk da videre og tenkte ikke mer på saken.  En stund senere ble auksjonen avsluttet hvor det andre budet var vinnerbudet, jeg la da inn bud på en annen gjenstand og ventet spent på å se om jeg vant denne runden.  Et par dager senere mottok jeg epost om at jeg hadde vunnet den første auksjonen alikevel, da vinnerbudet ikke gikk gjennom.

 

Synes det også det er betenkelig at QXL sitter og leser innlegg her på Hardware sitt forum uten å forklare seg, har en kjenning som jobbet for QXL tidligere og han har fortalt meg at ansatte ofte leser innlegg om dem, men har fått beskjed om å ikke svar.

 

Alle bud er ALLTID bindende til auksjonen er over. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig i dette, men man kan for glemme det. Akkurat det samme gjelder ved boligkjøp.

Men om du sier at auksjonen var avsluttet og så en stund etter det ble budvinner utestengt el, skal ikke du være vinner mener jeg. Det gjelder kun i den tiden auksjonen er pågående. Er du sikker på at den virkelig var avsluttet?

Når en auksjon er avsluttet kan må få tilbud om å likevel bli vinner, men det er frivillig.

 

At ansatte i diverse firmaer leser både her og andre steder om sin arbeidsplass men ikke svarer er svært vanlig og med meget god grunn.

Man vil aldri vinne en slik diskusjon på internett uansett hvor feil kunden tar. Man vil fort havne i en skittkasting som firmaet alltid taper på.

8090883[/snapback]

Budet ble vel akseptert regner jeg med, men når noen bød over hadde det ikke lenger noe å si. Hvis det er noen andre som vinner så er de jo de som skal kjøpe tingen, hvis de ikke vil kjøpe/ blir utestengt eller noe slikt så burde vel den som kom på 2. plass få tilbud om å kjøpe tingen. Jeg har ikke brukt qxl så mye, men på ebay har jeg fått et slikt tilbud en gang.

 

Nå er vel ikke bud på nettaksjoner like bindende som f.eks et bud på en bolig uansett hva de sier om at alle bud er bindende, hvis noen nekter å betale er det lite en kan gjøre med det uten å gi negativ karakter og muligens stenge en person ute fra qxl. På boligsalg kan en jo måtte ut med en masse penger hvis en prøver noe tilsvarende.

8096863[/snapback]

Et godt poeng det der…

Jeg har måttet betalt to ganger for et produkt jeg har solgt. Irriterende!

F.eks: Første gang ble produktet solgt for 1500kr, QXL krever 10% av salget, dvs. 150kr.

Kjøper trakk tilbake budet selv om han hadde vunnet og jeg måtte igjen legge produktet ut for salg.

Andre gang ble produktet solgt for 1000kr, dvs. 100kr til QXL +150 fra forrige salg = 250kr.

Lenke til kommentar
Er ikke en av spillereglene at den som vinner auksjonen betaler for objektet denne har budt på.

"Nei han som vant budrunden nekter å betale så da saksøker vi skjorta av nummer 2 på lista"

Høres ikke helt riktig ut.

8099776[/snapback]

 

Jo, men så er det ikke slik det foregår heller på qxl.no.

Nr 2 på listen er ute av bildet når det gjelder bindende bud når auksjonen er avsluttet, dvs "gått ut på tid".

Lenke til kommentar
Jeg har måttet betalt to ganger for et produkt jeg har solgt. Irriterende!

F.eks: Første gang ble produktet solgt for 1500kr, QXL krever 10% av salget, dvs. 150kr.

Kjøper trakk tilbake budet selv om han hadde vunnet og jeg måtte igjen legge produktet ut for salg.

Andre gang ble produktet solgt for 1000kr, dvs. 100kr til QXL +150 fra forrige salg = 250kr.

8100187[/snapback]

 

Da har du ikke visst, eller glemt å søke om refusjon for suksessprovisjonen når handelen første gangen ikke ble gjennomført.

De pengene ville du fått tilbake 100%.

 

Edit: Det er forholdsvs dyrt å selge på qxl, dvs denne suksessprovisjonen, men så ille som 10% er det ikke. Den ligger vel i snitt på ca 5% eller rett under.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Høres ut som de drivert etter GSG metoden.

Høyst useriøst samtidig som det maksimerer profitten uberettiget.

8100231[/snapback]

 

Hvem er "de" og hva er GSG?.

 

Om du mener qxl.no så er reglene greie å sette seg inn i, men anbeler å lese i 5 minutter før man skal selge.

 

Useriøst kan man desidert ikke kalle qxl.no. Det meste går på brukerfeil og "jeg trodde.."

Lenke til kommentar
La merke til i går at 'TV2 Hjelper deg' skal ha et innslag om QXL og alle klagene

 

Torsdag kl 21.30. Kan bli spennende å se hva som skjer ..

 

Om jeg ikke tar feil så er det om QLT, det er en stor selger på qxl, men har ingenting med de å gjøre.

Ikke bland de inn her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...