microon Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Jeg vurderer å kjøpe meg Dell Inspiron 6400 eller 9400 eller XPS m1210. Lurer i den sammenheng på følgende: * Hva er forskjell og fordelen: RADEON X1400 med PCI Express og NVIDIA GeForce Go 7400? * Er 9 cellers batteri merkbar bedre enn 6 cellers? * Har TrueLife display noe for deg? * Støyer 7200rpm harddisk i forhold til 5400rpm på bærbare? * Er Vista Ultimate det beste valget av OS, eller får man like mye med Home Premium? (Jeg er XP pro bruker) * Prosessor valget, noen som har råd her? (også minne). EDIT: Forandret emnetittel. Endret 6. mars 2007 av microon Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har selv i6400 med Truelife og X1400 og er svært fornøyd med den. Truelife = kontrastbelegg = mer refleksjoner, men bedre bilde. I i6400 ville jeg absolutt valgt 9-cellers batteri, siden det ikke stikker ut, og knapt veier noe mer. Jeg har kjørt Vista Home Premium en snau uke nå, og alt flyter relativt fett. (1gb ram og 2.0Ghz T2500.) Vista spår at jeg får ca 3 timers batteritid med skjermen med lavest mulig lysstyrke, men trådløst nett på. Spådommer bør en egentlig ikke sette for mye lit til tradisjonelt sett, men de gir jo en pekepinn. Eneste er vel at jeg ikke kan lage partisjoner, noe en muligens kan i andre versjoner av Vista. Lenke til kommentar
microon Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Jeg har selv i6400 med Truelife og X1400 og er svært fornøyd med den. Truelife = kontrastbelegg = mer refleksjoner, men bedre bilde. I i6400 ville jeg absolutt valgt 9-cellers batteri, siden det ikke stikker ut, og knapt veier noe mer. Jeg har kjørt Vista Home Premium en snau uke nå, og alt flyter relativt fett. (1gb ram og 2.0Ghz T2500.) Vista spår at jeg får ca 3 timers batteritid med skjermen med lavest mulig lysstyrke, men trådløst nett på. Spådommer bør en egentlig ikke sette for mye lit til tradisjonelt sett, men de gir jo en pekepinn. Eneste er vel at jeg ikke kan lage partisjoner, noe en muligens kan i andre versjoner av Vista. 8056024[/snapback] Takk for utfyllende svar. Er X1400 pci express slik at man kan koble på eksternt kort? Har sett en ny port på noen nye maskiner, mulig det er noe annet!? Har nå sittet i hele kveld å lest litt erfaringer, og jeg tror jeg bør vente til høsten når directx 10 kommer for bærbare. Funker ikke partition magic på Home Premium? "EDIT" Støtter din grafikk Aero? Endret 1. mars 2007 av microon Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) X1400 PCI express betyr at grensesnittet mellom brikkesettet og skjermkortet er en PCI-express-kanal, dette er ikke en port man kan bruke til noe annet. Alle ATI-kort med navn som begynner på X, og alle Nvidia-kort som begynner med 7 (samt noen av de som begynner med 6) kommuniserer med brikkesettet via PCI-e. Den nye porten du nevner er expresscard, dette har ikke noe sammenheng med det interne skjermkortet, men er en port som kan brukes til forskjellige ting, blant annet tilkobling av det kommende eksterne skjermkortet ASUS XG-station. Aero funker uten problem på en maskin med X1400-kort. Har ikke inngående kjennskap til Partition Magic, men forutsatt at det fungerer i Vista, ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i Home Premium. Det Dimanche snakker om regner jeg med er at han ikke kan lage partisjoner med de innebygde verktøyene i windows. Endret 1. mars 2007 av ventle Lenke til kommentar
microon Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 X1400 PCI express betyr at grensesnittet mellom brikkesettet og skjermkortet er en PCI-express-kanal, dette er ikke en port man kan bruke til noe annet. Alle ATI-kort med navn som begynner på X, og alle Nvidia-kort som begynner med 7 (samt noen av de som begynner med 6) kommuniserer med brikkesettet via PCI-e. Den nye porten du nevner er expresscard, dette har ikke noe sammenheng med det interne skjermkortet, men er en port som kan brukes til forskjellige ting, blant annet tilkobling av det kommende eksterne skjermkortet ASUS XG-station. Aero funker uten problem på en maskin med X1400-kort. Har ikke inngående kjennskap til Partition Magic, men forutsatt at det fungerer i Vista, ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i Home Premium. Det Dimanche snakker om regner jeg med er at han ikke kan lage partisjoner med de innebygde verktøyene i windows. 8056174[/snapback] X1400 PCI express samt Nvidia-kortet støtter vel kun DX9? Sånn i realiteten er det vel kun spill som vil ha brukt for DX10? ExpressCard/34 eller 54 er vel en type PCMCIA port det da sånn jeg kan forstå, bare raskere. Må være smart mtp at utbyggingsmulighetene på en bærbar økes. Lest litt på dinside om dette nå. Kan være de innebygde verktøyene i Windows han mente, men likevel surt hvis man ikke får muligheten til partisjonering under installasjon. Bak mål spør du meg. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ingen av dagens bærbar-skjermkort støtter DirectX nyere enn 9.0c i hardware. For å besvare spørsmålet ditt i første post, så er X1400 og Go7400 på samme nivå, og i henhold til den sticky skjermkortsammenligningen her i forumet ligger de rimelig likt med Mobility Radeon 9700, om det gir deg en pekepinn. Expresscard er en erstatter til PCMCIA/Cardbus/PCcard med mye høyere overføringshastighet (tilsvarende PCI-e X1). Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Har ikke inngående kjennskap til Partition Magic, men forutsatt at det fungerer i Vista, ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal fungere i Home Premium. Det Dimanche snakker om regner jeg med er at han ikke kan lage partisjoner med de innebygde verktøyene i windows. 8056174[/snapback] Det stemmer det ja. Må bruke tredjepartsprogrammer. Lenke til kommentar
microon Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Jeg vurderer å kjøpe meg Dell Inspiron 6400 eller 9400 eller XPS m1210.Lurer i den sammenheng på følgende: * Hva er forskjell og fordelen: RADEON X1400 med PCI Express og NVIDIA GeForce Go 7400? * Er 9 cellers batteri merkbar bedre enn 6 cellers? * Har TrueLife display noe for deg? * Støyer 7200rpm harddisk i forhold til 5400rpm på bærbare? * Er Vista Ultimate det beste valget av OS, eller får man like mye med Home Premium? (Jeg er XP pro bruker) * Prosessor valget, noen som har råd her? (også minne). 8055715[/snapback] Jeg er redd XPS m1210 blir for liten. Noen erfaringer på det når man er vant til 17"? Ser ikke ut til at det er støtte for DVI på m1210?! Skjermkort er for mitt vedkommende ikke viktig når det kommer til spilling, men klarer standardkortet Vista grafikk? Tenker å kjøre ekstern 17" LCD hjemme. TrueLife display er vel like greit? Koster ikke all verden. 9 cellers batteri er nok smart Ser på test av m1710 at støyen skal være lav med 7200rpm disk, men kanskje ikke mye å tjene på mtp at kapasiteten blir lav. Vil det være merkbart raskere? Jeg går nok for Vista Home Premium siden det er lite for mitt vedkommende å tjene på Ultimate. Prosessor valget har jeg ikke peiling på, vet ikke helt ytelses forskjellene. Til slutt: XPS er jo dyrt, men jeg vil ha en bra pc når jeg først skal gå over til bærbar. Hva ligger nærmest XPS av enten Dell eller andre merker av det man får for pengene? XPS m1710 Har jo ALT jeg vil ha, men skjermen er litt for stor da. Finnes det en 15,4 XPS-lignende Dell, til rundt 14 000 kr? EDIT: Er Inspiron 6400 sammenlignbar med XPS m1210? Endret 6. mars 2007 av microon Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg synes på en måte at de er sammenlignbare, og har svært mange likheter. Jeg har brøvd en xps M1710, med nesten samme konfigurasjon som meg. Byggekvaliteten er for meg ganske lik. Spillytelsen er absolutt vesentlig bedre enn min , ellers er jo skjermen stor. Synes ikke den var spesielt rask egentlig, den hadde jo samme prosessor og ram som meg, men brikkesett og slik vet jeg ikke. Tror nok egentlig at du bør heller kjøpe en 9400 hvis du ikke skal spille og vil ha stor skjerm. Bruken av ordet XPS på den lille tolvtommeren er nok egentlig mest en gimmik, tror jeg. det betyr nok ikke mer enn at den kan leveres med et noenlunde bra skjermkort. (Bra til en tolvtommer forøvrig.) Lenke til kommentar
microon Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 På din I6400, kjører du Vista? Har du 2 GB ram? Hvordan er oppløsningen på skjermen? Hadde vært utrolig fint om du hadde posta noen bilder av din maskin. Jeg har meget lyst på I6400 når du forteller dette. Ser slik Snap on LCD back cover bra ut? Tenkte jeg skulle gå for carbon. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Jeg kjører Vista ja, med 1680x1050 i oppløsning. Ang. byggekvaliteten så ser de ikke så veldig like ut, xps m1710 har de greiene i lokket pluss lysene. Bortsett fra det så er det nesten samme plasten, bare i grått + litt detaljer rundt omkring tror jeg. Bilder finner du her. Min maskin er helt lik. Snap-on-cover vet jeg ikke noe om, men mener at det skal være noen bilder av en som har det i den tråden hvis du søker litt rundt. Jeg kjører med 1gb ram. (det står mer om pceen min lenger oppe i tråden.) Edit: Bilde av carbon cover sakset fra i6400-tråden. LINK Endret 6. mars 2007 av Dimanche Lenke til kommentar
microon Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Høy oppløsning på en 15,4". Er det WXGA TFT skjerm og Go 7300 kort du har? Ser godt at byggekvaliteten er annerledes. Du vet ikke om man kan velge bort Dell garantioppgradering hvis man har egen pc forsikring? Synes nesten Snap-on-cover ser litt dårlig ut, skinn blir sikkert fort stygt. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har som det delvis fremgår av førsteposten, et x1400-kort. Wxga vet jeg ikke om det heter. 1680x1050 i hvert fall. Hvis du ikke kan velge det på nettet kan du alltids ringe. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 1680x1050 heter WSXGA+ og jeg er ikke i tvil om at dette er den beste/mest hensiktsmessige oppløsningen på en 15,4", med mindre man skal spille mye/se film (bortsett fra HD-film i 1080p). Masser av plass på skrivebordet, behagelig å se på til alt av windows-bruk og elegant til bildevisning/redigering. Lenke til kommentar
microon Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 1280x1024 er for meg en ypperlig oppløsning på min stasjonere 17" (ikke widescreen). Ser mye film på den, ikke testet på 15,4" før egentlig, men 17" må være litt stress å dra med seg. Kan den fint kjøre 1280x1024 på ekstern skjerm? Tenker med tiden å kjøpe meg en plasma tv. Da er det vel smart for meg å velge et god skjermkort, tenker på HD-film i 1080p /720p. Enten ønsker jeg en tynn og lekker 17" uten bruk av ekstern skjerm, eller en smidig søt 12" eller 14" der jeg kan bruke ekstern skjerm hjemme. Har Dell en fullblods 14" som har det m1210 mangler og til en rimelig penge? Lenke til kommentar
listen Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 1680x1050 heter WSXGA+ og jeg er ikke i tvil om at dette er den beste/mest hensiktsmessige oppløsningen på en 15,4", med mindre man skal spille mye/se film (bortsett fra HD-film i 1080p). Masser av plass på skrivebordet, behagelig å se på til alt av windows-bruk og elegant til bildevisning/redigering. 8094277[/snapback] Veldig enig i det. Når du først blir vant med høy oppløsning er det vanskelig å gå tilbake. Lenke til kommentar
microon Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 1680x1050 heter WSXGA+ vil vel si kun på den aktuelle pc'n? Hvor høy oppløsning får man på ekstern skjerm? Tenker på 32" og 40" plasma. Ser at Lenovo Thinkpad viser høyere oppløsning enn det er forsvarlig å kjøre på flere av sine interne 15,4" skjermer. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 de fleste bærbare kan kjøre like høy oppløsning på den eksterne skjermen som det den eksterne skjermen er lagd for. Plasma-skjermer er vel ikke de skjermene som har flest piksler i forhold til størrelsen, så vil ikke tro det skal være noe problem å få den bærbare til å spytte ut ett skjermbilde med samme oppløsning som en 32/40" plasmaskjerm. Lenke til kommentar
microon Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Høres bra ut det. Vet strengt tatt ikke hva slags skjermkort som kjøre fint på plasma men. Synes det er greit å tenke langsiktig, selv om det helt sikkert med tiden kommer heftige og rimelige expresscard skjermkort. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 ExpressCard/34 eller 54 er vel en type PCMCIA port det da sånn jeg kan forstå, bare raskere. Må være smart mtp at utbyggingsmulighetene på en bærbar økes. Lest litt på dinside om dette nå. 8056324[/snapback] Det er IKKE en type PCMCIA port, for ingen PCMCIA-kort vil overhodet passe inn i en ExpressCard-port. Merk deg det. Har du bare en ExC-port så må du si farvel til alle PCMCIA-kort, og det er vel heller dårlig utvalg med ExpressCard's å få tak i ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå