Ole_Rygg Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Noen på forumet som vet om det er mulig og konsturer en 50 eller 100 graders vinkel? Og isåfall hvordan? På fårhånd takk =) Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Etter det jeg vet er det vel bare mulig å konstruere 90 og 60 graders vinkler med vanlig passer... Du kan jo såklart halvere disse, men du vil nok ikke treffe nøyaktig 50 grader 52,5 grader burde jo være en mulighet (Kan godt hende jeg tar feil nå, lærer ikke mye matte i militæret gitt ) Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) med litt tolmodighet så går det ann å konstruer en 50 grader men det kan ta litt tid. du får vel ikke hundre prosent 50 grader. Du får 50, noe Endret 1. mars 2007 av XanderX Lenke til kommentar
Ole_Rygg Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg trenger nøyaktig 50,00000 grader =) Noen som vet hvordan? Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kan du bli tatt for å bruke gradskive? visst ikke så er jo saken biff Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hvis du konstruerer en 60-grader og en 120-grader, og halverer en hel del i vinkelen mellom disse, skulle det vel være mulig med en 100-grader, eller tenker jeg helt feil nå? Hum. Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hvis du konstruerer en 60-grader og en 120-grader, og halverer en hel del i vinkelen mellom disse, skulle det vel være mulig med en 100-grader, eller tenker jeg helt feil nå? Hum. 8056956[/snapback] Det blir vel en 90 grader Lenke til kommentar
streeter Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 hvorfor skal du konstruere en vinkel på 50 grader? Lenke til kommentar
Ole_Rygg Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 For da får jeg ein veeldig god karakter i matte Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Tror læreren din spøker litt med deg. Så vidt jeg husker kan man ikke konstruere vinkler på 50 grader. Lenke til kommentar
streeter Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 du klarer å komme ganske nært med å konstruere 60 og 45 og halvere vinklene mellom disse en milliard ganger, men nøyaktig 50 grader blir det nok dessverre aldri... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Du klarer ikke med passer, blyant og linjal og lage en 50 eller 100 graders vinkel. Selvsagt kan du lage en masse vinkler slik at du tilslutt kommer ganske nærme men det vil ikke se pent ut. Hvis du har en 45 garders vinkel og en 60 graders vinkel kan du ut i ifra det få en 52,5 graders vinkel, men da begynner det å bli veldig vanskelig å komme nærmere. Ut i fra 90 og 120 graders kan en også få 105 graders vinkel, men vil nesten bli stoppet der. Endret 2. mars 2007 av pertm Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Vet ikke noen har svart på¨detta, orka ikke lese Men her er ihvertfall et svar Det skal være mulig å konstruere alle slags mulige grader...Bare man halverer langt nok. Detta kan ta laaang tid, men det er bare å begynne viss du skal ha en 50grader konstruert vinkel. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Vet ikke noen har svart på¨detta, orka ikke lese Men her er ihvertfall et svar Det skal være mulig å konstruere alle slags mulige grader...Bare man halverer langt nok. Detta kan ta laaang tid, men det er bare å begynne viss du skal ha en 50grader konstruert vinkel. 8068706[/snapback] Det halve av 0,1 er 0,05. Det halve av 0,05 er 0,025. Du kan alltid halvere en gang til. Lenke til kommentar
gjermshus Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hvis det er læreren din som har gitt deg denne oppgaven så er det temmelig "safe-bet" fra hans side. Med mindre han vil at du skal tenke litt anderledes. Det finnes et gradsystem som kalles for Gradian. I dette systemet tilsvarer en hel runde rundt sirkelen 400 gon. Dvs. 90 grader = 100 gon. halverer du det så får du en 50 gons vinkel som du vil kunne konstruere for det er det samme som 45 grader Så kanskje du kan få en god matte karakter alikevel Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Ok, spurte læreren min, et super matte geni, som kan "alt" Han sa det umulig å konstruere 50grader, og F.eks 10grader :/ Så du kommer til å få problemer med den oppgaven din Lykke til. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Hvis jeg husker rett, så kan du lage en sirkel som er 573 cm (eventelt mm) i diameter. Hvis du bruker cm, så kan du legge en meterstokk langs ytterkanten på sirkelen og måle opp 50 cm, de 50 cm tilsvarer en 50 graders vinkel. Hvorfor det er slik husker jeg ikke helt nøyaktig i farten, men jeg tor det hadde noe med omkretsen til sirkelen. Om dette kan kalles konstruering kan jo diskuteres, men du vil få en vinkelt som er ~50 grader. Endret 10. mars 2007 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hvis jeg husker rett, så kan du lage en sirkel som er 573 cm (eventelt mm) i diameter. Hvis du bruker cm, så kan du legge en meterstokk langs ytterkanten på sirkelen og måle opp 50 cm, de 50 cm tilsvarer en 50 graders vinkel. Hvorfor det er slik husker jeg ikke helt nøyaktig i farten, men jeg tor det hadde noe med omkretsen til sirkelen. Om dette kan kalles konstruering kan jo diskuteres, men du vil få en vinkelt som er ~50 grader. 8121644[/snapback] Det er vel forsi ved 573 cm vil 50 cm tilsvare 50 grader på vinkelen Det er ikke noe jeg ville kalt konstruksjon, gjør man det så bruker man jo passer til å måle opp. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Korleis kan du "konstruere" ein 60- eller 40-graders vinkel då? Kva betyr "konstruere" i praksis? Korleis lager du den? Ved å bruke cosinus til vinkelen kan du få ei side, rekn ut den neste så vil du vel til slutt kunne måle opp ein trekant som har ein vinkel på 50.0000º. Eller? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Konstruksjon har med å konstruere vinkler vha. passer og linial. 40 graders vinkel hørtes sært ut mens 60 grader derimot er veldig enkelt å lage. Blant de grunnleggende vinklene vi har innen konstruksjon er 60 og 90 grader, resten finner man som regel ved halvering. Dette er det jeg har fått med meg av konstruksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå